Intel Kentsfield - neliytimisten sota alkaa..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Solid10
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
6.7.2006
Viestejä
4 928
Saattaa olla turha postaus, mutta prossuista kiinnostuneet katsokaahan tätä linkkiä http://www.tomshardware.com/2006/11/02/kentsfield_released/. Neliytimiset Intelin porsaat on siis nyt esitelty ja ensimmäisiä penkkituloksia alkaa valumaan nettiin. Intel juuri vasta löi AMD:n alas C2D-porsailla, ja nyt tämä! Vaikuttaa hel-vetin nopealta ainakin sovelluskäytössä, katsokaa esim. tuo 3DMax-tulos. Vielä kun pelinkehittäjät tekevät patchinsa peleihin, että niihinkin saadaan moniydin-tuki.
Koskahan AMD vastaa haasteeseen, tuntuu että tämä tarina on vasta aluillansa..?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kovasti tuntuu potkua olevan, mutta herää kysymys, että onko tuo kenties vähän liian aikaista, kun core kakkostakaan ei vielä kovin monet softat osaa kunnolla, jos lainkaan, hyödyntää.
 
Näin siinä aina käy. Rautaa kulkee ja porskuttaa mutta softa laahaa perässä.
 
Windows laahaa perässä. Esim. Linuxissa tuki usealle suorittimelle on ollut jo vuosia.
 
Kiinostavaa todeta että noista huipppuluokan prossuista Athlon FX-62 vetää pelikoneena hinta/laatusuhteeltaan pisimmän korren. Ja numeroiden valossa kepittää Core 2 quad6700:n.Tietysti siinä vaiheessa kun pelit alkavat tukea 4 ydintä niin kurssi kääntyy.Mutta siihen mene aikaa, ja silloin onkin jo 8-ydin prossuja markkinoilla.. Tuossa linkki http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTIxMyw4LCxoZW50aHVzaWFzdA==
 
Pelit eivät kyllä välttämättä ole kovinkaan helposti säikeistettävissä neljään osaan järkevästi. Kaksikin erillistä säiettä voi tehdä tiukkaa.

Eniten hyötyä moniytimisestä coresta on ehdottomasti hyötykäytössä.
 
Ainakin fysiikan/ympäristön mallinnus voitaisiin jakaa erikseen muusta toiminnasta. Paljon kiinni siitä minkä verran synkronointia tarvitaan.
 
Kyllä AMD:ltäkin ens vuonna tulee kunnon koneet. Niillähän on ollu tää AMD64xxxx+ -sarja ja FX:t jo kauan. Ainakin niillä on neliytimiset jo kehittelyssä. Huhu kertoo et jo kesällä tulis.
 
Pelit eivät kyllä välttämättä ole kovinkaan helposti säikeistettävissä neljään osaan järkevästi. Kaksikin erillistä säiettä voi tehdä tiukkaa.

Eniten hyötyä moniytimisestä coresta on ehdottomasti hyötykäytössä.

Kyllähän se vissiin ainakin Quake 4:ssa teki melkoisen eron, kun siihen tuli patchi jolla saatiin kaksi ydintä käyttöön.

Ja Remedyn tuleva peli Alan Wake ei Remedyn heebojen mukaan oikein kunnolla pyöri yhden ytimen prosessorilla, kun ympäristössä tapahtuu sen verran kaikkea, eli toinen ydin tarvitaan käsittelemään ympäristöä jne.
 
Windows laahaa perässä. Esim. Linuxissa tuki usealle suorittimelle on ollut jo vuosia.

Ootkohän sä nyt hivenen enemmän pihalla tästä tekniikasta kuin minä :D

Suoritinmäärä ja ydin on eri asia ja winukkakin on tukenut niitä multiprosessoreja jo aikapäiviä sitten. Ydinteknologia on '2 suoritinta 1:ssä prosessorissa'
 
AMD:han julkaisee piakkoin Quadfather-nimellä kulkevan neliydinperheensä (mallit FX-70, FX-72 ja FX-74). Kuten training_day mainitsikin, on Alan Wake ensimmäisiä pelejä jotka tarvitsevat moniytimisen prosessorin pyöriäkseen. Toinen nimike oli muistaakseni Crysis.. Toinen ydin / puolet ytimistä toimivat fysiikkamallintimena.
Onko kellään tietoa näiden hinnoista? Tuo lippulaivahan on n. 1000,- , mutta paljonkohan tulevat Core 2 Quad Q6600 ja Q6400 maksamaan?
 
Yllättävän vähän oli Photoshopissa ero:
http://images.tomshardware.com/2006/11/02/kentsfield_released/photoshop.gif

Tosin tuo koon pienentäminen ei ehkä ole niitä raskaimpia tekoja, kuten 3D:n renderöinti, mikä ilmeisesti kysyy vain puhdasta laskentatehoa.

Ehkäpä CS3 ensi keväänä tuo tähän muutosta. Nythän CS2:ssa lienee tuki 4:lle prosessorille, jollen väärin muista ja ainakin 2:ta tuplaydintä se tukee ?
 
Suoritinmäärä ja ydin on eri asia ja winukkakin on tukenut niitä multiprosessoreja jo aikapäiviä sitten. Ydinteknologia on '2 suoritinta 1:ssä prosessorissa'

Ei ihan, esim. dual-core prosessori on käytännössä kaksi prosessoria pakattuna samaan koteloon. Ne kuitenkin jakavat väylän keskenään, jolloin esim runsaasti muistia käyttävillä sovelluksilla teho on pienempi kuin aidon multiprosessori systeemin (jokainen omassa väylässään).
Olenko väärässä?

Windows XP Pro tukee maksimissaan kahta prosessoria, Linux (2.6 -sarjan kernel) 255:ttä.
 
Back
Ylös Bottom