Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hakemusta vaan kehiin niin selviää. Luultavasti voi päästäkin. Uintia ei testata.
Uintia ei testata missään vaiheessa.Testataanko uintia missään vaiheessa?
Miksi tämä keskustelu on kuollut? Ja jos tästä käydään keskustelua jossain muualla, saa vinkata!
Onnittelut!Tänään tuli viesti sähköpostiin, että 94. vuosikurssi kutsuu.
Onnittelut!
Miten valmistauduit pääsykokeisiin, ja mitä neuvoja antaisit tulevaisuudessa hakevalla?
En valmistautunut mitenkään erityisesti, muihin kuin kuntotesteihin (2. vaihe), mutta suosittelen lukemaan tätä palstaa, koska testien tietäminen etukäteen helpottaa jännitystä.
Listaan tähän alle vaihekohtaisia vinkkejä.
1. vaihe, paperikarsinta:
- Lähetä hakemus, vaikka olisit epävarma sisäänpääsystä. Vaiheiden läpikänti on mahtava kokonaisuus ja hyvää harjoitusta, jos aiot hakea esim. liikennelentäjäksi.
- Todistuksen on oltava kunnossa, koska matikan, äikän ja englannin arvosanat pisteytetään. Itsellä nämä olivat tässä vaiheessa 9, mutta vähemmälläkin pitäisi pääst
- Täytä hakemus huolella ja lähetä ajoissa!
2. vaihe, pällitesti ja kuntotestit:
- Tee punnerruksia, vatsoja ja kokeile vauhdittoman pituuden hyppäämistä, jotta ne onnistuvat sitten testeissä. Vaatimukset löytyvät tästä keskustelusta tai internetistä. Itse sain 13/15, joten täydellisyyttä ei vaadita
- Pyöräergometritestiin auttaa, jos on pyöräillyt aikaisemmin tai on muuten hyvä hapenottokyky. Itse suosittelen kouluun/treeneihin pyöräilyä, jos matka on sopiva. Kuntosalin kuntopyöräkin käy. Etua on, jos on vähän painoa, koska tehot mitataan kiloa kohden. Itselläni oli 3kg alle kutsuntojen inbody testin suosituksen. Laihduttamaan ei kuitenkaan kannata ruveta, vaan mielummin harrastaa juoksua/pyöräilyä ja treenaa hiukan jalkoja.
- Pällitesteissä ottaa vaan rennosti ja tekee parhaansa. Ajan kulua kannatata seurata ja viimeisillä sekunneilla veikata loput. Itse sain 7/9, joten tässäkään ei tarvita täydellisyyttä.
- Psykologsia kysymyksia on paljon, joten edellisenä yönä kannattaa nukkua hyvin, ettei ala väsyttää. Vääriä vastauksia ei ole, joten omalla järjellä pärjää.
3. vaihe, soveltuvuuskokeet:
- Testejä on paljon ja nämä testit kestävät kaksi päivää!
- Kuuntele ohjeet ja ole ajoissa paikalla!
- Testeihin valmistautuminen on vaikeaa, eikä siitä kannata stressata. Suosittelen lukemaan aikaisemmilta sivuilta, mitä ne sisältävät, jottei tule niin isoja yllätyksiä.
- Näissä testeissä joko pärjää tai ei, ne ovat kaikille muillekin vaikeita, joten tehdessä ei kannata häiriintyä, vaikka ne tuntuisivat menevän huonosti.
4. ja 5. vaihe, psykologiset ja fysiologiset testit:
- Ole oma itsesi!
- Näihin testeihin on vaikea itse vaikuttaa.
- Pidä huolta kropasta, koska fysioterapeutti tutkii liikkuvuuden ja keskivartalon sekä kaulan lihaksien pitovoima testataan.
Yhteenvetona:
- Opiskele ahkerasti, ilman ylioppilastodistusta tms. ei pääse sisään, vaikka suorittaisi testit hyväksytysti.
- Elä terveellisesti ja pidä huolta kunnostasi. Nuku hyvin ennen testejä ja muutenkin. Liikunta ja kunnon kohottaminen ei ole pahasta.
- Turhat hölmöilyt on suositeltavaa jättää pois. Rikosrekisteri voi olla ja todennäköisesti onkin este. Murtuneet luut ovat myöskin este, jos murtuma on tapahtunut vähän ennen palvelukseen astumista. Päihteettömyys on suurella todennäköisyydellä plussaa.
- Täydellinen ei tarvitse olla, kunhan pysyy keskiarvon yläpuolella
- Kaikkeen et voi itse vaikuttaa, joten turhaa stressiä ei kannata ottaa. Eräs majuri sanoi: "Ei helppojen testien tekemisessä ole mitään järkeä."
- "Make them tell you no!", hae niin ei tarvitse myöhemmin jossitella ilmailunäytöksissä, että minusta olisi voinut tulla hävittäjälentäjä, mutta en hakenut.
- Minulle saa laittaa viestiä esim. s-postiin, jos kysymyksiä tai muuta herää. Yritän niihin vastata parhaani mukaan palveluksen ohessa (osoite löytyy tuolta profiilista)
PS. Hakuprosessiin voi viritäytyä katsomalla TVstä juuri nyt tulevaa "Astronautti: maailman kovin ammatti" -ohjelmaa.
Sen verta sulle että amispohjaltakin ihan yhtä hyvät mahdollisuudet päästä sisään, tietysti hyvin arvosanoin. Satakunnan lennoston lentonäytöksessä juttelin tutulle lentäjälle ja kertoi että tälläkin hetkellä on ammattikoulusta päässeeitä kadettikouluun lentämään hawkia. Että turhaan ei kannata levittää valheellista tietoa. Ja myöskin lentorukkiin on porukkaa päässyt sellaisella kutosen matikalla että riittää kunhan on vain järkeä päässä. Eli ei muuta kun paperia sisään!
Näinhän se on! Pahoittelut jos ilmaisin asian vähän epäselvästi. Tarkoituksena oli sanoa, että sisäänpääsyyn vaaditaan vähintään toisena tutkinto. Suurin osa hakijoista on lukion suorittaneita, mutta kyllä ammattikoulustakin voi päästä sisään, kunhan on kaikki kunnossa. Liian löysästi ei kannata kuitenkaan kannata kouluja ottaa, koska vitonen todistuksessa matikasta, äidinkielestä tai englannista johtaa karsiutumiseen.
Todellakin kannattaa hakea, koska siinä ei menetä mitään, mutta voi voittaa paljon.
En valmistautunut mitenkään erityisesti, muihin kuin kuntotesteihin (2. vaihe), mutta suosittelen lukemaan tätä palstaa, koska testien tietäminen etukäteen helpottaa jännitystä.
Listaan tähän alle vaihekohtaisia vinkkejä.
1. vaihe, paperikarsinta:
- Lähetä hakemus, vaikka olisit epävarma sisäänpääsystä. Vaiheiden läpikänti on mahtava kokonaisuus ja hyvää harjoitusta, jos aiot hakea esim. liikennelentäjäksi.
- Todistuksen on oltava kunnossa, koska matikan, äikän ja englannin arvosanat pisteytetään. Itsellä nämä olivat tässä vaiheessa 9, mutta vähemmälläkin pitäisi pääst
- Täytä hakemus huolella ja lähetä ajoissa!
2. vaihe, pällitesti ja kuntotestit:
- Tee punnerruksia, vatsoja ja kokeile vauhdittoman pituuden hyppäämistä, jotta ne onnistuvat sitten testeissä. Vaatimukset löytyvät tästä keskustelusta tai internetistä. Itse sain 13/15, joten täydellisyyttä ei vaadita
- Pyöräergometritestiin auttaa, jos on pyöräillyt aikaisemmin tai on muuten hyvä hapenottokyky. Itse suosittelen kouluun/treeneihin pyöräilyä, jos matka on sopiva. Kuntosalin kuntopyöräkin käy. Etua on, jos on vähän painoa, koska tehot mitataan kiloa kohden. Itselläni oli 3kg alle kutsuntojen inbody testin suosituksen. Laihduttamaan ei kuitenkaan kannata ruveta, vaan mielummin harrastaa juoksua/pyöräilyä ja treenaa hiukan jalkoja.
- Pällitesteissä ottaa vaan rennosti ja tekee parhaansa. Ajan kulua kannatata seurata ja viimeisillä sekunneilla veikata loput. Itse sain 7/9, joten tässäkään ei tarvita täydellisyyttä.
- Psykologsia kysymyksia on paljon, joten edellisenä yönä kannattaa nukkua hyvin, ettei ala väsyttää. Vääriä vastauksia ei ole, joten omalla järjellä pärjää.
3. vaihe, soveltuvuuskokeet:
- Testejä on paljon ja nämä testit kestävät kaksi päivää!
- Kuuntele ohjeet ja ole ajoissa paikalla!
- Testeihin valmistautuminen on vaikeaa, eikä siitä kannata stressata. Suosittelen lukemaan aikaisemmilta sivuilta, mitä ne sisältävät, jottei tule niin isoja yllätyksiä.
- Näissä testeissä joko pärjää tai ei, ne ovat kaikille muillekin vaikeita, joten tehdessä ei kannata häiriintyä, vaikka ne tuntuisivat menevän huonosti.
4. ja 5. vaihe, psykologiset ja fysiologiset testit:
- Ole oma itsesi!
- Näihin testeihin on vaikea itse vaikuttaa.
- Pidä huolta kropasta, koska fysioterapeutti tutkii liikkuvuuden ja keskivartalon sekä kaulan lihaksien pitovoima testataan.
Yhteenvetona:
- Opiskele ahkerasti, ilman ylioppilastodistusta tms. ei pääse sisään, vaikka suorittaisi testit hyväksytysti.
- Elä terveellisesti ja pidä huolta kunnostasi. Nuku hyvin ennen testejä ja muutenkin. Liikunta ja kunnon kohottaminen ei ole pahasta.
- Turhat hölmöilyt on suositeltavaa jättää pois. Rikosrekisteri voi olla ja todennäköisesti onkin este. Murtuneet luut ovat myöskin este, jos murtuma on tapahtunut vähän ennen palvelukseen astumista. Päihteettömyys on suurella todennäköisyydellä plussaa.
- Täydellinen ei tarvitse olla, kunhan pysyy keskiarvon yläpuolella
- Kaikkeen et voi itse vaikuttaa, joten turhaa stressiä ei kannata ottaa. Eräs majuri sanoi: "Ei helppojen testien tekemisessä ole mitään järkeä."
- "Make them tell you no!", hae niin ei tarvitse myöhemmin jossitella ilmailunäytöksissä, että minusta olisi voinut tulla hävittäjälentäjä, mutta en hakenut.
- Minulle saa laittaa viestiä esim. s-postiin, jos kysymyksiä tai muuta herää. Yritän niihin vastata parhaani mukaan palveluksen ohessa (osoite löytyy tuolta profiilista)
PS. Hakuprosessiin voi viritäytyä katsomalla TVstä juuri nyt tulevaa "Astronautti: maailman kovin ammatti" -ohjelmaa.
Minulla siis tilanne juuri toisinpäin! Lihaskunto hyvä, mutta kestävyyskunto/ergometri huolettaa.Piti luoda kanssa käyttäjä tänne jotta saisi pidettyä hengissä tätä keskustelua muiden innokkaiden kanssa
Aion hakea tuohon 1.11 mennessä (tietenkin haun päättyminen vaihtui entisestä 1.12 just silloin kun piti numeroita vielä korotella Aika lailla "tyydyttäviä" numeroita arvosteltavat... Oma cooperini taitaa olla tällä hetkellä siinä 2900m pintaan, mutta pyöräilyähän se ergo on Lihaskunto vähän huolettaa, mutta eiköhän se paikalla adrenaliinilla parane, jos sinne asti päästään papereilla ;)