ilta-aerobinen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Meikäläistä ei saa aamulla lenkille lauma villejä laamojakaan eli mitä järkeä/hyötyä on aerobisesta illalla? (esim. vaikka olisi päivällä käynyt salilla)

Sen jo tiedän, että yöunet menee, mutta tuntuisi, että kun tuota iltasyöntiä pitäisi säännöstellä niin eikö illalla liikkuminen kiihdyttäisi aineenvaihduntaa sen verran, että iltapala ei kertyisi läskiksi niin helposti.

Mitenhän myöhään ei kannattaisi enään syödä, jos haluaa pudottaa rasva%??..vai onko sillä merkitystä kuinka myöhään vika ateria tulee, jos päivän kokonaisenergiamäärä dietatessa ei ylity??...
Mä teen joka ilta kävelylenkin, ja yritän saada aamuaerobisen myös ohjelmaani! Mun mielestä unen saa paremmin, kun käy iltalenkillä!

Hola,

en myöskään siedä aamuliikuntaa. Kaikki urheilut (sali, fillari, lenkki) n. klo 17 -->
Hyvin tuntuu toimivan nuo rasvanpoltto-aerobiset myös iltaisin. Uskoisin, että aamu-aerobisten "megateho" on lähinnä marginaalinen. Eiköhän se kokonaisuus (paljonko syö vs. paljonko kuluttaa) ratkaise loppupeleissä?

Fysiologisista ja biologisista vaikutuksista voidaan kirjoittaa metritolkulla tutkimuksia, mutta itse uskon yksinkertaistamiseen.
--> Salilla perusliikkeet kunniaan (lue: sairaasti maastavetoa) ja vatsapalat esiin rahka/ananaksella etc. ja lenkeilyllä.
Toimii.

:)

Mulla taas on aika päinvastainen rytmi kuin subotailla, eli aamukävely noin klo 8 on paras ja salille klo 12 on paras :thumbs:

Flightattenille: päivän viimeisellä aterialla kannattaa syödä vain proteiinia ja rasvaa. Esim. joku hitaasti imeytyvä proteiini, kuten maitoproteiinidrinksu (tai vaikka raejuusto) ja sitten 1-2 rkl rypsi/oliiviöljyä ja nukkumaan. Muutenkin ainakin minä painotan ravintoaineiden suhteita niin että aamulla enemmän hiilareita, ja treenin jälkeisessä ateriassa vielä hiilareita, mutta sen jälkeiset (yleensä 2) ateriaa minimihiilareilla. Proteiinia tasaisesti pitkin päivää joka aterialla, samoin kuin myös rasvaa (lukuunottamatta palautusjuomaa). Eli tässä aika tyypillinen ravintorytmi nyt dieetillä:

klo 8 herätys
klo 8.30 kävely 60 min
klo 9.30 aamupala: 50 / 40 / 17 (hh/pr/ra)
klo 12.00 sali 60 min
klo 13.00 pal.juoma: 53/47/0
klo 14.00 ateria: 50 / 43 / 17
klo 17.00 ateria: 34 / 40 / 17
klo 20.00 ateria: 0 / 40 / 17
klo 23.00 ateria: 0 / 40 / 16
klo 23.15 nukkumaan

Tuosta tulee yhteensä 187/250/84, eli 2504 kcal, ja ravintoaineiden suhteet tasan 30/40/30. Toimii ainakin minulla.

Originally posted by naiskovis
Sen jo tiedän, että yöunet menee, mutta tuntuisi, että kun tuota iltasyöntiä pitäisi säännöstellä niin eikö illalla liikkuminen kiihdyttäisi aineenvaihduntaa sen verran, että iltapala ei kertyisi läskiksi niin helposti.

Jos syöt vaikka 0800, 1130, 1500, treeni 18-19 jonka päälle 30min aerobista- polttaa hyvin rasvaa - palautusjuoma 1930, ja iltapala 2130 jonka koostumus vaikka rasvaa 20g hiilaria 30g protskua 30g niin ei noista rasvaksi mikään ala kertymään. Ja sit kohta kymmenen aikoihin nukkumaan. Jos tuntuu että palautusjuoma riittää glykogeenivarastojen täyttämiseen niinkuin varmasti naisilla riittääkin voi noi hiilarit jättää iltapalasta kokonaan pois, ettei vain muutu rasvaksi. Protskua ja rasvaa tarttet kuitenkin yötä varten ei niiden kanssa pidä pihtailla.

Originally posted by MissFlightatten
Mitenhän myöhään ei kannattaisi enään syödä, jos haluaa pudottaa rasva%??..vai onko sillä merkitystä kuinka myöhään vika ateria tulee, jos päivän kokonaisenergiamäärä dietatessa ei ylity??...
Mä teen joka ilta kävelylenkin, ja yritän saada aamuaerobisen myös ohjelmaani! Mun mielestä unen saa paremmin, kun käy iltalenkillä!

Iltapalanhan voi ottaa just ennen nukkumaan menoa, ei se mitään lihota dieetillä, jätät vain hiilarit pois ja syöt esim kourallisen pähkinöitä ja protskujuoman/maitorahkan, ja ruokalusikallisen kalaöljyä. Jos tuo haittaa nukahtamista niin ota vaikka 30min ennen nukkumaan menoa se iltapala. Jos kävely on hidastempoista voi silti ottaa dieetillä vain nollahiilari-iltapalan sen jälkeen, jos taas kunnon ravaamista voi ottaa vaikka leipäpalan tuolla iltapalalla noiden lisäksi.

Originally posted by subotai
Uskoisin, että aamu-aerobisten "megateho" on lähinnä marginaalinen. Eiköhän se kokonaisuus (paljonko syö vs. paljonko kuluttaa) ratkaise loppupeleissä?

Fysiologisista ja biologisista vaikutuksista voidaan kirjoittaa metritolkulla tutkimuksia, mutta itse uskon yksinkertaistamiseen.
--> Salilla perusliikkeet kunniaan (lue: sairaasti maastavetoa) ja vatsapalat esiin rahka/ananaksella etc. ja lenkeilyllä.
Toimii.:)

Kärjistäen, älä ota raivoja :) : "Sairaalla maastavedolla" ja rahka/ananas välipaloilla on oikeita haittoja, kun taas aamulenkeillä, järkevällä ruokavaliolla (esim.tarpeeksi rasvaa - öljyjä aterioilla ja hitaita hiilareita, tarpeeksi pitkä ateriaväli ennen treeniä) ja treenillä on hyötyjä. Joten verrattuna -- / +++ niin kyllä sitä paremmin kehittyy kun tekee niinkuin on todettu järkeväksi. Se taas on eri juttu kuinka suuri ero näiden välillä on mutta eroa kuitenkin tulee. Mm. ylikunnon välttäminen, enemmän energiaa ja raivoa treeniin - parempi kehitys, rasvan polton maksimointi energiaksi jnejne. Kun ei ole katsos kysymys mistään 60 kilosten sunnuntaijumppaajien tekemistä tutkimuksista joita on testattu toimiviksi vain marsuilla vaan lähinnä hyvin perustelluista ja todistetuista liikuntalääketieteellisistä tutkimuksista joiden hyödyt ovat empiirisesti monet bodarit tälläkin palstalla todenneet todellisiksi.

Mutta en minäkään aamuaerobisia oo montaa kertaa elämässäni tehnyt, ei vaan jaksa :). Jos kovan lenkin tekee illlalla tai käy vaikka uimassa vajaan tunnin niin ottaa samalla tavalla sopivan kokosen palautusjuoman sen treenin jälkein niin kuin salitreeninkin jälkeen. Jos iltajumppa on kävelylenkki ei mitään juomaa tartte ottaa, eikä pidäkään ottaa.

EDIT näköjään Tappara ehti ennen minua :kippis1: .

No tuossa illassa on just ongelmana, että kun mulla on toi diabetes, niin on pakko syödä hiilareita illalla ainakin jonkin verran. Ei mitenkään onnistuis, että viimeiset hiilarit klo 17. Verensokerit laskisi yöllä vaarallisen matalalle. Niin ja siellä salilla käyn puolen päivän aikaan eli se ilta-aerobinen ei tule heti salin perään.

Hola,

totuuden sanoja Sakkeus, mutta tarkoitin "lievällä" (kröhm)kärjistämisellä sitä, että satsaa enemmän energiaa itse tekemiseen, kuin kaiken maailman hight-tech-jutttuihin.

Ja lisäksi itse teen siis aerobiset iltapäivällä, koska aamu-urheilut ei vaan yksinkertaisesti nappaa. Uskon, että jos urheilu on vi**umaista, niin sitä ei myöskään tule tehtyä 100%:sti. Tein joskus viime keväänä aerobisia aamuisin ja tuli kyllä skipattua liian monet lenkit kaiken maailman syillä..ei jaksa, ulkona sataa, varvas pikkasen kipeä jne..Pöh.

Tuo ylikunto on todellinen ongelma varmaan kaikille, jotka treenaavat rankasti (eli oikein ;) ) Siltikin uskon, että liian moni satsaa tarmoaan "vääriin" kohteisiin, vaikka tulosta tulisi treenien järkevällä jaottelulla ja tarpeeksi rankoilla treenillä + aerobisilla siellä välipäivinä. Harvoin näkee salilla, että nämä high-tech-tyypit väsäävät esim rankkoja kyykkyjä/maastavetoja. Lähinnä tekevät etureisiä ja polkevat kuntopyörää Polar ranteessaan ja sykkeen ollessa 121-134 tai jotaa vastaavaa käsittämätöntä sontaa.

Joo tiedän, että tää on taas kärjistystä, mutta noilla saleilla, millä oon käyny, niin liian moni tyyppi höpisee nykyään näistä-ja-näistä tutkimuksista ja unohtavat sen tärkeimmän, eli Treenaamisen.

Treenatkaa rankasti, syökää terveellisesti, nukkukaa ja lukekaa tätä palstaa --> kehitytte 100-varmasti.

Ps. hyvä iltapala on esim. rahka, ananas, pikkasen leseitä ja pikku loraus oliviöljyä. (tai siis tätä ite syön lähes joka ilta..)

Joo Subotai samoilla linjoilla me näköjään ollaan. Taisin nussia vissiin taas pilkkua kun panettaa niin hemmetisti :)..

Naiskovis: joo taisin höyrypäissä missata pointin ja tuolla verensokerihommassa mainitsitkin diabeteksen minkä unohdin. Jos ilta-aerobinen on lyhyt ja hidas kävelylenkki, kohottaa se aineenvaihduntaa niin vähän ettei tuolla minusta ole käytännön merkitystä paljonkaan rasvanpolttoon sen jälkeen. Mutta voihan sen kävelylenkin tehdä silti polttaahan se rasvaa ja syö vain tarpeeksi hiilaria ja hoida piikkien annostelut järkevästi. Sen sijaan jos juokset tunnin nostaa se jo kivasti aineenvaihdunnan muutamaksi tunniksi, mutta kova lenkki ja kova salitreeni samana päivänä on aika paljon. Hiilareita tosiaan sinun pitää syödä päivän mittaan tasaisesti se on selvä ja diabeetikkona et voi tähdätä maksimaaliseen rasvanpolttoon treenissä ja aerobisissa olemalla syömättä 3-4 tuntia ennen rasitusta.

Jos uniakin illalla tehty kova aerobinen on vielä haitannut kannattaisi minusta keskittyä dieetillä enemmän välipäivien (koviin) aerobisiin, treenin jälkeisiin aerobisiin ja ruokavaliolla laihduttamiseen kuin tähän probleemaan :thumbs: .

Suositut

Back
Ylös Bottom