Ilta- ja viikonloppulisien poistaminen

Liittynyt
24.10.2012
Viestejä
2 841
Mitä mieltä olette asiasta? Ymmärtääkseni siitä on ollut puhetta, en tiedä koskeeko vain kaupan alaa vai kaikkia mutta itse vastustan tätä vahvasti. Itse kuin olen kaupassa töissä niin tiedän et vloput voi olla erittäin vittumaisia. Yleensä duunareita on vähemmän ja joutuu juoksemaan kuin hullu. Iltavuorot pistää rytmin sekaisin ja on vähemmän aikaa perheen kans. Yleensä normimyyjän palkka on paska niin lisät ovat tervetulleita. Itse tienaan lisillä n. 200 kk
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole mitään järkiperustetta sille, että joka alalla on samansuuruiset lisäprosentit iltaisin ja viikonloppuisin. Ideaalisti jokaisessa firmassa voisi huutokaupata nuo vuorot - ne, joilla on vähemmän esim. viikonloppuduunia hankaloittavia syitä, luultavasti tekisivät nuo halvemmalla. Syy, miksi kauppa ajaa viikonloput minimimiehityksellä on juurikin se, että palkkakustannukset per työntekijä ovat huomattavasti arkea suuremmat.
 
Lisien poistaminen tai yleinen muuttaminen ei ihan helppoa olisi, kun niitä on TESsissä ja joissain työsoppareissa määritelty. Jotain kompensaatiota peruspalkkaan tässä tarvitsisi varmaan ehdottaa, tuskin muuten menee läpi ihan yhdessä sopimalla... Mutta ihan älytöntähän se on, että harva ravintola (tai mikä tahansa muu liike) voi olla sunnuntaisin auki, vaikka asiakkaita varmasti olisi.
 
Ei ole mitään järkiperustetta sille, että joka alalla on samansuuruiset lisäprosentit iltaisin ja viikonloppuisin. Ideaalisti jokaisessa firmassa voisi huutokaupata nuo vuorot - ne, joilla on vähemmän esim. viikonloppuduunia hankaloittavia syitä, luultavasti tekisivät nuo halvemmalla. Syy, miksi kauppa ajaa viikonloput minimimiehityksellä on juurikin se, että palkkakustannukset per työntekijä ovat huomattavasti arkea suuremmat.
Jos nyt oiken ymmäsin. Mikäli hankalista vuoroista ei saa mitään ylimääräistä niin eipä niitä kukaan vapaaehoisesti enempää teekään. Aikoinaan tein noita viikonloppuiltoja ja öitä muiden puolesta nimenomaan kun niistä sai aina muutaman ylimääräisen roposen, mikä kompensoi tympeitä työaikoja.
 
Suomessa vajaa 500 000 työtöntä, että eiköhän siitä porukasta muutama tekis perusliksoilla viikonloput ja yöt.
 
En tiedä porukalla on näköjään rahaa nykyään kuin oli kauhea itkeminen kuin ylitöihin olispitäny jäädä. Hain yhtä duunia mikä oli vuorotyö. Ne haki myös toista duunaria samanlaiseen duuniin mutta oli päivätyö. Mun paikkaan haki 5 siihen toisin 44. Olin ihan ihmeissäni että miksi kuin ei ollut yötyötä ja palkka yli 3 tonnia, toisesta 2200.
 
Jos nyt oiken ymmäsin. Mikäli hankalista vuoroista ei saa mitään ylimääräistä niin eipä niitä kukaan vapaaehoisesti enempää teekään. Aikoinaan tein noita viikonloppuiltoja ja öitä muiden puolesta nimenomaan kun niistä sai aina muutaman ylimääräisen roposen, mikä kompensoi tympeitä työaikoja.

Ainakin tutuilla, jotka tekee poken/järjestyksenvalvojan hommia, on sama palkka niin arkena kuin pyhänä, yöllä kuin päivällä. ja paljon tekevät työn luonteesta johtuen iltaa/yötä ja viikonloppuja. Eihän niitä hommia pakko ole tehdä jos ei halua, kyllä kaikille tunneille hinta löytyy ja halukkaita tekijöitä.
Dopeyn ajatusmallin kannalla.

Edit. Lisään vielä oman kokemuksen kun olin tehtaassa. Eli viikonloppuisin sai jäädä töihin, kunhan viikolla oli tehnyt sopparin mukaiset tunnit (40kpl) täyteen.
Sehän oli sitten sitä joka viikko, että viikolla tehtiin just eikä melkein 40h ja jätettiin viikonlopuksi sen verran töitä, että sai tulla. Ja silloin mentiin 03.00 töihin ja lähdettiin 15.00 (sai tehdä 12h päivän) lauantaina (perus tuntipalkka +100%) ja sunnuntaina ( perus +150 tai 200%, en muista varmasti). Aika paskaa työnantajan kannalta tuollainen toiminta.
 
Viimeksi muokattu:
Toi pokehomma on perseestä oikeasti ne pitäis maksaa yölisää. Vuorotyö on raskaampaa joskus on esim 7 päivää ilman vapaita ja kyllä siitä pitäisi jtn maksaa. Tulee olemaan motivoituneita vanhustenhoitajia jne töissä viikonloppuisin jos lisät poistetaan
 
Niin kauan kun on olemassa virastoajat ja kaikkea mahdollista et pysty hoitamaan 24/7 niin vuorolisät on siellä ihan syystä.

Itse vuorotyötä teen ja noin 30% palkasta tulee lisistä.

Kuinka moni ilman tuota ylimääräistä lisää oikeasti olisi jouluaattona tai juhannusaattona töissä? En usko että kovin moni.
 
Niin kauan kun on olemassa virastoajat ja kaikkea mahdollista et pysty hoitamaan 24/7 niin vuorolisät on siellä ihan syystä.

Itse vuorotyötä teen ja noin 30% palkasta tulee lisistä.

Kuinka moni ilman tuota ylimääräistä lisää oikeasti olisi jouluaattona tai juhannusaattona töissä? En usko että kovin moni.

Ketju on "ilta ja viikonloppulisien poistaminen"?
 
Niin pyhistä saa vissiin jatkossakin. Mutta en usko että yöhimmat ovat kovin terveellisiä ja olen sitä mieltä että ainakin ilta ja yölisää kuuluu saada. Viikonlopuista kanssa kuin osa elää lisillä.
 
Mulle noi lisät kilahtaa lompakkoon, niin tottakai olen niiden poistamista vastaan. Yleensähän noiden poistamista ehdottelee virkamiehistö joka tekee jotain klo 8-14 päivää 3 tunnin tauoilla. Ei se iltojen ja öiden ja viikonloppujen vietto töissä kuitenkaan herkkua ole, ja toi ehdotteleva porukka ei moisiin työaikoihin itse suostuisi, niin helppohan se on huudella. Mutta tälläi kun on viikonloppu vapaana kerran kolmeen kuukauteen, niin onhan se pirun kiva että siitä sitten saa edes rahallista kompensaatioo...
 
Jos leikataan niin sitten perkele leikataan kaikilta tasapuolisesti ja progressiivisesti! Veroja ei ainakaan perkele enää nosteta! Kaikki jeesus päivät pois keskeltä viikkoa, hulluimmat tupla ja triplalisät järkevimmiksi. Esim sunnuntaina suoraan tuplapalkka on jäänne historiasta, ehkä joku 30% lisä on kohdallaan. Noi ovipalkat ja tipit on mennyt ihan päin persettä 2000luvun alusta lähtien, tippunut kuin lehmän häntä.
 
Eli jokaisesta leikataan, myös maahanmutosta, tota tarkoitin. Lisäksi progressiivisesti, eli köyhältä 0.5% ja joltain kuka tienaa suojatyöpaikassa 20te kuukausi tekemättä mitään niin 5% esimerkiksi.
 
Ketju on "ilta ja viikonloppulisien poistaminen"?

Samaan keskusteluun kuuluu aina myös pyhälisät ja viikonloppulisät.

Nuo ilta ja yölisät ei kauhean suuria ole joten en usko niiden poistolla olevan suurtakaan merkitystä kansantalouden kannalta.
 
Samaan keskusteluun kuuluu aina myös pyhälisät ja viikonloppulisät.

Nuo ilta ja yölisät ei kauhean suuria ole joten en usko niiden poistolla olevan suurtakaan merkitystä kansantalouden kannalta.

Ai tää käsitteli kansantalouden kannalta. Ymmärsin että yksilön, ja "miten maamme talous saadaan kuntoon" -ketjuun sitten kansantalouteen liittyvät jutut.
 
Mua kans välillä jaksaa ihmetyttää kun sanotaan ettei sunnuntaivuoroille löytyis jengiä ilman tuplapalkkaa ja samaan aikaan on satoja tuhansia työttöminä. Mun mielestä jo ihan peruspalkkojakin pitäis voida kilpailuttaa kun tulijoita olis.

Mitä itse lisiin tulee, niin niin kauan kun yhteiskunta aripeetteessä pyörii kasista neljään niin vuorolisät on fine ja onhan yötyön rasittavuudesta näyttöäkin. Lisien tasossa taasen mielestäni on tarkastettavaa. Esim sunnuntain tuplaliksa on jostain 1300-luvulta. Toisaalta perinteisiltä perhejuhlilta (joulu/jussi) tuplaliksa on perusteltua.

Mut se mikä mua ihmetyttää ehkä eniten, niin ainakin jollain aloilla saikkuajan palkassa huomioidaan työvuorolistojen mukaiset vuorolisät. Mitä vittua? Kyseessä on haittalisät, syntyykö haittaa jos töissä ei oltu?
 
Mut se mikä mua ihmetyttää ehkä eniten, niin ainakin jollain aloilla saikkuajan palkassa huomioidaan työvuorolistojen mukaiset vuorolisät. Mitä vittua? Kyseessä on haittalisät, syntyykö haittaa jos töissä ei oltu?

Mahdollista on huomioida myös myyntibonukset/vastaavat suoritukset ja perusteena se, että ei ole päässyt niitä tienaamaan.

Mitä tulee erilaisiin lisiin niin niiden vaikutus kokonaispalkkaan on paljon alasta kiinni. Ilta- ja yötyön sekä viikonlopputyön määrä vaihtelee aloittain huomattavasti. Lisäksi lisät ovat osalla aloista sen verran suuria, että niillä on helposti havaittava vaikutus henkilön palkkaan ja toisaalta myös yrityksen palkkakuluihin.
 
Back
Ylös Bottom