Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miehellä 6%. Kaikki tuon yli on ylimääräistä.
Tuntuu kevyeltä ja näkyy se sixpäkki, jos se tuntuu tärkeeltä. Ehkä toi ei ole optimi rasvaprosentti, jos yrittää hankkia massaa, mutta sitä ei kai kysyttykkään.
Terveyden kannalta ei pitäs olla liian alhanen, eikä varmasti ole liian korkeakaan.
Vaikea sanoa mikä on "optimaalinen" rasvaprosentti. Sellaista tuskin onkaan, koska yksilöt on erilaisia, keho toimii eri tavalla, genetiikka määrää myös, ja urheilulajin valinta.
Tuo 6% on aika alhainen, tosin monilla jos on mitattu pihdeillä, on kyllä oikeasti paljon korkeammalla rasvat. Mulla kisadieetillä kun arviolta (siis arviolta) alkoi pudota tuonne ehkä n. 5-6 alle lopppuvaiheessa dieettiä, ja paloi läskiä tuolta takareisi-hanuruosatolta + vikat etureisistä (yläkroppa jo aika pirun kireä), oli olo tosiaan jo yleisesti huono.
Mistä sä ton 6% reväsit? Itse olen lukenut että 10% miehillä on hyvä rasvaprossa. 8-10% sitten on sellainen kiva rantakuosi, ja tuskin liikaa monenkaan lajin harrastamiseen. yli 15% rasvat on sitten jo usein liikaa kehonrakennusmielessä, ja nuorella miehellä alkaa tuon yli 20% olla jo huono asia noin terveydenkin kannalta.
Ainakin Lyle McDonaldin UD2.0 kirjassa sanotaan, että terveet normaalit rasvat ovat 10-15%.
Siitä alle ja etenkin alle 10% tulee ongelmia. Aineenvaihdunta hidastuu, tulee hormonaalisia ongelmia (kilpirauhanen, testosteroni, ym.)
Aivojen nälkäkeskus rekisteröi rasvakudoksen tuottaman leptiinin ja kun rasvat putoavat alle tietyn yksilöllisen pisteen tulee ongelmia.
On tietysti olemassa lahjakkaita yksilöitä, jotka pysyvät kireänä ilman ongelmia.
Harva on varmaan oikeasti 6% rasvoissa. Sehän on kisakireän bodarin kunto. Bodareillakin taitaa rasvat olla 5-6%. Mittaustuloksissa on varmasti usein heittoa. Pitää ottaa huomioon, että miehenkin kropassa on muutama prosentti välttämätöntä rasvaa, jota ei pysty diettaamaan pois ja jota ilman kuolee.
Multa ei ole ikinä mitattu yli 8-9 rasvoja ja olen kyllä täysin terve. Ei ainakaan 7-10 ole miehelle mitenkään ihmeellinen.
Jos mittaisit esim. SM tason pika ja kestävyysjuoksijoiden rasvaprosentit, niin suuri osa olis tuolla 7-10 alueella.
Eikös oikeesti kiree bodaaja ole jossain 5:ssä ja alle? Eli ihan eri arvoissa, kuin 6 tai 7.
Olet melko varmasti geneettisesti lahjakas, jos olet tosiaan aina pysynyt noin kireänä. Tämä koskeekin lahjattomia laihaläskejä, niin kuin minua Kympin rasvat nyt vielä pystyy Keijo Keskiverto ylläpitämään, mutta siihenkin voi tarvita aerobista ja syömisten tarkkailua, jos on taipumusta lihomiseen. Kyllä keskiverto naturaali varmasti pystyy diettaamaan yksinumeroisiin rasvoihin, mutta kuntoa on vaikea ylläpitää ympäri vuoden ja dietatessa luultavasti palaa lihasta.
Oletko koskaan kuullut rasvaprosentin set pointista? En tiedä mikä tuolle olisi hyvä suomennos. Eli tietty yksilöllisesti vaihteleva rasva%, johon kroppa on tyytyväinen ja pyrkii. Mitä enemmän tuon pisteen alla ollaan, sitä radikaalimpia toimenpiteitä tarvitaan edes ylläpitoon. Lahjakkailla kroppa on tyytyväinen pieniin rasvoihin, mutta läheskään kaikilla homma ei toimi niin. :(
Pihtimittaukset voivat varmaan antaa jotain 1-2% lukemia, mutta miehissä on n. 3-4% välttämätöntä rasvaa. Epäilen, että kisabodaritkaan eivät ole alle 4.5% rasvoissa koskaan ja hyvin harvoin edes alle 5%. Ihmiset tuppaavat vähättelemään rasvaprosenttiaan. Olen kuullut lukemattomia kertoja ihmisten arvioivan rasvaprosentikseen 5-7%, mutta todellisuudessa kaverit ovatkin olleet lähempänä 10-12%.