Iltajuomat bulkilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tjuuso
  • Aloitettu Aloitettu
Moro !

Minkälaisia lisäravinteita jengi vetelee illlalla ja yötä vasten kun on massakausi päällänsä ?

Itse en ainakaan viitsi ennen nukkumaan menoa enään pahemmin syödä, joten olen lisäravinteilla
sitten kasannut hiilareita vielä ennen nukkumaan menoakin.

Itse vetäsin juuri seuraavan sekoituksen:

- 1rkl kreatiinia
- 1rkl glutamiinia
- 1rkl leusiinia
- 1dl mass triple night
- 2dl mass super gainer
- 1dl mass malto

Nopeasti arvioitunahan tuossa on protskua noin 40grammaa, heraa ja kaseinaattia sopivassa suhteessa. Hiilaria noin 100g.
Kalorit sitten ovatkin jo reilu 500kcal :P

Asiallisia vastauksia ja rakentavaa palautetta odottaen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ainakin tiputtaisin keskellä yötä maltot ja gainerit pois tosta sun yöpalkkarista ja korvaisin ne jollain hitaammilla hiilarin lähteillä. Tai erilaisilla öljyillä.

Nopeeta hiilaria aika rutkasti yötä vasten. Voisin väittää, että ei ole hyvä ottaa ennen nukkumaan menoa kauheasti turhia hiilareita. Insuliinin eritys voi tuosta häiriintyä(?). Seison korjattuna, jos jollakin on parempaa tietoa.

Tiputa hiilarit puoleen ja korvaa öljyllä vastaava määrä kaloreita. 50 grammaa hiilaria = 200 kaloria = n. 20 grammaa öljyä.

Kiitoksia jo näistä nopeista vastauksista !

Itsekin olen tiedostanut tuon että nuo hillarit ovat vähäsen turhan nopeita yötä vasten ja tähän juuri odotinkin muiden näkemyksiä.
Eli mitkä olisivat sitten suositeltuja hitaampia kalori/hiilarilähteitä, ja juurikin yötä vasten? Rasvathan tuossa jo mainittiinkin.

Moro !

Minkälaisia lisäravinteita jengi vetelee illlalla ja yötä vasten kun on massakausi päällänsä ?

Itse en ainakaan viitsi ennen nukkumaan menoa enään pahemmin syödä, joten olen lisäravinteilla
sitten kasannut hiilareita vielä ennen nukkumaan menoakin.

Itse vetäsin juuri seuraavan sekoituksen:

- 1rkl kreatiinia
- 1rkl glutamiinia
- 1rkl leusiinia
- 1dl mass triple night
- 2dl mass super gainer
- 1dl mass malto

Nopeasti arvioitunahan tuossa on protskua noin 40grammaa, heraa ja kaseinaattia sopivassa suhteessa. Hiilaria noin 100g.
Kalorit sitten ovatkin jo reilu 500kcal :P

Hiilarit yöksi pois, niin kroppa käyttää rasvaa. Viime bulkilla vetelin drinkin illalla. Nykyisin ainoastaan syön rahkaa 500g.

Itse lopetan päiväni ahtamiset iltaruokaan, jolla yleensä tulevat kaloritavoitteet täyteen. Eli painotan kalorin saanninkin muualle, kuin iltaan.

Mikäli kalorit eivät tule illallisella täyteen, vedän yleensä rahkaa.

Syökää ne hiilarit tarpeen mukaan, keskittäkää treenien ympärille. Eli jos syöt vaikka 6 ateriaa päivässä, niin 3 kpl hiilari+proteiini ja 3kpl proteiini + (rasva) aterioita.

Aamulla, ennen treeniä ja treenin jälkeen hiilariateriat. Ja muuten sitä proteiinia.

Esim.

1. Hiilihydraatti + proteiini
2. Proteiini
3. Hiilihydraatti + proteiini
- Treeni -
4. Hiilihydraatti + proteiini
5. Proteiini
6. Proteiini

Ja jos olet treenannut illalla, niin sen jälkeen on ihan okei syödä hiilaria palautumisen maksimoinniksi.

Viimenen lämmin safka normaalisti klo18-19 välillä, arginiini+ornitiini joskus 20-21 aikoihi treenipäivinä ja sitten just ennen nukkumaanmenoa 22 tienoilla maitorahka 250g + punasta maitoa tuopillinen jos on tunne ettei oo kalorit vielä täynnä :)

Energiamäärällisesti kannattaakin ottaa reilusti illalla, koska koko yön joutuu olemaan ilman, mutta hiilarit kannattaa jättää aikalailla minimiin, koska muuten on yöllinen kasvuhormonin eritys ihmeissään. Nopeat hiilarit on vielä pahempi kuin hitaat.

Itse syön/juon illalla hitaasti imeytyvää proteiinisekoitusta sekä pähkinöitä. Ja jos ei jaksa rouskutella pähkinöitä, niin sitten vaan reilusti kalaöljyä (suoraan pullosta).

Energiamäärällisesti kannattaakin ottaa reilusti illalla, koska koko yön joutuu olemaan ilman, mutta hiilarit kannattaa jättää aikalailla minimiin, koska muuten on yöllinen kasvuhormonin eritys ihmeissään. Nopeat hiilarit on vielä pahempi kuin hitaat.

Itse syön/juon illalla hitaasti imeytyvää proteiinisekoitusta sekä pähkinöitä. Ja jos ei jaksa rouskutella pähkinöitä, niin sitten vaan reilusti kalaöljyä (suoraan pullosta).

Millaisia määriä suosittelisit rasvan osalta yötä vasten?

Aamulla, ennen treeniä ja treenin jälkeen hiilariateriat. Ja muuten sitä proteiinia.

Esim.

2. Proteiini
- Treeni -
5. Proteiini
6. Proteiini

Ja jos olet treenannut illalla, niin sen jälkeen on ihan okei syödä hiilaria palautumisen maksimoinniksi.

Mulla se menee näin:

2. Hiilihydraatti + proteiini
- Treeni -
5. Proteiini

Se riippuu aikalailla paljonko puuttuu päivän energiatarpeesta. 15-20g (n. 180 kcal) voisi olla ihan hyvä jos lisäksi syö vaikka rahkaa tai muuta proteiinipitoista. kunnon hörppy pullosta, ei sen niin tarkkaa tarvi olla ;)

Jos ei kiinteä ruoka sovi, niin itse ottaisin vaan proteiinijuoman ja sekaan haluttu määrä öljyä. Jos tekee maitoon, niin tulee varmaan hiilariakin ihan tarpeeksi

Olen parin vuoden ajan ennen nukkumaanmenoa laittanut sekoittimeen maitoa, joko marjoja tai mehukeittoa ja heraa. Siitä tulee oikein hyvänmakuinen iltapirtelö, koska varsinkin marjat poistavat maustetun heran esanssisen maun todella mukavasi.

Se nyt riippuu ihan henkilön kokonaiskaloritarpeesta ja kuinka paljon siitä on tarkoitus syödä illan viimeisellä aterialla.

Minun oma settini on 50g yöproteiinijauhetta + 30g manteli + 30g cashewpähkinä, josta tulee noin 550kcal, pro: 55g, hh: 8g, ras: 32g
Jos jonkun "laskukaavan" iltapalalle haluaa, niin proteiinia grammoina noin puolet omasta painosta kiloina ja rasvaa noin puolet siitä.

Rasvaa tulee useimmilla liian vähän niin korvaisin noi litkut pähkinöillä. Niitä on kiva illalla mutustella TV:tä katsellessa :) Jos suolaa ei muuten syö hirveästi niin voi jopa ottaa suolattuja herkkuja, mutta sitten se terveellisyys muuttuu muutenkin vähän kyseenalaiseksi.

Se on jo monta kertaa todistettu että sillä hiilareiden tai syömisten ajankohdalla vuorokauden sisällä ei ole väliä hölkäsen pöläystä, akuutit vaikutukset huomio lähinnä treeniin. Ja nopeaa hiilihydraattia (sokeria ja maltoa) tulisi välttää millä ruokavaliolla tahansa.

Jos haluaa hifistellä, niin ei maitoa illalla, koska sen hiilareissa on aika korkea insuliini-indeksi :)

...Mutta se ei silti nosta verensokeria nopeasti tai ole varsinaisesti nopea hiilari. En muista mistä johtu, mutta hiilihydraateilla on kaksi eri arvoa jotka vaikuttavat sen "nopeuteen".

Se nyt riippuu ihan henkilön kokonaiskaloritarpeesta ja kuinka paljon siitä on tarkoitus syödä illan viimeisellä aterialla.

Minun oma settini on 50g yöproteiinijauhetta + 30g manteli + 30g cashewpähkinä, josta tulee noin 550kcal, pro: 55g, hh: 8g, ras: 32g
Jos jonkun "laskukaavan" iltapalalle haluaa, niin proteiinia grammoina noin puolet omasta painosta kiloina ja rasvaa noin puolet siitä.

Kiitos! :worship: Toi setti vastaa varsin lähelle sitä mitä mulla tulee nyt massakaudella, tosin vähän lisään vielä tämän ohjeen perusteella rasvojen määrää. Yö on kuitenkin varsin tärkeää aikaa palautumiselle niin täytyy ottaa siitäkin kaikki irti.

...Mutta se [maito] ei silti nosta verensokeria nopeasti tai ole varsinaisesti nopea hiilari. En muista mistä johtu, mutta hiilihydraateilla on kaksi eri arvoa jotka vaikuttavat sen "nopeuteen".

Arvot ovat GI = glykeeminen indeksi ja II = insuliini-indeksi.

Esim. kirjassa "Uusi Glukoosivallankumous" sanotaan:
Viime vuosina maidon komponenttien tutkimus on osoittanut, että matalasta glykeemisestä indeksistään huolimatta maitotuotteet aiheuttavat runsasta insuliinin eritystä, eli ne ovat ”insulinogeenisiä” (engl. insulinogenic) (s. 56).

GI on se arvo mitä perinteisesti (vanhanaikaisesti) käytetään kun puhutaan hitaista tai nopeista hiilareista. Se yksinään ei kuitenkaan riitä, koska hitaasta GI:stä huolimatta II saattaa olla korkea.

Maito siis vaikuttaa kuten nopeat hiilarit, vaikka se luokitellaan virallisesti hitaaksi hiilariksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom