Hyviä olutmerkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tabe
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Muutoin on tullut jo nuo käsityöläis oluset maistettua, lukuunottamatta Mufflonia joka odottelee oikeaa hetkeään vielä kaapissa. Varsin maukkaitahan nuo suurimmaksi osin oli, parhaiten jäi mieleen Malgårdin Oak Porter ja Stadin Panimon American Saison.

Nuo Stadin Panimon tuotteet tuntuu uppoavan mulle varsin hyvin, mitä nyt niitä maistamaan on päässyt. Nuissa on joku omaan suuhun varsin hyvin taittuva ominaismaku kaikissa American sarjan tuotoksissa.

Mitä tuohon Yusuplussan mainitsemaan Blancheen tulee, niin mun makuun tuon ois kuulunut ilmaantua paikallisen hanaan vasta kesällä eikä näin helmikuun kuukauden olueksi. Maukashan tuo oli, mutta jotenkin mä miellän nuo vehnäoluset aina sinne kuumalle kesäterassille ennenkuin talvipäivän iloksi.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Mitä tuohon Yusuplussan mainitsemaan Blancheen tulee, niin mun makuun tuon ois kuulunut ilmaantua paikallisen hanaan vasta kesällä eikä näin helmikuun kuukauden olueksi. Maukashan tuo oli, mutta jotenkin mä miellän nuo vehnäoluset aina sinne kuumalle kesäterassille ennenkuin talvipäivän iloksi.
Sehän vaihtelee, mitä Koffilta työnnetään, tai koitetaan työntää, ravintoloihin, joissa on niiden kausioluthana. Nyt on ilmeisesti tuo tarjolla. Kesällä niillä voi olla taas joku muu tuote. Hoegaarden on ainakin yksi varma valinta kesäksi, koska se iso ruukku pakkaskylmänä on kuin tehty terassikeleille.

Toivottavasti saisivat Kronenbourgin vehnää täksi kesäksi. Olikohan tarkemmin Kronenbourg Blanc. Olen tainnut kehua aikaisemminkin, mutta erinomainen, tosi kevyt vehnä kesäkeleille.

Olipa tullut kauppaan makoisa uutuus Keisarilta, nimeltään 66. Väittää olevansa american pale ale, eikä kyllä valehtele mun makuun lainkaan. Hinta-laatu suhteeltaan suorastaan erinomainen olunen.

promo-alt.jpg

Tähän mennessä parasta maistamaani olutta.

Riegele Kellerbier, Zech Kellerbier. Pari koria yksinäisiä iltoja ja viikonloppuja silmälläpitäen varattuna parvekkeella. Nuo kellerbierit ovat siis suodattamattomia lager-oluita. Raikas suutuntuma, maku yksinkertaisesti kuvattuna kuin lageriin olisi sekoitettu hieman tummaa olutta, se tuli itselle ensimmäiseksi mieleen kun maistoin. Kohtuullisen tuoreita tuttavuuksia mutta tutustun kellarioluisiin varmasti jatkossa syvällisemmin.

Et ole vissiin kauheasti oluita maistellut. :D
No onhan Guinness nyt pirun hyvä olut, eikä se siitä mihinkään muutu, vaikka joisi viittä sataa muuta olutta :) Se pitää arvioidakin vähän omassa sarjassaan.

Mulla olis kaapissa läjä kaikenmaailman tuotemaistiaisia. Flying Dogin Under Dog Atlantic Lager pitää hörppästä joku ilta. Siitä voi jonkun kommentinkin kirjoittaa, kun aikaiseksi saa.

No onhan Guinness nyt pirun hyvä olut, eikä se siitä mihinkään muutu, vaikka joisi viittä sataa muuta olutta :) Se pitää arvioidakin vähän omassa sarjassaan.

Mulla olis kaapissa läjä kaikenmaailman tuotemaistiaisia. Flying Dogin Under Dog Atlantic Lager pitää hörppästä joku ilta. Siitä voi jonkun kommentinkin kirjoittaa, kun aikaiseksi saa.
Totta, kyllähän Guinness on omassa lokerossaan varsin kiva olut ja tietyllä tavalla nostalginenkin kun oma herääminen erikoisoluisiin - tai havahtuminen kuinka laaja käsite ylipäänsä olut on - tapahtui juuri Guinnesin kautta. Toisaalta mieltymykset eri oluttyyppien välillä on muuttunut radikaalisti ajan saatossa ja sitä huomaa perinteisen bulkkilagerin kelpaavan lähinnä jääkylmänä saunakaljaksi ja Guiness on muuten vain vähän pliisu..

Nyt näyttää olevan joku belgikausi menossa ja kovaa valuuttaa ovat erilaiset bubbelit ja Quadrupelit kuten Westvleteren 12, rochefort 10, orval. IPAt menee myös varsin kivasti etenkin hedelmäiset brewdogit. Stadin panimon saison oli loistava ja odotan muflonin vastaavan avaamista innolla. Kokonaisuudessaan suomalaisilla pienpanimoilla on paljon kiinnostavia uutuuksia.

En tiedä oliko jo mutta pienpanimoilla on luvassa avointen ovien päivä:
http://maljasuomelle.fi/

+ olutoppaasta löytyy mukavasti tietoa kiinnostuneille:
http://olutopas.info/

PREZONE Stimulant free 625 g -40%

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Juu, ei lainkaan paha ollut tuo 777 IPA kun tuossa paikallisen hanassa oli tovi sitten. Tosin näistä vasta ilmaantuneista kotimaisista paremmin humaloiduista olusista Keisarin 66 vie voiton näiden kahden välillä. Mutta kyllä tuota tulee toinen jos kolmaskin tirpastua, jos kesällä sattuu johonkin hanaan eksymään.

Kesäoluseksi tulee sopimaan myös Stallhagenin summer honey (nimi sinnepäin...), joka paikalliseen oli Stallhagenin kuukauden oluseksi nyt ilmaantunut. Mun makuun pari kuukautta turhan aikaisin, mutta tulipahan koemaistettua valmiiksi.

Eilen tuli maistettua pois tuo helmikuussa kaappiin eksynyt Muflonin Saison Kataja edition ja täytyy sanoa että pettymys oli. Tieten voi olla että jos olunen maksaa miltei parikymppiä pullo, niin siltä odottaakin jo hurjia. Liian makean hedelmäinen mun makuun, tuoksukin oli suoraan ananas fantaan verrattavissa. Enkä kyllä voi sanoa että maussa olisi mun makuun katajaakaan mainittavaksi asti löytynyt.

Löytyi uutukainen Stadin Panimon tuotoskin alkosesta, Savuruis portteri. Varsin maistuva olunen, vaikkei samaisen panimon amerikan sarjan tuotoksien veroiseksi yltänytkään. Sopi kuiten mainiosti sateisen ja tuulisen päivän ulkotreenien palauttavaksi.

Juu, ei lainkaan paha ollut tuo 777 IPA kun tuossa paikallisen hanassa oli tovi sitten. Tosin näistä vasta ilmaantuneista kotimaisista paremmin humaloiduista olusista Keisarin 66 vie voiton näiden kahden välillä. Mutta kyllä tuota tulee toinen jos kolmaskin tirpastua, jos kesällä sattuu johonkin hanaan eksymään.
Tulee vähän myöhässä tän kommentointi, mutta meilläkin on tuo olutmestarin IPA hanassa ja sehän on tommonen helposti juotava tuote. En vaan tiedä, että onko kyse nyt kotimaisesta oluentekotaidosta vai mistä, mutta näissä kotimaisissa IPA- tai Pale Ale-tyylisissä tuotteissa tuppaa olemaan aina sama vika, eli että runko on jotenkin tosi kevyt verrattuna brittiläisiin tai jenkkiläisiin vastaaviin. Tuossakin tuotteessa esimerkiksi tuoksussa ja humaloinnissa ei ole mitään vikaa, mutta jotenkin se jää vaan pikkasen turhan köykäiseksi.

Yksi jenkkiläinen varsin kelpo tuote tuli juotua, eli Westbrook IPA. Se oli mukavan raikas ja oikein tasapainoinen tuote. Sitä voi suositella ihan lämpimästi maistamaan, jos jossain sattuu eteen. En vaan ole varma, että oliko toi taas jotain pientä erää, joka oli naarattu paikalliseen olutravintolaan, vai onko tota kenties laajemminkin saatavilla. En ole vielä töissä kerennyt ihmettelemään, että saako tuota jostain järkevästi.

Tuota Westbrookin IPAa ilmaantui tännekkin osana "American Craft Beer Week":n tarjontaa, n.20 eri pulloa ja paria hanasta.

Muutamia tuon tarjonnan olusia tuli maistettuakin menneenä viikonloppuna, mutten kyllä pätkääkään muista nimiä taikka panimoita näin ulkomuistista. Joku riisi IPA oli yksi ja pari muutakin oli varsin hyvällä otteella humaloituja. Yksi sitten jonnin sortin brown ale, mutta pikimusta se kyllä oli. Huijaukseksi väitin :)

edit. Tuollainen lista löytyi internaatin kautta tuosta tarjonnasta.
http://olutverkko.wordpress.com/201...ettilas-mukana-pienpanimoviikoilla/#more-5836

Sen muistan ainakin noista listan tuotteista, että Titan IPA:a kehuttiin ton Westbrookin lisäksi. Jotain noita Hoppin' Frogin tuotteita täällä on ollut paljonkin, mutta en tiedä, ovatko liikkuneet miten hyvin sangen korkean hinnan (reilusta kympistä vajaaseen kahteen) vuoksi.

Satunnaisen ketjun lukijan kannattaa maistaa Sierra Nevadan Pale Alea ja Anchorin Liberty Alea. Klassisia esimerkkejä hedelmäisestä ja raikkaasta jenkki-alesta.

Tulee vähän myöhässä tän kommentointi, mutta meilläkin on tuo olutmestarin IPA hanassa ja sehän on tommonen helposti juotava tuote. En vaan tiedä, että onko kyse nyt kotimaisesta oluentekotaidosta vai mistä, mutta näissä kotimaisissa IPA- tai Pale Ale-tyylisissä tuotteissa tuppaa olemaan aina sama vika, eli että runko on jotenkin tosi kevyt verrattuna brittiläisiin tai jenkkiläisiin vastaaviin. Tuossakin tuotteessa esimerkiksi tuoksussa ja humaloinnissa ei ole mitään vikaa, mutta jotenkin se jää vaan pikkasen turhan köykäiseksi.

Maistelin itsekin tuota 777:aa tänään ja olin järkyttynyt että onko tämä muka Koffia. Ei ehkä maailman paras IPA, mutta jo se että kyseisen firman tekeleestä löytyy oikeasti asiallisen oluen tuntumaa oli jo melekoinen kokemus - piti oikeasti hetki miettiä että miksi tuossa IPA-hanan lapussa on pienellä Koffin logo..

Luulenpa että rungon köykäisyydessä paistaa kokemattomuus - kun on pantu vuosikymmenet vetistä salkkuolutta niin hankala yhtäkkiä saada täysipainoinen olut aikaan. Edellinen oikea olut eli Porter o näemmä tuotu markkinoille vuonna 1957, eli jos trendi pysyy niin sitten taas 2069 saadaan seuraava juotava Koff-tuotos aikaiseksi :D

Maistelin itsekin tuota 777:aa tänään ja olin järkyttynyt että onko tämä muka Koffia. Ei ehkä maailman paras IPA, mutta jo se että kyseisen firman tekeleestä löytyy oikeasti asiallisen oluen tuntumaa oli jo melekoinen kokemus - piti oikeasti hetki miettiä että miksi tuossa IPA-hanan lapussa on pienellä Koffin logo..
Sehän ei olekaan yksinomaan Koffin luomus. Tää yksi helsinkiläinen mimmi voitti Koffin sponsoroiman olutmestari 2013 -kilpailun ja pääsi tekemään oman oluen Koffin panimomestarin kanssa. Tuloksena on tuo olutmestarin 777 IPA.

Mulla on ollut jo pidempään tarkoitus perehtyä eri humalalajikkeisiin ja humalointiin vähän paremmin, kun tuntuu, että näistä pystyy jo sanomaan maistamatta hyvin pitkälle, että pitääkö jostain oluesta. Esimerkiksi tuohon 777 IPA:an käytetty cascade-humala antaa semmoista raikasta, sitrusmaista makua, joka itselleni putoaa erittäin hyvin. Anchorin Liberty Ale on kokonaan cascade-humaloitu, jos haluaa testata, mitä tarkoitan. Välillä tulee sit vastaan semmoista pyöreämpää, persikkaista/mangomaista/passionhedelmäistä humalointia, joka ei taas useimmiten itselleni oikein toimi. Muistelisin, että varsinkaan, jos katkeroarvot ovat edellisen lisäksi kovin korkealla.

Pitäs kirjoitella varmaan vähän ylös noita, kun käy juomassa. Hah, voi sitten ihmetellä muistiossa olevaa hepreaa, kun heräilee koistisessa seuraavana aamuna :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom