Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No niin, jouluoluista
Join melkein kaikkia, ainakin mielenkiintoisimmat 18 viime viikonloppuna. Mielestäni Mikkeller vei koko porukan: Santas little helper oli paras ja Til Fra Via toiseksi paras. Helper oli melko imperial stouttia muistuttava, tasapainoinen olut toisin kuin viime vuonna. Til Fra Via puolestaan oli paahteinen ja oikein miellyttävä imperial porter. Iso pullo jälkimmäisessä saattaa tosin olla liikaa yhdelle henkilölle.
Aloittelevana oluiden maistelijana ....Massaoluista Sandels on maukasta sekä esimerkiksi Franziskaaner Kristal ja Pilsner Urquell. Oisko suosituksia sen perusteella?
Aloittelevalle olutharrastajalle voisi suositella esimerkiksi:
Sierra Nevada Pale Ale
Anchor Liberty Ale
Fuller's Extra Special Bitter
BrewDog 5 a.m. Saint
Ridgeway IPA
Koff Portteri
Baltica Porter
Näistä on hyvä siirtyä bulkkilaagereista hieman "vaativimpiin" olut-tyyleihin kuten vahvasti humaloituihin jenkki tyylisiin India Pale Aleihin tai Imperial Stouteihin. Maailmassa kun on niin paljon muutakin olutta kuin tätä lager paskaa jota suomalaisille on juotettu vuosikymmenten ajan.
Omassa lasissa tällä hetkellä itse pantu 9,5% Great Divide Yeti Imperial Stout klooni, täysmäskäyksenä tietenkin. :kippis1:
Mitenkäs tuo klooni onnistui? Ei sentään ihan saman makuista? ;)
e. Tiger unohtu listasta
Olettaen että sitä bulkkioluiden tapaan juodaan.
Tigeria oon juonut useimmiten nimenomaan lasista (kuten lähes kaikkia muitakin halvempia oluita) eikä myötävaikuttanut kokemukseen.Yleisesti ottaen kaikki oluet juodaan lasista lukuunottamatta bulkkilaagereita joita huoletta voi juoda suoraan pullosta/tölkistä, koska niiden tarkoitus ei ole suoranaisesti nautinto, vaan enemmänkin humalanhaku tai janon sammuttaminen, eikä täten oluen aromit ole niinkään tärkeät.
Senkin olen tässä muutaman aktiivi vuoden jälkeen huomannut että alle 5% oluet ovat järjestään enemmän tai vähemmän huonoja. Alle 5% ei vain saa sellaista mallasrunkoa jota itseäni miellyttää tai joka pystyy kantamaan hieman rankempaa humalointia.
Vähän ehkä omituista, että Shepheard Neamen oluet tulee jotenkin sivuutetuksi täällä jatkuvasti. Niitä ei lienee saa Alkosta? Meinaan on yksi parhaista panimoista Fullersin lisäksi, ja esimerkiksi Spitfire ja Bishops Finger ovat minusta parhaimmistoa brittiale-osastolla. Varsinkin tota Bishopsia suosittelen maistamaan, jos haluaa tutustua brittiläisiin aleihin.
Sit, jos kevyttä vehnää haluaa, niin suosittelen jälleen kerran sitä Kronenbourgin vehnää. Se on kuin sitrusmehua joisi.
Pitää itse maistaa tota Santa's Little Helperiä, kun sitä vuosi toisensa jälkeen joku hehkuttaa.