Ilmavoimiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zii
  • Aloitettu Aloitettu
Onko lentorukin ja kadettikurssin jälkeen mahdollisuus päästä töihin liikennelentäjäksi suht helposti? Tiedättekö ketään joka olisi näin onnekas ollut?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko lentorukin ja kadettikurssin jälkeen mahdollisuus päästä töihin liikennelentäjäksi suht helposti? Tiedättekö ketään joka olisi näin onnekas ollut?

Ei suoraan sillä kokemuksella ja lupakirjoilla mitä PV:stä on saanut. Käsittääkseni nykyään kadiksessa lentäjät saavat suorittaa siviilikelpoisen CPL:n (ansiolentäjän lupakirja), jolla ei vielä pitkälle päästä. Tämän lisäksi on vähintään käytävä ATPL (liikennelentäjän) teoriat siviilissä ja tämän jälkeen sitten muiden valmistuneiden kanssa samalle viivalle työn hakuun. Tosin riippuen paljon on kerinnyt lentämään PV:ssä niin lentotiima toki voi olla korkeampi (ja myös kokemus suihkumoottorivehkeistä) jolla voi olla potitiivinen vaikutus työllisyyteen. Toki pitää huomioida, että siirtyessäsi pois PV:n palveluksesta maksettavaksi napsahtaa sopimussakot, jotka ovat aika kovia riippuen missä vaiheessa palveluksen keskeyttää. Ensimmäisen vuoden kaaderilla puhutaan muutamista kymmenistä tuhansista, kun taas Hornet kuskilla varmasti sadoista tuhansista euroista.

Toki siinä mielessä siirtyminen siviilipuolelle on helpompaa kuin tavallisella tallaajalla, koska ilmavoimien testit on jo läpäisty ja monien lentoyhtiöiden testit eivät niin laajoja ole. Eli kapasiteetin pitäisi riittää helposti firmojen testeissä. Toki ilmavoimat eivät hae varmastikkaan optimaalista liikennelentäjää vaan optimaalista hävittäjälentäjää ja näin ollen vaatimukset joissain osa-alueissa voivat olla ristiriitaisia siviili vs. hävittäjälentäjä.

rsroppo sanoi:

Lyhyesti vastattuna, ei (nykyään enää).

Toki siinä mielessä siirtyminen siviilipuolelle on helpompaa kuin tavallisella tallaajalla, koska ilmavoimien testit on jo läpäisty ja monien lentoyhtiöiden testit eivät niin laajoja ole. Eli kapasiteetin pitäisi riittää helposti firmojen testeissä. Toki ilmavoimat eivät hae varmastikkaan optimaalista liikennelentäjää vaan optimaalista hävittäjälentäjää ja näin ollen vaatimukset joissain osa-alueissa voivat olla ristiriitaisia siviili vs. hävittäjälentäjä.

Aika "paljon" näitä ilmavoimalaisia näkee siolla.. yleensä ainakin pari per kurssi. Työllisyyttä jos miettii niin ei kannata pv:n sopparia näinä vuosina rikkoa.

Moi,

Kyselisin teidän lukion todistuksen arvosanoja millä pääsittä sisää?
Luin vanhempia postauksia ja löysin muutaman, mutta en kovin monen arvosanoja.

Hei muuten! Pistäkääs mulle yksityisviestinä se psykologin numero ja ajankohta, koska voi soittaa... Oon tainnu hukata sen lappusen, missä ne oli :D Arvostaisin suuresti!!

Moi,

No mulla oli vain ysejä ja kymppejä todistuksessä... Eli hyvillä arvosanoilla ainakin pääsee sinne. Tuo tieto ei varmasti sinua auta niin paljon :D
Enkä muuten tiedä onko niillä arvosanoilla mitään väliä sen paperivaiheen jälkeen (eli jos pääsee II-vaiheeseen niin arvosanoilla ei ole väliä) tai jos nekin lasketaan mukaan V-vaiheen jälkeen :S

Jostain luin, että joku ei päässyt siihen II-vaiheeseen koska oli 5 jossakin aineessa joten ne arvosanat kannattaisi varmaan pitää sen yläpuolella :)

Stumbe: Täällä pitää olla VIP että voi lähettää yksityisviestejä..

Moi,

mun todistus on varmaa vähä ääripäätä verrattuna krishan omaan mut aika laajalla skaalalla ysistä kutoseen kaikki numerot :D kunhan tosiaan pidät kaikki numerot vitosen yläpuolella nii ei pitäis olla suurempaa hätää, tietty aina parempi todistus on ööö parempi.

Amek nykyisen linjauksen mukaan pitää olla ylioppilas tai suorittanut vastaavan tutkinnon eli esim Amk-tutkinnon jos haluu päästä sisään =) eli lukiolaisia lähes kaikki uskoisin?

Lentosotamies

Amek nykyisen linjauksen mukaan pitää olla ylioppilas tai suorittanut vastaavan tutkinnon eli esim Amk-tutkinnon jos haluu päästä sisään =) eli lukiolaisia lähes kaikki uskoisin?
Sen mitä viestistä sain selvää, niin meinaatko muka, että apumekaanikoksi päästäkseen pitää olla lukio tai ammattikorkeakoulu käytynä? Vaatimuksena on, että pitää olla ylioppilas tai ammattitutkinto, mutta ei sen kummempaa. Suunnilleen puolet valituista on lukiosta ja toinen puoli ammattikoulusta.

Sen mitä viestistä sain selvää, niin meinaatko muka, että apumekaanikoksi päästäkseen pitää olla lukio tai ammattikorkeakoulu käytynä? Vaatimuksena on, että pitää olla ylioppilas tai ammattitutkinto, mutta ei sen kummempaa. Suunnilleen puolet valituista on lukiosta ja toinen puoli ammattikoulusta.

eikun puhuin nyt lentorukkilaisista mutta joo sori käsitin väärin :)

Siis joo, apumekaanikkona on aikalailla puolet lukiolaisii ja puolet amiksest. Onks kellää lentorukkii päässeel mitää aikasempaa kokemust lentämisest tai lentokoneist ylipäätänsä? :D

No mulla oli vain ysejä ja kymppejä todistuksessä... Eli hyvillä arvosanoilla ainakin pääsee sinne. Tuo tieto ei varmasti sinua auta niin paljon :D
Enkä muuten tiedä onko niillä arvosanoilla mitään väliä sen paperivaiheen jälkeen (eli jos pääsee II-vaiheeseen niin arvosanoilla ei ole väliä) tai jos nekin lasketaan mukaan V-vaiheen jälkeen :S

Jostain luin, että joku ei päässyt siihen II-vaiheeseen koska oli 5 jossakin aineessa joten ne arvosanat kannattaisi varmaan pitää sen yläpuolella :)

Stumbe: Täällä pitää olla VIP että voi lähettää yksityisviestejä..

Ohoh.. Enpäs tiennykkään :D Laittakaa sähköpostiin, jos viitsitte: stumbee@hotmail.com

Hei pojat, saitteko jo sen alokasoppaan ilmasotakoulusta? Mä sen lukasin läpi ja siinä sanottiin jotain että P-kauden jälkeen ryhmä jaetaan osiin. Osa menee AUKkiin ja osa jonnekin muualle, en ihan tarkkaan ymmärtäny mitä sillä tarkotetaan(?) :D Mulla ei oo sitä nyt täs mut jos joku tietää mitä tarkotan niin jakakaa tietonne. :D

Tuota ammattikoulun 120ov koulutuskin käy :) Vahvistin tiedon lentosk valintaupseerilta.

Oukei! hyvä että asia varmistui! :)

Hei pojat, saitteko jo sen alokasoppaan ilmasotakoulusta? Mä sen lukasin läpi ja siinä sanottiin jotain että P-kauden jälkeen ryhmä jaetaan osiin. Osa menee AUKkiin ja osa jonnekin muualle, en ihan tarkkaan ymmärtäny mitä sillä tarkotetaan(?) :D Mulla ei oo sitä nyt täs mut jos joku tietää mitä tarkotan niin jakakaa tietonne. :D

itekki ihmettelin samaa :D mut oiskohan niin ku onhan Tikkakoskella iha normaalinkin varusmiespalveluksen käyviä ja niille ymmärtääkseni on tullu varmaa sama opas nii se koskee niitä :)

Joo miettisin ite kans samaa et onk muutkin kun lentoRUKkilaiset saanu sen oppaan :D No pianhan se nähään että miten käy. Alle kuukaus enää kesälomaa jälellä ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom