Hyvät rasvat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kallo
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Mitä ovat ns. hyvät rasvat? Ilmeisesti oliiviöljy ja pellavaöljy.
Mitä hyötyä niiden käyttämisestä on ja mikä olisi sopiva päiväannos?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kylmäpuristettu vehnäalkioöljy missä on lesitiiniä mukana.se ainakin edistää rasva-aineenvaihduntaa.25-50ml päivässä vois olla sellanen sopiva annos.

Voitaisiin sanoa, että "pahoja rasvoja" (tyydyttyneitä rasvahappoja) ovat eläinrasvat, kovetetut kasvisrasvat ja kookosrasvat, nämä ovat suurimpia sydän- ja verisuonitautien aiheuttajia, nostavat "pahan" kolesterolin määrää, kun taas "hyvät rasvat" (tyydyttymättömiä rasvahappoja), kuten omega3( ja 7 ja lie mitä) ja kasvirasvat (lukuunottamatta niitä kovetettuja ja kookosrasvoja) nostavat "hyvän" kolesterolin määrää ja laskevat sitä em. "pahaa".

Ja kyllä, oliiviöljy ja pellavaöljy niihin hyviin, kuuluvat niihin hyviin, mutteivat suinkaan ole ainoita (esim. rypsiöljy on myös hyvä, erityisesti kylmäpuristettu.).

Mitä hyötyä? Huonojen kolesterolien aleneminen ja hyvien lisääntyminen, laskenut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Varmaan muutakin on...

Annostus? Korvaa huonot rasvat päivittäisessä käytössä hyvillä... laita vaikka margariinin sijasta leivän päälle rypsiöljyä. Kaikkeen ruoan laittoon käy myöskin esim. voin sijaan paistamisessa. Minä esim. tapaan heittää liian kuivan riisiannoksen sekaan ruokalusikallisen...
Päiväannosta on vaikea sanoa, mutta riittää oikein hyvin, kun otat huonoja pois ja tilalle hyviä, näin ne kolesteroliarvot lähtee parempaan suuntaan.
Toivottavasti autto.

Originally posted by Kilppa

laita vaikka margariinin sijasta leivän päälle rypsiöljyä.

Hui kalama! :p Jos on vaalee leipä, niin se on ton jälkeen semmonen ittensä tukkoon imeny pesusieni. Semmonen löysä lätty. Ruisleivän päällä toi menis varmaan aika jonglööraukseks ettei öljyt tipu lattialle. En tiä, kaipa mä ton nyt oikeen ymmärsin...? Hassu juttu vaan toi leivänpäälle laittaminen. Kyllä sitä voi suoraan pullonsuusta ottaa vähän huikkaa. (Niinkun mä eilen... kauhee hängööveri :( )

Kyllä sitä voi laittaa leivän (lue: sämpylän, mieluiten halkastun) päälle oikein hyvin, kunhan ei puolta pulloa liruttele...

paras rasva on omega-3 (EPA (eicosapentaenoic acid) / DHA (docosahexaenoic acid)) mutta varsinkin miesten hormonitoiminnalle ovat tarkeita kaikki muodot.

n-3(omega-3) rasvoja pitaisi saada ravinnossa suhteessa 1:1 tyyppeihin n-6/n-9 mutta kaytannossa nykyajan ruokavaliossa n-6/n-6 ovat ylivoimaisesti edustettuina

kylmanveden kalarasvat ovat ylivoimaisesti parhaita vrt. kasviperaisiin rasvoihin

medliness on joitakin viitteita joista ei selvia todisteita mutta epailykset pellava/rypsioljyn yhteydesta mahdolliseen eturauhasen syopaan, tama siis vain epailya, ei todisteita talla hetkella

rasvoja ei pida koskaan kuumentaa, paistaa tai keittaa

naisten hormonitoiminnalle n-6 voi olla hieman suurempi kuin n-3

n-3 minimitarve suurenee ian mukana, juuri kun ihmiset alkavat vahentamaan rasvojen syontia ja muodostuu helvetinmoinen catch-22 haiman ja maksan toiminnan kannalta jotka eivat pysty tuottamaan steroideja hiilihydraateista ja nousevat insuliinitasot tukkivat reseptorit - triglyseriinit nousevat, seurauksena valkosolujen immuunireaktio, verisuonien tukkeutuma, sokeritauti..jne..

Originally posted by Kimppu

...

Nyt alkoi kiinnostamaan eli miksi rasvoja ei saa kuumentaa? Käytännössä olen huomannut että kun lorauttaa kylmäpuristettua oliiviöljyä(sitä saatanan pahaa) pannulle niin paha maku ja haju poistuu kun öljy kuumenee, eli varmaan jotain tapahtuu...

"Hyvällä" rasvalla saa paremman r-aineenvaihdunnan ja rasvanpoltto sujuu paremmin. Omega 3/6 iltasin ja aamusin ja sit ruokailujen yhteydes oliiviöljyä naamariin.
Kyllä ainakin mulla alkoi ihra lähtee vähän paremmin pois.
Helvetin pahaa se oliiviöljy on, mut veden kanssa kun ottaa, niin ei tunnu missään. :)

mites paljon ota omega3:a kannattaa käyttää, isommilla satseilla kun rupee ainakiin mulla vuotaan nenästä verta jonkuun viikon käytön jälkeen, kai se verta ohentaa jonkuun verran

Sun kannattaa ihan kokeilla, että mikä olisi sulle sitten se sopiva annostus. Itellä ei ole mitään vastaavia ongelmia. Miten olet tähän mennessä ottanut ja minkä kokoinen olet??

4 grammaa päivässä oon ottanu, painoa on 101kg

öljyä ruisleivän päälle

Originally posted by rintafile

Ruisleivän päällä toi menis varmaan aika jonglööraukseks ettei öljyt tipu lattialle.

Meillä jonglöörataan päivittäin ja monta kertaa ;) Käytämme siis öljyjä nimenomaan ruisleivän päällä. Esim. ruispaloista valitaan se toinen, sileämpi puoli, laitetaan leivälle tilkka öljyä ja hierotaan toisella palalla öljyt leivälle - samalla öljyyntyy tietysti myös se toinen pala. Hyvää on!

enpäs tiedä kuinka "hyvää rasvaa" auringonkukkaöljy on mutta tonnikalahiutaleet öljyssä ruisleivän päällä maistuu tosi hyvältä.

Originally posted by Kimppu

Mulla alko lähinnä tässä kiinnostaan, että miten se ois sitten tarkotus pihvinsä paistaa? Ja toisaalta, ellei ole täysin kasvissyöjä, veikkaan, että toi on mahdotonta.

kaivetaanpas tämä vanha threadi esille täältä ku ei uuttakaan viitti vanhasta asiasta avata.

onko kellään nyt OIKEASTI tietoa siitä miten hyvät rasvat reagoivat kuumentamiseen. eli onko ihan turhaa lisäillä sitä oliiviöljyä pannulle ku paistaa jotain??

Originally posted by BonBon
mites paljon ota omega3:a kannattaa käyttää, isommilla satseilla kun rupee ainakiin mulla vuotaan nenästä verta jonkuun viikon käytön jälkeen, kai se verta ohentaa jonkuun verran

Itse vetelen Vitamar-merkkistä kalöljyä (7.20 euroa Citymarketissa) 4 tl päivässä. Siitä saa n. 3,5 grammaa n-3 sarjan rasvahappoja (epa & dha). Ei oo ainakaan mulla alkanut verta tulemaan nenästä. Toi Vitamar on kohtuuhintasta muihin litkuihin verrattuna ja rasvahappopitoisuudet paljon paremmat kun muissa oljyissä ja kapseleissa. Epa/dha-suhde on suunnilleen sama kuin lohessa. Tuossa joku jo kirjoittikin, että Suomalaisten (ja länsimaalaisten yleensäkin) n-3 / n-6 suhde on päin seiniä. Eikä sitä kannata ainakaan lisää mennä sotkemaan ottamalla n-6 sarjan öljyä putelista. Kertatyydyttymättömiä öljyjä (oliiviöljy, pähkinät) voi kyllä (järjen rajoissa) käyttää minkä huvittaa.
Rasvahapoista suomeksi voi lukea tuosta: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/index.html Ja sieltä r:n kohdalta rasvahapot. Mainospuhesiivilä päälle :-)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom