Ideoita työmatka-autoksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä haluan omistuskämpän ja mä tuskin saan lainaa 100k enempää, joten 3-4 huoneen asunnosta on turha haaveillakaan pk-seudulta.
:offtopic: 50-70km edestakaisin omalla autolla pääkaupunkiseudulle tulee vain sekä rahallisesti että etenkin elämänlaadullisesti todella kalliiksi - tuo 70km on helposti 2 tuntia per työpäivä. Jos sulla on penskat päiväkodissa siellä lähtöpäässä niin yhtälö sen kun vain huononee. Halvemmalle seudulle muuttoa on helppo suositella, mutta se tulee oikeasti halvemmaksi vain jos duunipaikkakin on siellä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
:offtopic: 50-70km edestakaisin omalla autolla pääkaupunkiseudulle tulee vain sekä rahallisesti että etenkin elämänlaadullisesti todella kalliiksi - tuo 70km on helposti 2 tuntia per työpäivä. Jos sulla on penskat päiväkodissa siellä lähtöpäässä niin yhtälö sen kun vain huononee. Halvemmalle seudulle muuttoa on helppo suositella, mutta se tulee oikeasti halvemmaksi vain jos duunipaikkakin on siellä.

Niin ja jos olen töissä siellä niin en saa niin paljon palkkaa kuin nykyisestä työstä :( Miksi kaiken pitää olla kiinni rahasta, höh!
 
Paitsi halvemmalla seudulla asuminen on myös halvempaa.
 
Ei kai se open palkka niin paljon matalampi voi olla kehä 3:n ulkopuolella? Tai ainakin autoon ja bensaan menee enemmän rahaa kuin tuo.

Parasta olis ensin hommata se työpaikka, sit vuokrakämppä ja sit rauhassa kattella omistuskämppää. Parasta pienellä paikkakunnalla asumisessa on se, että työpaikka on toivottavasti lähempänä kuin tunnin työmatkan päässä. Muuten vois asuu pk-seudulla.
 
Ei kai se open palkka niin paljon matalampi voi olla kehä 3:n ulkopuolella? Tai ainakin autoon ja bensaan menee enemmän rahaa kuin tuo.

Parasta olis ensin hommata se työpaikka, sit vuokrakämppä ja sit rauhassa kattella omistuskämppää. Parasta pienellä paikkakunnalla asumisessa on se, että työpaikka on toivottavasti lähempänä kuin tunnin työmatkan päässä. Muuten vois asuu pk-seudulla.

Työpaikka ja vuokrakämppä on jo. Mikäs se seuraava etappi olikaan? :)

Mulla on semmoinen duuni, että niitä ei löydy joka nurkalta. Se siinä mättää. Luokanopettajana Hyvinkäällä mun bruttopalkka olisi pikkuisen päälle 2500e/kk. Nyt saan 2990e/kk semipätevänä erityisluokanopettajana (ylituntien kera ja tässä työssä niitä on aika paljon). Kun pätevöidyn, palkka nousee 3300e/kk. Eli kannattaako mun ottaa 800e/kk pienempää palkkaa siksi, että voisin tehdä vähemmän mieluisaa työtä kauempana.
 
Mun suositus on ensinnäkin, että ostat pienen auton. Johonkin Suzuki swiftiin ei välttämättä ne rattaat mahdu, mutta siitä pykälää isompiin varmaan jo menee.

Pienessä autossa usein juoksevat kulut ovat pienempiä, esim renkaat on noihin pikkuautoihin lähes ilmaisia.

Toiseksi suosittelen japseja, koska niissä tekniikka on lähes poikkeuksetta pomminvarmaa. Toyota corolla , Mazda 323, jne. Koska munanjatketta ei etsitä, niin simppeli perusauto ajanee asiansa. Japseja ostettaessa avainsana on ruoste, eli pyri löytämään mahdollisiman vähäruosteinen auto.

Jos sitten joskus tulevaisuudessa pitää ajella enemmän maantiellä, niin saahan sen auton sitten vaihdettua.

Pienenä jokerina heitetään Toyota Yaris Verso, jota lapsien+kamojen kanssa kulkeva varmaankin osaisi arvostaa..

http://www.nettiauto.com/toyota/yaris-verso/
 
Haluan muuten kiittää kaikkia (enimmäkseen) asianmukaisesta keskustelusta. Jokaisen ehdotuksen käyn läpi (eli etsin nettiautosta vaihtoehtoja). On tosi kiva lukea myös perusteluja ja väittelyäkin. Voin todellakin sanoa viisastuneeni tästä keskustelusta :) Jatkakaa vaan keskustelua ja suosittelua ja väittelyä, mä hyödyn siitä kyllä.

Mulla muuten on lähipiirissä ihminen, joka harrastaa käytettyjen autojen ostoa ja myyntiä, joten häneltä saan apua sitten, kun on aika lähteä katsomaan autoja paikan päälle.
Jos kerta erilaiset näkemykset ja mielipiteet on tervetulleita, niin avaanpa minäkin sanaisen arkkuni, vaikka mainitsitkin ettet ranskista halua. Ihan vaikka siitä syystä, että näet asiaa hieman eri vinkkelistä. Itse nimittäin puhtaasti OMIIN kokemuksiini perustuen valitsisin tohon hintaan Renault Lagunan II-korimallia (-01 - 07). Siitä huolimatta, että ovat katsastustilastoissa hänneillä.

Olen siis itse omistanut 2 lagunaa, toinen -01 ja toinen -02 vuosimallia. Ensimmäinen 1.6 koneella, 160tkm ajettuna. Tämän taival päättyi lunastukseen kun rekka kiilasi ja jäin kehä ykkösen kaiteen ja rekan väliin puristuksiin lagunalla. Tässä tuleekin mielestäni SINUN käytössäsi tärkein seikka, turvallisuus. Laguna nimittäin on tossa hintaluokassa ylivoimaisesti turvallisin, jos itse olisin ajanut tuossa kolarissa jollain pikku autolla, en kirjoittaisi nyt tätä. Autolla en ehtinyt ajamaan kuin n. 10tkm, sinä aikana ei kuitenkaan ollut yhtäkään vikaa (taisi joku varoitusvalo joskus hetkisen palaa, mutta en muista että olisi ollut mitään mikä olisi vaatinut korjaamolla käyntiä). Tämän jälkeen ostin toisen samanlaisen, mutta -02 ja 85tkm ajetun (kyseessä muutenkin tosin aivan priimakuntoinen yksilö), ja päädyin itse tuolloin jälleen lagunaan juurikin siksi, että itselläni on myöskin muksu kyydissä ja laguna kesti tuon kolarin noin hyvin. Tämä siis -09 alkutalvesta. Sittemmin myin pari kk takaperin samaisen lagunan 120tkm ajettuna karvan alle viidellä tonnilla pois, MITÄÄN mainittavaa vikaa ei tossa ollut tona aikana kun se mulla oli. Pirun hyvä auto oli.

Eli lyhyesti + ja -

+ 1.6 kone ihan liian laiska, 1.8 pärjää vallan mainiosti, keskikulutus 8.2 litraa pk-seudulla 99% ajoista
+ Turvallinen (5 tähteä törmäystesteissä, valitettavasti tuli testattua tuo ihan henk. koht)
+ Hyvä varustelu, pl. karvalakki-varustetasot (omasta expressionista löyty mm. vakionopeudensäädin, ajotietokone, ilmastointi, isofix yms.)
+ Viistoperäksi ihan helvetin tilava kontti. I'coon yhdistelmärattaista ei tartte edes irrottaa pyöriä, sen kun mättää vankkurit kasaan ja konttiin. Tosin hattuhylly pitää ottaa pois.
+ Tilava, kaks turvaistuinta pitäis mahtua tosi hyvin taakse, vakiona isofix-kiinnikkeet.
+ Myynnistä löytyy myös yksilöitä, joista löytyy automaatti-ilmastointia, ajonvakautusta, luistonestoa yms. mikäli niitä kokee tarvitsevansa

- Mun kokemuksen mukaan noi ns. ranskisten tavaramerkit eli viat painottuu tiettyihin yksilöihin, eli jos löydät huonon yksilön niin käsissäs on kasa sellasta paskaa että huhheijaa, eikä hyvää yksilöä ole välttämättä kaikista helpointa löytää.




Tulipa nyt sitten avauduttua, jos ei muuta, niin ainakin uutta näkökulmaa keskusteluun. Fakta kuitenkin on se, että tohon hintaan on ihan sama minkä merkkisen ja mallisen auton ostat, vikoja ja remppoja voi tulla. Enemmän on kiinni yksilöstä. Jos ei muuta, niin ainakin suosittelisin käymään koejamaan tollaisen II-korisen 1.8 (tai miksei 2.0, mutta tolla 1.8 pärjää ihan hyvin) Lagunan, ihan vertailupohjaksi. Auto on kuitenkin tohon hintaluokkaan varustelultaan ihan kärkipäästä.



Ja rehellisyyden nimissä on sanottava, että seuraava autoni ei ole ranskalainen. Ihan siitä syystä, että mulla on ollut kolme erittäin hyvää ranskalaista autoa (1 megane ja 2 lagunaa), olisi jo tilastollinen mahdottomuus jos neljäskin olisi :D
 
Itse en todellakaan noilla spekseillä ostaisi Mersua tai Golffia vaan saman VAG- konsernin Skoda Fabian. Unohtaisin myös sen periferiaan muuton ja ajelisin sitä 10 kilometrin duunimatkaa bensakoneisella Fabialla - dieselilläkin noita saa, muttei tuohon rahaan järkevillä kilometreilla. Muille varmasti itsestäänselvää muttei ehkä Hipalle: Fabia on käytännössä sama auto kuin VW Polo, turvallinen, 5 ovea ja tsekkikokoonpanosta huolimatta auto on samaa laatua kuin VW logolla varustetut vehkeet mutta huonommalla munanjatkoimagolla (=halvempi).

Allekirjoitan tämän. Fabia Kombiin mahtunee tavaratkin - tuli moisella muutettua opiskelijasolun tavarat 200km ja kertareissulla vuosia sitten. :)

Ehdotetut Golf ja Corolla : hyviä, mutta yliarvostettuja käytettyinä, mikä näkyy hinnoissa. Itselläni on melkein samanlainen Golf 2. autona kuin Hippa olit itse nettiautosta bongannut. 12v. on aika paljon autolle kuin autolle ja alkaa menemään jarrut ja alustaosat vaihtoon tuossa iässä ~ 1000€ kierros. Nuo pienet bensamoottorit on myös - no, tuossakin oli kone vaihdettu. ;)

Ehdotetut Mersut yms. uutena kalliit autot : jos osaa valita yksilön kriittisesti ja jonkinmoisella asiantuntemuksella sekä käy hyvä tuuri niiden vikojen suhteen joita ei purkamatta löydä, voi saada mukavaa kyytiä kohtuurahalla. Käyttökulut ja riskit näissä on kuitenkin isompia. Toinen auto mulla on isompi vanha Audi ja siihen humpsahti melkein parilla tontulla osaa ja työtä tuosta vain, vaikka auto on über-tikissä kunnossa.
 
Ääni tälle. Ei näytä olevan hinnan kiroissa kuten samanikäiset corollat.

On muuten varmasti erittäin hyvä vaihtoehto näillä spekseillä. Eli ainakin Varis Verso ja Fabia Zombi koeajoon.

Kannattaa sen verran panostaa, että laskee dieselin ja bensan kannattavuuden jollain nettikalkulaattorilla. Jos 70km matkaa (/ suunta?) tulee päivittäin, niin diesel voi olla yllättävänkin paljon edullisempi muutaman vuoden jaksolla.

Ja pistä se mukaan joutuva tuttu konsultti hikoilemaan ja googlettamaan niin pirusti kiinnostavista autoista, että mitä pitää mallikohtaisesti chekata. JA TraFin rekisterihistoria ja kaikki. Voi että autojen ostelu on kivaa.:whip:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tu...mbi+14+Classic+50+kW5-ov/HL20010224SI1AL047oj

http://www.ajovalo.net/Mallit/Toyota_Yaris_99.htm
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
C-sarjan (W202) mersua ehdottaisin. Diesel-koneet on noissa käytännössä ikuisia jos öljyjä on joskus hoksattu katsoa. Kulkua ei mitään mahdottomia löydy, mutta luotettava sekä halpa korjata. Ei myöskään ostettaessa pahoissa hinnoissa enään.

Vähän off-topic, mutta onko se niin, että nykyisten mersujen turbokiisselit eivät sitten enää ole vanhojen veroisia luotettavuudessa?
Olen sellaista huhua vähän kuullut. Liikaa liikkuvia osia tai jotain.
 
...
Mahdollisimman..
-pieni kulutus.
-edulliset vakuutukset.
-edulliset korjaukset/huollot.
-vähän tyyppivikoja.

Ulkonäöllä ja ovimäärällä ei väliä, mutta perheellisenä ne takaovet olisi kätsyt.

Mun kestosuosikki alkaa jo vähä ikääntyä, mutta siinä -> http://www.nettiauto.com/skoda/felicia/3683047
Ite ajoin vastaavalla farkulla noin 50tkm ja mitään "isompia" vikoja ei ollut

-pieni kulutus, minimissään 6 litraa satasella, maksimi kaupungin nurkka-ajossa talvella 8,5
-edulliset vakuutukset, kyllä; kevyt auto -> pieni ajoneuvovero
-edulliset korjaukset/huollot, kyllä; ei tarvi huoltoa :D öljyt vaihtaa kerran vuoteen, osat saa motonetistä kohtuu edullisesti
-vähän tyyppivikoja; kyllä; ainoa vika on kaarien/kontin ruostuminen, muut viat on ominaisuuksia :D
-ulkonäöllä ei väliä, kyllä; rumahan se on ku mikä

tekniikka/sisustus ikäisekseen vanhaa, ei ohjauksentehostinta, ilmastoinnista on turha haaveillakaan, kolariturvallisuus todennäköisesti ihan perseestä (en koskaan kokeillut), mutta onhan siinä VW-kone...

Vakavasti ottaen en tota kyllä edes harkitsis, jos työmatkaa aikoo ajaa 50-70km.. Entäs Seat? Volkkaria länsi-euroopan mausteilla -> http://www.nettiauto.com/seat/leon/3694688
 
Ostin muuten Nissan Sunnyn 1993. Maksoi 1000e. Puoli vuotta ajellut melkeen joka päivä ja tyytyväinen olen :)
 
Zone-sarja -42%

Suositut

Back
Ylös Bottom