Hyvät vatsalihakset (sixpack)?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joels
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä. Staattiseenkin työhön voi lisätä vastusta, eikä pelkästään aikaa. Keskivartalon korsetti tekee staattista työtä esim. kyykyssä ja mavessa ja silloin tarvitaan suuri voima lyhyeksi aikaa, joten kevyet ja pitkäaikaiset suoritukset apuliikkeissä eivät mun mielestäni kuulu treeniin. Edelleen puhun voimailulajeista.

Ja se on ihan normaalia, että lisätään haastetta, kun liike käy liian helpoksi. Salilla (eli lihasta/voimaa kasvattaessa) se usein tapahtuu vastusta lisäämällä. Repiminen, riuhtominen ja rynkyttäminen ovat tietysti asia erikseen.
Mahasta tulee sellainen kun kuvailit, jos siihen kertyy rasvaa joko vatsalihasten päälle tai alle, ei liian raskaasta sixpackin treenaamisesta. Oon kyllä kuullut, että huonokuntoiset sisäiset vatsalihakset eivät jaksa pitää mahaa "kasassa", mikä aiheuttaa pömpötystä, ehkä hait tätä takaa?
En tässä yritä tyrmätä sun treenimetodejas, koska ne varmasti toimivat sulle ja sun lajissas. Et sä täällä sitä olis tuonut esille jos ne eivät olis olleet tuloksekkaita ja sixpackikin luultavasti löytyy? Lähinnä halusin tarttua tuohon maha-asiaan ja vastuksen käyttämättömyyteen. Sixpackinkään kanssa ei ole vain yhtä tietä onneen, mutta täällä todennäköisesti haetaan nopeinta ja helpointa tietä. Mä en usko, että toi sun esittämäs treeni on sitä varten nopein tie.
Toki mä voin olla väärässä, mutta oon aika varma kuitenkin.

Staattisissa, ei yleensä lisätä vastusta, jos käy liian helposti... Paljon helpompaa ja hyödyllisempää on vaihtaa liikettä, jolloin tulee myös monipuolisuutta. Aluksi vatsoja jne. voi etää staattisesti vaikkapa hollow holdilla, mutta jos käy liian helpoksi, niin L-sit on jo vähän haastavampi, Front lever jne... Sen tahdon nähdä kelle human flag on liian helppo!

E:
En tiedä mihin olisin tän laittanu, ja en tie miten selittäisin.. mut aika pirun hyvä vatsalihas treeni liike on sellanen että keikut selälläs ympyrää, vatsalihasten voimalla. eli menet selälles, menet sillä kaarelle, alat keinumaan ja vatsalihasten voimalla pikkuhiljaa keikut ympyrää. opin hapkidossa, kävin sitä jonku aikaa mut pirun hyvä harjottelutekniikka, parikin minuuttia riitti mulla niin alko jo tuntumaan... :D
Käytetään ainakin meillä koristreeneissä joskus lämmittelyn osana.

Staattisissa, ei yleensä lisätä vastusta, jos käy liian helposti... Paljon helpompaa ja hyödyllisempää on vaihtaa liikettä, jolloin tulee myös monipuolisuutta. Aluksi vatsoja jne. voi etää staattisesti vaikkapa hollow holdilla, mutta jos käy liian helpoksi, niin L-sit on jo vähän haastavampi, Front lever jne... Sen tahdon nähdä kelle human flag on liian helppo!

Jos liike vaihdetaan vaikeampaan, niin eiköhän siinä usein tuu lisää vastustakin. Tuskin istumaannousussa on ihan sama vastus keskivartalolle mitä human flagissa. Toisaalta noissa omapainoliikkeissä on usein haasteena myös kehonhallinta, eikä pelkästään lihasten työskentely, jolloin liike voi olla paljon vaikeampi ja raskaamman tuntuinen vaikkei kuitenkaan rasita kohdelihaksia paljoa enempää. Ja joissain liikkeissä on mukana paljon enemmän lihaksia, vaikka kohteena olis pelkkä keskivartalo. Tällöinkin liike tuntuu paljon raskaammalta.
Tietysti erilaisten liikkeiden oppimisessa on oma hauskuutensa ja noista liikkeistä voi saada erittäin hyvän, monipuolisen ja tehokkaan treenin, jos osaa. Mun mielestäni normijampalle on helpompaa ja tehokkaampaa opetella keskivartalotreeniin yksinkertaisia liikkeitä, joihin voi lisätä vastusta tasaisesti ja joiden progressiota on helppo seurata ja toteuttaa.

Jos liike vaihdetaan vaikeampaan, niin eiköhän siinä usein tuu lisää vastustakin. Tuskin istumaannousussa on ihan sama vastus keskivartalolle mitä human flagissa. Toisaalta noissa omapainoliikkeissä on usein haasteena myös kehonhallinta, eikä pelkästään lihasten työskentely, jolloin liike voi olla paljon vaikeampi ja raskaamman tuntuinen vaikkei kuitenkaan rasita kohdelihaksia paljoa enempää. Ja joissain liikkeissä on mukana paljon enemmän lihaksia, vaikka kohteena olis pelkkä keskivartalo. Tällöinkin liike tuntuu paljon raskaammalta.
Tietysti erilaisten liikkeiden oppimisessa on oma hauskuutensa ja noista liikkeistä voi saada erittäin hyvän, monipuolisen ja tehokkaan treenin, jos osaa. Mun mielestäni normijampalle on helpompaa ja tehokkaampaa opetella keskivartalotreeniin yksinkertaisia liikkeitä, joihin voi lisätä vastusta tasaisesti ja joiden progressiota on helppo seurata ja toteuttaa.

Joo no tajusin ton niin että meinasit vastuksella lähinnä jotain kongreettista esim. käsipainoa. Ja yksi tosi helppo liike ainakin on että roikkuu leuanveto tangossa ja pitää jalat 90 asteen kulmassa siis jos vatsat on aika kohtuu tikissä.

Jep, tuli nyt ostettua se voimapyörä.. polviltaan menee ihan hyvin toistoja, mutta suorin jaloin lysähdin ala-asentoon :D Miten kannattaisi alkaa treenaamaan jotta alkaisi saamaan myös tuolla vaativammalla tyylillä toistoja? Negatiivisia? Eli menee helvetin hiljaa sinne ala-asentoon ja pyrkii pysymään siellä jonkin aikaa?

.....Joten uskon kyllä enemmän ammattilaisia, vaikka en väitäkkään että painoilla reenaamisella ei saisi näyttäviä vatsalihaksia, joskin turhia....

Vatsalihaksista on useilla ihmisillä sellainen käsitys että niitten treenaaminen on aivan erilaista kuin muitten lihasten. Hyvänä esimerkkinä 2 kaveriani on tullut kanssani treenaamaan ja yrittänyt omien vatsalihasliikkeitteni jälkeen samoja liikkeitä samoilla painoilla, nähtävästi siksi että ovat tehneet iltaisin/muissa treeneissä satoja vatsalihaksia. Kumpikaan ei saanut tehtyä yhtään toistoa. Erikoinen logiikka sinänsä, eiväthän he rupea penkkiäkään nostamaan samoilla painoilla kun minä vaikka tekisivät helvetisti punnerruksia joka ilta:D

Itse ainakin uskon että vatsalihakset kasvavat samalla tavalla kuin kaikki muutkin; painoja kasvattamalla aina kun on mahdollista. Olin armeijaan mennessä treenannut vatsoja juuri päinvastaisella tavalla ja pettymys oli suuri kun palikat eivät juurikaan näkyneet vaikka laihduin niin että vatsasta ei saanut otettua muuta kuin nahkaa sormien väliin ja muutenkin lihasta oli tarttunut.

Nyt viimekesästä olen nostanut painoja reilusti kaikissa liikkeissä ja tehnyt vatsat muutenkin samalla tavalla kuin muutkin lihakset. Postaan tulokset tai tuloksettomuuden kunhan dieetti on lopussa. Viimeinen vaihtoehto on sitten liittyä spartan armeijaan

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom