Ikäongelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
No terve kaikki taas! Lueskelin tossa äskettäin tota B&K-lehteä ja siellä oli Q & A palstalle joku 15 äijä lähettäny kirjeen, mis se kysyy et haittaako kyykky pituuskasvua. Noh, toi Ari "GODZILLA" Kokkonen sanoo sille sit että kasvuiässä tulisi keskittyä omalla painolla tehtäviin harjoitteisiin, eli vaik jalkaprässis laittaa siihen oma paino tai vähemmän ja tehä 8-15 toiston sarjoja.
Nii, mä täs aattelin et ku oon suunnilleen saman ikänen (täytän tosin kohtsillään 16) nii pitäskö mun sitte ruveta vääntämään tol omal painol? Ku oon nyt viimeaikoina tehny lyhyitä enint. 5 toiston sarjoja voimahakuisesti. Pitäskö mun eka treenata lihaksiin vähän kokoa ennen ku alan tät voimannostoo vääntään? mä oon treenaillu 13-vuotiaast asti, jos se tieto hyödyttää... kiitoksia vastanneille:kippis1:

Originally posted by Legsa
No terve kaikki taas! Lueskelin tossa äskettäin tota B&K-lehteä ja siellä oli Q & A palstalle joku 15 äijä lähettäny kirjeen, mis se kysyy et haittaako kyykky pituuskasvua. Noh, toi Ari "GODZILLA" Kokkonen sanoo sille sit että kasvuiässä tulisi keskittyä omalla painolla tehtäviin harjoitteisiin, eli vaik jalkaprässis laittaa siihen oma paino tai vähemmän ja tehä 8-15 toiston sarjoja.
Nii, mä täs aattelin et ku oon suunnilleen saman ikänen (täytän tosin kohtsillään 16) nii pitäskö mun sitte ruveta vääntämään tol omal painol? Ku oon nyt viimeaikoina tehny lyhyitä enint. 5 toiston sarjoja voimahakuisesti. Pitäskö mun eka treenata lihaksiin vähän kokoa ennen ku alan tät voimannostoo vääntään? mä oon treenaillu 13-vuotiaast asti, jos se tieto hyödyttää... kiitoksia vastanneille:kippis1:

No jos äijä on jo 187 senttinen ni anna paukkua vaan kovilla raudoilla!!

sitähän sanotaan että reenaamine pitäs alottaa omalla painolla. elikkä esim punnerrukset (käsien leveyttä muutellen),vatsat,selät, yhdenjalan kyykyt ja dipit ilman lisäpainoja.ku noita saa tehtyä paljon eikä ala tuntua missään ni sit siirtyä salille. ilman lisäpainoja kaikki nuo liikkeet.

Kuhan muistat safkata ja levätä tarpeeks ni ei varmaan enää 16-vuotiaana oo pahasta normaalitreeni.

Pitäskö mun eka treenata lihaksiin vähän kokoa ennen ku alan tät voimannostoo vääntään?
Riippuu siitä mitä haluat. Jos haluat mahdollisimman paljon voimaa ja ulkonäöllä ei ole väliä niin sitten kannattaa alkaa tekemään heti voimanostoa. Eihän voimanostossa ole väliä lihasten koolla vaan sillä paljonko nostaa. Liiasta massasta on vain haittaa jos menet kilpailemaan. Voimanostajan täytyy nostaa mahdollisimman paljon suhteessa omaan painoonsa.

Kysehän ei nyt niinkään ole iästä vaan _kasvu_iästä. Toisilla kasvuikä alkaa vasta 15-16 vuotiaina. Sen että missä vaiheessa omaa kasvua tällä hetkellä olet saa selville vaikka koulun terveydenhoitajalta, tai sitten yksinkertaisesti omaa pituuskasvua seuraamalla. Jos et oo enää viimevuosina kasvanut pituutta 1-2 cm enempää niin luultavasti voi olla turvallista alkaa treenaamaan kovempaa. Sen sijaan on turha hidastaa omaa pituuskasvuaan esim. kovilla kyykkysarjoilla jos kasvu on vielä kesken. Lihaksia ja voimaa voi kasvattaa myöhemminkin mutta pituutta ei.

Ja mitä tulee tuohon voimannoston vääntämiseen, suosittelisin ensin lihasten koon kasvattamista ja se voima tulee kyllä siinä samalla melkeen huomaamatta. Eli sinuna jättäisin alle 5 sarjat hamaan tulevaisuuteen, tosin tehokeinoina tilapäisesti esim sarjapainojen nostamiseen toimii kyllä. Mutta ehdottomasti kannattaa rakentaa treenit enemmän pitempien sarjojen varaan.

Eiköhän tuosta muistaakseni ole ihan tutkimustietoa, että painoharjoittelu nuoressa iässä *ei* vaikuta pituuskasvuun.

No vittu joo! Jos ei ole muuta tietoo kun "musta tuntuu" niin ei kannata neuvoo. zeoy puhuu asiaa, jätä maksimit ja ota pidempää sarjaa. Vaikka pituuskasvu olis päättynyt niin luiden kasvulevyt ei ole vielä luutuneet jne. Olen ite nähnyt 16v lätkänpelaajan röntgenkuvat jolla ranka oli ihan viturallaan liian aikaisin aloitetun maksimi kyykky jne. kuormittavien harjoitteiden takia. :curs:

Originally posted by jambo
No vittu joo! Jos ei ole muuta tietoo kun "musta tuntuu" niin ei kannata neuvoo. zeoy puhuu asiaa, jätä maksimit ja ota pidempää sarjaa. Vaikka pituuskasvu olis päättynyt niin luiden kasvulevyt ei ole vielä luutuneet jne. Olen ite nähnyt 16v lätkänpelaajan röntgenkuvat jolla ranka oli ihan viturallaan liian aikaisin aloitetun maksimi kyykky jne. kuormittavien harjoitteiden takia. :curs:

Joo, kannattaa varmaan ainakni vielä vältellä sitä kyykkyä. Teen niinkuin minä, että aloita vaan yläkropan treenaaminen. Näin minäkin tein 18 vuotiaana ja nyt 25 vuotiaana kun luusto on luutunut niin olen alkanut kyykätä. Kroppa on mukavan sopusuhtaisen näköinen kun yläkroppatreeniä on 7 vuotta takana ja kunnon jalkatreeniä reilut puoli vuotta :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Kynis
Kroppa on mukavan sopusuhtaisen näköinen kun yläkroppatreeniä on 7 vuotta takana ja kunnon jalkatreeniä reilut puoli vuotta :)

:D

Riippuu todellakin siitä missä vaiheessa pituuskasvusi on. Itse kasvoin pääkasvuni 18-vuotiaana ja senttejä tuli vielä 23-vuotiaana, nyt siis 195. Reenailin satunnaisesti 16-vuotiaasta lähtien. Sä olet pituuskasvussasi jo paljon pitemmällä, joten jos ykköset jätät ottamatta, niin anna mennä vaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom