Hyvät sikarit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kekexx
  • Aloitettu Aloitettu
Osaisko joku suositella jtn ei niin vahvan makusta sikarii mitä sais turun seudulta? Joku misä olis vaniljan makua nii olis aika jees.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaa kysytty jo monesti.

Osaatteko te Sikari gurut suositella hyviä sikareita aloittelijalle? :)

Jos mahdollista, töölön sikarikauppa ja kysyy myyjältä. Siellä on ystävällinen setä pipo päässä joka osaa ehdotella sellaiset savut että et tipahda ensivedoilla. Lisäksi, poltti sikaria mitä tahansa, NIIN SITÄ EI POLTETA HENKEEN! Tuonhan jo kaikki tietää, mutta syy on monitahoinen. Ensinnäkin se on erittäin epäterveellistä, koska kaikki tupakan lystikkäät kemikaalit ovat sikarissa niin kuin missä tahansa tupakassa, mutta yksi sikari sisältää niitä jopa enemmän kuin aski savukkeita. Toisaalta sikarin savu on hyvin emäksistä, mikä pistää keuhkojen limakalvot rullalle. Kolmanneksi kaikki makunystyt ovat suussa, keuhkot eivät maista mitään, joten saadakseen sikarista sen aromin, sitä ei tarvitse polttaa keuhkoon. Ensisikasiksi suosittelisin itse jotain mietoa karibialaista hintaluokasta 6-10€, sen kalliimpaan en tuossa vaiheessa sortuisi. Jos on tupakoinut, pitää aloittaa rauhallisesti, jos tupakoi edelleen, niin voi pysyä savukkeissa. Siellä on uutuutena Nub:in sikareita, pitäisi olla mieto ja ne ovat mukavan lyhykäisiä, joten tuosta voisi olla hyvä alkaa, mutta hinta saattoi olla yli kympin.

No niin Pakkiksen aficionadot, onko tullut polteltua lähiaikoina kun ilmatkin lämpenivät ainakin hetkellisesti? Itselläni on palanut alkukesästä jo Hoyo De Monterrey Epicure No. 2, Montecristo Petit Edmundo sekä Vegas Robainan Unicos. Viimeisenä mainittu oli todella mainio, suosittelen!

On, Punch Small Club ER Francia, hyvää oli ja sopivan kokoinen. Lisäksi Cain Daytona No4, aika jytyä mutta Cainin mittapuulla pienempi koko esti pahemmat nikotiinipöhnät. Seuraavaksi listalla Diplomaticos No2 sekä Ramon Allonens Small Club Coronas, kunhan kelit paranee...

Aloitteleva sikariharrastaja täällä huutelee. Humidorissa alkaa olla kosteus kohdallaan. Tällaisen setin tilasin aluksi:

CAOn Brazilia Gol, Gold maduro, Gold robusto, Flavours bella vanilla
RGPE
Cohiba siglo I
Carlos Torano Casa Torano Maduro - Robusto
Gurkha Symphony
Rocky Patel Connecticut Toro

Suosituksia aloittelijaystävällisistä sikareista otetaan vastaan!

Aloitteleva sikariharrastaja täällä huutelee. Humidorissa alkaa olla kosteus kohdallaan. Tällaisen setin tilasin aluksi:

CAOn Brazilia Gol, Gold maduro, Gold robusto, Flavours bella vanilla
RGPE
Cohiba siglo I
Carlos Torano Casa Torano Maduro - Robusto
Gurkha Symphony
Rocky Patel Connecticut Toro

Suosituksia aloittelijaystävällisistä sikareista otetaan vastaan!

Hommaa lisää vaan CAO:ta! :D La Traviata -sarjasta ainakin se robusto on ihan helvetin hyvä jos miettii hintaa ja laatua, suosittelen kokeilemaan. ;)

En voi väittää itseäni sikarimestariksi, vaan aloittelijoita täälläkin ollaan, mutta näin aloittelijana aloittelijalle voisin suositella esim. Roly Rothschildiä, joka on kaiken lisäksi erittäin halpa. Kuubalaisiin ei tosiaankaan kannata koskea, koska aika tiukka kokemus tulee varmasti olemaan, ne kun ovat aika rajua kamaa heti alkuun.

No niin Pakkiksen aficionadot, onko tullut polteltua lähiaikoina kun ilmatkin lämpenivät ainakin hetkellisesti? Itselläni on palanut alkukesästä jo Hoyo De Monterrey Epicure No. 2, Montecristo Petit Edmundo sekä Vegas Robainan Unicos. Viimeisenä mainittu oli todella mainio, suosittelen!

Noissa pikku Edmundoissa on ollut hometta, ne kannattaa tarkistaa ennen maksamista jos ostaa suoraan kaupasta, kuten itse asiassa kaikki sikarit. Samoin jos helteet yllättää niin lämmöt voi meilläkin nousta niin korkeiksi että kuoriaiset hipsii liikkeelle. Pari kesää takaperin oli muutamassa mexicolaisessa ja halpiksessa noita pirulaisia, ja ko. sikareista tuli nokkahuiluja. Kuubalaisissa noita tuskin tapaa, mutta alemman hintaluokan Karibialaisissa ym. noita voi olla. Sikarit pakastepussiin/rasiaan ja yöksi pakkaseen kylmimmälle hyllylle, tartti vissiin -25°C että delaavat. Sikarit kuivahtaa tuossa hiukan, joten joutavat olla humissa tovin ennen polttamista että palaavat tasapainoon.

Trinin Reyes ja Romeo y Julieta Cedros de Luxe no3. Trinidadit on vähän suolasen hintaisia kokoonsa nähden, mutta takuuvarmasti hyvää.

Poltin just tossa eilen Trinidadin Reyesin ja oli kyllä hyvä sikari taas kerran. Sen verran on kyllä pakko sanoa että jokunen tunti sen jälkeen poltettu Nubin Sun Grown oli aivan eri luokkaa mun makuun, siis hyvässä mielessä. Pöllit oli myös samaa hintaluokkaa (n. 7e) joten siinäkin mielessä Nub oli paljon parempi kokemus ja hyvä ostos. Tulee varmasti jatkossakin näitä poistettua ja polteltua! =)

Eilen palo jussin kunniaks Montecristo No. 4 ja se oli ihan bueno tälläselle sikarialottelialle.

Viime viikolla lähti Töölön sikarikaupasta pikkunen humi matkaan. Tällä hetkellä 3 montecriston kakkosta odottaa polttajaansa. Viikonloppuna mökin terassilla paloi montecriston vitonen, aika hyvälle maistu ardbegin kympin kaverina saunan ja ruoan päälle.

Viime viikolla lähti Töölön sikarikaupasta pikkunen humi matkaan.

Paljon tuli humille hintaa? Mulle tarttui kans pari viikkoa sitten Tallinnasta matkaan Monten kakkonen, Edmundo sekä Vegas Tobainan Unicos. Nam! :)

Paljon tuli humille hintaa? Mulle tarttui kans pari viikkoa sitten Tallinnasta matkaan Monten kakkonen, Edmundo sekä Vegas Tobainan Unicos. Nam! :)
Noin 50 € se oli, en muista tarkkaa hintaa. Tommonen pieni laatikko, mikä menee mukavasti kirjahyllyyn. Isompaa ja/tai kalliimpaa turha laittaa, kun tarve on aika vähäinen. Malli on Classic Piano 40 tai näyttää ainakin samalta, paitsi kosteusmittari on etuseinässä eikä sisällä. Kaippa tolla muuten pärjää, mutta talveksi voi joutua laittamaan toisen kostuttimen.

Hehkutetaan vielä, että nyt on myös zipon butaanisytytin. Sain viime syksynä lahjaksi sytytin&metallileikkuri paketin. Leikkuri oli hyvä ja sytytin päällisin puolin fiksun näkönen. Pari sikaria sillä ehin sytyttää, pari viikkoa sitten lakkas toimimasta. Stockalta takuukuittia vastaan uus samanlainen tilalle. Se toimi kerran. Vähän enemmän vittuuntuneena takas stockalle. Oli kuulemma tullu takas niitä paketteja enemmänkin ja aikoivat poistaa myynnistä ne kokonaan.

Muista butaanisytyttimistä tarjolla oli vain zippoja. Pari sekuntia piti arpoa kun zipolta en ollu aiemmin nähny muuta kuin bensasytyttimiä joskus vuosia sitten. Nyt eka kokeilun jälkeen vaikuttaa helvetin hyvältä. Eikä luulis syttymisen olevan ongelma, kun kipinä annetaan kivellä niinkuin vanhoissakin zipoissa.

Viime viikolla lähti Töölön sikarikaupasta pikkunen humi matkaan. Tällä hetkellä 3 montecriston kakkosta odottaa polttajaansa. Viikonloppuna mökin terassilla paloi montecriston vitonen, aika hyvälle maistu ardbegin kympin kaverina saunan ja ruoan päälle.

En ole tarkoituksessa jeesustella tms. mutta muistuttaisin että sikareita tehdään paljon myös Kuuban ulkopuolella, oikein hyviäkin ja kustannustehokkaita. Ennakkoluulottomuus on valttia sikarinpoltossa, varsinkin kun noin 1% meistä todellisuudessa kykenee erottamaan makuvivahteet ja aromit. Muut 99% joutuu toteamaan että savultahan se maistuu, joko hyvältä tai pahalta.

Kokeilin tuossa männäviikolla CAO:n Sopranos sarjan soldier sikarin, ja totta vie tykkäsin. Itse asiassa yksi parhaista mitä olen polttanut, mutta ikävän hintainen. Minun makuasteikolla Hyvä Savu, alkaa aavistuksen verran voimakkaana tyyntyen miellyttävään pehmeyteen keskivaiheen alussa. Alkuvaiheessa ihan ehta tupakan maku, siis positiivisessa mielessä, niin kuin lapsuudessa vaarin piippu. Keskivaiheen jälkeen aromikas ja suorastaan ilahduttava. Lopetin kun en enää sormia polttamatta saanut otetta tumpista, en ihan laittanut hammastikkuun ja mussuttanut loppumehuja ulos tästä ihanuudesta. Tuosta ylöspäin on Sopranos Boss ja alaspäin associate, jotka käsittääkseni ovat kaikki hyviä, vaikka itse TV- sarja on hanurista.

En ole tarkoituksessa jeesustella tms. mutta muistuttaisin että sikareita tehdään paljon myös Kuuban ulkopuolella, oikein hyviäkin ja kustannustehokkaita. Ennakkoluulottomuus on valttia sikarinpoltossa, varsinkin kun noin 1% meistä todellisuudessa kykenee erottamaan makuvivahteet ja aromit. Muut 99% joutuu toteamaan että savultahan se maistuu, joko hyvältä tai pahalta.

Kokeilin tuossa männäviikolla CAO:n Sopranos sarjan soldier sikarin, ja totta vie tykkäsin. Itse asiassa yksi parhaista mitä olen polttanut, mutta ikävän hintainen. Minun makuasteikolla Hyvä Savu, alkaa aavistuksen verran voimakkaana tyyntyen miellyttävään pehmeyteen keskivaiheen alussa. Alkuvaiheessa ihan ehta tupakan maku, siis positiivisessa mielessä, niin kuin lapsuudessa vaarin piippu. Keskivaiheen jälkeen aromikas ja suorastaan ilahduttava. Lopetin kun en enää sormia polttamatta saanut otetta tumpista, en ihan laittanut hammastikkuun ja mussuttanut loppumehuja ulos tästä ihanuudesta. Tuosta ylöspäin on Sopranos Boss ja alaspäin associate, jotka käsittääkseni ovat kaikki hyviä, vaikka itse TV- sarja on hanurista.

CAO Sopranos Associate on tosiaan hyvä sikari kanssa. Muutenkin merkkinä diggaan CAO:sta. Laadukkaita sikareita jokainen testaamani. "Tuttu" sikarimyyjä kertoi että CAO:n hintoja on tässä lähiaikoina "tasoitettu", Suomessa alaspäin. Tais ton Sopranoksen ovh hinta tippua pari euroa tai jotain.

Nub on muuten myös mielenkiintoinen ei-kuubalainen sikarisarja, kannattaa testata joku niistä. :)

Tiedän toki, että muitakin sikareita voi polttaa kuin Montecristoja ja Cohiboja. :) Mun kohdalla sikarinvalinnassa pätee ehkä vanha totuus hyväksi havaittua on turha muuttaa tai jotain sinne päin. Montecriston vitonen on hyväksi havaittu ja juuri kestoltaan juuri sopiva. Sitä poltellessa ehtii rentoutua, muttei se vie kuitenkaan liikaa aikaa. Sitten kun on pelkkää aikaa ja haluaa nauttia, niin voi polttaa kolmosen tai kakkosen. Ja tohon valintaan vielä sen verran, että poltan sikareita todella vähän, joten senkin vuoksi pysyn mielummin tutussa ja turvallisessa kuin ostan suhteellisen summassa jotain muuta. Jos polttelu olisi viikottaista tai edes kuukausittaista vuoden ympäri, kokeilisin todennäköisemmin useampia eri sikareita.

Olen myös samaa mieltä siitä, että hyvin suurella todennäköisyydellä en erota pieniä eroja sikareiden maussa. Tuo hyvä tai huono savu on hyvä määritelmä.

Ennakkoluulottumuuteen liittyen suosittelen kaikkia viskin ystäviä kokeilemaan viskin (islay tottakai) ja sikarin maistelun yhdistämistä, mikäli ette ole kokeilleet. On toki etiketin vastaista polttaa sikaria ja yrittää siinä miettiä absoluuttista totuutta viskin hienoista vivahteista. Siksi kannattaa valita joku ennestään tuttu viski minkä maku on tuttu. Sikari saattaa tuoda siihen jotakin uutta.

Tiedän toki, että muitakin sikareita voi polttaa kuin Montecristoja ja Cohiboja. :) Mun kohdalla sikarinvalinnassa pätee ehkä vanha totuus hyväksi havaittua on turha muuttaa tai jotain sinne päin. Montecriston vitonen on hyväksi havaittu ja juuri kestoltaan juuri sopiva. Sitä poltellessa ehtii rentoutua, muttei se vie kuitenkaan liikaa aikaa. Sitten kun on pelkkää aikaa ja haluaa nauttia, niin voi polttaa kolmosen tai kakkosen. Ja tohon valintaan vielä sen verran, että poltan sikareita todella vähän, joten senkin vuoksi pysyn mielummin tutussa ja turvallisessa kuin ostan suhteellisen summassa jotain muuta. Jos polttelu olisi viikottaista tai edes kuukausittaista vuoden ympäri, kokeilisin todennäköisemmin useampia eri sikareita.

Olen myös samaa mieltä siitä, että hyvin suurella todennäköisyydellä en erota pieniä eroja sikareiden maussa. Tuo hyvä tai huono savu on hyvä määritelmä.

Ennakkoluulottumuuteen liittyen suosittelen kaikkia viskin ystäviä kokeilemaan viskin (islay tottakai) ja sikarin maistelun yhdistämistä, mikäli ette ole kokeilleet. On toki etiketin vastaista polttaa sikaria ja yrittää siinä miettiä absoluuttista totuutta viskin hienoista vivahteista. Siksi kannattaa valita joku ennestään tuttu viski minkä maku on tuttu. Sikari saattaa tuoda siihen jotakin uutta.

Näkemyshän se on tuokin ja ihan mainio vielä, mutta tälläisenä Vanhana Pieruna® muutama valistuksen sana. Ennakkoluulottomuus on poikaa niin viinassa kuin sikareissakin. Näin se vain on. Porukoissa on paljon sellaisia, joitten pitää saada kuubalaista ja konjakkia päälle, mutta kun iskee pöytään esim. tuollaisen em. CAO:n Sopranosin ja jotain mainiota Tequila Anejoa vaikka Herraduralta, niin lopulta hymy on korvasta korvaan. Joskus tietysti törmää huonoon yhdistelmään, mutta sitten on sen verran viisaampi. Arvostan toki hyvää konjakkia ja ostan sitä jatkuvasti omaan kaappiin, samoin single maltaita ja jopa jenkkiläisiä single barreleita, mutta myös Absintti putoaa hyvin, jos se on laadukasta, Tequila tietysti, kunnon Rommi jne. jne. Viinit, Port- viinit oluet...jne. jne. Ei ole vaan yhtä oikeaa, on tuhansia ja taas tuhansia toinen toistaan parempia variaatioita, ja koska elämä on oppimista varten, niin mitäs olisi mukavampi opetella?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom