Inttiin, saapumiserä 1/10

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red28
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jääkäri hommista, lääkintä koulutus voi olla myös iha hyvä. kaikkea fiksumpaa sieltä löytyy ja ei kannata lähtee iha sama asenteella sinne tai ajatellen että miten pääsee helpommin 6 kk palveluksella.. varmasti löytyy jotain hommia mistä on sitten hyötyä siviilissäkin sitten kun kotiutuu ajallaan.

Lämäriksi ei ainakaan kannata alkaa. Meillä ainakin lämärit on kummasti muuttuneet spadeiksi leireillä ku spadet on niin vässyköitä, ettei leirejä kestä:wtf: Sit lämärit vielä hajoaa siinä vaiheessa ku puolen vuoden miehet lähtee :D

jos vielä mietiskelee mihin koulutushaaraan menee niin kannattaa ainakin vältellä tykkimiehen hommia, siitä kun ei oikein saa mitään irti.. :)
No jos nyt tosissaan ollaan, niin tuskin se tykkimiehen homma sen typerämpää on kuin kenenkään muunkaan. Miehistötehtävät on kaikissa koulutushaaroissa aika mielikuvituksetonta puurtamista - poislukien ehkä jotkut erikoisjoukot. Aliupseeri- ja reservinupseeritehtävissä on kyllä tykistössäkin ihan haastavia ja mielenkiintoisia hommia. Ja onhan se nyt miehekästä päästä ampumaan isoilla pyssyillä :rock:

P.S. en ollut itse tykistössä, joten puolueellisuudesta on turha syyttää. :D

Mistäs aselajista sit saa? T:tyhmä-tykäri-kirjuri

Voisin väittää että Spollet saavat koulutuksestaan aika paljon irti. Titenkin poisluettuna ne porttihommat ja väijyt sun muut. Itse palvelin jääkärinä, mutta aina joskus me harjoteltiin aketusta ja se tuntu oikeasti ihan mukavalta hommalta! Ainakin verrattuna siihen saatanan lumessa lysyämiseen.

Ehdottomasti kivointa oli akettaminen kovilla! Kuljettiin sellaisen rakennetun kylän läpi, ja meidän piti putsata jokainen rakennus yksitellen rynkkyjen avulla. Rakennusten sisälle oli laitettu ilmapalloja ja maalitauluja, ja kyllä päivä paistoi paneelista kun neljä miestä tykittää ovensuusta rynkyillä talon sisään! Ihan kuin jostain toimintaleffasta... Vähän hurjalta ja vaaralliselta se näin jälkikäteen tuntuu mutta olihan se yksi niistä harvoista kivoista jutuista intissä :)

Voisin väittää että Spollet saavat koulutuksestaan aika paljon irti. Titenkin poisluettuna ne porttihommat ja väijyt sun muut. Itse palvelin jääkärinä, mutta aina joskus me harjoteltiin aketusta ja se tuntu oikeasti ihan mukavalta hommalta! Ainakin verrattuna siihen saatanan lumessa lysyämiseen.

Ehdottomasti kivointa oli akettaminen kovilla! Kuljettiin sellaisen rakennetun kylän läpi, ja meidän piti putsata jokainen rakennus yksitellen rynkkyjen avulla. Rakennusten sisälle oli laitettu ilmapalloja ja maalitauluja, ja kyllä päivä paistoi paneelista kun neljä miestä tykittää ovensuusta rynkyillä talon sisään! Ihan kuin jostain toimintaleffasta... Vähän hurjalta ja vaaralliselta se näin jälkikäteen tuntuu mutta olihan se yksi niistä harvoista kivoista jutuista intissä :)
Santahaminastahan löytyy ihan AKE-linjakin. Tiedoksi vain sinne meneville.

Joo, itsehän olin tossa männä vuonna 9 kuukautta Parolassa spollena, ja suosittelen kyllä kaikkia kyseisestä koulutushaarasta haaveilevia harkitsemaan aika tarkkaan...

Joo, olihan se aketus aika hauskaa ne 6-7 kertaa kun sitä harjoiteltiin... Ja ei, emme kertaakaan akettaneet kovilla. Siihen ne hyvät puolet sitten taitavatkin jäädä. Tai no, tarkkarilla, pumppuhaulikolla ja pistoolilla pääsee jonkin verran räiskimään. Ne 2 kertaa köysilaskeutumistakin olivat ihan jees...

Se vaan, että kun kolmasosa palvelusajasta on sitä väijyä... Mikäs siinä, jos tykkää istua portilla katsomassa, kun muut lähtevät lomille, kiertää 10 kilometrin aitaa keskellä yötä 5 tunnin unien kummitellessa taustalla ja vietää perjantai-ilta tarkistelemalla esikunnan ikkunoita kaupungin keskustassa kun aidan toisella puolella pyörii kännisiä ja elämästään nauttivia nuoria miehiä ja naisia. Nämä väijyt ovat myös merkittävin syy siihen, miksi on mahdotonta ehtiä käymään puntilla säännöllisesti inttiaikana, vaikka välillä luppoaikaa on liiaksikin.

Se paljon puhuttu voimankäyttökoulutus on yhtä kuin ennalta opeteltujen ja mahdollisimman kömpelöiksi suunniteltujen käskytysloitsujen hokemista kohdehenkilölle muoviputki kädessä. Paljon on myös kuullut ihmeteltävän Spölkin kovaa kuria, kyllähän siinä ihmettelemistä onkin, sillä ensimmäisten kolmen kuukauden jälkeen kuri tuntuu katoavan täysin, ja kaikki menevät miten tykkäävät. Vähän myös pisti ihmetyttämään juuri tuo luppoajan järjetön määrä suhteessa taistelu-, ase- ym. "varsinaiseen" koulutukseen, välillä oli kokonaisia päiviä, yhdessä tapauksessa melkein koko viikko, joina palvelus koostui punkassa rötväämisestä ja ruokailuista.

...joo, oli nyt ihan pakko vaan avautua. Tuottamani teksti vastaa vain omaa mielipidettäni, eikä suinkaan ole Puolustusvoimien tai Pakkotoiston virallinen kanta. Ja ei, en ole yhtään katkera, halusin panssarijääkäriksi :D

Ihme tykärijuttua täällä. Sanonpa vaan että, 6kk tykärinä luultavasti paljon opettavaisempi ja hyödyllisempi kuin 6kk nurmiporana. Terv. viestitykäri 11 vuoden takaa.

Mikäs ihmeen rokotustodistus tuonne tarvitaan?
satuin lukemaan tälläistä...

Ei ole tuollaista ja ei ole koskaan ollut, rokotuksista ei mitään tietoa paitsi että olen rokotettu joskus jollain :D
Ei kai tuota tarvitse, vai?

Millonkas on terveystarkastukset ynnä muut? kutsunnoissa ei kaveri kysynyt kuin että olenko omasta mielestä palveluskykyinen ja passitti viereiseen huoneeseen.

Paikan päälläkö ne hoidetaan?

Olen vähän kujalla näistä :D

Ei ole tuollaista ja ei ole koskaan ollut, rokotuksista ei mitään tietoa paitsi että olen rokotettu joskus jollain :D

Millonkas on terveystarkastukset ynnä muut? kutsunnoissa ei kaveri kysynyt kuin että olenko omasta mielestä palveluskykyinen ja passitti viereiseen huoneeseen.

No turhaan stressaat noista tarkastuksista. Teidät käydään melko perusteellisesti läpi ennen tositoimiin pääsemistä :)
Rokotustodistus ei ole pakollinen, mutta sen avulla saatat säästää parit piikit, eli jos ei ole neulakammoa ni ei pitäs olla ongelmia.

terveys"tarkastus" on yleensä parin viikon sisään palvelukseenastumisesta ja siellä ne kattoo pittuuven, painon ja näön jonka jälkeen iskevät muutaman piikin... kotiutuessa tarkastavat vielä että kuuleeko mies mitään...

Jos länsirannikolta joku on menossa upinniemeen ja haluu saada ajastaan jotain irtikin, suosittelen Playa del Pansiota ja lämäriksi. Päivät alkaa 7.15, otetaan vastaan n. 10 movettajaa, jonka jälkeen, n. klo 8.00 voi siirtyä ruokailutilaan katsomaan aamutv:tä. Ysiltä viedään posti esikuntaan, jonne matkaa on noin 200m. Sitten taas puhutaan paskaa ja koitetaan samalla rikkoa miinaharavan ennätyksiä. Kello 11 kutsuu lounas, jonne tietty mennään aina eturuokailuun, näin saa kaiken ylimääräisen ruuan itse. Ruokailuissa vierähtää mukavasti aikaa, kun ei ole mitään ruokailuaikojakaan. Ja massaa tulee. Kun maha on täynnä, mennään lepäilemään vielä hetkeksi veksiin. Ruuan sulattua, noin 1-2 aikoihin voikin sitten lähteä salille ja käytännössä alkaa vapaa-aika. Neljältä taas syömään, veksiin nakkisuojaan muutamaksi tunniksi ja kun oikea vapaa-aika alkaa kuudelta voi kömpiä piilosta pois ja mennä vaikka pelailemaan bilistä sotkuun. Tai viikkoliikuntaan. Tai toisen kerran salille.
Ja jos lihasta haluaa niin omat rahkat messiin ja veksin jääkaappiin säilöön. Popsii niitä pitkin päivää, aikaa on varmasti.
Leiriaamuja tulee ~20, kiinnioloja n. 15-20 päivää. Ja kiinniolotkin on vaan päivystystä, eli nukkumista, leffojen katsomista ja vastaavaa.

No jos nyt tosissaan ollaan, niin tuskin se tykkimiehen homma sen typerämpää on kuin kenenkään muunkaan. Miehistötehtävät on kaikissa koulutushaaroissa aika mielikuvituksetonta puurtamista - poislukien ehkä jotkut erikoisjoukot. Aliupseeri- ja reservinupseeritehtävissä on kyllä tykistössäkin ihan haastavia ja mielenkiintoisia hommia. Ja onhan se nyt miehekästä päästä ampumaan isoilla pyssyillä :rock:

P.S. en ollut itse tykistössä, joten puolueellisuudesta on turha syyttää. :D
Kyllä meillä ainakin tykeillä ampu ihan ne 6kk miehet.

Ei siinä intissä itsessään oo mitään kestämistä.

Vaan enemminkin siinä ajatuksessa kun rupeaa miettimään että mitä oikeasti hyödyllistä vois tehdä sillä aikaan napottaa siellä intissä tekemässä jotain niin saatanan turhaa että sitä ei tajua itsekkään.
Jep.

Noniin, enää alle kaksi viikkoa palvelukseen astumiseen. Mitenkäs tonne öbikseen pääsee helpoiten helsingistä? Onko tonne järjestetty kyyti pv:n puolesta Kampista tms?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom