Ihanne rasvaprosentti miehellä?

Mulla terveystarkastuksessa mitattu ensin 11% 2006, vuotta myöhemmin 9%.

Sitä en paljoa alemmaksi saa ilman seurauksia (heikotusta, vitutusta, pakkomielle ajatella roskaruokaa ja dieetin lopettamista).

Toki tuo on yksilökohtaista mutta henkilökohtaisten kokemuksien perusteella en usko että moni haluaa pitää rasvaprosenttia 5-7% jatkuvasti ellei ole mihinkään bodauskisaan menossa tai valmistelemassa.

Tuo ei ole mitään rakettitiedettä, syö ihan normaalit proteiinigrammat (paino x2) ja rajattu määrä hiilareita+rasvaa, ja jätä ihan kaikki muu pois+syö runsaasti muutama sata alle päivittäisen kalorisuosituksen, rasvaprosentti laskee taatusti.. Kokeile kauanko voit elää tavallista elämää+käydä töissä/koulussa (pysyen motivoituna) 5% rasvoilla :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aika kovia %-lukuja tuntuu porukalla olevan, no jos pihdeillä mitattu niin mikäs siinä...
jos 6:n pinnassa aletaan olemaan, niin kunto on kyllä tosi kova tyypille,
joka EI kilpailumielessä rehki salilla...
sanotaan nyt näin; että n 7-9% rasvatkin "näkyvät päällepäin" hyvin ja vaatii työtä!!

Ripped

Salia jo pitkää harrastaneena itselleni rasvojen pito 9-12% ympäri vuoden pitää mielen virkeänä ja lihakin tarttuu suht. hyvin. Ei näytä valaalta ja terveyspuoli ollut itselläni aina kunnossa. Joskus salilla näkee tosi kireässä kunnossa olevia kavereita (6-7%) mutta liha onkin yleensä jäänyt kaupan tiskille. Eli useinmiten kyseessä on kestävyysurheilijoita,kukkakaalikorvia tai kisoihin tähtääviä kavereita. Olemme jokainen yksilöitä,jotkut lihoavat herkemmin ja jotkut ei kirveelläkään. Safkapuoli kuntoon. Kalorit hivenen miinuksilla ja tankkauspäivät sopivin väliajoin pitää paketin kasassa.....ainakin minulla. :rock:

Itsellä rasvat 12 % paikkeilla ympäri vuoden.Erikseen ei diettejä pidetä mut syömäpuoli kohtuukunnossa ja aerobista tulee viikossa 3-4 kertaa tehtyä.Itselle riittävän alhainen rasvaprosentti,sixpäkki näkyy ja näyttää hyvältä.Jos haluaisin kuivempaan kuntoon niin pitäisi saada lihasmassaa reilusti lisää koska en halua näyttää kuivanmaan oravalta
:rock:

Menee pahasti offtopiciksi, mutta minulla oli lähtötilanne ennen kuin aloitin treenaamaan 76 kg ja varmaan 26-30% rasvat :hyvä: Aika hyvin 178 cm pituiselle miehelle. Nyt on joku vuosi treeniä takana ja muutaman epäonnistuneen dieetin olen tehnyt tänä aikana.

Olen tällä hetkellä taas dieetillä. Dieetin alussa 17-20% rasvat ja paino n. 83 kg. Nyt on 8 viikon dieetin jälkeen 14-15 rasvat ja 79 kg. Pidin parin viikon tauon ylläpidolla ja nyt on taas alkamassa uusi 8 viikon kiesi. Tällä kertaa homma toimii paremmin kuin ikinä aiemmin. Voimatasot ovat nousussa ja aerobinen kunto on kehittynyt huimasti.

Tonne kymppii putos dietin seurauksena... Nyt varmaan tuohon 13-14 noussut, kohta taas pientä dietin poikasta ja otetaa alle kymppiin.

Koitin etsiä netistä vastausta kysymykseen "millä rasvaprosentilla miehen testosteroniarvot ovat suurimmat?" Googlella tupsahdin tänne pakkiksen sivulle. Onko kenelläkään tietoa asiasta? Siis jonkinlaisia raja-arvoja. Jotenkin tuntuisi, että äärimmäinen lihavuus tai laihuus laskevat testosteroniarvoja. Mikä rasvaprosentti testosteronin kannalta olisi optimaalisin?

Mutuilen vaan, mutta just tolla periaatteella joku 7-12% vois olla ihan hyvä. Ei oo liian vähän eikä todellakaan liikaa. Tuskin sillä niin suurta merkitystä on käytännössä, paitsi jos rasvaprosentti on siellä jossain yli kolmessakymmenessä.

Itse olen jotain 178-180 pitkä ja voin väittää että kunto on melko kireä jos paino edes alle 80.. Siinä vaiheessa kun tippuisi 75 pintaan saattais olla mahollista saada päkkiäkin näkyviin. Rasvat viimeksi mitatessa jotain 18% kun painoa 82. Lihasta oli kilomääräisesti 38kg mikä on hieman yli viitteellisten rajojen muttei kuitenkaan mitenkään normaalista erottuvaa. Se miltä peilistä katsoessa näyttää on lähes suoraan riippuvaista nesteistä/turvotuksesta... Tämä on varmaan joku henk. koht optimi, koska paino hieronut suunnilleen samoissa riippumatta miten treenannut tai syönyt. Kertaakaan ei ole diettiä tullut vedettyä joten toisaalta on hankala verrata nykykuntoa :D Voi olla että kerran kun olisi paremmassa kunnossa ollut ei niin optimaaliselta olo enää tuntuisikaan

Maailman Terveys Organisaation (WHO) taulukko:

rasvapros.gif

On ikään sidonnainen tuo %.

Nämä on jenkeissä mitattu n. vuonna 2000.
Eivät siis ole suosituksia, vaan havaintoja.

Laji % Rasva% Mies
Koris 7–14
Kuulantyöntö 12–21
Hypyt 6–10
Voimistelu 4–9
Tennis 6–16
Hiihto 5–9
Pitkän matkan juoksu 2–8
Sprintterit 3–13
Painonnosto 8–12
Voimanosto 8–10
Kehonrakennus 8–10
Paini 5–13
Sumo 26–28

Noihin alimpiin lukuihin vois melkein lisätä 5% että ne olis luotettavia, juoksijat 2-3% rasvoissa alimillaan? Onkohan niiltä vaan kysytty että paljon on rasva prosentti.

Mitä tulee noihin veikkauksiin että missä vaiheessa testotasot sun muut alkaa laskemaan niin ne sanoisin että noi tulee esiin vasta kalorivajeessa. Jos syöt oikeita safkoja kulutuksen mukaan ei välttämättä ole ongelmia testotasojen kanssa paitsi silloin kun alkaa ne rasvat olemaan siellä 6-7% pinnassa.

Koitin etsiä netistä vastausta kysymykseen "millä rasvaprosentilla miehen testosteroniarvot ovat suurimmat?" Mikä rasvaprosentti testosteronin kannalta olisi optimaalisin?

Joidenkin suositusten mukaan hormonitoiminnan kannalta sopivin rasvaprosentti on naisille 18-24 ja miehille 10-15.

Vähän nyt haiskahtaa paskapuhe tässä ketjussa..

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen; tutkimusten* mukaan naisille optimaalisin vyötärö-lantio suhde on 0,7, mikä viestittää naisen olevan hedelmällinen. :D Mitä lähempänä 1,0 tuo suhde on, sen lähempänä ollaan omenavartaloa, mikä taas kertoo päinvastaista.

Miehillä optimaalinen vyötärö-hartiat suhde on 0,6 ja vyötärö-lantio-suhde 0,8-0,9.

*Nämä siis antropologisia/psykologisia tutkimuksia, ei välttämättä terveyteen liittyviä.

Itse pidän rasvaprosentin siinä 10-13 % paikkeilla ympäri vuoden, mitä nyt jouluna pääsee vähän mopo keulimaan rotkoon. Ihanne olisi 7-8 % paikkeilla, mutta noin alas en vielä kehtaa dieetata näillä lihasmassoilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom