Insuliiniherkkyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SannaK
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Etsiskelin tietoa insuliiniherkkyydestä ja satuin tämmöiselle saitille
http://www.svision.net/zone/vertailu.htm

Vanhin veriryhmä on O. Siihen kuuluvien henkilöiden insuliiniherkkyys hiilihydraattien vaikutukselle on suuri, joten runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio (erityisesti paljon gluteenia sisältävät viljat, esim. vehnä) saattaa aiheuttaa näille ihmisille hormonikatastrofin. (Sears2, s.59)

Veriryhmät AB ja B ovat myöhemmin kehittyneitä veriryhmiä ja sen vuoksi näiden yksilöiden insuliinireaktio hiilihydraattien nauttimisen jälkeen saattaa olla hieman pienempi. Ryhmä A edustanee niitä geneettisesti onnekkaita, jotka voivat nauttia suuriakin hiilihydraattimääriä ilman huomattavaa insuliinin ylituotantoa. (Sears2, s.60)

Mitähän tämä mahtaa käytännössä tarkoittaa ja onko tuossa mukamas jotain perää????

Alun perin halusin tietää sen, että jos on herkkä insuliinille (mikä siis on hyvä asia, eikö?) niin mitä aiheuttaa jos vetäisee hiilihydraattipitoisen aterian. Itselläni nimittäin esiintyy usein etovaa oloa niiden aterioiden jälkeen, joilla olen syönyt leipää tai perunaa.

Ruokavalioni on siisti ja puhdasoppinen, sillä tarkoituksenani on kisadieetin jälkeen kerätä lihaa ilman läskiä (kenelläpä ei?) ts. olen edelleen aika tiukassa kunnossa. PAV:n mukaan hiilarintarpeeni on noin 220g päivässä, vaihtelen kaloreita ja hiilihydraattimääriä välillä 1800kcal-2500kcal ja 170g-300g.

Aikaisemmin jo kyselin selitystä huonolle ololle tällä palstalla. Ja yllätys yllätys, veriryhmäni on O ;)

Laittakaahan tulemaan Mielipiteitä ja/tai Faktaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SannaK sanoi:
Etsiskelin tietoa insuliiniherkkyydestä ja satuin tämmöiselle saitille
http://www.svision.net/zone/vertailu.htm

Vanhin veriryhmä on O. Siihen kuuluvien henkilöiden insuliiniherkkyys hiilihydraattien vaikutukselle on suuri, joten runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio (erityisesti paljon gluteenia sisältävät viljat, esim. vehnä) saattaa aiheuttaa näille ihmisille hormonikatastrofin. (Sears2, s.59)

Veriryhmät AB ja B ovat myöhemmin kehittyneitä veriryhmiä ja sen vuoksi näiden yksilöiden insuliinireaktio hiilihydraattien nauttimisen jälkeen saattaa olla hieman pienempi. Ryhmä A edustanee niitä geneettisesti onnekkaita, jotka voivat nauttia suuriakin hiilihydraattimääriä ilman huomattavaa insuliinin ylituotantoa. (Sears2, s.60)

Mitähän tämä mahtaa käytännössä tarkoittaa ja onko tuossa mukamas jotain perää????

Alun perin halusin tietää sen, että jos on herkkä insuliinille (mikä siis on hyvä asia, eikö?) niin mitä aiheuttaa jos vetäisee hiilihydraattipitoisen aterian. Itselläni nimittäin esiintyy usein etovaa oloa niiden aterioiden jälkeen, joilla olen syönyt leipää tai perunaa.

Ruokavalioni on siisti ja puhdasoppinen, sillä tarkoituksenani on kisadieetin jälkeen kerätä lihaa ilman läskiä (kenelläpä ei?) ts. olen edelleen aika tiukassa kunnossa. PAV:n mukaan hiilarintarpeeni on noin 220g päivässä, vaihtelen kaloreita ja hiilihydraattimääriä välillä 1800kcal-2500kcal ja 170g-300g.

Aikaisemmin jo kyselin selitystä huonolle ololle tällä palstalla. Ja yllätys yllätys, veriryhmäni on O ;)

Laittakaahan tulemaan Mielipiteitä ja/tai Faktaa...

Syö oman veriryhmäsi mukaan ja pysy laihana ja voi hyvin. Itse olen lukenut aihetta käsittelevän kirjan ja ei ainakaan se opus vakuuttanut minua.

Joku veriryhmä oli kirjan mukaan sellainen minkä pitäis muistini mukaan välttää proteiineja? Voi olla että muistan väärin.

Mitenkä se sun huono-olo ilmenee?

Itselläni oli pitkään raju aamupahoinvointi ongelmana, ja syynä oli mm. sappinesteiden pääsy vatsalaukkuun.

Huono olo tulee mihin aikaan päivästä vaan, hetki aterian jälkeen. Kuten sanoin, lähinnä niiden aterioiden jälkeen ,joilla olen syönyt leipää tai perunaa. (Näkkileipä pahin, glykeeminen indeksi 95)

Ateriani eivät ole suuren suuria, sillä syön 5 kertaa päivässä noin 3-4 tunnin välein.

Ryhmä A edustanee niitä geneettisesti onnekkaita, jotka voivat nauttia suuriakin hiilihydraattimääriä ilman huomattavaa insuliinin ylituotantoa.

- Minä?,geneettisesti onnekas,voi LOLLO!

Mitenkähän verisolujen pinnan glykoproteiineilla (veriryhmätekijät) on merkitystä insuliiniherkkyyteen? Ja mitä sillä on merkitystä, milloin joku veriryhmätekijä on kehittynyt? :rolleyes:

Sears :david: saa tästä arvosanaksi: :kakka: :kakka: :kakka:

Ensiapuna syö nyt sitten vaikka matalaglykeemisiä hiilareita sillä aikaa kunnes keksit vian.

Onko Sears sotkeutunut tuohon "veriryhmädieettiinkin" :eek: Luin jostain tuosta veriryhmähommelista ja järkeenkäypää oli ainoastaan se, että evoluutio voi tosiaan muokata ihmisen(kin) sietämään paremmin runsaasti saatavilla olevia ruoka-aineita, esim. hedelmät ja muut hiilihydraattipitoiset ruuat etelässä ja runsaasti proteiinia (liha, kala) sisältävät ruuat pohjoisessa. Se ei ensijaan käynyt järkeen, kun väitettiin näin tapahtuneen tuhansissa tai edes kymmenissä tuhansissa vuosissa. Ainakaan mun käsityksen mukaan evoluutio ei noin nopeesti toimi. Luulen, että useimmille ihmisille sopii rajoitetusti hiilihydraattia sisältävä ruokavalio. Ja nekin mielellään hedelmistä ja vihanneksista.

Jos kyseessä on tämä Syö veriryhmäsi mukaan ja laihdu -kirja, niin voin valistaa teitä että se on saanut muistaakseni vuoden laihdutuslimbo -palkinnon. Tajuaahan ton nyt jokainen että ei tuollaisessa ole mitään tieteellistä faktaa. :wall:

Kyseinen kirja on siis :david:

Kuka ostaa multa kirjaa "syö hiustenvärisi mukaan ja nosta kasvuhormonitasojasi 600%"? Tilauksia, tilauksia, tarvii saada margariinia leivän päälle ja kissalle Latzia. :lol2:

JSmith sanoi:
Sanna, oletko varma että kyseessä ei ole ruoka-aineallergia?

Mikäänhän ei ole varmaa, mutta enpä usko. En ole ottanut ruokavaliooni mitään uutta ja jännittävää.

Tuo veriryhmä-huuhaa on sitä mitä on, tiedän. Insuliiniherkkyys oli se askarruttava asia. Miksi sitten jokut ovat herkempiä kuin toiset ja miten vaikuttaa esimerkiksi pitkään jatkunut matalahiilihydraattinen tai alhaisen GI:n hiilihydraattien syönti... Jos jostain syystä on insuliiniherkkä, voivatko korkean GI:n ruoat, vaikka näkkileipä aiheuttaa huonoa oloa? Voiko insuliiniherkkyyttä mitata jollain tapaa?

Paras ensiapu asiassani saattaa todella olla tuo GI, eli välttää korkean GI:n hiilareita.

Tunnistan itseni suoraan SannaK:n tekstistä. Sattumaa tai ei, mutta O-veriryhmään kuulun kanssa.

Jätin reilut puoli vuotta sitten hiilarit huomattavasti vähemmälle, kuin aiemmin ja kappas, reilut 20 vuotta vaivanneet vatsaongelmat (=valtavat kaasuvuodot + krampit) hävisivät laakista. Pahin mahdollinen olo tuli yllättäen mäkkärihampurilaisista... :rolleyes:

Proteiinia voi vaikka kauhoa suoraan purkista, niin eipä aiheuta ongelmia...

SannaK sanoi:
Insuliiniherkkyys oli se askarruttava asia. Miksi sitten jokut ovat herkempiä kuin toiset ja miten vaikuttaa esimerkiksi pitkään jatkunut matalahiilihydraattinen tai alhaisen GI:n hiilihydraattien syönti... Jos jostain syystä on insuliiniherkkä, voivatko korkean GI:n ruoat, vaikka näkkileipä aiheuttaa huonoa oloa? Voiko insuliiniherkkyyttä mitata jollain tapaa?

Paras ensiapu asiassani saattaa todella olla tuo GI, eli välttää korkean GI:n hiilareita.

Miten on, syötkö kromia ja magnesiumia? Kromin puute aiheuttaa verensokerin heittelyä ja magnesium (muistaakseni) auttaa laskemaan insuliiniherkkyyttä. Muistelen myös, että välttämättömät rasvahapot voisivat laskea insuliiniherkkyyttä.

vaihtelen kaloreita ja hiilihydraattimääriä välillä 1800kcal-2500kcal ja 170g-300g.

Jos ymmärsin ja laskin oikein, saat matalahiilarisena päivänä 38% kokonaisenergiantarpeestasi hiilareista ja korkeahiilarisena päivänä jopa 48% energiasta hiilareina. Tämä on mielestäni paljon jo sellaiselle, jolla ei ole mitään ongelmia hiilariaineenvaihdunnan kanssa. Suosittelen, että vähennät hiilarien osuutta ainakin sen verran, että saat enää 30-40% kokonaisenergiastasi hiilareina.

Toki korkean GI:n hiilareita kannattaa vältellä aina. Palautusjuoma on tästä tietenkin poikkeus.

Miten on, syötkö kromia ja magnesiumia? Kromin puute aiheuttaa verensokerin heittelyä ja magnesium (muistaakseni) auttaa laskemaan insuliiniherkkyyttä. Muistelen myös, että välttämättömät rasvahapot voisivat laskea insuliiniherkkyyttä.

Pitänee kokeilla. Rasvahapoista yritän pitää huolen vieläpä niin, että alfalinoleeni- ja linolihapon suhde olisi noin 1:1. Rasvan määrä on noin 1g/painokilo (eli 50g).

Jos ymmärsin ja laskin oikein, saat matalahiilarisena päivänä 38% kokonaisenergiantarpeestasi hiilareista ja korkeahiilarisena päivänä jopa 48% energiasta hiilareina. Tämä on mielestäni paljon jo sellaiselle, jolla ei ole mitään ongelmia hiilariaineenvaihdunnan kanssa. Suosittelen, että vähennät hiilarien osuutta ainakin sen verran, että saat enää 30-40% kokonaisenergiastasi hiilareina.

PAV:in mukaan energiantarpeeni on 2100-2400 kcal riippuen, laskeeko treenaukseni kovaksi (kerroin 1,8) vai erittäin kovaksi (kerroin 2).

2100 kalorilla olen laskenut seuraavaa:
Proteiineja 3 g /painokilo eli 150g > 600 kcal
Rasvoja 30 e-% 630 kcal > 70g
Hiilihydraatteja loput eli 870 kcal > 217,5

Rasvan saanti jää käytännössä siis alakanttiin, mutta kuitenkin tuohon 1 g/ painokilo. Tuntuu ettei ilman hiilareita jaksa tehdä mitään ja toisaalta proteiinin määrä pitäisi olla riittävä. Näet kisadieetin alussa minulla oli 4g/painokilo ja elimistö meni jotenkin tukkoon. Ammattilaisen neuvoin nostettiin rasvan määrää ja laskettiin protskut tuohon 3g/painokilo. Ja muutos oli huomattava.

Kisan jälkeen sain neuvoksi nostaa kaloreita 1600:sta vähitellen PAV:n tasolle. Nyt alkaa viikon keskiarvo olla siellä main. Se valmentaja, jonka kanssa tein töitä kisan alla, on valitettavasti poissa kuvioista, joten ei ole toistaiseksi ketään keneltä kysyä. Onneksi on Pakkis.

En mitenkään systemaattisesti ole noita matala-korkeahiilarisia päiviä laskenut katsoin vaan ruokapäiväkirjasta, millä välillä on liikuttu. Proteiineja suoraan sanottuna menisi kevyesti se 4g/kg - olisiko paras palata siihen systeemin. Vaan kasvaako lihas protskulla ja rasvalla kovin vähillä hiilareilla...

Toki korkean GI:n hiilareita kannattaa vältellä aina. Palautusjuoma on tästä tietenkin poikkeus.

Näin olen ymmärtänyt. Tähän myös pyrimme :thumbs:.

Mä olen tainnut joskus lukea tuon kyseisen zone-kirjan, sears tosiaan mainitsee veriryhmät, mutta vain ihan ohimennen, ajatuksena. Tuo toinen pätkä missä arvaillaan mitä minkäkin veriryhmän pitäisi syödä on jonkin toisen kirjoittajan.

Glukoproteiineilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, ajatus pohjaa "evoluutioon", just niinkuin counani jo mainitsikin. Kun veriryhmä on kehittynyt aikana jolloin hiilareita on jo käytetty ravinnossa enemmän, periaatteessa voisi olla mahdollista että hiilarinsietokyky olisi parempi. Eli siis tavallaan olisi tapahtunut "hyppy" evoluutiossa, kuten sanottua, muuten sopeutuminen ei olisi vielä tässä ajassa ollut mahdollista.

Mutta vaikka teorian pohja olisikin oikea, niin aikaa on tähän mennessä kulunut jo sen verran, että pasmat on menneet ihan sekaisin. Eikös se jotenkin niin mennyt, että jos A kuksii O:ta, niin penska on aina O? (tää ei oo mun aluetta, joten se saattoi mennä jotenkin toisinkin päin). Eli periaatteessa voi pitää jossakin määrin paikkaansa erikoisille veriryhmille AB ym (joita tulee siis vaan kun erikoiset kuksii keskenään), mutta O voi sisältää melkein millaista sakkia tahansa. Eikä käsittääkseni kyse ollut mistään muusta kuin hiilareidensietokyvystä, joten tuo veriryhmädieetti on tosiaan voodoo-nutritionia.

JSmith (?) laittoi toisessa threadissa linkin Lylen sivuille, joilla oli aihetta (kaukaa) sivuavaa juttua: http://www.bodyrecomposition.com tuolta linkki articles, nutrition. Lyle ole keksinyt tuolle jutulle ihan oman termin, "voodoo-nutrition". Sopii tähänkin juttuun.

Nuo lylen artikkelit oli muuten mainioita, kiitti Smith.

Ja mitä tulee tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin jotkut todella voivat olla herkempiä hiilareille kuin toiset. Näille ihmisille korkean GI/GL:n hiilareiden syönti nostaa verensokerin korkeammalle kuin muilla. Tätä pystyy mittaamaan verestä, käsittääkseni nimi on sokerirasituskoe??? Jotkut väittävät, että huonojen hiilarien syönti pahentaisi tilannetta, eli huonoja hiilareita mättämällä voi hankkia itselleen insuliiniresistanssia.

Miten ihmeessä veriryhmä vaikuttaisi insuliiniherkkyyteen? Aineenvaihdunnan lainalaisuudet on kaikille samat, olipa veriryhmä mikä tahansa. Hiilareista ja varsinkin sokerista olen itse huomannut sen että parempi kun välttää ns. roskaruokia. Sen mitä viljatuotteita syön niin valitsen aina täysjyväviljaa eikä mitään kuorittuja valkeita jauhoja.

Robert Atkins tutki aikoinaan insuliiniresistenssin kehittymistä ja yksi merkittävä tekijä on huono ruokavalio ja suuret painonvaihtelut.

SannaK sanoi:
Pitänee kokeilla. Rasvahapoista yritän pitää huolen vieläpä niin, että alfalinoleeni- ja linolihapon suhde olisi noin 1:1. Rasvan määrä on noin 1g/painokilo (eli 50g).

Tästä alfalinoleeni-linoli -suhteesta on aika paljon ristiriitaista tietoa. Itse olen lukenut, että paras suhde olisi 1:3.

2100 kalorilla olen laskenut seuraavaa:
Proteiineja 3 g /painokilo eli 150g > 600 kcal
Rasvoja 30 e-% 630 kcal > 70g
Hiilihydraatteja loput eli 870 kcal > 217,5

Ainut mitä ehkä voisit kokeilla, olisi pieni (vaikka 5%) nosto rasvan osuudessa energiantarpeesta hiilareitten kustannuksella. Toisaalta, tuskin sillä huomattavaa merkitystä kuitenkaan olisi. :)

Miten ihmeessä veriryhmä vaikuttaisi insuliiniherkkyyteen? Aineenvaihdunnan lainalaisuudet on kaikille samat, olipa veriryhmä mikä tahansa.

No just sen "evoluutiohypyn" takia, että veriryhmän ihmiset olisivat myöhemmin syntynyttä "lajiketta", mutta tää on tosiaan samanlaista spekulointia kuin että oliko alkuräjähdys keltainen vai valkoinen. Vaikka tuo olisikin ollut noin niin ristisiitokset on kyllä tähän mennessä hoitaneet homman jo sellaiseksi että tuon perusteella ei voi sanoa mitään.

Itse jäin tuota miettimään kun mun mies ei saa massaa millään. Ja sattumalta on AB. Vaikka syöttäisin sille mitä, niin tuntuu että massaa ei vaan tule. Jos molemmat vetää samanlaisilla plussakaloreilla, niin meikälle tulee puolet enemmän massaa, myös lihasta.

protsku sanoi:
Miten ihmeessä veriryhmä vaikuttaisi insuliiniherkkyyteen? Aineenvaihdunnan lainalaisuudet on kaikille samat, olipa veriryhmä mikä tahansa.

Joo eikä ihonväri suoranaisesti vaikuta juoksunopeuteen :lol2: Eli kai se teoreettinen yhteys kulkee sitä kautta että tietyn veriryhmän omaavat ihmiset omaat myös tekijän joka vaikuttaa ruokailutottumuksiin tms...

Mitenkä tuo insuliiniresistenssi vaikuttaa lihasmassaan?

Suositut

Back
Ylös Bottom