Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varmaa kysytty jo monesti.
Osaatteko te Sikari gurut suositella hyviä sikareita aloittelijalle?
Aloitteleva sikariharrastaja täällä huutelee. Humidorissa alkaa olla kosteus kohdallaan. Tällaisen setin tilasin aluksi:
CAOn Brazilia Gol, Gold maduro, Gold robusto, Flavours bella vanilla
RGPE
Cohiba siglo I
Carlos Torano Casa Torano Maduro - Robusto
Gurkha Symphony
Rocky Patel Connecticut Toro
Suosituksia aloittelijaystävällisistä sikareista otetaan vastaan!
Suosituksia aloittelijaystävällisistä sikareista otetaan vastaan!
No niin Pakkiksen aficionadot, onko tullut polteltua lähiaikoina kun ilmatkin lämpenivät ainakin hetkellisesti? Itselläni on palanut alkukesästä jo Hoyo De Monterrey Epicure No. 2, Montecristo Petit Edmundo sekä Vegas Robainan Unicos. Viimeisenä mainittu oli todella mainio, suosittelen!
Trinin Reyes ja Romeo y Julieta Cedros de Luxe no3. Trinidadit on vähän suolasen hintaisia kokoonsa nähden, mutta takuuvarmasti hyvää.
Viime viikolla lähti Töölön sikarikaupasta pikkunen humi matkaan.
Noin 50 € se oli, en muista tarkkaa hintaa. Tommonen pieni laatikko, mikä menee mukavasti kirjahyllyyn. Isompaa ja/tai kalliimpaa turha laittaa, kun tarve on aika vähäinen. Malli on Classic Piano 40 tai näyttää ainakin samalta, paitsi kosteusmittari on etuseinässä eikä sisällä. Kaippa tolla muuten pärjää, mutta talveksi voi joutua laittamaan toisen kostuttimen.Paljon tuli humille hintaa? Mulle tarttui kans pari viikkoa sitten Tallinnasta matkaan Monten kakkonen, Edmundo sekä Vegas Tobainan Unicos. Nam!
Viime viikolla lähti Töölön sikarikaupasta pikkunen humi matkaan. Tällä hetkellä 3 montecriston kakkosta odottaa polttajaansa. Viikonloppuna mökin terassilla paloi montecriston vitonen, aika hyvälle maistu ardbegin kympin kaverina saunan ja ruoan päälle.
En ole tarkoituksessa jeesustella tms. mutta muistuttaisin että sikareita tehdään paljon myös Kuuban ulkopuolella, oikein hyviäkin ja kustannustehokkaita. Ennakkoluulottomuus on valttia sikarinpoltossa, varsinkin kun noin 1% meistä todellisuudessa kykenee erottamaan makuvivahteet ja aromit. Muut 99% joutuu toteamaan että savultahan se maistuu, joko hyvältä tai pahalta.
Kokeilin tuossa männäviikolla CAO:n Sopranos sarjan soldier sikarin, ja totta vie tykkäsin. Itse asiassa yksi parhaista mitä olen polttanut, mutta ikävän hintainen. Minun makuasteikolla Hyvä Savu, alkaa aavistuksen verran voimakkaana tyyntyen miellyttävään pehmeyteen keskivaiheen alussa. Alkuvaiheessa ihan ehta tupakan maku, siis positiivisessa mielessä, niin kuin lapsuudessa vaarin piippu. Keskivaiheen jälkeen aromikas ja suorastaan ilahduttava. Lopetin kun en enää sormia polttamatta saanut otetta tumpista, en ihan laittanut hammastikkuun ja mussuttanut loppumehuja ulos tästä ihanuudesta. Tuosta ylöspäin on Sopranos Boss ja alaspäin associate, jotka käsittääkseni ovat kaikki hyviä, vaikka itse TV- sarja on hanurista.
Tiedän toki, että muitakin sikareita voi polttaa kuin Montecristoja ja Cohiboja. Mun kohdalla sikarinvalinnassa pätee ehkä vanha totuus hyväksi havaittua on turha muuttaa tai jotain sinne päin. Montecriston vitonen on hyväksi havaittu ja juuri kestoltaan juuri sopiva. Sitä poltellessa ehtii rentoutua, muttei se vie kuitenkaan liikaa aikaa. Sitten kun on pelkkää aikaa ja haluaa nauttia, niin voi polttaa kolmosen tai kakkosen. Ja tohon valintaan vielä sen verran, että poltan sikareita todella vähän, joten senkin vuoksi pysyn mielummin tutussa ja turvallisessa kuin ostan suhteellisen summassa jotain muuta. Jos polttelu olisi viikottaista tai edes kuukausittaista vuoden ympäri, kokeilisin todennäköisemmin useampia eri sikareita.En ole tarkoituksessa jeesustella tms. mutta muistuttaisin että sikareita tehdään paljon myös Kuuban ulkopuolella, oikein hyviäkin ja kustannustehokkaita. Ennakkoluulottomuus on valttia sikarinpoltossa, varsinkin kun noin 1% meistä todellisuudessa kykenee erottamaan makuvivahteet ja aromit. Muut 99% joutuu toteamaan että savultahan se maistuu, joko hyvältä tai pahalta.
Kokeilin tuossa männäviikolla CAO:n Sopranos sarjan soldier sikarin, ja totta vie tykkäsin. Itse asiassa yksi parhaista mitä olen polttanut, mutta ikävän hintainen. Minun makuasteikolla Hyvä Savu, alkaa aavistuksen verran voimakkaana tyyntyen miellyttävään pehmeyteen keskivaiheen alussa. Alkuvaiheessa ihan ehta tupakan maku, siis positiivisessa mielessä, niin kuin lapsuudessa vaarin piippu. Keskivaiheen jälkeen aromikas ja suorastaan ilahduttava. Lopetin kun en enää sormia polttamatta saanut otetta tumpista, en ihan laittanut hammastikkuun ja mussuttanut loppumehuja ulos tästä ihanuudesta. Tuosta ylöspäin on Sopranos Boss ja alaspäin associate, jotka käsittääkseni ovat kaikki hyviä, vaikka itse TV- sarja on hanurista.
Tiedän toki, että muitakin sikareita voi polttaa kuin Montecristoja ja Cohiboja. Mun kohdalla sikarinvalinnassa pätee ehkä vanha totuus hyväksi havaittua on turha muuttaa tai jotain sinne päin. Montecriston vitonen on hyväksi havaittu ja juuri kestoltaan juuri sopiva. Sitä poltellessa ehtii rentoutua, muttei se vie kuitenkaan liikaa aikaa. Sitten kun on pelkkää aikaa ja haluaa nauttia, niin voi polttaa kolmosen tai kakkosen. Ja tohon valintaan vielä sen verran, että poltan sikareita todella vähän, joten senkin vuoksi pysyn mielummin tutussa ja turvallisessa kuin ostan suhteellisen summassa jotain muuta. Jos polttelu olisi viikottaista tai edes kuukausittaista vuoden ympäri, kokeilisin todennäköisemmin useampia eri sikareita.
Olen myös samaa mieltä siitä, että hyvin suurella todennäköisyydellä en erota pieniä eroja sikareiden maussa. Tuo hyvä tai huono savu on hyvä määritelmä.
Ennakkoluulottumuuteen liittyen suosittelen kaikkia viskin ystäviä kokeilemaan viskin (islay tottakai) ja sikarin maistelun yhdistämistä, mikäli ette ole kokeilleet. On toki etiketin vastaista polttaa sikaria ja yrittää siinä miettiä absoluuttista totuutta viskin hienoista vivahteista. Siksi kannattaa valita joku ennestään tuttu viski minkä maku on tuttu. Sikari saattaa tuoda siihen jotakin uutta.