Hirveätä bullshittiä tuo dhl:n uusi käytäntö, että tekstariin kun vastaat, niin hyväksyt heidän lisämaksunsa. Aiemmin tuli samanlaisia tekstareita, ja homma toimi ilman lisämaksuja. Nyt viestin joukkoon, jota en edes lue, on kätketty maininta lisämaksusta, niin eihän sitä edes huomaa. dhl:n lasku n. 28 € on lähes yhtä kallis kuin millä tilasin tavaraa!
Miten voi tuollainen pikku tekstari käydä sopimuksesta? Samaten, miten voidaan yhtäkkiä sisällyttää lisäehtoja samanlaiseen viestiin? Oletaanko että aina nuo litaniat luetaan? Jos saan samanlaisen viestin kuin ennen, niin tottakai oletan että asiat eivät ole radikaalisti muuttuneet, eikä minun pidä kiinnittää asiaan huomiota. Siinä voisi hyvin lukea, että: "Mikäli vastaat tähän tekstiviestiin, hyväksyt luovuttavasi kaiken omaisuutesi DHL:lle", ja vastaisin vain viestiin samalla tavalla kuin ennen, kiinnittämättä asiaan huomiota.
Samaten, millainen on tekstiviestisopimuksia koskeva lainsäädäntö? Mitä viestistä pitää käydä ilmi, ollakseen validi sopimus? Esim. voiko mikä tahansa tahansa taho lähettää toiselle taholle tekstiviestin, missä viittaa johonkin sopimustekstiin tekstiviestin ulkopuolella, minkä perusteella sitten jos viestiin vastaa tietyllä tavalla, voidaan veloittaa mitä tahansa, ja väittää että toinen osapuoli on lukenut ja hyväksynyt sopimuksen?
Mielestäni dhl on toiminut sopimattomasti tilanteessa, lisätessään maksuttomaan palveluun maksun tällä tavoin, osana vanhaa rutiinia, mitä kuluttajan ei ole kohtuullista odottaa skrutinoivan myöhemmässä vaiheessa. Asiasta olisi ehdottomasti pitänyt kertoa esimerkiksi muun median välityksellä (email, kirje, tms), jotta ehtojen poikkeuksellisuus, ja muutos rutiiniin olisi käynyt ilmi ja konkretisoitunut minulle kuluttajan asemassa, ja jotta olisin saanut tarvittavan ravistelun ja herätyksen siitä mukavasta rauhallisen välinpitämättömästä tilasta, missä haluan olettaa voivani olla asioiden suhteen toimiessani samanlaisissa rutiininomaisissa liukuhihnamaisissa konteksteissa kuin mihin olen tottunut.