Haluan muuten kiittää kaikkia (enimmäkseen) asianmukaisesta keskustelusta. Jokaisen ehdotuksen käyn läpi (eli etsin nettiautosta vaihtoehtoja). On tosi kiva lukea myös perusteluja ja väittelyäkin. Voin todellakin sanoa viisastuneeni tästä keskustelusta
Jatkakaa vaan keskustelua ja suosittelua ja väittelyä, mä hyödyn siitä kyllä.
Mulla muuten on lähipiirissä ihminen, joka harrastaa käytettyjen autojen ostoa ja myyntiä, joten häneltä saan apua sitten, kun on aika lähteä katsomaan autoja paikan päälle.
Jos kerta erilaiset näkemykset ja mielipiteet on tervetulleita, niin avaanpa minäkin sanaisen arkkuni, vaikka mainitsitkin ettet ranskista halua. Ihan vaikka siitä syystä, että näet asiaa hieman eri vinkkelistä. Itse nimittäin puhtaasti OMIIN kokemuksiini perustuen valitsisin tohon hintaan Renault Lagunan II-korimallia (-01 - 07). Siitä huolimatta, että ovat katsastustilastoissa hänneillä.
Olen siis itse omistanut 2 lagunaa, toinen -01 ja toinen -02 vuosimallia. Ensimmäinen 1.6 koneella, 160tkm ajettuna. Tämän taival päättyi lunastukseen kun rekka kiilasi ja jäin kehä ykkösen kaiteen ja rekan väliin puristuksiin lagunalla. Tässä tuleekin mielestäni SINUN käytössäsi tärkein seikka, turvallisuus. Laguna nimittäin on tossa hintaluokassa ylivoimaisesti turvallisin, jos itse olisin ajanut tuossa kolarissa jollain pikku autolla, en kirjoittaisi nyt tätä. Autolla en ehtinyt ajamaan kuin n. 10tkm, sinä aikana ei kuitenkaan ollut yhtäkään vikaa (taisi joku varoitusvalo joskus hetkisen palaa, mutta en muista että olisi ollut mitään mikä olisi vaatinut korjaamolla käyntiä). Tämän jälkeen ostin toisen samanlaisen, mutta -02 ja 85tkm ajetun (kyseessä muutenkin tosin aivan priimakuntoinen yksilö), ja päädyin itse tuolloin jälleen lagunaan juurikin siksi, että itselläni on myöskin muksu kyydissä ja laguna kesti tuon kolarin noin hyvin. Tämä siis -09 alkutalvesta. Sittemmin myin pari kk takaperin samaisen lagunan 120tkm ajettuna karvan alle viidellä tonnilla pois, MITÄÄN mainittavaa vikaa ei tossa ollut tona aikana kun se mulla oli. Pirun hyvä auto oli.
Eli lyhyesti + ja -
+ 1.6 kone ihan liian laiska, 1.8 pärjää vallan mainiosti, keskikulutus 8.2 litraa pk-seudulla 99% ajoista
+ Turvallinen (5 tähteä törmäystesteissä, valitettavasti tuli testattua tuo ihan henk. koht)
+ Hyvä varustelu, pl. karvalakki-varustetasot (omasta expressionista löyty mm. vakionopeudensäädin, ajotietokone, ilmastointi, isofix yms.)
+ Viistoperäksi ihan helvetin tilava kontti. I'coon yhdistelmärattaista ei tartte edes irrottaa pyöriä, sen kun mättää vankkurit kasaan ja konttiin. Tosin hattuhylly pitää ottaa pois.
+ Tilava, kaks turvaistuinta pitäis mahtua tosi hyvin taakse, vakiona isofix-kiinnikkeet.
+ Myynnistä löytyy myös yksilöitä, joista löytyy automaatti-ilmastointia, ajonvakautusta, luistonestoa yms. mikäli niitä kokee tarvitsevansa
- Mun kokemuksen mukaan noi ns. ranskisten tavaramerkit eli viat painottuu tiettyihin yksilöihin, eli jos löydät huonon yksilön niin käsissäs on kasa sellasta paskaa että huhheijaa, eikä hyvää yksilöä ole välttämättä kaikista helpointa löytää.
Tulipa nyt sitten avauduttua, jos ei muuta, niin ainakin uutta näkökulmaa keskusteluun. Fakta kuitenkin on se, että tohon hintaan on ihan sama minkä merkkisen ja mallisen auton ostat, vikoja ja remppoja voi tulla. Enemmän on kiinni yksilöstä. Jos ei muuta, niin ainakin suosittelisin käymään koejamaan tollaisen II-korisen 1.8 (tai miksei 2.0, mutta tolla 1.8 pärjää ihan hyvin) Lagunan, ihan vertailupohjaksi. Auto on kuitenkin tohon hintaluokkaan varustelultaan ihan kärkipäästä.
Ja rehellisyyden nimissä on sanottava, että seuraava autoni ei ole ranskalainen. Ihan siitä syystä, että mulla on ollut kolme erittäin hyvää ranskalaista autoa (1 megane ja 2 lagunaa), olisi jo tilastollinen mahdottomuus jos neljäskin olisi :D