Hyvät sikarit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kekexx
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen useamman noita junnuja polttanut, joten ruukaa varmaan kertoa kokemuksia. "perus" Monteihin verrattuna kyseessä on mausteisuudeltaan selkeästi laimeampi, mutta maultaan pehmeämpi sikari, jos näin voi asian ilmaista. Sanotaanko, että jos yhtään enemmän otat alkomahoolia kylkeen, etkä ole kauhean "kokenut" tupruttelija niin vallan mainio valinta. Isona miinuksena (ainakin mulle) on koko, eli sikari tuntuu loppuvan kesken. Jos sulla on yhtään enemmän kuin sanotaan 10 "oikean" sikarin polttokokemus niin valkkaa ennemmin Regata. Se on ensinnäkin yhtä "mieto" eli sopii myös alkomahoolin kylkeen, mutta on vielä maultaan astetta parempi kuin junior ja on just passelin kokoinen. Yks meikäläisen lemppari-sikareista. Eikä maksa montaa euroa enempää kuin toi junnu.

Eli veikkaan että jos otat junnun niin petyt siihen kokoon, jos otat Regatan niin et taatusti pety. Ennemmin sitä jättää sikarin kesken (jos se siis tuntuu liian isolta, ts. pitkältä) kuin että se loppuu kesken. Toi junnu on hyvä jos tosiaan haluaa erittäin lyhyttä ja nopeaa nautintoa, mutta jos oikeasti sulla on aikaa ja halua istua rauhassa niin Regata.

Ok. Kiitos tiedosta. Voi siis olla, että päädyn tohon Regattaan, kun ajattelin hieman itsekkin että onko turhan pieni pötkylä. Vielä ollaan alle 10 oikean sikarin polttokokemuksissa ja kyllä sitä alkoholia tulee varmasti samalla nautittua. Todennäköisesti sikari nautitaan kuitenkin siinä vaiheessa, kun on vielä suht selvinpäin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No sanotaan näin että sikäli toi oli ehkä vähän huonosti sanottu, koska toi monten Open-sarja on ehkä aloittelijaystävällisin sikarisetti mitä löytyy. Mutta +5-10 kokemuksella polttajasta riippuen tosta alkaa saamaan oikeasti irti sen mitä on tarkoitettu.

Mutta takaan ettet pety jos Regatan valitset. Ja itseasiassa koska ks. sikari on Figurado, se on myös aloittelijaystävällisempi polttaa.

Sitten se voi olla ihan hyvä sikari mulle. En mitään älyttömän tiukaa tarvikkaan, kun en säännöllisesti mitään polta. Voi muuten ruveta tökkimään.

Mistä sikareita?

Mistä hommaatte? ulkomailta tuliaisina??? netistä? joistain tukholman tupakkakaupoista? ASSmarkertin hyllyltä?

Itse hommaan sikarini pääsääntöisesti kolmesta eri paikasta, Töölön sikarikaupasta, Havanna-Aitasta tai Keskustan Stockmannilta. Nämä siis stadissa. Satunnaisesti myös Itäkeskuksen Stockmannilta tai Sikaritalon verkkokaupasta on tullut hankittua.

Eritoten suosittelen Töölön sikarikauppaa, puljun pitäjä tietää jotakuinkin kaiken sikareista, ja enemmänkin. Myöskin keskustan Stockalla saa varsin hyvää palvelua eräältä partasuiselta miesmyyjältä, jos lukee tätä niin kiitokset monista helvetin hyvistä suositteluista.:worship:

Sitten se voi olla ihan hyvä sikari mulle. En mitään älyttömän tiukaa tarvikkaan, kun en säännöllisesti mitään polta. Voi muuten ruveta tökkimään.
Ja ton Regatan jälkeen suosittelen kokeilemaan Cao:n Brazilia-sarjaa, jos kerran et 10 sikaria vielä ole polttanut niin tuskin olet Maduroa polttanut. Maduron tunnistaa "tummasta" eli yleensä aikalailla mustasta käärinlehdestä, ja ovat yleensä aika paljon vahvempia kuin vaaleammat sikarit. Tuo Brazilia-sarja, ja eritoten Gol!, on erittäin aloittelijaystävällinen makumatka madurojen maailmaan. Sarjan Piranha onkin sitten jo reilusti tiukempi tapaus, mutta toi Gol! kannattaa tosiaan maistaa, Regatan ohella yks lemppareistani.

Niin ja sellainen vielä että tota Gol!:ia, kuten ei muutakaan maduroa, kannata polttaa seurassa, siitä lähtevä haju nimittäin on melko karmea eritoten niille jotka eivät polta :D

Ja Gol! hintaa muistaakseni 8-10e.

Ja ton Regatan jälkeen suosittelen kokeilemaan Cao:n Brazilia-sarjaa, jos kerran et 10 sikaria vielä ole polttanut niin tuskin olet Maduroa polttanut. Maduron tunnistaa "tummasta" eli yleensä aikalailla mustasta käärinlehdestä, ja ovat yleensä aika paljon vahvempia kuin vaaleammat sikarit. Tuo Brazilia-sarja, ja eritoten Gol!, on erittäin aloittelijaystävällinen makumatka madurojen maailmaan. Sarjan Piranha onkin sitten jo reilusti tiukempi tapaus, mutta toi Gol! kannattaa tosiaan maistaa, Regatan ohella yks lemppareistani.

Niin ja sellainen vielä että tota Gol!:ia, kuten ei muutakaan maduroa, kannata polttaa seurassa, siitä lähtevä haju nimittäin on melko karmea eritoten niille jotka eivät polta :D

Painetaan mieleen. On sitten valmiiksi tiedossa millä seuraavaa suurpäivää juhlistaa :D

Viittiskö joku koota sellaisen "aloittelijan sikaripaketin" eli missä olis perushalpoja ja laadukkaita sikareita sellaiselle, joka ei tiedä sikareista mitään. Haussa on juuri ehkä näitä aloittelijaystävällisiä, eikä mitään huippukalliita kun ei niistä saaa vielä niin paljoa irti.

Mä olen varmaan jollain tapaa kieroutunut kaveri, mun mielestä nimittäin maduroista lähtevä "katku" on jotain ihan mahtavaa. :D

Ja kyllä muistelisin itsekkin ton Gol!:n irtoavan alle kympillä. On muuten ihan sairaan hyvä sikari. :)

Mä olen varmaan jollain tapaa kieroutunut kaveri, mun mielestä nimittäin maduroista lähtevä "katku" on jotain ihan mahtavaa. :D

Ja kyllä muistelisin itsekkin ton Gol!:n irtoavan alle kympillä. On muuten ihan sairaan hyvä sikari. :)
Minäkin pidän siitä katkusta, mutta seurueen hameväki tuskin pitää.

Joku pyysi aloittelijaystävällistä listaa?

Ihan ensimmäiseksi pari sanaa aloittelusta. Ensimmäisellä 5 sikarilla ei kauheasti ole väliä, koska niistä ei vielä erota todellakaan sitä, mitä valmistaja on tarkoittanut. Joka tapauksessa niiden tulisi olla mahdollisimman mietoja ja pieniä, jotta jää ns. "hyvä maku suuhun"- muussa tapauksessa harrastus loppuu yleensä lyhyeen. Aloittelijaystävällisiä merkkejä mielestäni ovat mm.

- Montecristo (nr 4. ja Open-sarjan Junior ja Regatta)
- Romeo y Julieta (myönnettäköön etten itse juurikaan näistä pidä)
- Cohiba (henk. koht lempparini, on vaan suht tyyriitä)
- Cao
- Rafael Gonzalez
- J. L. Piedra
- Te Amo
- Punch

Nyrkkisääntönä mitä vaaleampi käärinlehti, sen miedompi. Tummat sikarit, eli maduro, ovat yleensä erittäin vahvoja. Jos menet asiantuntevaan tupakkakauppaan (ihan oikeaan) niin tiskiltä kyllä neuvovat. Jos itse valitset ns. summamutikassa niin vaalea ja kooltaan Petit Corona niin kauhean metsään et vahvuusasteen suhteen voi mennä. Siinä vaiheessa, kun ensimmäiset sanotaan 5 sikaria on poltettu, ja tuntuu siltä, että alkaa niistä jotain jo maistamaan, voi alkaa kokeilemaan eri mallisia sikareita (eli esimerkiksi Figuradoja, joissa on ns. suippokärki), eri kokoisia yms. Tässä vaiheessa edelleen peräänkuulutan tuota Caon Brazilia-sarjaa, josta löytyy suhteellisen mieto maduro Gol!, joka on erinomainen makumatka madurojen maailmaan. Sarjan Piranha antaakin jo sitten osviittaa siitä, mitä vahvemmat madurot ovat.

Sikarinpoltossa tulee muistaa se, ettei tule olla kiire mihinkään, ja polton tulee olla nautinnollista, siinä vaiheessa kun alkaa maistua pahalta, tai ei enää uppoa, tulee lopettaa, oli kuinka paljon jäljellä tahansa. Muuten tulee vain vitutus. Ja jos joskus tulee "voittamaton" olo, eikä muka liian vahvaa sikaria tunnu olevan olemassakaan, voi käydä ostamassa Caon Sopranos-sarjan Boss-sikarin, siitä harva jaksaa puoliakaan polttaa.

Hyvää teksitä taas Red28:lta! :) Itse lisäisin tuohon listaan vielä ainakin Quinterot, Olivat ja Puros Indiokset. Painotan tässä taas sitä hinnan ja laadun kohtaamista. Ekoiksi sikareiksi ei mun mielestä ole välttämättä järkeä valita mitään sairaan kallista Cohibaa, God Of Firestä puhumattakaan. En vain usko että niistä saa alkuun tavallaan rahalle vastinetta. Mut tietysti jos rahaa on kuin Roope Ankalla niin mikäs siinä sitten. =)

Macanudoja ei kannata myöskään unohtaa ! ;)

Nyt kun Red28 on päässyt vauhtiin niin täytyy vielä kysyä, että minkälaisia avecceja tykkäät juoda tai mitä suosittelet? :)

Nyt kun Red28 on päässyt vauhtiin niin täytyy vielä kysyä, että minkälaisia avecceja tykkäät juoda tai mitä suosittelet? :)
Riippuu pitkälti sikarista. Mietojen sikarien kanssa Ale-olut on poikaa. Jos on "juhlimassa", niin perus lager-olutta. Tuolloin myös juon vain olutta siihen asti että sikari on poltettu.

Toinen erinomainen (ja samalla toki alkoholiton) vaihtoehto, jota usein tulee käytettyä on ihan perus kokis. Tarkoittaen ihan normaali coca-colaa, mitään light yms. en juo. Varsinkin jos sikari on mausteinen, tai uusi tuttavuus tai muuten vain haluan syventyä sen makumaailmaan eritoten hyvin on kokis valintani, mielestäni se jopa tuo tiettyjä makuja paremmin esille sikarista kuin olut.

Sitten vahvojen sikarien kanssa laatukonjakki/mallasviski. Meikäläisen luottovalinnat on konjakiksi Claude Chatelier X.O Extra ja viskiksi oman maun mukainen (savuinen/ei savuinen) single maltti. Ensiksi mainitussa on muuten helkkarin hyvä hinta/laatu suhde, 40e oli puteli alkossa kun viimeksi moisen sieltä ostin.

Satunnaisesti vahvan sikarin (maduron) kanssa menee myös olut, eritoten tumma.

Alen lisäksi myös Porter on oiva valinta. Ja olutmaailman parhaat sikarin kyytipojat tulevat mun makuun brittien saarilta, Fuller'sin tuotanto on aivan omaa luokkaansa tähän tarkoitukseen.

Sellainen vinkki vielä aloitteleville, että pistäkää muistiin ensimmäiset 5 sikarianne ja miltä ne maistuivat. Sen jälkeen kun olette polttaneet seuraavat 5-10 sikaria, polttakaa uudestaan nuo ensimmäiset sikarit ja verratkaa siihen miltä ne ensimmäisellä kerralla maistuivat. Yllättävää huomata, kuinka helvetin erilaiselta ne voi "kokemuksen" kartuttua maistua.

Ainiin, ja välineet kannattaa hommata heti kärkeen kuntoon. Itse käytän sytytykseen Palion Cigar King - butaanisytytintä (sikarin sytyttämiseen tarkoitettu), kustansi n. 25e. Leikkurina toimii Xikarin kaksiteräinen Xi1, joka kustansi Saksan maalta n. 60e + postikulut jotain 15e. Alkuun itse sytytin tulitikuilla ja leikkasin terävällä veitsellä, toki joku ninja leikkaa varmasti vaikka voiveitsellä (leikkurihan ei sikarissa maistu), mutta kunnon leikkuri helpottaa huomattavasti. Sen sijaan makuero sytkärillä/tulitikuilla ja kunnon sytyttimellä sytyttäen on kuin yöllä ja päivällä. Eli ainakin kunnon sytytin kannattaa EHDOTTOMASTI hommata.

Ja jos tästä nyt jollekin on apua ollut, niin kysykää ihmeessä, mielelläni vastaan.:)

Ainiin, ja välineet kannattaa hommata heti kärkeen kuntoon. Itse käytän sytytykseen Palion Cigar King - butaanisytytintä (sikarin sytyttämiseen tarkoitettu), kustansi n. 25e. Leikkurina toimii Xikarin kaksiteräinen Xi1, joka kustansi Saksan maalta n. 60e + postikulut jotain 15e. Alkuun itse sytytin tulitikuilla ja leikkasin terävällä veitsellä, toki joku ninja leikkaa varmasti vaikka voiveitsellä (leikkurihan ei sikarissa maistu), mutta kunnon leikkuri helpottaa huomattavasti. Sen sijaan makuero sytkärillä/tulitikuilla ja kunnon sytyttimellä sytyttäen on kuin yöllä ja päivällä. Eli ainakin kunnon sytytin kannattaa EHDOTTOMASTI hommata.

Yllättävän hyvä valinta ensimmäiseksi sytyttimeksi on tuollainen "taskutoho", mitä ihan rautakaupoissa, Hong Kongeissa jne. myydään. Maksaa about kympin, hyvä saatavuus ja toimii samalla tavalla kuin hifimmät siggesytkät. Iroda on ainakin ihan toimiva merkki. Miinuksena on hieman karu ulkonäkö johonkin Dupontteihin verrattuna. Ja kaasua kanssa kuluttaa aika reippaasti.
Oikeastaan kaikki torch-tyyppiset sytyttimet on mielestäni ihan hyviä. Jotkut vannovat sikaritikkujen nimeen, mutta omasta mielestä ne on vähän hankalia.
EDIT: Näyttää Sikaritalollakin olevan vastaava myynnissä nimellä "Perustorch"

Joo eli tosiaan seetripuuta varmaan tarkoitit "sikaritikuilla". Ks. puljusta oma Paliokin on, 17,90 näytti olevan hintaa, hemmetin hyvä ja suht tyylikäskin mustana.

Mitä tulee S.T Duponttiin, niin sellainen täytyy kyllä vielä joskus hankkia. Sitten kun rikastuu :D

Jeppistä. Nyt on sitten tuota Montecriston Open-sarjaa testattu. Poltin siis sarjan pienimmän sikarin, eli Juniorin. Vertailun vuoksi poltin myös toisena iltana perussarjan saman kokoluokan edustajan, No 5:n. Juniori oli kokoisekseen kyllä yllättävän hyvä smoke. Mielestäni kuitenkin tuo normaali vitonen hakkasi helposti tämän pötkön. Openista puuttui mielestäni se Montecriston tyypillinen aromi, juuri se joka tekee Habanosta Habanon. Open-sarja siis todellakin sopii luultavasti ensimmäisiksi sikareiksi, tai kokeneemmallekkin nautiskelijalle, joka diggailee erityisen miedoista ja pehmeistä aromeista.

Kävin muuten myös kiertelemässä tuolla etelä-naapurissamme. Tartussa oli ihan loistava viinikellari (Püssirohukelder?), jossa oli ihan ok valikoima kuubalaisia. Humidori oli kondiksessa ja myyjä leikkasi ja sytytti sikarit asiallisesti. Tallinnassa kävin reissun aikana sekä La Casa Del Habanassa, joka tarjosi erittäin kattavan valikoiman kuubalaisia, että Sigari majassa, josta löytyikin dominikaaneja ja muita ihan reilusti. Molemmissa liikkeissä oli hyvät humidorihuoneet (ns. Walk-In), josta sai mieleiset sikarit käydä valitsemassa. Palvelun kannalta molemmat paikat saivat ihan kiitettävät arvosanat meikäläiseltä. Erityisesti Sigari majassa on aika kuningasmeininki. Ja La Casassa todella mukava myyjä. Suosittelen lämpimästi.

Mitä muiden Pakkislaisten suupielissä on lähiaikoina savunnut? =)

:D

Jees. :) Anttilassa on tosiaan ihan kiva valikoima. Taitaa löytyä myös leikkuria ja muuta sälää. Siellä info-tiskin luota löytyi ainakin vielä kuukausi sitten. Löytyy muuten myös Suomessa vähän harvinaisempia hyviä sikareita. Varsinkin dominikaaneja on mukava kattaus. Ainoana miinuksena on se, ettei myyjät taida olla kovin ammattimaisia, pitää melkein itse tietää mitä hakee. Mutta Anttilan ja ravintoloiden valikoimalla pärjää kyllä todella pitkälle, ainakin omasta mielestä paljon mukavampi napata sikarit "hyllystä" kuin tilailla netistä. Mutta kukin tyylillään tietysti. Hyviä savuja! :D

Ostelin juhannukseksi tollasen Romeo y Julieta pötkön, niin hyi saatana mitä paskaa. Pitää varmaan koittaa joskus toiste jotain toista sikaria, meinaan ei tuo kyllä sytyttänyt mitään sikarimiehen himoja itessä. Kävi kyllä myös ihan työstä poltella sitä, hirvee jööti. No joku toinen kerta sitten paremmalla onnella, pitää ostaa joku toinen.

Ostelin juhannukseksi tollasen Romeo y Julieta pötkön, niin hyi saatana mitä paskaa. Pitää varmaan koittaa joskus toiste jotain toista sikaria, meinaan ei tuo kyllä sytyttänyt mitään sikarimiehen himoja itessä. Kävi kyllä myös ihan työstä poltella sitä, hirvee jööti. No joku toinen kerta sitten paremmalla onnella, pitää ostaa joku toinen.

Kokeile jotain muuta. Itsekkään en oikeen RyJ:tä diggaile. Aika tukkosia on ollut jokainen polttamani pölli.

Joo nimenomaan olivat aika tukkosia, kaks kun ostin. Viisaana miehenä oisin ostanut toisen jotain toista merkkiä, mutta minkäs teet. Voisi seuraavaksi tuota Montecristoa kokeilla, vai mikä olisi RealA:n sikariehdotus näin hinta- laatusuhteeltaan hyvälle sikarille? En oikein 20€ kehtaa maksella, taisi tuo Cohiba olla sieltä kalleimmasta päästä, mitä Anttilassa myytiin.
Eihän se hinta sitä makua ratkaise, tuli myös todettua tuota RyJ:tä poltellessa, sekin maksoi kuitenkin vähä vajaa kybän. Joku 3€ sikari, nimeä en muista, oli varsin taivaallisen makuinen tohon eellä mainittuun pölliin.

Tulee hyvin myöhässä, erinomaisia oli Cohiban Secretos sikarit.
Helposti palava, eikä väkevöitynyt nimeksikään loppua kohden.
Suorastaan erinomainen vaihtoehto..

Liitteet

• 29166_404787613179_601233179_4218901_7818387_n.jpg
    29166_404787613179_601233179_4218901_7818387_n.jpg
    54,8 KB · Katsottu: 1 432

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom