Ilmalämpöpumput

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja John R
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Eli Toshiballa pääsee takan kanssa "helpommalla", kun ei tartte alkaa säätään kakella asetuksia...?
Jep, kun Mitsu on saavuttanut tavoite lämpötilan, jää se puhaltelemaan suoraan eteenpäin. Ei kierrättämään varsinaisesti.

Voi toki olla, että mulla on asetukset päin persettä, kun en tota varsinaisesti lämmittämiseen oo käyttäny.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sain vihdoin hommattua tuon ilp:n. Eihän siinä mennyt kuin 2 vuotta suunnitellessa. Nyt seinällä hyrrää Mitsun FD25, hintaa tuli töineen 1656e.

Mitenkäs, kun itellä on koneellinen ilmanvaihto/ilmastointi liesituulettimen kautta sekä Toshiban ilmalämpöpumppu, niin kannattaako noita pitää päällä samaan aikaan? Näillä lämmöillä (about 19-20 astetta kämpässä) Toshiba vaan kierrättelee huoneilmaa joten tuskin kuluttaa sähköä juuri mitään(?), mutta säästö se on pienikin säästö jos sen voi iskee pois päältä/fiksulle ajastukselle (neuvoja ja kokemuksia kaivataan käyttöajoista, jne).

Mitenkä hyvin noi pumppujen koneistot kestää pidempiaikasia offeja kun itellä tarvetta viilennykselle vasta kun lämmöt kämpässä nousee sinne 23-25 tienoille ja siihen voi viel kuukaus-puoltoista vierähtää varjosasta paikasta johtuen...

Joko olette joutuneet pumpuilla viilentelemään tupia? Meillä alkaa ensimmäistä kertaa olemaan sen verran lämmin sisällä, että se tuli edes mieleen. Keittiön ruokaerkkerissä meni just 24 rikki, ulkona näyttäs olevan 27 varjossa. Viime kesänä muistaakseni käytin pumppua jo kesäkuussa.

Meillä on niin kuuma talo, että on joutunut jo aika paljon pitämään pumppua päällä. On kyllä hyvä ostos!

en ole vielä käyttänyt. sunnuntaina varmaan viimestään joutuu laittamaan mitsun töihin jos/kun säätiedot lämmön puolesta paikkansa pitää.

Onko taloudellisesti järkevämpää pitää pumppua koko ajan helteellä päällä, vai nopeasti kämppä kylmäksi ja sitten taas pumppu kiinni?

Onko taloudellisesti järkevämpää pitää pumppua koko ajan helteellä päällä, vai nopeasti kämppä kylmäksi ja sitten taas pumppu kiinni?
Mä olen mun Mitsulla ajellut "Econo Cool"-toiminnolla ja välillä tolla kosteudenpoisto modella, näyttävät vievän vähemmän sähköä kuin normi Cool-mode.

Tota olen itsekkin miettinyt.

Onko jollain ollut mittaria kiinni, että osaisi karrikoidusti sanoa paljonko tommonen pumppu keskimäärin haukkaa kilowatteja? Onko sulla Båtsman jotain tarkempia lukuja?

E: Meillä on Mitsun FD25, terillä taitaa olla sama ja Samolla pykälän isompi, jos en ihan väärin muista lukeneeni.

^Mulla ei ole mittaria kiinni tossa pumpussa, mutta olen noita kulutuksia arvioinut noista sähköyhtiön online-palvelun käppyröistä. Silloin kun tolla ajelee menemään EconoCoolilla ja kuivaus-modella, niin taulukossa kulutuspylväät on tuntitasolla siellä +-1Kw, toki tossa kaikki muukin sähkönkulutus messissä, kun taas jäähdytys-modella pylväät hipoo pyöreesti 2Kwattia. Lämpötilapyynti liikkuu siinä 21-22 asteen molemmin puolin, EconoCoolilla pitänyt yleensä hiukka alhaisempaa kuin normi viilennyksellä, puhallinnopeus ollut 2-3, riippuen viilennystarpeesta. Niin ja pumppu on malli Mitsu GE35.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Menikös noi säädöt pumpuissa niin et lämmityspuolella pumppu pyrkii 2 astetta yli määritetyn ja viilennyksellä 2 astetta alle määritetyn? Itellä edelleen kämpän lämpötila about 22 astetta vaikka hellettä riittää, ja pumppu säädetty 19 asteeseen lämmitysasentoon, tuntuvikseen vaan pyörittäs kämpän ilmaa. Varmaa parempi laittaa koko hökötys pois päältä jos sitä ei kerta tarvii, sähkönkulutuksesta en tiedä mutta kaikki on kotia päi suorasähkökämpässä...

Menikös noi säädöt pumpuissa niin et lämmityspuolella pumppu pyrkii 2 astetta yli määritetyn ja viilennyksellä 2 astetta alle määritetyn? Itellä edelleen kämpän lämpötila about 22 astetta vaikka hellettä riittää, ja pumppu säädetty 19 asteeseen lämmitysasentoon, tuntuvikseen vaan pyörittäs kämpän ilmaa. Varmaa parempi laittaa koko hökötys pois päältä jos sitä ei kerta tarvii, sähkönkulutuksesta en tiedä mutta kaikki on kotia päi suorasähkökämpässä...
Älä nyt ainakaan lämmitys-modella ajele, pelkkä ilmankierrätys taitaa olla viisainta, jos kämpässä noinkin viileää vielä.

Pitää vielä hehkuttaa, kun ei ole sähkölaskukaan vielä pilannut tunnelmaa.. On kyllä toi Mitsun FD25 todella hiljainen. Nyt, kun on helle, niin en ymmärrä miten on selvinnyt pari aiempaa kesää tässä meidän talossa ilman pumppua.

Mullakin on ollut pumppu nyt jonkin aikaa jäähdytyksellä. Pyynti on tosin ollut niinkin korkea kun 25 astetta. Nyt näillä viimepäivien keleillä vois olla hieman alempi. Vielä hetki sitten pidin koko ajan lämmitysmoodilla, pyynti oli 21, joten pumppu pääosin vaan pyöritti ilmaa. Ulkoyksikkö oli sammuksissa.

Kämppä on yksikerroksinen, 126 neliötä ja pumppu Mitsun FD-35.

Pistin tossa päivällä kosteudenpoiston jylläämään, kun kosteus alkoi huitelemaan liki seitsemääkymppiä. On kyllä luksusta :) Viilentää se ilmaakin vissiin muutamalla asteella samalla.

Älä nyt ainakaan lämmitys-modella ajele, pelkkä ilmankierrätys taitaa olla viisainta, jos kämpässä noinkin viileää vielä.

Ei tuossa ole ns. kierrätysmodea, eikös se mene kierrätykselle automaattisesti kun säätää lämpötilapyynnöt oikein? Eli kun esim. lämpömittari näyttää kämpälle 24 astetta ja pumpussa lämmitysmoodi 19 astetta (pyrkii 21 asteeseen) ni asunto ei tartte lämmitystä=kierrättää. Sama jäähdytyksellä eli jos kämpän lämpötila talvella 18 astetta ja vehkeessä moodi viilennys 22 (pyrkii 20 asteeseen) astetta ni pyörittää pelkästää, jne?

Mulla on punppu ollut kiinni tänä kesänä(Pana HE9LKE). Tällä viikolla vasta ensimmäisiä hellepäiviä vietetty, mutta silti sisällä tasaiset 21-22 astetta. Ehkä hieman kosteaa on, sisäilman kosteusprosentti kirjoitushetkellä 57 yksikköä. Ei otsa helmeile...

Ei tuossa ole ns. kierrätysmodea, eikös se mene kierrätykselle automaattisesti kun säätää lämpötilapyynnöt oikein? Eli kun esim. lämpömittari näyttää kämpälle 24 astetta ja pumpussa lämmitysmoodi 19 astetta (pyrkii 21 asteeseen) ni asunto ei tartte lämmitystä=kierrättää. Sama jäähdytyksellä eli jos kämpän lämpötila talvella 18 astetta ja vehkeessä moodi viilennys 22 (pyrkii 20 asteeseen) astetta ni pyörittää pelkästää, jne?

Näin olen itekin asian päätellyt ja siks käyttänyt niinkun tuossa edellä kerroin.
Eli ennen näitä lämpimämpiä päiviä mulla oli pumppu koko ajan lämmitysmoodilla, mutta pyynti oli sen verran alhainen että vain sisäyksikkö pyöri hiljakseen.

Back
Ylös Bottom