Mulla on yksi uskovainen kaveri ja se kovasti ihmetteli että miksi otat asuntolainan, että 15 vuodessa olisit säästänyt sen rahan ja voisit ostaa käteisellä. Tää samainen jamppa on käynyt lukion ja meinaa jatkaa opiskeluja armeijan jälkeen jossain diipadaapa koulussa. No siinävaiheessa kun tämä jeesuksen siunaama reppaperse saa ehkä joskus jostain näitä kovin arvostettuja insinöörin töitä ja alkaa makselemaan opintolainaansa, niin minulla on 200 000 kiinteää omaisuutta joka on alunperin velkarahalla hankittu. Ehkä vähän ohi aiheesta, auto ja talo kun eivät oikein ole vertailukelposia. Anna köyhälle tonni, se tuhlaa sen. Anna rikkaalle tonni, se tekee sillä toisen. Mutta Panu.K on kyllä niin kuutamolla näissä asioissa, tosin tiedän kyllä mitä tarkotat tuolla mutta nykymaailmassa raha kiertää ja se raha on velkarahaa. Ja kun sanotaan että pahanpäivän varalle pitää olla nappulaa niin minulla ainakaan ei niin pahaa päivää ole ettenkö osaisi rahaa jostain tehdä. sitten kun oikeasti tulee niin vitun paha päivä että kaikki on menetetty, niin siinä ei varmaan tilillä oleva touhutonni paljoa lämmitä.
elämää voi elää stressittömästi myös kädestä suuhun, jos on tarpeeksi mielikuvitusta.
Menee jo pahasti sivuun aiheesta mutta menkööt nyt sitten vaikka netissä väittely on perseestä ja en enää tässä viittaa threadin aloittajan tilanteeseen vaan yleiseen "kaikki mulle heti nyt" meininkiin.
Kyllä itsellänikin on asuntolainaa ja lisääkin tarvitsee ottaa joskus kun vaihtaa omakotitaloon. Asua on "pakko" jossain ja asunnot harvoin menettävät arvoaan samaa tahtia kuin auto. Ennemmin maksan omaa, kuin vuokraa toisille. Kyllä itsellänikin on kaksikin Visaa joilla saan maksettua yllättäviä menoja tarvittaessa. En tarkoita että tarkoitus on makuuttaa rahaa tilillä tuottamatta mitään, mutta jonkin verran on hyvä olla jossain minkä saa muutettua rahaksi vaikka visan antaman korottoman maksuajan puitteissa.
Kallis auto ei ole pakollinen hankinta. Miksi "Pentti perus-sorvarin" on pakko saada nykyään se uusi auto, kun 5000€ auto vastaisi jo hänen tarpeitaan ? Miksi Pentillä on varaa laittaa 400€ kuukaudessa lainan lyhennyksiin, mutta hän ei saa samaa summaa laitettua säästöön?
Ymmärrän todella hyvin, että ottaa esimerkiksi sijoituslainaa, lainaa yrityksen perustamiseen tai johonkin muuhun sellaiseen jonka on mahdollista tuottaa, mutta en näe järkeä ottaa lainaa hankintoihin, jotka eivät koskaan tule tuottamaan mitään.
Minusta tuntuu että sinä olet kuutamolla näissä asioissa. Suosittelet yksinhuoltaja naiselle käyttö autoksi vanhoja mersuja. Itselleni voisin ostaa sellaisen, koska pystyn tekemään kaikki huollot ja remontit itse ja osaan arvostaa esimerkiksi 7- sarjan BMW:n tarjoamaa kyytiä, mutta en sellaista voi suositella ensiautoksi naiselle, koska se ei vastaa lainkaan hänen käyttötarpeitaan (kyllä sellaisenkin olen omistanut ja ostan joskus todennäköisesti toisenkin) varsinkaan kun Hippa jossain toisessa threadissa valitteli tiukkaa taloudellista tilannettaan.
En usko että onnistut keräämään kokoon 15 vuodessa 200000€ ostamalla AUTOJA lainarahoituksella. Toki jos ostat 200000€ asunnon lainalla hyvällä sijainnilla todennäköisesti sen arvo on 15 vuoden kulutta enemmän kuin nyt, mutta tästäkään tietystikkään ei ole takeita.
Itse en ole koskaan elänyt kädestä suuhun, mutta silti pystyin opiskelu aikana hankkimaan prätkän ja auton ja vielä vaihtamaan kumpaakin vielä muutamaan otteeseen, kaikki velattomasti säilyttämällä riittävät taloudelliset puskurit.