Inttiin, saapumiserä I/07

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pääsin nyt sitten SPOL-kurssille, mutta en tiedä kannattiko :(

- Kuri on paljon kovempaa kuin JK:ssa, alikessuilla vanne kiristää päätä
- Tupakaverit ei ole oikein samaa maata minun kanssa. Kaikki hinkuavat kuola suusta valuen AUK:kiin, kun minä koitan vältellä parhaimman kykyni mukaan.
- Porukka on tosi motivoitunutta ja nohevaa, joten minä olen auttamattomasti paskin/lähes paskin ----> syö miestä. Ihan oikeasti.
- Komppanian vaihdon vuoksi yksittäinen gines muuttui tuplakinkuksi. Itku silmässä ja hammasta purren se oli pakko kestää.
- Varusvaihtoa ei meille suotu yli kahteen viikkoon ja kuivauskaappikin on viety, kun sotkusta olivat lukot loppuneet.

Vielä tammikuun 8. päivän aamuna suhtautumiseni armeijaan oli positiivinen. Kuukauden aikana olen kuitenkin huomannut sen miten turhaa leikkimistä suurin osa ajasta (etenkin illoista) siellä on. Jotkut vitun pinkka-punkkatarkastukset ja pinkkojen seinille/kaapin päälle viskominen vain vittuillakseen tekee meistä tehokkaita ja motivoituneita maanpuolustajia.

Vaikeata on... ehkä ilmapiiri vielä muuttuu, kun AUK:kilaiset valitaan ja ne lähtee sinne kurssille. Lokakuun 4. päivää odottaessa... :itku:

oot kajaanissa spollena ? jos näin ni samassa paikassa hajoillaan =)

- Varusvaihtoa ei meille suotu yli kahteen viikkoon ja kuivauskaappikin on viety, kun sotkusta olivat lukot loppuneet.

Liinavaatevaihto vai varusvarasto setti?
Meil ei ollu AUK 2:n aikana (9 viikkoo) kun 1 ainoa kerta liinavaatevaihtoo:hyper: Vähä oli perseest.
Tuli sitte käsipyykättyy kerran jos toisenki.

- Kuri on paljon kovempaa kuin JK:ssa, alikessuilla vanne kiristää päätä
- Tupakaverit ei ole oikein samaa maata minun kanssa. Kaikki hinkuavat kuola suusta valuen AUK:kiin, kun minä koitan vältellä parhaimman kykyni mukaan.
- Porukka on tosi motivoitunutta ja nohevaa, joten minä olen auttamattomasti paskin/lähes paskin ----> syö miestä. Ihan oikeasti.
- Komppanian vaihdon vuoksi yksittäinen gines muuttui tuplakinkuksi. Itku silmässä ja hammasta purren se oli pakko kestää.

Vielä tammikuun 8. päivän aamuna suhtautumiseni armeijaan oli positiivinen. Kuukauden aikana olen kuitenkin huomannut sen miten turhaa leikkimistä suurin osa ajasta (etenkin illoista) siellä on. Jotkut vitun pinkka-punkkatarkastukset ja pinkkojen seinille/kaapin päälle viskominen vain vittuillakseen tekee meistä tehokkaita ja motivoituneita maanpuolustajia.

Vaikeata on... ehkä ilmapiiri vielä muuttuu, kun AUK:kilaiset valitaan ja ne lähtee sinne kurssille. Lokakuun 4. päivää odottaessa... :itku:

Meillä on kans vitusti aukki halukkaita. Omasta mielestä se on hyvä juttu, että halukkaita riittää, eipä itse ainakaan sit tartte mennä. Nyt enää 2 viikkoo spollena ja sit jos sais ton siirron lääkintään :kuola:

oot kajaanissa spollena ? jos näin ni samassa paikassa hajoillaan =)

Juurikin näin. Ootkos sinä AUK:kiin lähdössä?

lumbago
Liinavaatevaihto vai varusvarasto setti?
Meil ei ollu AUK 2:n aikana (9 viikkoo) kun 1 ainoa kerta liinavaatevaihtoo Vähä oli perseest.
Tuli sitte käsipyykättyy kerran jos toisenki.

Kajaanissa käydään kaikki kamppeet varusvarastolta. Siis mitään rättiä ei voinut vaihtaa yli kahteen viikkoon. Tästä viisastuneena otankin huomisiltana oman vaatekaappini mukaan.

Mulla menee kinkut niin, että kerran kuussa.. Vituttaahan toi silti. 5 Jälel, monta takaan. AUK 2:ssa oli tupla,vlv+vl+,gines,vlv+vlv,gines ja sen semmost :P

RUK:n kolme kuukautta mentiin tyylillä gines, vlv, gines, vlv, tuplagines, vlv, tuplagines, vlv, gines...jne. Kurssi kesti 14vkoa, joista 8 kiinni. :down: Oli aika hiljasta yhteisten hetkien määrä tyttöystävän kanssa. (Silti mentiin kihloihin Haminan aikoihin.) Ah, täytyy vielä huokaista, että onneksi on ohi.

Battleaxe oli hakemassa riksussa lääkintään? Sitä nakkia helpommalla ei pääse kyllä missään. Varmasti riittää aikaa ja energiaa myös salille! Ainoastaan lääkintä aliupseereilla on vuoden jälkimmäisellä puoliskolla helpompaa.

/Näin jälkikäteen huomaa miten monella tapaa varusmiespalveluksen voi suorittaa... hyvin vähäisellä työn ja stressin määrällä tai vaikeamman kautta - jokainen oman tahdon mukaan. Mutta valitsi miten tahansa niin enemmän tai vähemmän siellä kunto ja treenit kärsivät... :(

Se täytyy vielä mainita pojille, jotka palvelevat Riihimäellä, että olkaa tyytyväisiä sijoituksestanne. Vierailin vuoden aikana yhdeksässä eri varuskunnassa, eikä missään muualla huolto (pyykinvaihto, muonitus jne) toiminut lähellekään yhtä hyvin kuin riksussa. Juhani Palmu osaa hommansa varusvaihdossa. :5:
Riihimäki on muutenkin ainakin miehistölle tuttifruttia alusta loppuun.

Ja uudelleen paranemisia kaikille.

Itse kotiuduin heinäkuussa Riihimäeltä vuoden palvelleena (Viesti-Alik). Mukava paikka oli ja varsinkin fyysisesti pääsi helpolla. Kaikki muista varuskunnista Aukkiin saapuneet ylistivät ruokia ja kyllähän ne ihan hyviä olivat. Gineksiä oli niin perkeleesti, varsinkin Aukin aikana. Riihimäki on pieni varuskunta ja VAO:t osuvat omalle kohdalle usein.

Viestipuolella ongelmana on se, että johtajakoulutukseen eli vuoden nakkeihin halukkaita ei ole. Meillä melkein kaikki Aukkiin komennetut pakotettiin sinne, ja se näkyi asenteissa. Itsekin tappelin viimeiseen saakka joutumista vastaan mutta mikään ei auttanut. Vaihtoehdot olivat AUK tai sivari, joka ei ollut minulle vaihtoehto. No, vuosi siellä taisteltiin ja hyvät muistot jäi, tosin AUK-ajan vitutusta en unohda ikinä.

Kuten sanoin, fyysisesti ei Riihimäellä koville joudu, mutta henkinen puoli oli itselläni välillä kovilla. En ole todellakaan mikään tekniikan ihmelapsi, hyvä kun osaan tietokonetta käyttää. Kuitenkin minun piti oppia viestiasiat kohtuu hyvin, ryhmänjohtajana pitää tietää jotain,jos esim. Patalj.kom tulee vierailulle viestiasemalle. No, selvisin kunnialla, ehkä pätevän miehistön avulla...:D

Itse kotiuduin heinäkuussa Riihimäeltä vuoden palvelleena (Viesti-Alik).

Viestipuolella ongelmana on se, että johtajakoulutukseen eli vuoden nakkeihin halukkaita ei ole. Meillä melkein kaikki Aukkiin komennetut pakotettiin sinne, ja se näkyi asenteissa. Itsekin tappelin viimeiseen saakka joutumista vastaan mutta mikään ei auttanut. Vaihtoehdot olivat AUK tai sivari, joka ei ollut minulle vaihtoehto. No, vuosi siellä taisteltiin ja hyvät muistot jäi, tosin AUK-ajan vitutusta en unohda ikinä.

Itse olen heinäkuussa menossa Riihimäelle ja vuoden nakki ei välttämättä kiinnosta. Viestipuolella aukin välttäminen on siis melko vaikeaa, jossei halua ihan pelleilyksi hommaa vetää? Mitenkäs sitten viesti-rukkiin menijät? Oliko kova kilpailu ruk-paikoista aukissa? Kiinnoistaisi tietää, koska jos itsellä vuoden palvelus napsahtaa niin miksei sitten yrittäisi myös rukkiin.

Eikö ois kannattanu ottaa vähän enempi selvää mihin on joutumassa? Mun mielestä aika yleisessä tiedossa kajaanissa on että esinahka- sekä pioneekerikomppaniassa on varmaankin aika lähelle se prikaatin kovin kuri. Luonnollisesti jos ei semmosesta tykkää niin ei niihin kannata hakeutuakaan. Kieltämättä kyllä se spolle juttujen esittelijä osas kaunistella hyvin sitä spolle koulutusta ja sai sen kuulostamaan aika mielenkiintoselta. Varmaan sen takia sinne erehdyitkin? Ei kannata liikaa rueta ajattelee sitä paskaa mitä siellä tehdään. Itsekin toista noista kokeilleena tiedän että voi hajottaa aika vitusti jos vaan miettii kokoajan että miks näitä pinkkoja tehdään jne. mutta tekee vaan ne niin hyvin kun osaa niin kyllä se alkaa läpi menemään. Kannattaa enempi keskittyä niihin hyviin muistoihin/asioihin mitä siellä on eikä kokoajan hajottaa itteensä sillä paskalla. Asenteesta ja omasta mietiskelystä koko homma on kii.

Itse olen heinäkuussa menossa Riihimäelle ja vuoden nakki ei välttämättä kiinnosta. Viestipuolella aukin välttäminen on siis melko vaikeaa, jossei halua ihan pelleilyksi hommaa vetää? Mitenkäs sitten viesti-rukkiin menijät? Oliko kova kilpailu ruk-paikoista aukissa? Kiinnoistaisi tietää, koska jos itsellä vuoden palvelus napsahtaa niin miksei sitten yrittäisi myös rukkiin.

Meillä oli pieni saapumiserä ja vähän halukkaita johtajakoulutukseen, joten sinne määrättiin suuri osa. Siinä ei paljon kuunneltu omia haluja ja elämäntilanteita vaan kiintiöt täytettiin. Joskus tietysti halukkaita löytyy paljon, mutta täytyy muistaa, että ei sinne kaikkia tapauksia voi päästää...:david: Itsekään en halunnut vetää hommaa pelleilyksi, ehkä olisi selvinnyt puolella vuodella, varsinkin jos olisi vielä tehnyt testit ja kokeet päin helvettiä. Eli saapumiserän koko ja pätevien Aukkiin halukkaiden määrä merkkaa varmaan paljon, omat toiveet ei kiinnosta herroja pätkääkään.

Ei siellä mitään hirveää kilpailua käyty RUK-paikoista, eivät läheskään kaikki sinne halua. Nyt jälkeenpäin sitä on vähän miettinyt, olisiko pitänyt yrittää Haminaan. AUK tuli vedettyä aika puolivaloilla, johtuen suuresta vitutuksesta sinne joutumisesta. Pari hyvää kaveria pakotettin myös Aukkiin, mutta he lähtivätkin sitten Rukkiin, eivätkä jälkeenpäin katuneet sitä. Tosin Haminan aika oli ollut kai yhtä helvettiä... Huomattavasti paremmat hommat niillä sitten oli jälkimmäisen puolivuotisen, olivat niin isoa herraa:jahas:

Eikö ois kannattanu ottaa vähän enempi selvää mihin on joutumassa? Mun mielestä aika yleisessä tiedossa kajaanissa on että esinahka- sekä pioneekerikomppaniassa on varmaankin aika lähelle se prikaatin kovin kuri. Luonnollisesti jos ei semmosesta tykkää niin ei niihin kannata hakeutuakaan. Kieltämättä kyllä se spolle juttujen esittelijä osas kaunistella hyvin sitä spolle koulutusta ja sai sen kuulostamaan aika mielenkiintoselta. Varmaan sen takia sinne erehdyitkin? Ei kannata liikaa rueta ajattelee sitä paskaa mitä siellä tehdään. Itsekin toista noista kokeilleena tiedän että voi hajottaa aika vitusti jos vaan miettii kokoajan että miks näitä pinkkoja tehdään jne. mutta tekee vaan ne niin hyvin kun osaa niin kyllä se alkaa läpi menemään. Kannattaa enempi keskittyä niihin hyviin muistoihin/asioihin mitä siellä on eikä kokoajan hajottaa itteensä sillä paskalla. Asenteesta ja omasta mietiskelystä koko homma on kii.

Juu, kyllähän se jälkiviisaus on niin pirun helppoa... minulla vain oli jo kutsunnoista lähtien tavoitteena sotilaspoliisin homma. Nämä turvallisuusasiat ja voimankäytön opettelu jne. kiinnostavat. Itse koulutukseen olen ollut ihan tyytyväinen, mutta illat ovatkin sitten stressaavaa leikkimistä/huutoa. En osannut sitä arvata. Mutta minkäs teet, kun se on jo housussa :(

Ei muuten mene vahvasti, sillä kehnosti nukutun yön jälkeen totesin, että minulla on silmätulehdus. Kuumetta ei tietenkään ole. Huomisaamuna jos lähden veksiin, niin antavat silmätippoja ja toteavat terveeksi:curs:

Meidänkään saapumiserässä halukkaita johtajakoulutukseen oli hyvin vaihtelevasti... monia puhuttiin aukkiin, mutta muutama halukas jäi ulkopuolellekin. Ei riittänyt pällikokeiden tulokset.. Ja Riihimäellä kyllä suhteellisen hyvin kuunnellaan alokkaiden halukkuuksia. Syyksi ei tietenkään riitä se, että "tulee tyttöä ikävä" tai "pitäs päästä useemmin keitolle", vaan esim opiskelujen alku vast riittää hyvin. Tämä on näkemykseni..

Ei siellä mitään hirveää kilpailua käyty RUK-paikoista, eivät läheskään kaikki sinne halua. Nyt jälkeenpäin sitä on vähän miettinyt, olisiko pitänyt yrittää Haminaan. AUK tuli vedettyä aika puolivaloilla, johtuen suuresta vitutuksesta sinne joutumisesta. Pari hyvää kaveria pakotettin myös Aukkiin, mutta he lähtivätkin sitten Rukkiin, eivätkä jälkeenpäin katuneet sitä. Tosin Haminan aika oli ollut kai yhtä helvettiä... Huomattavasti paremmat hommat niillä sitten oli jälkimmäisen puolivuotisen, olivat niin isoa herraa:jahas:

:jahas:
Sitten tämä surullisen kuuluisa auk/ruk vertailu... Haminaan ei turhia jätkiä lähetetä, muttei sinne pääsy mahdottomia vaadi. Pääasia että pällikokeiden pisteet riittävät ja kestää vitutusta. Moitteeton p-kausi ja auk1, hyvät pisteet niin lähtöpassi haminaan on jo puoliksi leimattu.

Mitään hirveätä kilpailua haminan paikoista ei todellakaan käyty, suurimpana syynä se, että monille jo aukin päänsilitysjääkärileirit jne olivat liikaa. Kavereita ei yksinkertaisesti napannut enää 2kk palveluksen jälkeen. Ne jotka jaksoivat sitä neppailua auk1 ajan jatkoivatkin sitten Haminaan - ja se todellakin oli jotain aivan muuta verrattuna riksun lepokotiin. Juzzille täytyy muistuttaa, että viestin puolelta haminaan on suhteellisen vaikeaa päästä, jos vertaa esim tykärilinjoille. Riksusta ru-kurssille lähetetään 4-10 oppilasta... :down:

Ja sitten avautumista:
Haminasta kun palataan riksuun, niin alikkeja nappaa entistä vähemmän koko touhu ja se vaikeuttaa taas hommia entisestään. Ja kouluttajilta tulee sitä pskaa niskaan jokaiseen mahdolliseen väliin niin viestimiesten kuin alikkienkin käytöksestä jne. Kun ollaan kokelaita niin kaikki muut ovat alaisia ja niistä kannetaan vastuu. Hommat näyttävät helpommilta ja kyllähän siinä helpommalla on mahdollista päästä, jos nakittaa kaikki hommansa alikeille. Vastuu on kuitenkin loppupeleissä itsellä.
Huomasin juuri, miten katkera olen edelleen omille alikeilleni, jotka päivästä toiseen jauhoivat sitä samaa "ei nappaa" ja koodasivat tuvassaan läppäreillään. Ehkä olisi parempi jo unohtaa kaunat. :lol2: :piis:

Omasta näkökulmasta ero viestiaukin ja ruk:n välillä on huima eli jos vuoden nakki pamahtaa, niin pyrkikää täyttä höyryä Haminaan! Vaikka ne 3kk onkin päällisin puolin kokovartalovitutusta gineksineen, niin kurssijuhla, kirkkojärven marssi jne palkitsevat kyllä jokaisen. Ja jos pää ei kestä niin auk1 jälkeenkin voi vielä vaihtaa 6kk miehistöön. Tiedän kaksi tapausta, jotka onnistuivat vaihtamaan riihimäellä miehistöön kuultuaan ettei haminan paikka aukea. :david:

Tota mulla on rasitusastma. Tolloin kun kävin lääkärissä maanantaina, niin puhuin että mun astmalääkkeet ei auta (aikuisten oikeasti ei auta). No se antoi mulle astmatestivälineet, en tiedä miksi, koska mulla on jo todistukset astmasta. Tulokset lähetettiin perjantaina perille. Tää lääkäri sitten totesi että jos nämä lääkkeet ei auta edes tupla-annostuksella, niin pitää tosissaan miettiä sitä B miehen hommia. Sain sellaisen käsityksen lääkäriltä, että ne b paperit tulee melko helpolla astman suhteen. Lisäksi kun mulla on vielä atooppinen iho ja useita allergioita.

No keskiviikkona menen samaisen lääkärin puheille ja silloin selviää. Peukut pystyyn penalle :D

Noilla eväillä saisi käsittääkseni jo C-paperit eli vapautuksen palveluksesta rauhan aikana, taitaa pelkkä atooppinen ihottuma (vai onko atooppinen iho nyt joku eri juttu :D?) riittää.

Niille, jotka haluavat selvitä intistä helpommalla tehden jopa suht fiksuja hommia, niin suosittelen hakua erityistehtäviin. Ohjeet löytyvät täältä:

http://www.mil.fi/varusmies/rekrytointi/

Hakuaika on kyllä valitettavasti mennyt jo uudelta saapumiserältä ohi. Jos noihin hommiin pääsee, niin saa nakin, jossa tekee päivittäin 8-16 työpäivää, jonka päälle iltavapaa joka päivä. Komennuspaikka on yleensä pääesikunta (sijaitsee Helsingin keskustassa tähtitorninmäen kupeessa), joten sieltä on näppärä lähteä suoraan stobelle ja palata takaisin varuskuntaan klo 21 mennessä. Lisäksi annetaan 1-2 yövapaata/vko viikottaisen viikonloppuvapaan päälle, joten pääkaupunkiseudulla asuvan täytyy nukkua korkeintaan 4 yötä/vko kasarmilla.

Jos ruotuväkeen pääsee, niin pääsee lisäksi intin piikkiin tekemään juttuja ministerikokouksista yms., jotka liittyvät jotenkin turvallisuuteen. Jos kokoukset ovat jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla, niin saa yleensä laadukkaan hotellimajoituksen buffetien ym. kera suoraan intin piikkiin.

Kaartin soittokunta on myös ihan näppärä palveluspaikka, koska siellä saa tehdä keikkoja kenraalien ym. juhlissa, jota tietysti itse pääsee vetämään kaikki pöydän gourmet antimet. Lisäksi näiden iltakeikkojen (jotka ovat klo 8-16 työajan ulkopuolella) "ylityöt" korvataan antamalla kuntsareita. Eli ei ole kovinkaan raskasta.

Suosittelen siis näitä hommia lämpimästi...

Mulla jäi leiri myös kokonaan väliin. Pitää myöntää, että maanantaina menin veksiin sen takia ettei tosiaan kiinnosta mennä pienessä nuhassa sinne. No lääkäri antoi VP+2xVUP. Ajattelin että mikäs tässä loikoillessa kun ei oikein kipeäkään ole. No olo vaan heikkeni ja tällä hetkelläkin 38.1 kuumetta, silmätulehdus ilmeni aamulla ja helvetin tukkoinen olo. Maanantai aamulla taas veksiin, toivottavasti ei sentään tule VMTL :lol2:

Itse itseäni lainaten. No veksiin menin jo sunnuntaina kun oli kuumetta 38.7.
Osastolle otettiin ja pena oli onnellinen että pääsee lepäilee. Pari seuraavaa päivää meni sellasessa pikku kuumeessa ja vitutti olla osastolla. Nyt tänään oli lääkärin kierros ja sanoin sitten että on hyvä olo ja voisin mennä yksikköön. Lääkäri tähän sitten että te menette kotihoitoon johtuen viruksesta (jota nyt en muista). Mikäs tässä kotona ollessa, nyt jäi rästipäivä (lauantai) väliin jolloin mulla olis ollu kaikkea kivaa kuten marssi jne jne.. :D

Noni, unohdetaan nyt kertaheitolla noi kelahömpötykset. Sä oot spol halusit tai et :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom