Hyviä olutmerkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tabe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei taas,

Kävikö kukaan maistelemassa stouneja? ihmemies taisi ainakin käydä?

Oli hyvää kamaa, imperial stout meni kyllä liiaksi anikseksi. Ruination Ipa meni puolestaa all time bestiin omalla kohdallani.
Mä join jonkun joitain viikkoja sitten, kun niitä tuli paikalliseen kuppilaan, mutta en muista siitä kyllä muuta, kuin että voltteja oli kymmenisen ja humalaakin pirusti.

Mulle jäi vähän epäselväksi, että onko tää nyt sama panimo, jolta on tullut joku aikaa sitten markkinoille tää Ginger Joe inkivääriolut?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä join jonkun joitain viikkoja sitten, kun niitä tuli paikalliseen kuppilaan, mutta en muista siitä kyllä muuta, kuin että voltteja oli kymmenisen ja humalaakin pirusti.

Mulle jäi vähän epäselväksi, että onko tää nyt sama panimo, jolta on tullut joku aikaa sitten markkinoille tää Ginger Joe inkivääriolut?

En usko, että on sama panimo, sillä Stone on melko uusi ja tuo ginger-panimo on jostain vuosisatain takaa.

En ole kauhean innoissani noista pienpanimo-oluista, hintahirviöistä, jotka tulivat alkoon. Olen juonut toistaiseksi vasta x-porterin, joka kyllä oli parhaimpia porttereita, joita olen ikinä juonut.

Jaetaan vastuu, juokaa te ne muut ja kertokaa ;)

Zone-sarja -42%
hekottaja: -Jaa´a, olikos ne nyt niin ihmeellisen kalliita, en hoksannut kyllä katsellakkaan mitä ne mikäkin maksoi. Alle 35e muistaakseni oli nuo 8 olusta jotka kerkesin jemmaan ostaa, eli eikai tuo nyt hyvälle oluelle niin paha hinta ole jos kipaleelle tuon summan jakaa? Eihän tuolla hintaa montakaan Stonea olis kuppilassa maistamaan päässyt, pahimmilleen kahtakaan. Eikös ne nuo kalleimmat Stonet olleet kuppilassa lähempänä paria kymppiä, mitä nyt ihastelemassa niitä kävin ohikulkumatkalla silloin kun nuo sinne ilmesty vai muisteloinko väärin? Sittenhän se toki kirpasee, jos nuo ihan ryönää on, mutta kyllähän tuon nyt "mielellään" maksaa jo vaikka ihan vain suosiakseen kotimaista.

hekottaja: -Jaa´a, olikos ne nyt niin ihmeellisen kalliita, en hoksannut kyllä katsellakkaan mitä ne mikäkin maksoi. Alle 35e muistaakseni oli nuo 8 olusta jotka kerkesin jemmaan ostaa, eli eikai tuo nyt hyvälle oluelle niin paha hinta ole jos kipaleelle tuon summan jakaa? Eihän tuolla hintaa montakaan Stonea olis kuppilassa maistamaan päässyt, pahimmilleen kahtakaan. Eikös ne nuo kalleimmat Stonet olleet kuppilassa lähempänä paria kymppiä, mitä nyt ihastelemassa niitä kävin ohikulkumatkalla silloin kun nuo sinne ilmesty vai muisteloinko väärin? Sittenhän se toki kirpasee, jos nuo ihan ryönää on, mutta kyllähän tuon nyt "mielellään" maksaa jo vaikka ihan vain suosiakseen kotimaista.

http://www.alko.fi/fi/69FF528F00AAF331C225799500477583?opendocument&src=1,1&expand=2 - hinnat ovat useilla lähes 5 euroa. Tämä on paljon, kun kyseessä ei ole ennakkoon mitenkään erityiesn hyvistä, vain kotimaisista oluista. Itse en oluen kohdalla kyllä näe syytä suosia kotimaista, koska alkon katteisiin menee noiden hinta, ei panimoille. En nyt jaksa mennä olutpoliitiikkaan, mutta kotimaisia panimoita ei tueta ostamalla kamaa alkosta (ulosmyyntikiellon purkaminen etc. olisi oikeaa kehitystä, ei alkon valikoimaan ryöstöhinnalla ottaminen). Lisäksi vertaus ulkomailta tuotujen laatuoluiden ravintolahintaa on huono, sillä ravintolassa hinnan ymmärtää helpommin, sillä oluen ravintolamyyntiin liittyy kustannuksia. Stonen oluita ei voisi saada halvemalla Suomessa kuin mitä niitä nyt sai, kun taas näitä nyt alkossa olevia oluita voitaisiin myydä halvemmalla - tämä on se, missä periaatteet tulevat vastaa; alkon ahneus. Tämä ei sinänsä poista sitä, että ravintolahinta on kova, mutta kun otetaan vielä huomioon, että ravintoloista saa monia oluita samaan hintaan (joitain jopa halvemalla) kuin alkosta, en näe mitään syytä ostaa oluitani alkosta. Ravintolat tuottavat työtä kaupungille, edistävät sosiaalisuutta etc, mitä alko ei tee.

Eipä nyt ollut tarkoituskaan varsinaisesti verrata Alkon ja ravintoloiden hintoja suoraan keskenään, senkusta vain otin esimerkiksi tuolle, ettei nuo nyt mun makuun olleet niin järisyttävän kalliita, että olisin hinna vuoksi nuo jättänyt ostamatta. Mutta joo, samaa mieltä tuosta, että Alko on ahne, mutta minkäs teet kun houkutukset sen joihinkin tuotteisiin nyt vain vie mennessään?

Lähtökohtaisesti tuo olusten (tai esim. viskien) hinta nyt ei ole kuitenkaan koskaan kynnyskysymykseksi noussut niitä maistellessaan, eipä nuita nyt janoonsa kisko koppa kaupalla. Ja jos nyt epähuomiossa sattuu kiskomaankin, niin humaloissaanhan ei ole köyhä eikä kipee, joten hinta ei harmita silloinkaan :)

En nyt jaksa mennä olutpoliitiikkaan, mutta kotimaisia panimoita ei tueta ostamalla kamaa alkosta (ulosmyyntikiellon purkaminen etc. olisi oikeaa kehitystä, ei alkon valikoimaan ryöstöhinnalla ottaminen).

Ehdottomasti noin. Ulosmyyntikielto pitää purkaa jolloin ihmisillä on mahdollisuus ostaa suoraan paikan päältä pienpanimo-oluita, siidereitä, tilaviinejä ynnä muuta selvästi kotimaista ruoka- ja juomakulttuuria tukevaa. On helvetin vaikea ymmärtää mihin tuo ulosmyyntikielto oikein tukeutuu koska mielestäni nämä kulttuurilliset tekijät, kulttuurin ylläpitäminen, luominen ja vaaliminen ovat näissä jutuissa ensisijaisia asioita.

Suomessa kuin mitä niitä nyt sai, kun taas näitä nyt alkossa olevia oluita voitaisiin myydä halvemmalla - tämä on se, missä periaatteet tulevat vastaa; alkon ahneus.

Oluissa A-marketin hinnat ovat tietyiltä osin aika suolaisia, joskin varsinkin tietyissä huippuviineissä tilanne on toisenlainen. Oman käsitykseni mukaan ihmiset lentävät Suomeen ostamaan viinejä alkosta koska kateprosentti on x, toisin kuin monessa muussa maassa jossa hinta määräytyy täysin kysynnän mukaan ja tällöin kateprosentti voi olla 200x.

Nyt iskenyt kova Lambic -meininki päälle. Outoa, että keskellä talvea, mutta pitäähän sitä pientä piristystä saada tähänkin aikaan vuodesta! St. Urho's Pub ja Cantillon Rose de Gambrinus, sekä Gueuze iskivät sata nolla! Täydellinen balanssi. Gueuze varsinkin aikaisemmin ollut vähän pettymys, mutta nyt se karvaan kitkerä liemi oli ihan täydellistä! Huh huh! Jäi jopa pubin standardi eli Real-Ale ESB vähän jalkoihin, kun noiden jälkeen nautittiin... Mutta jos kuivat oluet maistuu, maistakaa noita! Kaikille eivät sovi, mutta jos tykkäät niin rakastut!

No niin, olueton hulluttelu hetkiseksi ohi ja käväsy paikallisessa maistamassa sekä kuukauden olut Shepherd Neame 1698 Celebration Ale ja Stonen Double Bastard Ale joka oli ystävällisesti pyynnöstä säästetty mua varten.

Shepherd aluksi ja ihan hyvähän tuo oli. Ei tosin mikään ihmeellinen makuelämys, mutta oikein kelpo pehmeä janon sammuttaja.

Ja Stone. En tiedä oliko ihan mitä odotti, mutta ei pettymyskään. Ehkä turhan hetelmäisen makea mun makuun, vaikkei tosiaan missään muotoa pahakaan. Käsittämättömän hyvin jäi alkomahoolin määrä (10.5%) piiloon. Pullokoko (0.66l) tosin tekee sen, että humaloisiinhan tuollaisista joutuu jos oikein innostuisi useampia maisteleen.

edit. Huomenissa menee nuo Alkon juhlaoluset testiin, ystävän kanssa pitänee uhrautua maistamaan kaikki läpi. Kommentteja tulee, jos mieleen jää :)

Ehkä turhan hetelmäisen makea mun makuun, vaikkei tosiaan missään muotoa pahakaan.
Meille tuli hanaan Fuller'sin Jack Frost, josta tuli hyvin samankaltainen fiilis. Vähän saisi olla humalaa enemmän mun suuhuni, mutta jännän marjainen, kun karhunvatukalla maustettu.

Juhlaoluset nyt maistettu Malmgård Huvila X-Porteria (+ Lammin sahtia ja Prykin hunajabockia jotka oli jo loppu oluita ostaessa) lukuunottamatta.

Ihan oli makoisia olusia noin niinkuin pääpiirteittäin kaikki. Aikalailla meni ystävän kanssa ajatelmat yksiin nuita maistellessa, lukuunottamatta Teerenpelin Kaura-Kaapoa, joka oli ystävän mieleen, mutta itse en erityisemmin ihastunut. Hieman vetinen ja mitäänsanomaton oli mun makuun.

Parhaimmat ja mieleenjäävimmät nuista oli Stallhagen Indian Pale Ale ja Stadin American Amber IPA, joita molempia toivoisi kyllä saavan jatkossakin!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt löysi tiensä lasiin tuo Huvila X-Porterikin. Ensi purasulta oikein hyvä, mutta joku tuossa jälkimaussa ei mua miellytä. Jotenkin turhan tunkkanen. Koffin tuotokseen verrattuna jää tappiolle.

Nyt löysi tiensä lasiin tuo Huvila X-Porterikin. Ensi purasulta oikein hyvä, mutta joku tuossa jälkimaussa ei mua miellytä. Jotenkin turhan tunkkanen. Koffin tuotokseen verrattuna jää tappiolle.

Älä nyt :) Itse koffiin jopa hieman kyllästyneenä kyllä pidän tästä portterista :)

Lidlistä saa muuten 1,79e hintaan Grafenwaldenin vehnää. Ei mikään varsinainen makuelämys, mutta hinta-laatu-suhteeltaan sopii nautittavaksi säiden lämmetessä, varsinkin kun Keisari elowehnä rupeaa olemaan kolmen euron tuntumassa.

Olen itse viime aikoina juonut oluita ravintoloissa. Alkosta olen ostanut mm. Nokian Årent runtin, joka oli kohtuullisen hÿvä. Lisäksi Brooklyn Black Chocolate Stout on ihan hyvä imperial stout viiden euron hintaan, hakekaa ihmeessä.

Pääsiäisoluista hop hop hakemaan Gouden Carolus Easter Beer, on hyvää. :)

Hain juuri Alkosesta kostoksi X-porterille pari Koffin versiota ja palautusjuomaksi päivän treeneistä pari Karhun Ruista. Hurja ero tuolla Karhulla ottaako keppanana vaiko tuona 6%:na, jälkimmäisen hyväksi siis.

Tilasin läjän oluita Brewdogin nettikaupasta ja joukossa oli tuo Maui Coconut Porter, ei ole tosin oluita vielä näkynyt.

Ja niinhän ne piti käydä maistamassa. Oikein positiivisesti yllätti tuo Coconut Porteri, vaikkei kookos niin voimakkaasti maistunutkaan kun odotti. Tai sitten tovia aikaisemmin syöty chili-inkivääri-kookoskana vei kookoksen mausta suurimman terän. Hyvä paahteinen porteri joka tapauksessa, juon toistenkin jos joskus vastaan sattuu.

Ja maukas oli tuo Big Sweel IPAkin. Humalaa oli, mutta olisi saanut olla enempikin. Sen sijaan yllätys oli, ettei tuon reilu hedelmäisyys häirinnyt lainkaan. Päinvastoin ennemminkin, mikä omalla kohdalla on aikalailla yllätys.

Eli vilpittömästi voi kyllä suositella Hawaiin tuotoksia muillekkin maisteltaviksi.

Janojuomaksi vielä kotimatkalle (heh, satametriä) Grimbergenin DD, ei muuten, mutta kun Jazzissa häviäjät maksaa kierroksen, niin joutuuhan tuota tarjotun vastaan ottamaan, vaikkei mieli tekiskään...

Käväisin Hackerhausissa imaisemassa parit Kellerbierit. Nyt lasissa Paulanerin Salvator.

Käväisin Hackerhausissa imaisemassa parit Kellerbierit. Nyt lasissa Paulanerin Salvator.

Salvator meni itsellä alas viemäristä...

Äsken juuri ravintolassa katselin noita coconutteje, jäi ostamatta kun kuulin, että ovat havajilta. Harmi. Ylpeys ja ennakkoluulo.

Latest posts

Back
Ylös Bottom