Manuel sanoi:
Aikamoisia spekulaatioita nämä ovat. Ties kehenkä henkilöön on yhdistetty 666 ja jotenkin saatu laskettua sen nimen lukuarvoksi tuo. Tosi asiassa sitä petoa nyt ei vielä ole maailmassa ollut.
En tiedä onko oma selityksenikään oikein. Mietin kanssa, että Raamattu antaa sen luvun, mutta ei kerro miten se on laskettu... Senhän takia sitä tilaa jääkin niin monille selityksille.
Nämä on sitten mielenkiintosia juttuja... En halua saarnata kenellekään mitään, mutta luulen, että monia muitakin kiinnostaa, vaikkei täysin vakavissaan asiaa ota.
Teorioita tosiaan on monia ja niin on ollut Kuuskuuskutosiakin esim. Hitler, Neuvostoliitto, tms. Itsekkään en halua "totuutta" julistaa. Se ei taida olla "tieteellisessä väittelyssä" kovinkaan fiksua. Tärkeämpää on tuoda tutkittu tieto esille, ja siitä voidaan sitten lähdekritiikin jälkeen lähteä tekemään johtopäätöksiä. (Tämä siis on vain Internetissä oleva keskustelupalsta.)
Mutta kaikista henkilöistä/asioista, joihin luku 666 on yhdistetty, TIETÄÄKSENI Nero on ainoa, joka eli ainakin suunnilleen kirjan ilmestymisen aikoihin ja kiusasi (=vainosi) henkilöitä, jotka sen todennäköisesti kirjoittivat.
Ilmestyskirja on kirjoitettu ainakin suunnilleen Neron aikoihin. -"Peto on kuudes, ja on oleva kahdeksas" (Tuskin menee lainaukset ihan nappiin.) Tästä on päätelty, että Ilmestyskirja olisi kirjoitettu seitsemännen keisarin aikana, mikä tosin on kehäpäätelmä.
Nero joka tapauksessa oli kova poika vainoamaan kristittyjä, ja ei olisi mikään ihme, että hänet olisi rinnastettu joksikin todella pahaksi.
Eihän se välttämättä juuri Nero ole, vaan yleensäkin Rooma, "roomalainen keisari" tms. Kysyä voidaan, (jos ei kaikkea Ramatussa uskota)
ketä kristityt pelkäsivät kirjan ilmestymisen aikoihin?
Tilaa tosiaan jää monille selityksille. "Täytyy olla viisautta ymmärtääksen tämän" -Suunnilleen tuollaisilla sanoilla Ilmestyskirja alkaa. Eli jos kyse on varoituskirjeestä, kuten minä uskon/luulen, on ymmärrettävää, että kaikkea ei sanotakkaan ihan suoraan.
Lähdeluettelo:
Noita edellisen viestini juttuja luin jostain lukion uskonnon kirjasta muutama vuosi sitten. Hitto, pitäis löytää se kirja jostain. Se uhraus- kaupankäynti juttu oli jostain Ylen näyttämästä dokkarista parin vuoden takaa.
No tää viesti ei sisältänyt paljoakaan informaatiota, toivottavasti joku jatkaa.