Naksu: Onko tietoa minkalaista opetuksen taso on Amerikassa minne paikallinen ns. "riisipellon työntekijä" menee opiskelemaan?
Mä olin vaihdossa Yhdysvalloissa yliopistossa, minne oli alle 10 000$ lukukausimaksut. Monia hyviä ja huonoja puolia tuli huomattua. Mitään Nobel-palkinnonsaajia meidän "riisipeltoyliopistossa" ei sitten kyllä ollutkaan.
Hyvät asiat:
-Ryhmät oli noin 20-30 henkeä ja opiskelijoiden osallistumasta painotettiin kursseilla. Tuntiosallistuminen oli myös meidän yliopistossa osa arvostelua.
-Tuntien sisältö oli selvillä useimmiten jo lukukauden alussa, joten pystyi suunnittelimaan esitykset sun muut hyvissä ajoin. Tämä oli myös valvottua, joten opettajat ei saaneet niin suurta yksilönvapautta kurssien toteutukseen.
-Varsinkin alan termistöä ja vastaavia pikkutietoja päntättiin paljon. Tässä tuli taas huonona asiana se, että opettajat pystyivät määrittelemään mikä oli tärkeätä ja mikä ei.
-Opettajan mielestä tärkeät asiat tuli usein opittua hyvin
Huonot asiat:
-Koska joka tunnille piti tehdä jotain, laatuun ei panostettu vaan määrään. Todellakin vitutti tehdä about joka tunnille jotain, varsinkin ennen kuin oppi, että ei niihin tarvita 100% panostusta.
-Kokeet oli useimmiten aika helppoja, jos vaan tiesi, että mitenkä kyseisen opettajan tentteihin pitää valmistautua. Kirjojen kokonaan lukemista ei loppujen lopuksi tarvinnut juuri millään kurssilla, vaan erilaisilla lukutärpeillä pärjäsi hyvin.
-Usein ihmiset halusivat osallistua, vaikka ei välttämättä mitään järkevää sanomista ollutkaan ihan vaan osallistumisen ilosta ja mahdollisista lisäpisteistä.
-Ihmiset myös suomalaisten silmiin "nuoleskeli" opettajia. Esim. esitys Little Caesar's pitsaketjusta niin toivat pitsaa esitykseen.
-Usein monien yksityiskohtien osaaminen meni kokonaiskuvan ylitse. Kokeisiin sai joillain kursseilla opettajan antamat lukutärpit missä kysyttiin tarkkoja kysymyksiä. Kysymysten perusteella sitten tuli lähes suoraan sama kysymys kokeessa, eli aika paljon ulkoa opettelua joskus.
-Suhteellisen helposti hyvät arvosanat jos vaan jaksoi käydä joka kerta luennolla ja teki kaikki hommat suhteellisen hyvin.
-Jos about 20-30% kurssien pisteistä saa siitä, että jaksaa käydä paikalla ja tsempata niin kurssien hylsyttäminen on jo aikamoinen saavutus --> kaiken maailman tolloja pääsee läpi koko koulujärjestelmästä.
-BBA tutkinnon saa myös ilman opinnäytetyön / thesiksen tekemistä.
-Koska kyseessä ei ollut erityisen hyvä yliopisto, sen kyllä huomasi muista opiskelijoista. Kaikenlaisia sähläreitä tuli kyllä nähtyä. Wikipediaa käyttivät osa ja myös kokeissa lunttaaminen ei ollu läheskään niin epämoraaliseksi katsottua kuin Suomessa.
Tämmöisiä mietteitä jäi mulla mieleen, näin alta kuukausi sitten vaihdosta tulleena. Kaiken kaikkiaan kokemuksena tuo vuosi oli älyttömän hyvä, ja vaikka negatiivinen lista oli pitkä niin juuri tuota asioiden suunnittelua ja valmistautumista sielä oppi paljon mitä voi sitten omassa elämässä ja Suomen kouluissakin soveltaa.
Olin itse siis BBA opiskelijana sielä, joten yhtä poikkeusta lukuunottamatta vain kandivaiheen kursseja tuli luettua. Yhden maisteritason kurssin kävin, joka vaatikin enemmän ja tasokin oli kyllä jo korkeampaa. Myöhemmin olisi toiveena itselläkin vielä jossain vaiheessa päästä opiskelemaan paremman tason yliopistossa, niin voi olla, että mielipiteet muuttuisivat myös paljon.