Hyväpalkkainen työ ilman koulutusta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
IT- spesialisti/konsultti, jos olet luonnon lahjakkuus haalimaan vanhaa rautaa ja seuraamaan IT-kehitystä. Voit peruskoulu pohjalta luoda itsellesi testiympäristön kotiin ja eri softien trial-versioilla harjoitella itsesi sille tasolle, että voit mennä suorittamaan sertifikaatteja erinäisistä kokonaisuuksista. Kun alkaa olla riittävä määrä kolme ja nelikirjaimisia yhdistelmiä CV:ssä, niin sitten vaan oma firma pystyyn ja laskuttamaan 150€/h + kulut.

hahea, hieno suunnitelma :D

"trial-versioilla" :):)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmm, aika hankalaa. Ensinnäkin näkisin, että hyvällä IT -spesialisti/konsultilla pitää olla jo nuoruudesta lähtien kerättyä kokemusta tietokoneiden käytöstä. Tuskin kukaan ihan puumetsästä voi vain alkaa trial-versioilla vetään jotain testiympäristöä kotona, jos ei osaa edes winukkaa asentaa. Eri asia on tietenkin jos tietämys on jo valmiiksi sillä tasolla, että tietää perusperiaatteet dosseista, windowseista, osaa jotain ohjelmointikieltä ja vielä saanut vuonna 92 Ultima seiskaan 620kt conventional memoryä command.syssiä ja autoxec.battia hinkkaamalla.
Sanoisinpa, että hankalimmasta päästä on tuo idis, tehdä omista taidoista tuote jota myydä. Jos osaa sen ja tietää miten se toteutetaan, niin on jo tod.näk. töissä jossain it-alalla.
Eikä lisäksi nykyisessä taloustilanteessa oman osaamisen kauppaaminen ole kovin helppoakaan, eli pitää olla kyllä markkinointipuolikin hanskassa.

Njooh, eihän tuo helppoa ole, mutta ei mahdotonta. Tietysti tarvitaan lahjoja ja kiinnostusta alaan. Muutaman tuollaisen kaverin tavannut. Heidän ura on alkanut peruskoulu ikäisenä kesätöillä ATK-firmassa/kaupassa. Tietysti taustalla tietokone-harrastus. Siitä innotuneena amikseen atk-asentajan linjalle, mutta lopettaneet sen kesken ja menneet töihin. Pikku hiljaa työn ohessa sertifikaatti varasto on kasvanut. Mikä tässä on kaiken ydin, näillä kavereilla ei ole mitää korkeakoulu/yliopisto -tutkintoa ja ovat alansa huippuja.
 
Opiskelen lukiossa atm, ilta/vknloppu töitä teen puhelimessa myyden lehtiä, ja voin kyllä kertoa että pitää tehdä todella paljon töitä. Pitää myös olla valmis kuuntelemaan kaikenlaista paskaa puhelimessa.
Palkka on tällä hetkellä n. 6e/tunti koska palkka on suhteessa myyntii. Palkkaus menee 4.19e tunti jos myy yli 25e/ tunti + 4prosentin proviisio ja päiväbonus jos yltää päivän myynnillä yli 180e.
Toki jokaiseen työhön oppii, mutta todennäköisesti alkoholisoituu ennemmin tai myöhemmin jos kyseiselle alalle lähtee. Pitää olla alalla todella kauan että yltää 2000-4000e/kk palkkoihin.
En suosittele kenellekkään :D Palkka on surkea ja välillä tulee päiviä jolloin ei tule yhtään myyntiä -> ei yhtään palkkaa. Pitää jaksaa olla koko ajan tekopirteä koska väsyneenä ei saa kauppaa.
Edit: Jos lähtee alalle, pitää olla paljon sukulaisia jotka ovat valmiita ostamaan lehtiä ettei tule nollapäiviä. :D
 
Opiskelen lukiossa atm, ilta/vknloppu töitä teen puhelimessa myyden lehtiä, ja voin kyllä kertoa että pitää tehdä todella paljon töitä. Pitää myös olla valmis kuuntelemaan kaikenlaista paskaa puhelimessa.
Palkka on tällä hetkellä n. 6e/tunti koska palkka on suhteessa myyntii. Palkkaus menee 4.19e tunti jos myy yli 25e/ tunti + 4prosentin proviisio ja päiväbonus jos yltää päivän myynnillä yli 180e.
Toki jokaiseen työhön oppii, mutta todennäköisesti alkoholisoituu ennemmin tai myöhemmin jos kyseiselle alalle lähtee. Pitää olla alalla todella kauan että yltää 2000-4000e/kk palkkoihin.
En suosittele kenellekkään :D Palkka on surkea ja välillä tulee päiviä jolloin ei tule yhtään myyntiä -> ei yhtään palkkaa. Pitää jaksaa olla koko ajan tekopirteä koska väsyneenä ei saa kauppaa.
Edit: Jos lähtee alalle, pitää olla paljon sukulaisia jotka ovat valmiita ostamaan lehtiä ettei tule nollapäiviä. :D

Eri puhelinmyyntifirmoissa on käytössä erilaiset työehtosopimukset, eli joissain paikoissa kyllä löytyy ihan "ok" pohjapalkkakin vaikkei myisi yhtään mitään. Opintojen ohessa varmasti ihan näppärää hommaa, mutta tuskin montaa vuotta tuota kukaan sitten kokopäiväisenä jaksaa tehdä..
 
En tiedä onko tässä jo mainittu ku ei jaksa kaikkea lukea eli ite oon ollut tunneli/kaivos alalla armeijan jälkeen ja mitään koulutusta nuihin hommiin ei tarvi jos ei panostajan paikkaa haaveile. Siihenkin riitti n.4kk kurssi kun kävin sen itse. Palkka ei alle 50k ole jäänyt vuodessa nuissa homissa 8h/päivä työllä. Ylitöillä/erikoistöillä esim. kuilumiehet helposti 70k. Toki ei siinä rikastumaan pääse ku veroprosentti on jo korkea.. :(
 
^Mutta eikö tossa ole vaarana jäädä loukkuun maan sisään, ainakin kun mitä olen uutisia seurannut?
Mistä tommoseen tunneli/kaivosmieheksi pääsee? Työkkärin sivuilta vaan hakemusta vetämään?
 
Helvetti kun itellä on työpaikan haku edessä ihan kohta eikä oikeastaan mitään hajua mitä sitä rupeis tekemään.. Koulutus on kone- ja metallialalta mutta ei kyllä sinne suuntaan ole kauheasti kiinnostusta, tai mihinkään muuhunkaan tehdashommiin. Jotain siistiä ja kevyttä hommaa sais olla. Palkalla ei niin väliä kunhan sillä tulis toimeen(eli varmaan joku 1800-2000e/kk ois kohtuu realistista työssä kun työssä) ja viihtyis töissä.

Noita myyntihommiahan näkyis olevan paljon tarjolla ja niistä on täälläkin kovasti puhuttu mutta hieman epäilyttää omat rahkeet kaupan vääntämiseen vaikka Arska sanokin että NEVER EVER BE AFRAID OF FAILURE! :D Etenkin kun ei oo MITÄÄN hajua miten sitä työtä käytännössä tehdään. No puhelimella varmaan juu soitellaan ja yritetään tyrkyttää mutta kyllä siihen varmaan jotain taustatyötäkin sisältyy? Sekin että jos sitten samantien on kengän kuva perseessä jos on hiljasempaa.

Saa ehdottaa jotain kohtuupalkkaista kevyehköä työtä mihin ei kauheita vaatimuksia kun koulutusta ei tosiaan kummemmin ole. Kyselin nyt täällä kun en viittinyt omaa ketjua perustaa sen takia ettei mun palkkavaatimukset olekkaan ketjun tasolla noin yleisesti :D
 
Noita myyntihommiahan näkyis olevan paljon tarjolla ja niistä on täälläkin kovasti puhuttu mutta hieman epäilyttää omat rahkeet kaupan vääntämiseen vaikka Arska sanokin että NEVER EVER BE AFRAID OF FAILURE! :D Etenkin kun ei oo MITÄÄN hajua miten sitä työtä käytännössä tehdään. No puhelimella varmaan juu soitellaan ja yritetään tyrkyttää mutta kyllä siihen varmaan jotain taustatyötäkin sisältyy? Sekin että jos sitten samantien on kengän kuva perseessä jos on hiljasempaa.

Saa ehdottaa jotain kohtuupalkkaista kevyehköä työtä mihin ei kauheita vaatimuksia kun koulutusta ei tosiaan kummemmin ole. Kyselin nyt täällä kun en viittinyt omaa ketjua perustaa sen takia ettei mun palkkavaatimukset olekkaan ketjun tasolla noin yleisesti :D
Käy työn ohessa myynnin ammattitutkinto niin pääset jyvälle. Tai lue edes käytännönönläheinen myyntiä käsittelevä kirja.
Toisaalta työnantaja kyllä kouluttaa alkuun, oma asenne on tärkein.
 
Mitä omassa työpaikassa on katsellut noita myyjiä, niin aika paljon tarvitaan tuotetietämystä sekä alan tuntemusta. siis ainakin, kun puhutaan "teknisen" puolen kaupasta.. Enemmänkin myyjä toimii useimmiten ongelman ratkaisijana, toki teknisten tukihenkilöiden avulla, mutta tukikaan ei voi auttaa, jollei myyjä ole ymmärtänyt mitä asiakas haluaa.
 
Kaveri ajaa pyöräkuormaajaa jossain louhoksella tms. Joutuu siellä asumaan asuntovaunussa noin aina kuukauden päivät, mutta tienaa kohtuudella 4500e/kk. Eipä siinä sitten muuta elämää olekkaan.
 
Kyllä se vaan niin on, että provisiopalkka (OK ehdoilla) on se tie millä "helposti" pääsee hyviin ansioihin. Omalla taidolla ja ahkeruudella vaikutat suoraan palkkaasi. Hyvää kuukausipalkkaista/tuntipalkkaista työtä onkin jo huomattavasti hankalampi löytää.
 
Ketju luettu läpi.

Olen vakavissani miettinyt mahdollisuutta lähteä töihin Norjaan kirjoitusten jälkeen. Kerkeisin tehdä semmoset 3kk hommia ennen armeijaan menoa.
Lueskelin/googlailin paljon tuosta Norjassa työskentelyn mahdollisuudesta. Paljon linkkejä kasalin ja kaikkea en ole vielä ihan lukenut. Ilmeisesti sangen korkeet kustannukset. Kielitaidoista norjankieli oli juttujen perusteella melkeinpä vaatimus, mutta luulisi kai tuota englannillakin pärjäävän (ainakin joidenkin mielestä) - tai sehän selviää vasta työantajan kanssa keskustellessa.

Onko Norja yhä eräs hyvä mahdollisuus hyväpalkkaiseen työhön ilman koulutusta tai onko siellä työmarkkinat muuttuneet tässä viimeaikoina? Miltä aloilta saa töitä? Onko kellään kohtuu tuoreita kokemuksia Norjan puolelta, kavereilta kuultua tms.?

En omaa koulutusta, eli lukiopohja (ABI). Eli ilmeisesti vois olla mahdollisuus jonnekkin kalatehtaalle tms., ehkä ravintola-alalle?. Varmaan mieluiten tekisin tehdashommia.

Oma tilanne on se, että lukiossa ollaan kirjoilla, eli se pitää minut käytännössä tällä paikkakunnalla kiinni aina johonkin 28.3 asti. Töissä olen kulkenut paikallisella sahalla jo jonkun aikaa, kun tuo lukio meni liian rennoksi/loppui. Sieltä tulee sitä alinta €/h, taitaa olla joku 7.79€/h. Kirjoitin työsopimuksen määräaikaisena tuonne huhtikuulle asti. Oli kuitenkin työantajan kanssa puhetta, että suurella todennäköisyydellä saisin tehdä töitä myös armeijaan asti (kuten velikin). Ja yks toinenkin työpaikka katottuna/sovittuna, eli Suomenkin puolella mulla lienee hommia armeijaan asti.

Mua vaan kiinnostaa ns. "seikkailu/kokemukset/haasteet", eli jos Norjasta sais töitä paremmalla palkalla, niin voisin hyvinkin lähteä. Henkilönä uskoisin olevani sopiva - olen lyhyen ikäni tehnyt raskaitakin töitä ja henkisestikkin uskon olevani erinomaisen kykenevä lähtemään sinne päin maailmaa.

Tällä foorumilla on tosi vähän infoa Norjassa työskentelystä, eli varmaan joudun muilla foorumeilla kyselemään/lukemaan tietoa. Kysyinpähän kumminkin, jos sattuis joku henkilö löytymään tältäkin laadullisesti IMO parhaalta foorumilta, jolla olisi tietoa asiasta.

T: - Kalatehtaalle halajava


(Muutkin tässä ketjussa esiintyneet hommat mahtais sopia mulle, mutta niistä ei ole tarvetta kysellä sen enempää - voin ite hoitaa sen puolen)
 
Tulipa tälläinen mieleen että mikäköhän olisi kovapalkkaisin duuni johon voisi opiskella oppisopimuksella?? Tiedän että oppisopimuspaikkoja ei oo kovin helppo saada, mut ainahan sitä vois yrittää! :)

Oon vaan niin kyllästynyt omaan paskaan palkkaan(n.3000/kk) että olis kiva päästä tienaamaan vähän enemmän. Sitten kuitenkaan ei pysty lähtee mihinkään kunnolla opiskelee kun on asuntolaina jne...
 
Tulipa tälläinen mieleen että mikäköhän olisi kovapalkkaisin duuni johon voisi opiskella oppisopimuksella?? Tiedän että oppisopimuspaikkoja ei oo kovin helppo saada, mut ainahan sitä vois yrittää! :)

Oon vaan niin kyllästynyt omaan paskaan palkkaan(n.3000/kk) että olis kiva päästä tienaamaan vähän enemmän. Sitten kuitenkaan ei pysty lähtee mihinkään kunnolla opiskelee kun on asuntolaina jne...

Kovimmat TES mukaiset palkat duunareilla taitaa olla ahtaajilla ja paperimiehillä. Oppisopimuksesta en tiedä, mutta ahtaajaksi riittää kahden viikon perehdytys. Toki molemmat alat ovat jo tähdenlentonsa nähneet eli tuskin töitä löytyy uusille. Lisäksi joka paikkakunnalla ei taida paperitehdasta tai satamaa löytyä.

Lähtökohtaisesti alat joissa tulot voivat nousta keskiarvoa korkeammiksi ovat ne jotka A) tuottavat hyvin (hyvä kate) omistajan näkökulmasta B) Tehtävät ovat sellaisia ettei kuka tahansa voi hypätä suoraan kadulta hommiin C) Vahva liitto takana joka on osannut neuvotella työehdot ja taulukkopalkat kohdilleen (vaikuttaa vain sellaisilla työpaikoilla joilla on tapana maksaa vain taulukkopalkkoja) D) Vaativat uhrauksia työntekijältä esim. työaika tai työn rasittavuus tms F) Taulukkopalkan lisäksi on mahdollisuus omalla ahkeruudella saada erilaisia tuotantolisiä, suoritepalkkauksia, bonuksia yms.

Noilla perusteilla rupeat haarukoimaan eri aloja ja varmaan löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin ahtaus tai paperinteko.
 
Musta parhaan liksan saa ihan heittämällä tietyistä myyntihommista. Jos kestää sen, ettei oman palkan suuruudesta ole välttämättä mitään takuita, ja löytää sellaisen firman tai tuotteen, jonka kanssa tulee hyvin toimeen, niin mä lähtisin ratkaisemaan tätä juttua sitä kautta.
 
Tulipa tälläinen mieleen että mikäköhän olisi kovapalkkaisin duuni johon voisi opiskella oppisopimuksella?? Tiedän että oppisopimuspaikkoja ei oo kovin helppo saada, mut ainahan sitä vois yrittää! :)

Oon vaan niin kyllästynyt omaan paskaan palkkaan(n.3000/kk) että olis kiva päästä tienaamaan vähän enemmän. Sitten kuitenkaan ei pysty lähtee mihinkään kunnolla opiskelee kun on asuntolaina jne...
Kyllä kai varteenotettavin vaihtoehto tuossa tilanteessa olis lähteä juurikin myyntihommiin, kuten moneen kertaan tässäkin topicissa on mainittu. Jos 3000 e/kk on paska palkka, niin tuskin kannattaa ainakaan paperialalle lähteä. Palkka kasvaa ehkä pikkaisen, mutta en kyllä itse ainakaan lähtisi asuntovelallisena sotkeutumaan tuohon alaan. :)
 
Tulipa tälläinen mieleen että mikäköhän olisi kovapalkkaisin duuni johon voisi opiskella oppisopimuksella?? Tiedän että oppisopimuspaikkoja ei oo kovin helppo saada, mut ainahan sitä vois yrittää! :)

Oon vaan niin kyllästynyt omaan paskaan palkkaan(n.3000/kk) että olis kiva päästä tienaamaan vähän enemmän. Sitten kuitenkaan ei pysty lähtee mihinkään kunnolla opiskelee kun on asuntolaina jne...

Ei voi kun ihmetellä ihmisten ahneutta. Oma asiansa se tietenkin on mutta ei he***tti:jahas: Ite tulisin 1500€ bruttopalkalla loistavasti toimeen, maksaisin asuntolainan ja muut pakolliset maksut(yht.n.500€), ruuan ja bussilipun ja kaupungin salikortin. Ei sitä muuta tarvii, ja varmaan jäis jotain säästöönkin.

Mulla sama tilanne(palkka 3k kuussa ja asuntolaina), mutta lähden opiskelemaan reilu vuoden päästä, koska tämän hetkinen duuni vie hermot ja voimat, ketuttaa vaan koko ajan ma-pe. Helpompi ja vähemmän stressaavampi duuni tulevaisuudessa, enemmän vapaa-aikaa ja pienempi palkka. Nyt säästössä jo sen verran, että voi elää ja lyhennellä as.lainaa helposti muutaman 0 €/kk-opiskeluvuoden.
 
Back
Ylös Bottom