Ilmoja pidellyt - Pakkiksen sääthread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Mahtava sää ulkona, todellakin! Ainoo vaan että täällä sisälläkin on tällä hetkellä 29 astetta ja nukkumaan pitäs ruveta. Ainoa puoli mikä tässä helteessä vituttaa.

Silti kuitenki hyvä näin, näkeepähän paljon mammoi kadulla vähissä vaatteissa ;) Vielä enemmän rannalla:kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mahtava sää ulkona, todellakin! Ainoo vaan että täällä sisälläkin on tällä hetkellä 29 astetta ja nukkumaan pitäs ruveta. Ainoa puoli mikä tässä helteessä vituttaa.

Silti kuitenki hyvä näin, näkeepähän paljon mammoi kadulla vähissä vaatteissa ;) Vielä enemmän rannalla:kuola:

Moni käy sellasessa pikaisessa kylmässä suihkussa, joka auttaa hetkellisesti. Suosittelen kuitenkin koittamaan sellaista todellista kylmää suihkua, jossa vaiheittain pistät suihkua kylmemmälle ja kylmemmälle, koko ajan suihkuttaen tasaisesti kaikkia mestoja kropassa. Kaula, kainalot ja sen sellaiset toki tärkeitä, jotta saat kylmän nopeasti vähentämään kroppasi lämpötilaa.

Suihkussa pitää oikeasti olla kauan, luokkaa 15 minuuttia ja loppu muutama minuutti täysin kylmällä. Kun ensimmäiset lihasvärinät alkavat tulla, niin kroppa on kylmentynyt tarpeeksi. Kylmän suihkun ideana on laskea kropan lämpötila oikeasti lähelle tasoa, jossa syntyy hypotermian ensioireet. ;)

Takaan, että tälla tavalla nukutte monta tuntia melko tasaisesti ja yöllä toinen samanlainen reissu ja nukkuu ihan hyvin. Jos ei kestä todella kylmiä suihkuja, jossa vietetään melkein sietämättömässä kylmyyydessä, niin silloin ei saa parasta lopputulosta ja unta :)

Nyt prkl vettä ja viileempää ilmaa äkkiä, ei hyvältä näytä jos tällanen keli jatkuu, kantsii miettiä vähän pidemmälle kelijuttuja...

Ulkona tais olla tänään parhaimmillaan +31, nyt näyttää olevan vaan +18,5.
Sisällä torpassa lämpöä +23,5.
Päätän lämpötilaraporttini täältä tähän.

Ulkona näyttäis olevan +22`C, sisällä +28´C, rakastan mun ilmanvaihdon tehokkuutta.

Eikait nyt tosiaan ne samat ihmiset jotka valittaa kesästä valita myös talvesta, toisinkuin säistä puhuttaessa aina jotkut väittää?! " ensin maristaan kesästä ja sitten talvesta". Parhaita säitä on kunnon pakkanen ja syksyllä hieman pilvinen ja tihkusateinen sää.

Mä oon kanssa viilentäny vanhempien koiraa laittamalla sille kylmän märän pyyhkeen päälle ja toisen pyyhkeen mahaa peittämään jalkojen väliin kun se makoilee maassa. Pelästyin myös aamulla että koira oli saanut lämpöhalvauksen kun jätin sen aamulla ulos pariksi tunniksi ja yhtäkkiä lämpötila olikin noussut jo +30c :( Hoiperteli siihen malliin että vein sen suoraan kylmään suihkuun. Rodultaan sileäkarvainen noutaja, ja karvaa on siunaantunut tolle aika runsaasti, joten kärsii kyllä aika tavalla näistä helteistä. Onko noi Aqua Coolerin tuotteet kalliita?

Kaupoista saa kaikenkokoisille koirille collegepaitoja, sellaisen kun kastelee ja pistää märkänä päälle niin johan viilentää. Tällaisen voi myös jättää koiran ylle jos se pitää jättää kuumaan asuntoon pidemmäksi aikaa. Meillä myös pakkojuotetaan koiraa ruiskulla kun se ei välttämättä älyä itse juoda. Ja jos koiralla on joku "pesä" missä se viettää aikaa sisällä, sinne voi pistää jäitä ilmaa viilentämään, esim. jäädytetyn vesipullon.

Asiaa! Tänään joutui jo hommaamaan tuulettimen kun on sisällä melkein 40 heti aamusta. No nyt jaksaa taas painaa toimistossa duunia päivän ja illalla sitten riippumattoilemaan :D

Meilläpä on melkein 50 heti aamusta eikä edes hiki. Voisi lähteä lenkille ja sitten saunaan.

En valita, koska muuten sais valittaa joka vuodenajasta, milloin on liian kylmä, milloin liian kuuma.
Mutta naisille anteeksi pyyntö, sillä puiston penkillä tulee istuttua ilman paitaa! Lämpöä läskeille siis.

Koiralla on ollut jo lämpöhalvauksen oireita. Mä luulen että tänään ja huomenna teen niinkun neuvottiin, eli dippaan avoukon suuren t-paidan kylmään veteen ja puen koiralle ennenkun mennään lenkille. Näyttäkööt tyhmälle, mä käyn varmaan huutamaan jos joku kehtaa jotain mainita. Musta ja kiiltäväkarvainen dobermanni ei ehkä ole niitä kestävimpiä hellekoiria... raasu. Ei se ole syönyt kunnolla nyt viikkoihin ja välillä näyttää ihan auswitch-asukkaalta. Ostan myös apteekista sille jotain Nutri Plussaa, jota tungetaan ikeniin kun se meinaa vallan periksi antaa.
Hankin viikonloppuna myös viilentävän "Aqua Cooler"-kaulapannan, joka kuljettaa viileyttä isoimpia verisuonia pitkin koko kehoon. Kuulostaa huuhaalta, mutta tämä on SELVÄSTI auttanut, ja todella paljon!!! Ihan eri koira, jaksaa jopa kävellä. Lisäksi ostin Aqua Coolerin viilentävän alustan, ehkä menee tänään kokeiluun.

Ei tässä itsellä mitään hätää mutta koira on aika nääntynyt.

E: itsellä tosin on loputon oksetus meneillään, pakko pitää vaan työhuoneen ovea kiinni ja purra hammasta etten laattaile pitkin poikin kaikkien nähden. Kuumuuskuvotus. Joten eipä se koiran omistajakaan oikein mitään syö :D

Koiraa tosiaan vaan mahollisimman paljon märäksi, itellä siitä hyvä että ranta on kohtuu lähellä joten uimaan iltaisin, muulloin suihkulla viileetä vettä varsinkin tassut, mahanalusta ja kaula/pää. Sitten levyksi tuulettimen eteen. Ruoka on meillä mennyt kohtuu hyvin, lisäks oon antanut suoraan pakkasesta pieniä paloja jäistä rustoluuta jota on mukava ja viileä rouskutella. Mietin just että onkohan hyväks antaa jäistä mutta ainakin näyttää maistuvan ja mitään ongelmaa ei oo tullut.

Ittellä on myös tuo kuvotus ollut melkeen jokapäivästä, inhottava tunne!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom