Ideoita työmatka-autoksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Palsta-lehteä kun on tullut lueskeltua, niin siellä on monesti joillain firmoilla sellainen etu, että alle 8k€ ajoneuvot 0% korolla rahoitettuna.
Ihan bueno tapa ostaa auto, kun maksat osissa sen.
Ja pääsääntösesti järjestään rahoituksen hinnan verran kalliimmat lähtöhinnat... Ei ilmaista lounasta vaan ole.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ja pääsääntösesti järjestään rahoituksen hinnan verran kalliimmat lähtöhinnat... Ei ilmaista lounasta vaan ole.

No ei noi IMO pahemmin ole noista nettiauton hinnoista eronneet. Tietty autokauppalisä niissä aina on, mutta niin tulee myös takuutkin autokaupoilta aina.
 
Mulla on yksi uskovainen kaveri ja se kovasti ihmetteli että miksi otat asuntolainan, että 15 vuodessa olisit säästänyt sen rahan ja voisit ostaa käteisellä. Tää samainen jamppa on käynyt lukion ja meinaa jatkaa opiskeluja armeijan jälkeen jossain diipadaapa koulussa. No siinävaiheessa kun tämä jeesuksen siunaama reppaperse saa ehkä joskus jostain näitä kovin arvostettuja insinöörin töitä ja alkaa makselemaan opintolainaansa, niin minulla on 200 000 kiinteää omaisuutta joka on alunperin velkarahalla hankittu. Ehkä vähän ohi aiheesta, auto ja talo kun eivät oikein ole vertailukelposia. Anna köyhälle tonni, se tuhlaa sen. Anna rikkaalle tonni, se tekee sillä toisen. Mutta Panu.K on kyllä niin kuutamolla näissä asioissa, tosin tiedän kyllä mitä tarkotat tuolla mutta nykymaailmassa raha kiertää ja se raha on velkarahaa. Ja kun sanotaan että pahanpäivän varalle pitää olla nappulaa niin minulla ainakaan ei niin pahaa päivää ole ettenkö osaisi rahaa jostain tehdä. sitten kun oikeasti tulee niin vitun paha päivä että kaikki on menetetty, niin siinä ei varmaan tilillä oleva touhutonni paljoa lämmitä.

elämää voi elää stressittömästi myös kädestä suuhun, jos on tarpeeksi mielikuvitusta.

Menee jo pahasti sivuun aiheesta mutta menkööt nyt sitten vaikka netissä väittely on perseestä ja en enää tässä viittaa threadin aloittajan tilanteeseen vaan yleiseen "kaikki mulle heti nyt" meininkiin.

Kyllä itsellänikin on asuntolainaa ja lisääkin tarvitsee ottaa joskus kun vaihtaa omakotitaloon. Asua on "pakko" jossain ja asunnot harvoin menettävät arvoaan samaa tahtia kuin auto. Ennemmin maksan omaa, kuin vuokraa toisille. Kyllä itsellänikin on kaksikin Visaa joilla saan maksettua yllättäviä menoja tarvittaessa. En tarkoita että tarkoitus on makuuttaa rahaa tilillä tuottamatta mitään, mutta jonkin verran on hyvä olla jossain minkä saa muutettua rahaksi vaikka visan antaman korottoman maksuajan puitteissa.

Kallis auto ei ole pakollinen hankinta. Miksi "Pentti perus-sorvarin" on pakko saada nykyään se uusi auto, kun 5000€ auto vastaisi jo hänen tarpeitaan ? Miksi Pentillä on varaa laittaa 400€ kuukaudessa lainan lyhennyksiin, mutta hän ei saa samaa summaa laitettua säästöön?

Ymmärrän todella hyvin, että ottaa esimerkiksi sijoituslainaa, lainaa yrityksen perustamiseen tai johonkin muuhun sellaiseen jonka on mahdollista tuottaa, mutta en näe järkeä ottaa lainaa hankintoihin, jotka eivät koskaan tule tuottamaan mitään.

Minusta tuntuu että sinä olet kuutamolla näissä asioissa. Suosittelet yksinhuoltaja naiselle käyttö autoksi vanhoja mersuja. Itselleni voisin ostaa sellaisen, koska pystyn tekemään kaikki huollot ja remontit itse ja osaan arvostaa esimerkiksi 7- sarjan BMW:n tarjoamaa kyytiä, mutta en sellaista voi suositella ensiautoksi naiselle, koska se ei vastaa lainkaan hänen käyttötarpeitaan (kyllä sellaisenkin olen omistanut ja ostan joskus todennäköisesti toisenkin) varsinkaan kun Hippa jossain toisessa threadissa valitteli tiukkaa taloudellista tilannettaan.

En usko että onnistut keräämään kokoon 15 vuodessa 200000€ ostamalla AUTOJA lainarahoituksella. Toki jos ostat 200000€ asunnon lainalla hyvällä sijainnilla todennäköisesti sen arvo on 15 vuoden kulutta enemmän kuin nyt, mutta tästäkään tietystikkään ei ole takeita.

Itse en ole koskaan elänyt kädestä suuhun, mutta silti pystyin opiskelu aikana hankkimaan prätkän ja auton ja vielä vaihtamaan kumpaakin vielä muutamaan otteeseen, kaikki velattomasti säilyttämällä riittävät taloudelliset puskurit.
 
Ranskalaiset autot on poissuljettu vaihtoehto. Niin paljon huonoa olen niistä lukenut :)

Muista kuitenkin, että ranskisten huono maine tulee pitkälti a) menneiltä vuosikymmeniltä b) hämäristä teknisistä ratkaisuista, joita uusissa pikkuranskiksissa ei enää ole. Huonon maineen vuoksi niiden hinta käytettynä tippuu paljon rajummin kuin esim. japanilaisten, mikä voi tehdä uudehkosta ja vähän ajetusta hyvinkin kannattavan hankinnan. Joku tulee varmaan kohta kertomaan, että sillä on ollut ranskalainen pikkuauto ja se oli koko ajan rikki. Samanlaisia tarinoita löytyy silti merkistä kuin merkistä.

90-luvun lopun auto on jo toistakymmentä vuotta vanha ja niissä alkavat jo ensimmäiset ruosteongelmat, alusta voi vähänkin ajetussa olla lopussa pelkän iän vuoksi kumiosien hapertuessa ja iskarien väsyessä, korjauksissa ja huolloissa voi tulla ylläreitä kun tuon ikäisissä pultit ja osat alkavat jo ruostua kiinni jne. Tämä ei ole pelottelua vaan vain mainintoja mitä kaikkea vanhemmassa autossa voi tulla eteen vaikkei kilometrejä olisikaan paljoa. Iälle kannattaa antaa ainakin jonkinlainen painoarvo kilometrien ohella. Hyvän yksilön löytämisestähän kaikki on loppujen lopuksi kiinni, vaikka 25 vuotta vanhalla voi ajaa vuosikausia juuri mitään tekemättä jos löytää sellaisen helmen missä kaikki on kunnossa.
 
Muista kuitenkin, että ranskisten huono maine tulee pitkälti a) menneiltä vuosikymmeniltä b) hämäristä teknisistä ratkaisuista, joita uusissa pikkuranskiksissa ei enää ole. Huonon maineen vuoksi niiden hinta käytettynä tippuu paljon rajummin kuin esim. japanilaisten, mikä voi tehdä uudehkosta ja vähän ajetusta hyvinkin kannattavan hankinnan. Joku tulee varmaan kohta kertomaan, että sillä on ollut ranskalainen pikkuauto ja se oli koko ajan rikki. Samanlaisia tarinoita löytyy silti merkistä kuin merkistä.

90-luvun lopun auto on jo toistakymmentä vuotta vanha ja niissä alkavat jo ensimmäiset ruosteongelmat, alusta voi vähänkin ajetussa olla lopussa pelkän iän vuoksi kumiosien hapertuessa ja iskarien väsyessä, korjauksissa ja huolloissa voi tulla ylläreitä kun tuon ikäisissä pultit ja osat alkavat jo ruostua kiinni jne. Tämä ei ole pelottelua vaan vain mainintoja mitä kaikkea vanhemmassa autossa voi tulla eteen vaikkei kilometrejä olisikaan paljoa. Iälle kannattaa antaa ainakin jonkinlainen painoarvo kilometrien ohella. Hyvän yksilön löytämisestähän kaikki on loppujen lopuksi kiinni, vaikka 25 vuotta vanhalla voi ajaa vuosikausia juuri mitään tekemättä jos löytää sellaisen helmen missä kaikki on kunnossa.


Se ei haittaa sitä mekaanikkoa jos on pultit ruosteessa, ne kyllä aukeaa. eriasia sitten jos pellit häviää ympäriltä. Oli sitten uusi tai vanha auto niin jos sillä ajetaan, alusta porsii aina jostain. kylmä fakta nivelet kuluu käytössä. Auto kuin auto niin iskarit harvoin montaa vuotta kestää. Älä osta ranskalaista, ylläpito kallista. ranskalainen ei osaa tehdä huoltoystävällistä autoa ja ihan pikkuhommat tulee teetettynä kalliiksi.

Ranskalaiset on kyllä ylellisiä ja ollut aikaansa edellä turhine hilavitkuttimineen, mutta näistä herkuista pääsee nauttimaan vasta kun laitetaan kymmeniä tuhansia autoon.
 
Se ei haittaa sitä mekaanikkoa jos on pultit ruosteessa, ne kyllä aukeaa.

Kaikki aukeaa joo, mutta homma erikseen paljonko siitä huonossa tapauksessa syntyy työtunteja?

Älä osta ranskalaista, ylläpito kallista. ranskalainen ei osaa tehdä huoltoystävällistä autoa ja ihan pikkuhommat tulee teetettynä kalliiksi.

Aloituspostin hintahaarukassa (<3000€) löytyy vähän ajettuna pääasiassa pikkufordeja, fiiatteja, ladaa ja ranskalaisia. Siitä valikoimasta ranskalaiset ovat IMO selkeästi vähiten paskoja. Esim. Corollaa kun katsoo, niin halvimmatkin tällä vuosituhannella tehdyt maksavat lähes sen kolme tonnia ja kilsoja on vähintään pitkälti päälle 200tkm eivätkä halvimmiksi hinnoitellut yleensä ole niitä parhaita ikäluokastaan. En pitäisi itsestään selvänä, että sellainen on huoltokustannuksiltaan pienempi kuin puolet uudempi ja vähän ajettu ranskalainen, varsinkaan jos autoa ei ole tarkoitus pitää ikuisesti vaan ainoastaan muutama vuosi. Jos budjetin venyttää sinne "äärirajalle" viiteen tonniin niin valikoima kasvaa, mutta sitten ei taas naurata jos autoon tulee joku isompi ylläri heti alkuunsa. Enkä mä itsekään mikään patonkien ylin ystävä ole, mutta en voi mitään sille että tuossa hintahaarukassa suurin osa vaihtoehdoista on IMO vielä huonompia.
 
Zone-sarja -42%
jos on hintahaarukka 3-5tonnia ja pyydetään siihen haarukkaan ehdottamaan autoa, niin ei kai se nyt sitä tarkota että seuraavan vuoden huollot pitää sisällyttää tohon summaan? No ei todellakaan vaan Hippa haluaa auton joka maksaa 3tonnia, maksimissaan 5tonnia ja varmasti tietää että auto syö vuodessa tuhansia euroja. Ja 90- luvun loppupuolen C mekkeri ei todellakaan ole mikään jatke, vaan mielestäni todella naisellinen keskikokoinen henkilöauto ja jos oikeasti löytää sellaisen vähän ajetun diisselin niin ei tarvii perkele miettiä moneen vuoteen auton ostamista ja pysyy kuskikin tyytyväisenä. Vähän ajettu tässä tapauksessa on 200-400 tuhatta. Mutta voihan sitä perunallakin ajella jos veri vetää siihen suuntaan.
 
Renault Clio osuisi aika hyvin tuohon budjettiin. Suhteellisen yksinkertaista tekniikkaa pienellä kulutuksella ja kohtuullisella melutasolla. Tyyppivikoja löytyy mm. sytytyspuolat ja takavalojen maadoitusviat (jotka eivät sinällään estä ajoa). Alta viiden tonnin saisi satkun ajetun ilmastoidun 1.4, joka jo kulkee johonkin suuntaan.
 
Itse en todellakaan noilla spekseillä ostaisi Mersua tai Golffia vaan saman VAG- konsernin Skoda Fabian. Unohtaisin myös sen periferiaan muuton ja ajelisin sitä 10 kilometrin duunimatkaa bensakoneisella Fabialla - dieselilläkin noita saa, muttei tuohon rahaan järkevillä kilometreilla. Muille varmasti itsestäänselvää muttei ehkä Hipalle: Fabia on käytännössä sama auto kuin VW Polo, turvallinen, 5 ovea ja tsekkikokoonpanosta huolimatta auto on samaa laatua kuin VW logolla varustetut vehkeet mutta huonommalla munanjatkoimagolla (=halvempi).
 
Siinä tuli Dopeylta järkitekstiä. Skodan Fabia tai Octavia mahtuisivat Hipan budjettiin, kuten myös parit Seatin mallit. Ja samaa VAG konsernin tekniikkaa ovat, kuin kalliimmat VW ja Audi.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse ehdottaisin vuosituhannen vaihteen Opel Astra farmaria 1.6 8v (eco) moottorilla.
Yksinkertainen perusauto, hyvin luotettavalla tekniikalla ja hyvällä ajettavuudella.
Leppoisan vakaa ajaa ja tavaratilakin meleko tilava. Viisi- ja kolmiovisenakin samaa tekniikkaa ja sinkitty koppa, mutta tietenkin tavaratila pienempi.

Alle 5k€ pitäisi löytyä 98-02 vuosimallin autoja suht siedettävillä kilometreillä.
Esim:
http://www.nettiauto.com/opel/astra/3575820
http://www.nettiauto.com/opel/astra/3540394

Tuo halvin ja pienin moottori on suositeltavin hyvin pihi ja varmatoiminen, sitä on tehty käytännössä samanlaisena jo vuodesta 1989 asti.
Nämä Saksanmosset ovat vielä hyvin edukkaita huoltaa.
 
Siinä tuli Dopeylta järkitekstiä. Skodan Fabia tai Octavia mahtuisivat Hipan budjettiin, kuten myös parit Seatin mallit. Ja samaa VAG konsernin tekniikkaa ovat, kuin kalliimmat VW ja Audi.

Kompataan. Tuolla budjetilla joku tommonen itäauto on just oikea valinta.
 
Renault laguna, jos taustalla ei olisi ranskalais vihaa. Tai sit joku japsi. Threadissa aikaisemmin mainittu mitsu vaikuttaa myös ihan hyvältä.

Noissa lagunoissa on muistaakseni aika iso kontti niin menee rattaat heittämällä sisään, varmaan mahtuu porrasperäiseenkin malliin ku vähän taitteleee.
http://www.nettiauto.com/renault/laguna/3512345

Joku pienempi autokin varmaan menee rattaista ja vaivannäöstä riippuen.

Toinen aika iso konttinen auto (opel omega):
http://www.nettiauto.com/opel/omega/3689737
 
Täältä myös ääni skodalle. Se voisi olla ihan järkivalinta. Itsellä ei tosin ole ajokokemusta kuin yhdestä fabiasta, mutta kivasti kulki paikasta A paikkaan B ja parkkiinkin sai ilman ongelmaa.

Oikeasti juuri nuo 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun c-mersut on lyhyelle ihmiselle ihan helvettiä ajaa. Sieltä ei näe edes sitä hemmetin mustanmiehen kaulakorua, kun penkki ei säädy. Olen ajanut useampaa, jotka olivat siihen aikaa vielä pakasta vedettyjä ja uusia. En usko, että ne ominaisuudet siitä mihinkään muuttuu kun on yli 200tkm ruuvattu mittariin. Ellei Hippan budjettiin kuulu sitten myös se yli 170cm kuljettaja, sitten tietysti eriasia. Mistään ajo-ominaisuuksista ei pääse silloin edes nauttimaan jos fiilis on se, ettei näe kunnolla ulos sieltä autosta.

Mä neuvoisin edelleen, että käy sitten autokoulun suoritettuaan testaamassa useampaa eri merkkistä ja mallista autoa. Näin saa paremman kuvan siitä mitä on mahdollisesti tarjolla ja millaisia autot ovat itselleen ajaa.
 
Jos auton hankintahintaa ei pysty säästämään, miten sen velan voi maksaa? Kalliimpihan se auto on ostaa lainalla/rahoituksella koska korot joutuu myös maksamaan. Kyllä 20000 MARKKAA säästää helposti, mutta sillä ei mielestäni saa vielä UUTTA autoa, käytetyn voi saada. 20000€ onnistuu saada säästöön pienistäkin tuloista muutamassa vuodessa, jos osaa olla kärsivällinen ja hallita menonsa.

Miksi sen Sorvaaja-Simon pitää ostaa uusi auto jos ei siihen vaadittavaa summaa pysty säästämään edes kokoon. Pitääkö saada ns "kulissit kuntoon" ja näyttää naapurille että hyvin menee.

Tästä taas heijastuu nykyajan meininki. Ilmeisesti otatte myös pikavippejä ja ostelette asioita osamaksulla ? Eletään täysin kädestä suuhun ja viimeiset päivät ennen tiliä pitää kärvistellä, kun ei ole yhtään rahaa tilillä jäljelle viime palkasta... No itse en halua elää noin, mutta jokainen tavallaan.
Ite ostin pitkää työmatkaa varten auton 8 tonnilla, makselen sitä pois yli neljä vuotta mutta ompahan niin pienet kuukausierät ettei tunnu lompakossa pätkääkään. Jos ei ottais lainaa niin ois varmaan pitäny ajaa fillarilla pari vuotta töihin että voi sitten ostaa käteisellä? Korkoa tohon tulee muistaakseni alle 500e joka ei mielestäni ole paha hinta yli 4 vuoden lainasta.
 
Aloitin tuossa marraskuussa autokoulun ja nyt jo vähän tsiigailen autovaihtoehtoja. Tarkoitus olisi ostaa se auto heti vaan kun on mahdollista. Tiedän, mitä haluan, mutta budjetti tietenkin rokottaa, joten millaisia hyviä vaihtoehtoja olisi seuraavilla toiveilla:

Mahdollisimman..
-pieni kulutus.
-edulliset vakuutukset.
-edulliset korjaukset/huollot.
-vähän tyyppivikoja.

Ulkonäöllä ja ovimäärällä ei väliä, mutta perheellisenä ne takaovet olisi kätsyt.

Budjetti mielellään noin 3000e. Ehdoton maksimi on 5000e.

En tiedä autoista yhtään mitään. Työmatka on 10km, mutta suunnittelen muuttoa pois pk-seudulta, joten sitten se työmatka olisi noin 50-70km jopa.

Ei nyt tarvi yksittäisi autoja suositella, mutta mitä merkkejä, malleja, ajokilometrimääriä tulee kyseeseen.

Melkeen voisin taas avensista suositella. Tai miksei muitakin japanilaisia, mutta tuosta nyt on omiakin kokemuksia. -98-00 avensista saa jo tuohon 3-5k€ väliin jopa ilmastoitunakin.
Kulutus ei ehkä kaikkein pienin, tai riippuu ajosta. Mulla menee matkassa 6,5-7,5 litraa riippuen rajoituksista ja että onko ilmastointi päällä. Nopeuttakin on yleensä 10-20km/h päälle rajoituksen.
Korjaukset ja huollot, ne vähäiset mitä on joutunut tekemään niin mielestäni edullisia. Omallani oli ostettaessa 200tkm ja nyt ajettu 273tkm. Monta vuotta menty niin että vaihtelen lähinnä kun viitsii/katsastus tulee muutaman palaneen polttimon. Siinäpä se tyyppivikakin tuli samalla, eli polttimoita voi mennä puolisenkymmentä vuodessa. Noi vaihtaa nainenkin itse parissa minuutissa ja hintaa ei ole osilla montaa euroa. Oma esimerkki siis bensa-autosta, vastaavia löytyy lähipiiristä 4 bensavehjettä ja yksi diesel. Yhtä huolettomia jokainen, diesel vie vajaata 6 litraa satasella mun ajoilla. Suosittelen.

Ehdottomasti oikea päätös olla koskematta ranskalaisiin. Tätä sanoo autonasentajat ja löytyy jälleen omaa kokemustakin. Eikä ne ihan sattumalta käytännössä jatkuvasti ole häntäpäässä luotettavuustesteissä. Joku mainitsi noista pulteista, kummasti toyotassa sai vuosikausia koskemattomana olleet jarrut purettua ilman taistelua. Siinä kun pösöllä "herkisteltiin" jarruja joka vitun kevät ja syksy ja aina ne oli yhtä jumissa.. Mersussakaan ei ole sinänsä vikaa, ehkä vanhempi takaveto ei nyt ole talvella vasta kortin saaneelle mikään unelmapeli kuitenkaan.
 
Unohtaisin myös sen periferiaan muuton ja ajelisin sitä 10 kilometrin duunimatkaa

Mä haluan omistuskämpän ja mä tuskin saan lainaa 100k enempää, joten 3-4 huoneen asunnosta on turha haaveillakaan pk-seudulta.

(Joku nyt miettii, että kummasti on nyt varaa kaikkeen, vaikka just itkin köyhyyttä joululahjaketjussa. Palaan töihin 2 viikon kuluttua, jonka jälkeen saan kuukaudessa 500e enemmän rahaa käteen nykyhetkeen verrattuna. Vuokrani hinnalla [950e] pystyn maksamaan 100-130k asuntolainaa takaisin 5% koroilla kohtuullisessa ajassa [25v])
 
Haluan muuten kiittää kaikkia (enimmäkseen) asianmukaisesta keskustelusta. Jokaisen ehdotuksen käyn läpi (eli etsin nettiautosta vaihtoehtoja). On tosi kiva lukea myös perusteluja ja väittelyäkin. Voin todellakin sanoa viisastuneeni tästä keskustelusta :) Jatkakaa vaan keskustelua ja suosittelua ja väittelyä, mä hyödyn siitä kyllä.

Mulla muuten on lähipiirissä ihminen, joka harrastaa käytettyjen autojen ostoa ja myyntiä, joten häneltä saan apua sitten, kun on aika lähteä katsomaan autoja paikan päälle.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom