Ilmavoimiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zii
  • Aloitettu Aloitettu
En löytänyt aiheesta aiempaa threadia, joten pistän uuden. Eli onko täällä ilmavoimiin pyrkijöitä, onko joku pudonnut pois jo pyrintöjen alkuvaiheessa, vai onko joku jo sisällä tai käynyt sen jo läpi? Itse olen tosiaan pyrkimässä hävittäjälentäjäksi, eilen loppui kolmosvaiheen testit eli kaksipäiväiset psykologiset päänsekoitussessiot. Tähän mennessä on ensimmäiset kaksi testiä mennyt hyvin, kolmansista tulee palautetta vasta kolmen viikon kuluttua. Mikäli näistä pääsee jatkoon, on vielä kahdet eri testit edessä, joiden jälkeen saattaa paikka aueta.

Olisi tosiaan mukava kuulla kanssapyrkijöiden mielipiteitä testeistä ja miten on mennyt, sekä ihan ilmavoimista yleisesti. Toista tuhatta hakijaa sinne on vuosittain, ja vaikka vain alle 40 pääsee sisään, niin varmasti ainakin hakeneista osa lukee pakkista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jepulis hakemassa ollaan. Oli psykologiset 2 vkoa sitten. Varmasti tarkoitat, että ensimmäinen testi on mennyt hyvin, koska se kaikkein ensimmäinen ei nyt mikään testi oikeastaan ollutkaan. Siinähän vaan katotaan koulutodistusta... Psykologiset testit on kyllä aika rankat. Vaikea mennä sanomaan kuinka hyvin ne meni, koska jotkut testit meni erittäin hyvin (matikkatehtävät, koneet, rakenteet (kumpi ovi on vahvempi jne.), kuviopäättelytesti ja pari muuta pitäisi olla kaikki oikein), mutta sitten esim. meni ihan vituiks kun piti pedaaleilla ohjata sitä hässäkkää siinä näytöllä.

Eli katsotaan miten käy. Olisihan se toki helvetin mielenkiintoista päästä lentelemään niillä koneilla.

Joo, siis molemmat mennyt siinä mielessä hyvin, että tähän mennessä ollaan vielä mukana jatkossa. Rankat testit tosiaan nämä psykologiset, varsinkin ensimmäinen päivä. Vitutti tuijottaa puoli tuntia sitä ruutua missä pallo tekee jotain millin liikkeitä. Ja tosiaan se pedaaleilla ohjailtava kolmio. Kakkospäivänä oli niitä päässälaskuja ja muuta, aika helppoja, mutta aikaa olisi saanut olla pari minuuttia enemmän. Tosiaan ei tässä voi nyt muuta kuin odotella ja toivoa parasta. Seuraavassa vaiheessa olisi sitten ilmeisesti haastattelu, jotain tasapainotestejä ja alipainekammio.

Tulipas itsekin haettua tuonne aikoinaan, viitisen vuotta sitten. Silloin tyssäsi allergiaan tuon Tilkka-osion jälkeen, mutta onhan Ilmavoimissa muitakin palvelupaikkoja kuin vain tuo lentokoulutus. Tietysti se on se kaikkein mielenkiintoisin ja haasteellisin mesta. Muutama kaveri on inttinsä tuolla lentopuolella käynyt joten juttuja olen kyllä kuullut riittämiin, kuulemma on hienoa hommaa.:) Tsemppiä testeihin! :thumbs:

Olisi tosiaan mukava kuulla kanssapyrkijöiden mielipiteitä testeistä ja miten on mennyt, sekä ihan ilmavoimista yleisesti. Toista tuhatta hakijaa sinne on vuosittain, ja vaikka vain alle 40 pääsee sisään, niin varmasti ainakin hakeneista osa lukee pakkista.[/QUOTE]

Toivottavasti pääset lentämään! Itselläni tyssäsi unelma alkuunsa fyysisiin juttuhin: Liian pitkä selkä muka !!! Vitutti kun lähtiessä kouluttaja vielä murjaisi, että pää sinulla ois kyllä ollu valurautaa, mutta ei tommosta jätkää mihinkään vauhtikoppiin voi sulloa. kaikki mitä halusin tehdä, oli lentää sitä saatanan konetta!

Taisit Arpo hakea joskus MiG-aikoina? Niissähän se ohjaamo oli aika niukasti mitoitettu joka suhteessa. Meikäläinen 190-senttisenä vielä kuulemma olisi mahtunut näihin nykyisten hävittäjien koppeihin. Ja kuuleman mukaan on kurssillekin saakka päässyt tällaisia venähtäneitä tapauksia, toki useimmat hävittäjälentäjät ovat sellaista 170-180 senttistä jengiä.

arpo sanoi:
Toivottavasti pääset lentämään! Itselläni tyssäsi unelma alkuunsa fyysisiin juttuhin: Liian pitkä selkä muka !!! Vitutti kun lähtiessä kouluttaja vielä murjaisi, että pää sinulla ois kyllä ollu valurautaa, mutta ei tommosta jätkää mihinkään vauhtikoppiin voi sulloa. kaikki mitä halusin tehdä, oli lentää sitä saatanan konetta!

Meillä ne mittasi kanssa selän, jalat ja kädet. Mun selkä taisi olla puoli senttiä liian lyhyt, mutta sanoi ettei ole milleistä kiinni. Painoindeksi saisi maksimissaan olla 25, mulla on noin 28. Sanoivat ettei haittaa, kun ei läski ole. :) Minkäköhänlainen se alipainekammiotesti on nykyään, mulla on skidinä ollut korvatulehduksia, mahtaako sitten vaikuttaa..

Saakohan hävittäjälentäjät hyvin naisia? :) Ainakin jenkkileffojen mukaan kyllä! :D Jos on vielä 188cm pitkä, niin pitäis olla pullat hyvin uunissa, jos kerta muut on 170-180cm:siä pätkiä. ;)

zii sanoi:
Meillä ne mittasi kanssa selän, jalat ja kädet. Mun selkä taisi olla puoli senttiä liian lyhyt, mutta sanoi ettei ole milleistä kiinni. Painoindeksi saisi maksimissaan olla 25, mulla on noin 28. Sanoivat ettei haittaa, kun ei läski ole. :) Minkäköhänlainen se alipainekammiotesti on nykyään, mulla on skidinä ollut korvatulehduksia, mahtaako sitten vaikuttaa..

Taitaa se edelleen olla samanlainen kuin silloin joskus, eli Tilkassa on kammio josta sitten muutetaan sitä painetta vastaamaan en muista mitä korkeutta. Korvissa naksuu ja nieleskellä pitää mutta ei se tuottane ongelmia jos ei juuri ole päällä mitään korvatulehdusta tai vastaavaa. Yhdellä kaverilla kyllä kuulemma piti keskeyttää koko homma kun korvissa alkoi tuntumaan kovaa kipua, luonnollisesti haku tyssäsi siihen.

Joo siellä on sellainen valkoinen pömpeli. Samassa huoneessa oli myös suihku, joten ergon jälkeen kaikki testeissä käyneet varmasti kävelivät sen ohi.

Juu, mä vain jouduin menemään Jämsään asti tai jonnekin Halliin kunto- yms testeihin, vaikka asun Espoossa, joten jäi tuo kammio näkemättä. Tilkka nimittäin oli täynnä. Olen kyllä aika paljon lentänyt ulkomaille, ja vaikka korvat meneekin lukkoon koneen noustessa ja laskeutuessa, niin ei mitään sietämätöntä kipua ole tullut. Tiedä sitten, jos ne vetäsee sekunnissa johonkin 5000 metriin, toivottavasti ei tärykalvot räjähdä seinille.

zii sanoi:
- - Olen kyllä aika paljon lentänyt ulkomaille, ja vaikka korvat meneekin lukkoon koneen noustessa ja laskeutuessa, niin ei mitään sietämätöntä kipua ole tullut. Tiedä sitten, jos ne vetäsee sekunnissa johonkin 5000 metriin, toivottavasti ei tärykalvot räjähdä seinille.

Enpä ole kovinkaan montaa lentokonetta tavannut, joilla on nousunopeus 5 km/s, joten sen suhteen saa olla aika huoletta. Nielemällä ja "haukottelemalla" saa paineentasaukset tehtyä. Muista tehdä paineentasaus usein. Kipua ei saa päästää syntymään.

Dragon sanoi:
Enpä ole kovinkaan montaa lentokonetta tavannut, joilla on nousunopeus 5 km/s, joten sen suhteen saa olla aika huoletta. Nielemällä ja "haukottelemalla" saa paineentasaukset tehtyä. Muista tehdä paineentasaus usein. Kipua ei saa päästää syntymään.

Joo, tarkoitin vain sitä, että Hornetit saattaa muuttaa nopeutta paljon nopeammin kuin joku iso matkustajakone, eli niitä ei välttämättä voi verrata keskenään.

Kun mä pidän nenästä kiinni ja puhallan nenästä ilmaa (eli paineentasaus), niin vain oikea korva poksahtaa. Vasen on "poksahtamaisillaan", muttei kuitenkaan tasaannu. Mikähän tähän voisi olla syynä? Ainakin kuulo on hyvä, juuri tehtyjen kuulotestien mukaan, eli ei pitäisi mitään "tukkeumiakaan" olla.

zii sanoi:
Kun mä pidän nenästä kiinni ja puhallan nenästä ilmaa (eli paineentasaus), niin vain oikea korva poksahtaa. Vasen on "poksahtamaisillaan", muttei kuitenkaan tasaannu. Mikähän tähän voisi olla syynä? Ainakin kuulo on hyvä, juuri tehtyjen kuulotestien mukaan, eli ei pitäisi mitään "tukkeumiakaan" olla.

Koita tehdä paineentasaus niin ettet pidä nenästä kiinni. Jos sun on pakko pitää aina nenästä kiinni, etkä saa muuten tasattua painetta, niin voit omata liian ahtaat korvatorvet. Käypä uimahallissa sukeltelemassa ja koittamassa millä eri tavoilla saat tasattua painetta.

Kuulotestissä ei taida ilmetä korvatorven tukkeumia vaan korvakäytävän.

dink sanoi:
Meikäläinen 190-senttisenä vielä kuulemma olisi mahtunut näihin nykyisten hävittäjien koppeihin. Ja kuuleman mukaan on kurssillekin saakka päässyt tällaisia venähtäneitä tapauksia, toki useimmat hävittäjälentäjät ovat sellaista 170-180 senttistä jengiä.

Kyllä Hornettiin ja Hawkiin mahtuu sellainen 190-senttinen vielä aika hyvin. Olin ite apumeisselinä Hallissa ja siellä oli sellanen 190-senttinen insinööri joka oli välillä koelennoilla takapaksissa. Hyvin se pärjäs.

Hävittäjälentäjät on usein just tätä mainittua 170-180 sarjaa, koska heillä on luonnostaan parempi G voimien kestokyky. Tämä johtuu lyhyemmästä etäisyydestä silmien ja sydämen välillä (Discovery dokumentissa veivattiin heppuja sentrifugissa). Sentrifugikokeissa vintti pimenee nopeammin pitkältä kaverilta, sekä kokematon 170 cm vs kokematon 190 cm että kokenut 170 cm vs kokenut 190 cm. Sitten on tietysti ne friikit jotka kestävät G:tä tosi hyvin ihan kylmiltään. Myös naiset ovat hyvin G:tä kestävää sorttia näissä sentrifugitesteissä...

Sentrifugissahan kaverin pitää painaa nappia joka kerta kun näkee valon välähtävän aivan näkökentän äärirajalla. Kun vilkettä ei enää näe, taju karkaa heti perään. :zzzz:

naksu sanoi:
Saakohan hävittäjälentäjät hyvin naisia? :) Ainakin jenkkileffojen mukaan kyllä! :D Jos on vielä 188cm pitkä, niin pitäis olla pullat hyvin uunissa, jos kerta muut on 170-180cm:siä pätkiä. ;)

Ei ne saa kun tekniikan pojat vie kaikki. ;)

Onnea ja menestystä niille, jotka pääsee!
Meidän luokalta yks turkkilainen kaveri haki ilmavoimiin, mut eipä päässyt...
En oo varma, mistä johtu..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom