Voin kertoa, ettet pysty harjoittelemaan testiä juuri mitenkään. Tässä muutama eri testityyppi, joita muistan (testeistä on joitain vuosia ja testejä oli varmaan joku 50):
1. Näytölle tulee kysymys tyyliin "A on lyhyempi kuin B, C on pitempi kuin A, kuka on lyhin?". Käytössä on spesiaalinäppis, jossa nuo kolme vaihtoehtoa. Tarkoitus vastata pariin kymmeneen tämmöiseen kysymykseen oikein mahdollisimman nopeasti.
2. Ruudulle ilmaantuu toisiinsa mitenkään liittymättömiä sanoja aina yksi sekunnissa. Ensin 3 sitten 4 aina johonkin 15 asti ja jokaisen sarjan jälkeen pitää kirjoittaa sanat oikeassa järjestyksessä paperille.
3. Ruudulla läjä neliöitä. Kursori osoittaa ensin paria neliötä tietyssä järjestyksessä, jonka jälkeen pitää klikata niitä samassa järjestyksessä. Neliöiden määrä kasvaa kuten edellisessä ja lopussa piti kai muistaa joku 12 neliötä ja missä järjestyksessä niitä oli painettu.
4. Ruudulla läjä neliöitä, joista osan keskelle tuli noin 0,2s ajaksi piste, jonka jälkeen kaikkien keskelle samanlainen piste. Piti muistaa missä neliöissä oli ensin piste (nuo pisteet, jotka tulivat kaikkien päälle "kirjoitti" näppärästi aivojen kuvamuistin yli, joten oli yllättävän hankalaa muistaa). Jos tämmöinen testi tulee, niin suosittelen sulkemaan silmät heti, kun ensimmäiset pisteet vilahtaneet...
5. Erilaisia tavallisia ÄO testejä
6. "Peli", jossa tietokoneen ruutu jaettu neljään osaan. Jos kuulokkeista kuuluu tietty ääni, niin pitää painaa yhdessä osassa olevaa nappia. Jos kuuluu väärä ääni, niin ei saa tehdä mitään. Toisessa osassa on laatikko, jossa vaihtuu kirjain parin sekunnin välein. Jos kirjain esiintyi ennen testiä näytetyssä sanassa, niin piti painaa nappia laatikon vieressä. Kolmannessa osassa on "lauta", joka keikkuu puolelta toiselle ja sen asentoa pitää hiirellä koko ajan korjata, jotta "kuula" ei kierähdä sen päältä. Neljännessä osassa piti "ampua" tähtäimellä ruudulle ilmaantuvia objekteja. Näitä siis piti pelata yhtäaikaa ja epäonnistumisista tai vääristä reaktioista tuli miinuspisteitä. Tavoitteena siis saada mahdollisimman paljon pisteitä. Muistan, että moni jäi miinukselle jopa.
7. Erilaisilla joystickeillä piti ohjata jotain juttua jonkun radan läpi mahdollisimman nopeasti ja virheettömästi tai muuten vain ohjata jotain esinettä. Vittumaisin oli systeemi, jossa kummassakin jalassa oli poljin, jota pystyi painamaan sekä kantapäällä, että varpailla. Muistaakseni vasen kantapää siirsi näytöllä olevaa kärjellään seisovaa tötteröä vasemmalle, vasemmalla varpaalla painettaessa liikkui taas oikealla ja vastaavasti oikealla jalalla eteen ja taaksepäin. Vasemmalla kädellä ohjattiin tikulla tötterön kallistumista vasemmalle ja oikealle ja oikealla kädellä taas eteen ja taakse. Tarkoituksena pitää tötteröä pystyssä keskellä näyttöä mahdollisimman hyvin, kun tietokone "häiritsi" heiluttelemalla satunnaisesti tötteröä ympäriinsä. Tätä piti tehdä joku 15min, mikä oli vittumaista, koska polkimella ei voinu levätä jalkoja, kun ei voinut tukea kantapäätä... lonkan koukistajat diggas.
8. Testi, jossa näytölle tuli aina yksi numero kerrallaan välillä 1-9. Jos luku oli viisi, niin ei saanut tehdä mitään, jos < 5, niin piti painaa vasenta nappia ja vastaavasti, jos > 5, niin oikeaa. Testiä muunnettiin sen jälkeen, että pitikin painaa oikeata, jos < 5 ja vasenta, jos > 5. Tämän jälkeen muunnettiin edelleen siten, että jos kuulokkeista tuli samalla ääni, niin ei saanut painaa mitään ja lopuksi muunnettiin vielä siten, että ensin tuli 3 lukua, josta < 5 piti painaa vasenta, jonka jälkeen 3 siten, että < 5 piti painaa oikeaa ja taas vasenta jne. sekä huomioida kuulokkeen ääni. Piti siis päässä laskea 1,2,3,1,2,3, jotta muisti kummin päin piti reagoida. Jos siis sekosi laskuissa kesken kaiken, niin testi meni vituiks, koska ei voinut tietää mitä tehdä. Mun testiryhmästä ei juuri kukaan kyennyt tähän.
9. Piti pitää sormea metallilevyllä, ja jos näytölle ilmaantui tietyn värinen pallo, niin piti painaa mahdollisimman nopeasti nappia. Testiin tuotiin mukaan myöhemmin myös tuo äänielementti taas siten, että nappia ei saanut painaa, jos kuulokkeista kuului samalla ääni. Tehtiin myös muunnos, että sama homma, mutta nappia sai painaa vain, jos kuulokkeista kuului ääni. Tuo ohjelma rekisteröi myös sen oliko sormi noussut siltä levyltä. Ei siis saa olla liian "trigger happy".
10. Näytölle ilmaantui kuutio sekä tämän alla 4-5 muuta kuutiota. Kuutioiden päällä jokin kuviointi ja piti valita alla olevista se kuutio, joka oli samanlainen kuin ylempi, kun alempia kuutioita oli kierretty.
11. Näytöllä valkoinen piste liikkui ympyränmuotoista rataa tekemällä "hyppyjä". Välillä teki tuplasti pidemmän hypyn, jolloin piti painaa nappia mahdollisimman nopeasti. Testi kesti 45min ja tehtiin viimeisenä päivän lopussa, kun oli väsynyt. Yks jäbä onnistui torkahtamaan tossa, kun piste ei tehnyyt tuota pidempää hyppyä kertaakaan varmaan 10min, jolloin turtu aika täydellisesti.
Tässä kannattaa taktikoida aloittamalla testi vähän myöhemmin kuin muut, koska itse saa päättää milloin aloittaa. Vaikka tossa on kuulosuojaimet päällä, niin kuulee, kun muut huoneessa mättää näppistä, jolloin voi olettaa jotain tapahtuvan kohta (kaikilla piste liikkui identtisesti).
Välissä tehtiin myös tuollaisia paljon laajempia P-kokeita, ts. pidempiä samanlaisia testejä kuin ensimmäisissä psykoissa. Ilmeisesti on tarkoitus tarkastaa, että vastaukset ovat suht samoja, kuin ensimmäisessä testikerralla, jotta "roolien" keksiminen olisi vaikeampaa.
Testejä yleensä uusittiin myös monta kertaa kunnes niihin tottu, jonka jälkeen muutettiin logiikka päin vastaiseksi, jotta tottumisen jälkeen tekisi virheitä.
Jos osaa koodata, niin varmaan voisi treenata testiä tekemällä siihen valmentavia ohjelmia...
Ei muuta kuin onnea testeihin!