Hyvät sikarit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kekexx
  • Aloitettu Aloitettu
Lentoasemilla on yleensä se perus travel/retail valikoima, eli ne iänikuiset cohibat, avot, aurorat ja joku davidoff...näissä vielä brittiverot päällä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Töölön sikarikaupasta pari hyväksi havaittua:
Aliadoksen pönäkkä "Cut head", paksuus 52, sellainen tunnin ja vartin tuprutteluhetki. Hintaisekseen erinomainen, pienempi robusto oli saanut 90 Cigar Aficionadon-bojoa.
Reyes Family Cigars Premier perfecto. Nam. Erinomainen, tasalaatuinen, hyvin vetävä, riittävän vahva, kerrassaan miellyttävä. Seuraksi jotain single mallasta tai premium tequilaa, niin kelpaa sauhutella...

Terve kaikki Pakkiksen sikarinystävät! Kysymykseni liittyy humidoreihin, kun sellaista olen tällä hetkellä rakentamassa. Onko sisuksen "pakko" olla seetrillä vuorattu?

Terve kaikki Pakkiksen sikarinystävät! Kysymykseni liittyy humidoreihin, kun sellaista olen tällä hetkellä rakentamassa. Onko sisuksen "pakko" olla seetrillä vuorattu?

Ei toki, vaan voit vuorata sen vaikka katajalla tai sanomalehdillä, jos haluat että sikarisi maistuu p*skalta. Seetri on noissa siksi että se säilyttää sikarin aromin hyvin muuttamatta sitä, joten jos haluat sikarisi maistuvan sikarilta, suosi seetriä aka espanjanseetriä. On vaan kilohinnaltaan sellainen puu että hui. Mitä olen tutkinut noita kaupan humeja, niissä seetrivuoraus on luokkaa n.10mm paksu, joten kulunki ei ole huikea. Lisäksi tulee muistaa ettei noita liimata kasaan millään Bosticilla®, vaan liiman tulee olla hajuton, mauton, mieluusti väritön jne. siis koko lailla olematon höttö. Humin tulee olla tiivis, joten mikä hyvänsä arkku/laatikko ei kelpaa, mutta et kai sellaista rakentaisikaan ellet olisi puusepäntöistä kiinnostunut ja osaisi. Siistejä humi-saranoita saa helsingistä, helakauppa.com. Sitten kun katsoo hinnat tuolta humidor-import.de:stä, niin rakentelut jää...Oma 50 sikarin pikku-humi tilattiin tuolta, tuli kimppakyydillä noin 40€ + kymppi kyydistä.Suurin ongelma oli löytää keino maksamiseen, maksuyhteystiedot kun eivät oikein auenneet, mutta kun tuo saatiin haltuun, niin parissa viikossa humi oli kotona.

Nyt on meikäläiselläkin humi, avovaimolta sain synttärilahjaksi sikaritalon ikkunallisen, varsin pätevän ja laadukkaan oloinen. n. 65% näkyy olevan nyt kosteus, tislattua vettä käytin kostuttimeen. Onko joku polttanut Punchin Northern Lightsin? Tuotahan ei ole tehty kuin rajallinen määrä, 1500 lodjua. Itse kävin moisen poistamassa ja pistin humisemaan, tuota vois vaikka jonkun tovinkin kypsyttää kun kerta "limited edition".

Onko muilla samaa vikaa ettei talvella oikein tahdo sikarin poltto maistua? Tai ainakin polttoväli harvenee rajusti. No, talven sitä voi täytellä humia ja kesällä sitten tyhjentää.

Jep, eipä tuota lämpömittaria vilkaistessa tee kauheasti mieli mennä tupruttelemaan. Kesällä poltetaan sitten talvenkin edestä.

just polttelin Don Sebastian lonsdalen

aika skeida. vaihtu veto kokoajan.
yllätyksellisesti alku oli todella hyvänmakuinen ja paheni loppua kohti.
keskellä sikaria outo tyhjäkohta missä palo huono.

olin saanut sikarin kun tuttu ei polta.
säilytetty ties missä.
pidin humidorissa jonkun aikaa.

seuraavaks menee varmaan partagasin serie D nro 4.

tehtiin duunikaverin kanssa varastoon sikarinurkkaus. pari nahkasohvaa ja pöytä. hyvä nyt talvellakin tuprutella.

Nyt on meikäläiselläkin humi, avovaimolta sain synttärilahjaksi sikaritalon ikkunallisen, varsin pätevän ja laadukkaan oloinen. n. 65% näkyy olevan nyt kosteus, tislattua vettä käytin kostuttimeen. Onko joku polttanut Punchin Northern Lightsin? Tuotahan ei ole tehty kuin rajallinen määrä, 1500 lodjua. Itse kävin moisen poistamassa ja pistin humisemaan, tuota vois vaikka jonkun tovinkin kypsyttää kun kerta "limited edition".

Onko muilla samaa vikaa ettei talvella oikein tahdo sikarin poltto maistua? Tai ainakin polttoväli harvenee rajusti. No, talven sitä voi täytellä humia ja kesällä sitten tyhjentää.

Elä hyvä mies laita tislevettä kostuttimeen. Joko ostetaan valmiiksi sekoitettu aloitusneste, esim. sikaritalon myymä Bellini Humi70, tai sitten propylenglycolia ja steriiliä vettä, esim. hakaniemen apteekki myy kumpaakin. Noista sekoitetaan 50/50 seos, joka kaadetaan ruutikuivaan oasis-kostuttimeen. Tämän jälkeen lisätään vain steriiliä vettä tarpeen mukaan jotta kosteus pysyy vakiona. Tislattu vesi tai akkuvesi on vaan tislattu, steriili vesi on puhdistettua joten siellä ei kellu mitään otuksia, jotka odottavat pääsyä oasikseesi lisääntyäkseen villisti ja vallatakseen humisi. Tuon PG:n tarkoitus on pitää veden haihtumispyrkimystä kurissa, tuolla pitäisi päästä melko tasaiseen ilmankosteuteen.

Sikari ei maistu talvisaikaan, koska meillä poltellaan vain ulkona ja pakkanen vaikuttaa makuun, samoin kuin rönttökeli, ts. on liian kuiva tai kostea ilma. Kalliimmat poltellaan kesäiltoina ja arkisikaria voi kokeilla ulkoillessa jos löytyy päivä jolloin on esim. aurinkoiset +2°C vähintään. Sisällä polttaessa ei kai ole juurikaan eroa.
Itse henk.koht en ajaisi humia sisään millään ökysikareilla, voipi tulla pettymyksiä jos unohtuupi kostutus tai kastuu liikaa. Toiset sikarit turpoavat kostuessaan sekä halkeilevat kuivuessaan, jolloin niiden polttaminen on sen jälkeen työlästä, vähän niin kuin käyttäisi kukkopilliä imukkeena.

Aloittelevan humistin kannattaa opetella rauhallisesti, sillä homeeseen mennyt humi on riesa ja sen puhdistus takaisin käyttökuntoon vaatii työtä, jos edes onnistuu. Nuita kun ei voi käsitellä kovin kovilla myrkyillä, kaikki mikä jää puuhun, maistuu sikarissa. Lisäksi sikarit kannattaa tarkistaa ostaessa jos mahdollista, esim. tänä talvena on tullut vastaan Montecriston Petit Edmundoja jotka ovat valmiiksi homeessa (Havanna aitta ennen joulua). Noita avattiin useampia että saatiin asiakkaan haluamat neljä homeetonta kasaan. Halvemmat sikarit, siis hintaluokka 0-6€ per kpl kannattaa laittaa pakasterasiassa pakkaseen, jotta kuoriaisten toukat kämähtää jäähän. Tuo oli muistaakseni 24h ja vähintään -25°C, eli jääkaapin pakkanen ei riitä. Polttelen arkisikarina noita mexicolaisia ja niissä on ollut satunnaisia kuoriaisia, eikä ilahduta yhtään jos sikari on syöty nokkahuiluksi kun otat sen humista, ei väliä oliko halpa vai kallis. Nuo tarvitsevat kuoriutuakseen harvinaiset olosuhteet, eli olen "saanut" nuo perkeleen sittiäiset kuoriutumaan ainoastaan jättämällä humin viikoksi yksin suljettuun kerrostaloasuntoon kesän kuumimpaan aikaan, ilman tuuletusta. Kun asunnon sisälämpö nousee trooppisiin lukemiin ja ilmankiertoa ei ole, alkaa pikku otukset heräillä uniltaan. Viilleään aikaan nuo sitten palavat sikarin mukana eivätkä aiheuta sen suurempia makuelämyksiä tms. dramatiikkaa :D

Itseasiassa toi on nimenomaan apteekin steriiliä vettä, luulin että se on sama asia kuin tislattu vesi :D

No eikös se ihan sama asia olekkin? Osaan kostuttimista ei edes suositella noita PG-litkuja ja muita. Minä ja varmasti todella iso osa muistakin "harrastajista" menee nimenomaan tuolla apteekin vedellä. En näe itse mikä siinä muka olisi vikana. Ja kyllä mullakin on sama homma, et talvella tulee poltettua vähemmän. Paljon vähemmän kuin kesällä. ;)

No eikös se ihan sama asia olekkin? Osaan kostuttimista ei edes suositella noita PG-litkuja ja muita.

Eivät ole teknisesti sama asia. Tislauksessa vesijohtovedestä häipyy kaikki ylimääräinen liuennut shitti, eli tislauksen jälkeen vedessä ei ole aineita kuten kalkkia jne. Steriloitu vesijohtovesi puolestaan on iskukuumennettua, eli siinä on vain tapettu pöpöt, mutta liuenneet aineet ovat edelleen seassa. Jos haluaa pöpötöntä vettä ilman liuenneita matskuja, ni sitten sen pitäisi olla sekä tislattua että sterilliä.

Eivät ole teknisesti sama asia. Tislauksessa vesijohtovedestä häipyy kaikki ylimääräinen liuennut shitti, eli tislauksen jälkeen vedessä ei ole aineita kuten kalkkia jne. Steriloitu vesijohtovesi puolestaan on iskukuumennettua, eli siinä on vain tapettu pöpöt, mutta liuenneet aineet ovat edelleen seassa. Jos haluaa pöpötöntä vettä ilman liuenneita matskuja, ni sitten sen pitäisi olla sekä tislattua että sterilliä.

Aaa. Taisin ymmärtää väärin. Mä siis käsitin että tuo apteekin vesi ois aina kanssa tislattua. :o

Aaa. Taisin ymmärtää väärin. Mä siis käsitin että tuo apteekin vesi ois aina kanssa tislattua. :o

Luulisi että se yleensä mainitaan pullossa. Periaatteessa johki haavan puhdistamiseen riittää että se o sterilliä vettä, ni en tiedä miksi valmistaja näkisi erikseen vaivan tislaukseen. Tislattua vettä käytetään lähinnä labrakäyttöön ja muuhun vastaavaan. Ionivaihdettu/ionisuodatettu akkuvesi taitaa olla tislatun jälkeen seuraavaksi puhtainta, kannattaa vain tsekata ettei sinne ole valmistaja lisännyt muuta sekaan.

Ei siinä tavallisen tai sterillin veden kanssa sinänsä pitäisi olla älytöntä ongelmaa humidorissa, pitää vaan vaihtaa kostuttimen sieni sitten useammin kun se kerää töyhkää ja kosteusprossa ei enää pysy hyvänä.

Tuli mieleen että seetri on myrkyllinen puu pölymuodossa, että jos itse tuuskaatte sen kanssa ni käyttäkää hyvää hengityksensuojainta. Samasta syystä sillä ilmeisesti on tupakkakuoriaisten toukkia hillitsevä vaikutus.

Varmaa kysytty jo monesti.

Osaatteko te Sikari gurut suositella hyviä sikareita aloittelijalle? :)

Sen verran muistan että kuubalaisia ei ainakaan kannata ostaa niitten voimakkuuden takia. Kun pysyttelee miedommissa Etelä-Amerikka - Eurooppalaisissa sikareissa ekat 5-8 sikaria niin osaa sitten nauttia kuubalaisista myöhemmin. Tässäkin ketjussa on ollut puhetta siitä että ensimmäiset 5 sikaria saa olla melkeimpä ihan mitä vain, koska todennäköisesti et saa niistä mitään irti vielä; samalta shaibelta maistunevat kumminkin. Näiden ensimmäisten ''uhrien'' jälkeen alkaa vasta huomaamaan eroavaisuuksia ja vivahteita sikareiden välillä, täten niistä voi nauttia täysin sieluin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom