"Hyvä" työpaikka alla, mutta silti vielä kesätöihin/sivuduunia/viikonlopputöitä?

Liittynyt
28.2.2009
Viestejä
2 046
Onko kukaan lähtenyt "aikuisena" vielä painamaan kesätöitä, vaikka olisikin hyvä duuni alla? Entä viikonloppu- ja/tai sivuduunia? Vinkkejä mitä kannattaa tehdä? Miten tähän suhtaudutaan; joudutko selittelemään rekrytilanteessa vai saatko arvostusta ahkeruudesta?

Oma tilanteeni on se, että tuohon vuoden 2015 alkuun kihlattuni on lapsemme kanssa vielä kotona. Lapsi täyttää 2014 joulukuusssa 2 vuotta ja sen jälkeen koemme, että olisi sopiva hetki harkita työelämään paluuta emännälle ja päivähoitopaikkaa lapselle. Toki voihan tämäkin vielä muuttua ja odotamme pidempään, mutta tämä on tämän hetken ajatus.

Olen hyvin tyytyväinen työhöni, mutta se, että meitä on 3 henkeä ja vaimo saa vain kotihoidontukea nyt, aiheuttaa taloudellisesti tietysti nihkeämpiä aikoja, kuin aiemmin. Oma palkkani loppujen lopuksi saattaa elättää meidät tämän yli vuoden pituisen jakson, mutta miksi pihistellä? Olen nimittäin sen verran virtaa täynnä, että koen jaksavani sivuduunia ja vaikka kesätyön ensi kesänä. Jos alan raatamaan vähän enemmän, niin hyvin todennäköisesti jää myös hyvin säästöön ja sehän on erittäin hyvä juttu. Kyllä mä rahalle käyttöä keksin:)

Olen aikanaan painanut montaa työtä yhtä aikaa ja tehnyt tehtaassa 14-16 tuntisiakin päiviä aikanaan (en tietenkään peräkkäisinä päivinä, mutta joskus sesonkiaikaan painanu vaan menemään) eli tiedän kyllä omat rajani ja mitä raataminen tarkoittaa. Lisäksi otettava huomioon, että reilun vuoden mittainen jakso on aika lyhyt aika elämää ja voihan sivuhommat keskeyttää, jos vaikkapa päätoimessa alkaakin kauppa käydä kuin rajuilma.

Teen myyntitöitä ma-pe. Pääosin työpäivät asettuvat klo 8-16 raameihin, mutta tottakai varsinkin reissupäivinä homma on ihan toinen (hotelliöitä 2-4 kpl kuukaudessa). Tämän lisäksi olen jo lupautunut tekemään kaverini firmalle silloin tällöin hiukan iltatöitä. Lähinnä asiakkaiden kontaktointia klo 16-17 arkisin päätoimeni jälkeen aina silloin tällöin ja sähköpostittelua iltaisin. Nyt mietinnässä lisäksi mahdollinen lauantai- tai sunnuntaityö sekä se, että heinäkuussa olisin tehtaassa tms. kesätöissä.

Onko muita, jotka ovat tällaista tehneet? Onko ns. "freelancer"-verokortista mitään haittaa? Jos vaikkapa peruuntuu sitten tämä sivutyöidea syystä tai toisesta, niin joudunko jotenkin kärsimään, että olen ottanut ko. tyypin verokortin? Vai onko ko. kortti itseasiassa hyvä juttu itse kullekin; voi tarpeen tullen tehdä vähän jotain sivuhommia ilman, että on törkeän iso veroprosentti?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs se nainen ja lapsi tekee kun painat 16h työpäiviä putkeen? Onko se raha nyt niin kortilla, että pitää yhteisestä ajasta luopua?

Yleisin mihin on itse tullut törmättyä on se, että pyöritetään oman toiminimen/firman kautta jotain palveluita niiden varsinaisten töiden rinnalla. Pystyy helpommin säätämään sitä työkuormaa. Vaati toki sen, että on jotain erityisosaamista jota voi tuolla tavalla tarjota.
 
Mitäs se nainen ja lapsi tekee kun painat 16h työpäiviä putkeen? Onko se raha nyt niin kortilla, että pitää yhteisestä ajasta luopua?

No ne 2-4 kpl kuukaudessa kun tulee hotelliyö, niin silloin olen pitkään poissa (enemmän kuin sen 8 h luonnollisesti), mutta en mä tässä ole hakemassa kyllä tällä hetkellä 16 h työpäiviä. Jos teen pääsääntöisesti 8 h päiviä ja sitten kaverin firmalle ekstraa silloin tällöin tunnin pari ja sitten viikonloppuna lähtisin tekemään jotain, niin missään kohtaa ei tule 16 h päiviä.


Yleisin mihin on itse tullut törmättyä on se, että pyöritetään oman toiminimen/firman kautta jotain palveluita niiden varsinaisten töiden rinnalla. Pystyy helpommin säätämään sitä työkuormaa. Vaati toki sen, että on jotain erityisosaamista jota voi tuolla tavalla tarjota.

Mä en osaa muuta kun puhua (siksi olen myyntityössä :)) ja sitten tehdä simppeliä tehdashommaa. Elintarviketeollisuuden laitteiden parista hiukan erityisosaamista.
 
Mä en osaa muuta kun puhua (siksi olen myyntityössä :))

Konsultti, life coach, mitä näitä nyt on. Jos osaat opettaa niin voit vetää vaikka puhekursseja, miten tulla paremmaksi puhujaksi. Tuotteistaminen ja myyminen onkin sitten toinen juttu, ideoita on kuitenkin helppo heitellä. :D

Ihan konkreettisena esimerkkinä yhdessä edellisessä työpaikassa järjestettiin asiakaspalvelukurssitus. Sinne tuli ostettuna palveluna joku konsultti kertomaan, miten ihmisille pitää puhua ja sitten harjoiteltiin. Nuo nyt eivät mitään ihmeellisiä pätevyyksiä vaadi ja monesti se teoria ei edes ole kyseisillä tapauksilla sieltä vahvimmasta päästä, mutta esiintymistaidot onkin sitten omaa luokkaa.
 
Mitäs se nainen ja lapsi tekee kun painat 16h työpäiviä putkeen? Onko se raha nyt niin kortilla, että pitää yhteisestä ajasta luopua?

Ihan sama tuli mieleen. Reissupäivät, kontaktoinnit, kaverin firma ja sähköpostit luulisivat olevan tarpeeksi rasittavia nuorelle lapsiperheelle.
Ja onko freelance-verokortti edes tarkoitettu tuollaiseen tilanteeseen, jossa on selkeä "päätyö". Jos nyt tekisit vaikka sen kuukauden keikan tehtaassa kesällä ja maksaisit verot 40%:n mukaan, niin vastaavasti loppuvuoden veroprosenttia voisi päätyön osalta tiputtaa.
 
Konsultti, life coach, mitä näitä nyt on. Jos osaat opettaa niin voit vetää vaikka puhekursseja, miten tulla paremmaksi puhujaksi. Tuotteistaminen ja myyminen onkin sitten toinen juttu, ideoita on kuitenkin helppo heitellä. :D

Ihan konkreettisena esimerkkinä yhdessä edellisessä työpaikassa järjestettiin asiakaspalvelukurssitus. Sinne tuli ostettuna palveluna joku konsultti kertomaan, miten ihmisille pitää puhua ja sitten harjoiteltiin. Nuo nyt eivät mitään ihmeellisiä pätevyyksiä vaadi ja monesti se teoria ei edes ole kyseisillä tapauksilla sieltä vahvimmasta päästä, mutta esiintymistaidot onkin sitten omaa luokkaa.

Tän kaverin firman kautta (jolle teen vähän sivutyönä tunteja) voitaisiin muuten tuotteistaa tuollainen idea! Toki tuo pitäisi vaan järjestää sitten oman ykköstoimeni jälkeen alkuillasta tai sitten viikonloppuna. Toki viikonloppu ei mahdottomuus, koska monet myyntifirmat yms. pitää kvartaalipalavereja jne. esim. pe-la, pe-su tai la-su. Ensimmäisessä myyntityössäni meillä oli palavereja pe-la melko usein ja sinne tuli lauantainakin huuhaa-konsultti neuvomaan myynnissä, vaikka ei vittujakaan ymmärtänyt mistään.

Hyvä idea!

- - - Updated - - -

Ihan sama tuli mieleen. Reissupäivät, kontaktoinnit, kaverin firma ja sähköpostit luulisivat olevan tarpeeksi rasittavia nuorelle lapsiperheelle.
Ja onko freelance-verokortti edes tarkoitettu tuollaiseen tilanteeseen, jossa on selkeä "päätyö". Jos nyt tekisit vaikka sen kuukauden keikan tehtaassa kesällä ja maksaisit verot 40%:n mukaan, niin vastaavasti loppuvuoden veroprosenttia voisi päätyön osalta tiputtaa.

Hyvää näkemystä! Tästä syystä kysyin siitä freelancer-kortista, koska en tiennyt.

Tuokin hyvä näkemys, että teen kaverin firmalle ja mahdollisesti kesätyöt 40 %:lla.
 
Mulla on sivutuloverokortissakin perusprosentti ja lisäprosentti, ei mene sivutyö 40 %:lla. Tosin kyse on aika vakiintuneesta järjestelystä (olen käräjäoikeuden lautamies jo yhdeksättä vuotta). Voisin kuvitella, että verottajalta voisi yrittää ruinata vastaavaa, jos on hyvä arvio sivutulojen määräksi.
 
En ihan täysin ymmärrä tota verokorttihommaas, ei kai sillä ole väliä millä kortilla makselet, kunhan vuoden aikana makselet tulojasi vastaavan määrän veroja? Mulla oli pitkään freelancekortti, kopsailin sitä aina uudelle työnantajalle. Prosentti oli vuosiarvioni mukainen ja silloin se piti, joten mätkyjä ei tullut.

Ajankäytöstä olen Pandakarhun kanssa samoilla linjoilla. Raha on rahaa ja sitä aina tarvii, varsinkin lapsellisena kun on milloin mitäkin vaatehankintaa. Osteltiin juuri esikoiselle välikausikengät ja talvikengät, 60e per pari. Siihen välikausivaatteet ja talvivaatteet, talviharrastusvälineitä ja sen sellaista, niin kyllä siinä olis kiva jos säästöönkin jotain jäis. Mutta en silti lähtisi uhraamaan omaa vapaa-aikaa lisätienestin vuoksi. Ellei siitä maksettais huomattavaa palkkiota.

Oletko puolisosi kanssa keskustellut tästä, millä linjoilla hän on? Jos hänen mielestään asia olisi kannattava, niin sitten sitä voi miettiä. Mutta jos häntä edes vähää arveluttaa, niin tulee kyllä tuomaan ongelmia teidän parisuhteelle moinen ratkaisu. Lisäksi omat harrastukset ja touhut voinet unohtaa, jos ajastasi leijonanosa menee töihin, niin tuskin puolisosi päästää sua poikain kanssa mökkeilemään. Ellei hän tykkää olla yksinhuoltaja...

Meillä on vaimo ollut lasten kanssa kotona ja nyt aloittanut koulun suorittamisen loppuun. Noin vuoden verran olisi sitä koitosta jäljellä. Tähän saakka olen siis itse rahoittanut meidän perheen elämän. Enemmänkin tietty olisi kiva saada käteen, mutta siinähän verokarhu tulee kuvioon. Veroprossani on jo melko korkea, 28%, joten lisätienesteistä ei ihan hirveästi jäisi käteen. Jotain tietty, mutta itse näen netto-osuuden niin pieneksi, etten haluaisi menettää yhteistä aikaamme perheen kesken sen takia.
 
En ihan täysin ymmärrä tota verokorttihommaas, ei kai sillä ole väliä millä kortilla makselet, kunhan vuoden aikana makselet tulojasi vastaavan määrän veroja? Mulla oli pitkään freelancekortti, kopsailin sitä aina uudelle työnantajalle. Prosentti oli vuosiarvioni mukainen ja silloin se piti, joten mätkyjä ei tullut.

Ajankäytöstä olen Pandakarhun kanssa samoilla linjoilla. Raha on rahaa ja sitä aina tarvii, varsinkin lapsellisena kun on milloin mitäkin vaatehankintaa. Osteltiin juuri esikoiselle välikausikengät ja talvikengät, 60e per pari. Siihen välikausivaatteet ja talvivaatteet, talviharrastusvälineitä ja sen sellaista, niin kyllä siinä olis kiva jos säästöönkin jotain jäis. Mutta en silti lähtisi uhraamaan omaa vapaa-aikaa lisätienestin vuoksi. Ellei siitä maksettais huomattavaa palkkiota.

Oletko puolisosi kanssa keskustellut tästä, millä linjoilla hän on? Jos hänen mielestään asia olisi kannattava, niin sitten sitä voi miettiä. Mutta jos häntä edes vähää arveluttaa, niin tulee kyllä tuomaan ongelmia teidän parisuhteelle moinen ratkaisu. Lisäksi omat harrastukset ja touhut voinet unohtaa, jos ajastasi leijonanosa menee töihin, niin tuskin puolisosi päästää sua poikain kanssa mökkeilemään. Ellei hän tykkää olla yksinhuoltaja...

Meillä on vaimo ollut lasten kanssa kotona ja nyt aloittanut koulun suorittamisen loppuun. Noin vuoden verran olisi sitä koitosta jäljellä. Tähän saakka olen siis itse rahoittanut meidän perheen elämän. Enemmänkin tietty olisi kiva saada käteen, mutta siinähän verokarhu tulee kuvioon. Veroprossani on jo melko korkea, 28%, joten lisätienesteistä ei ihan hirveästi jäisi käteen. Jotain tietty, mutta itse näen netto-osuuden niin pieneksi, etten haluaisi menettää yhteistä aikaamme perheen kesken sen takia.

Voi olla ihan sopiva välimuoto toki se, että jatkan tuolle kaverin firmalle tekemistä ja yritämme tuotteistaa jotain tuollaista konsulttipalvelua siihen kylkeen tuon Pandakarhun esimerkin mukaan. Ja sitten ehkä jokin kesätyö tms. Tai jos teen tuolle kaverin firmalle kesällä enemmän... vaihtoehtojahan on. Jos valitsen tuon edellä mainitun tien, niin sitten emännälle jää sunnuntaityökortti. Niin hassua kuin se onkin, niin sunnuntaisinhan saa tehdä töitä ilman että kotihoidontukea pienennetään.
 
1 kysymys= Olen lähtenyt teen hanttihommia päätyön ohella, Käytännössä lumitöitä/muuttoja/ kuljetuksia..
2: Suosittelen ennemmin että annat aikaa perheelle ja etsit jostain säästökohteita, välistä tämä elämäntyyli ei ole kovin hauskaa ja on aiheuttanut itselläkin ongelmia perhe elämään (tämä silloin kun ahnehdin liikaa hommia olin koko ajan jossain töissä ja aina väsynyt)
3. Mulla on freelance kortti eikä siitä ole mitään haittaa, tarkkailet itse ansioitasi ja maksettuja veroja, Maksat täysin saman summan veroja kuin normaali kortillakin.


Millaisia lisäansioita sä yleensä haet?
Tosta säästämisestä, ostettiin vkl muksulle sukset/paketti hintaa tuli 6€ ja varmasti saadaan tosta paketista parin vuoden päästä omamme takaisin, etsitään parhaillaan välikausikenkiä yhdet uudehkot löytyi mutta emäntä piti 10€ liian kovana hintana joten etsintä jatkuu :)
 
Voi olla ihan sopiva välimuoto toki se, että jatkan tuolle kaverin firmalle tekemistä ja yritämme tuotteistaa jotain tuollaista konsulttipalvelua siihen kylkeen tuon Pandakarhun esimerkin mukaan. Ja sitten ehkä jokin kesätyö tms. Tai jos teen tuolle kaverin firmalle kesällä enemmän... vaihtoehtojahan on. Jos valitsen tuon edellä mainitun tien, niin sitten emännälle jää sunnuntaityökortti. Niin hassua kuin se onkin, niin sunnuntaisinhan saa tehdä töitä ilman että kotihoidontukea pienennetään.

Niin, emännällesi kun ei makseta kotihoidontukea sunnuntailta, joten silloinhan on vapaa tekemään työtä elannon eteen. Byrokratiaahan tämä on, tässä tapauksessa TEILLE ihan helvetin hyvä etu! Tai mä ainakin ottaisin kaiken hyödyn tosta irti: sanot kaverilles, että palkkaa sun emäntäs tekeen töitä "sunnuntaisin". Eli sun iltahommat maksetaan emäntäs verokortille SUNNUNTAISIN! Rouvallasihan on ihan helvetin pieni veroprosentti, varmaan alle 10%, joten teillä jäisi huomattavasti enemmän käteen näistä sun iltahommista.

Tietty mitään konsultaatiokäyntejä ei voida rouvalles maksaa kun sä näytät pärstäs asiakkaan luona. Laillistahan tuo koplaaminen ei ole, mutta IMO pieni riski, että siitä verottaja pääsisi selville. Ja jos oikein pilkkua viilataan, niin istuta rouvas koneelle iltasella ja sä sanot mitä pitää tehdä/kirjoittaa. Itse työnhän tekee silloin rouvasi.

En siis tiedä, mitä tarkalleen ottaen teet kaverisi yritykselle, mutta noin mä lähtisin asiaa tekemään.
 
1 kysymys= Olen lähtenyt teen hanttihommia päätyön ohella, Käytännössä lumitöitä/muuttoja/ kuljetuksia..
2: Suosittelen ennemmin että annat aikaa perheelle ja etsit jostain säästökohteita, välistä tämä elämäntyyli ei ole kovin hauskaa ja on aiheuttanut itselläkin ongelmia perhe elämään (tämä silloin kun ahnehdin liikaa hommia olin koko ajan jossain töissä ja aina väsynyt)
3. Mulla on freelance kortti eikä siitä ole mitään haittaa, tarkkailet itse ansioitasi ja maksettuja veroja, Maksat täysin saman summan veroja kuin normaali kortillakin.


Millaisia lisäansioita sä yleensä haet?
Tosta säästämisestä, ostettiin vkl muksulle sukset/paketti hintaa tuli 6€ ja varmasti saadaan tosta paketista parin vuoden päästä omamme takaisin, etsitään parhaillaan välikausikenkiä yhdet uudehkot löytyi mutta emäntä piti 10€ liian kovana hintana joten etsintä jatkuu :)

Toi kaverin firmalle työskentely nyt tuo jotain maan ja taivaan väliltä. Se kun on tulosvastuullista hommailua pienessä firmassa, niin paha lähteä mitään sanomaan vielä. Toisaalta se ei myöskään sido mua mihinkään sillä tavoin kuin joku tietty viikonloppuvuoro; teen sitä omaan tahtiini päätoimen ehdoilla.

Jos lähtisin tekemään jotain lauantaivuoroa teollisuuteen, niin kuukaudessa 320 €/kk on jo ihan hyvä. Sunnuntaivuorosta sopii odottaa aikanakin 600 € /kk, enkä sunnuntaihommiin tässä elämäntilanteessa kovin halvalla lähde. Kesätöistähän tekee "herkullisen" se, että saat lomarahasi päätoimesta + siihen päälle sen X summan.
 
320 näppiin vai verojen jälkeen?
Muuttohommilla/lumihommilla tohon 320 nettoon pääsee tosi helpolla (jos fysiikka kestää) eikä tarvitse ihan koko ajan olla töissä.
 
En siis tiedä, mitä tarkalleen ottaen teet kaverisi yritykselle, mutta noin mä lähtisin asiaa tekemään.

Asiakkaiden kontaktointia puhelimitse ja sähköpostilla ja myöskin käyntejä tilanteen mukaan. Tarkoitus syöttää kaverilleni valmiiksi lämpöisiä asiakkaita. Kaveri tuntee teknisen puolen ja hoitaa finaaliin sopparin yksityiskohdat sitten ja saan tuntuvan provision jokaisesta diilistä.

- - - Updated - - -

320 näppiin vai verojen jälkeen?
Muuttohommilla/lumihommilla tohon 320 nettoon pääsee tosi helpolla eikä tarvitse ihan koko ajan olla töissä.

Bruttokin ihan ok... jos lähtisin takaisin elintarvikateollisuuteen viikonlopputyöntekijän roolissa, niin siellä saisi paremmin. Sunnuntaisin 8 h tekisi 770 € bruttona per kuukausi.
 
Tarttet muuten luvan työnantajalta sivutöihin. Saattaapi olla aika nihkeää suhtautuminen varsinkin tuohon kesätyöhön. Loman ajatuksena kun on ladata akkuja, jotta jaksat painaa sitä päätoimista duunia. Työnantajallesihan tuosta järjestelystä ei koidu kuin haittaa, joten vaikea kuvitella miksi lupa heltiäisi.
 
Tarttet muuten luvan työnantajalta sivutöihin. Saattaapi olla aika nihkeää suhtautuminen varsinkin tuohon kesätyöhön. Loman ajatuksena kun on ladata akkuja, jotta jaksat painaa sitä päätoimista duunia. Työnantajallesihan tuosta järjestelystä ei koidu kuin haittaa, joten vaikea kuvitella miksi lupa heltiäisi.

Ensimmäisessä myyntityössä oli kielletty kaikenlaiset sivutyöt. Käytännössä kun hyvä myyjä kyseli, että saako tehdä, niin lupa tuli. Eräs hyvä myyjä sai heittämällä luvan ryhtyä myynnin sivussa yrittäjäksi.

Olin varma, että tässäkin työssä oli sopimuksessa kirjallinen pykälä, joka kieltää sivutyöt, mutta kun eilen lukaisin laput läpi, niin ko. pykälää ei ollut. Yllättävää, koska tällaisissa positioissa se on erittäin normaalia. Eli vaikka lupa tulisi käytännössä, niin virallisesti se on kiellettyä lähtökohtaisesti.
 
Onko muita, jotka ovat tällaista tehneet? Onko ns. "freelancer"-verokortista mitään haittaa? Jos vaikkapa peruuntuu sitten tämä sivutyöidea syystä tai toisesta, niin joudunko jotenkin kärsimään, että olen ottanut ko. tyypin verokortin? Vai onko ko. kortti itseasiassa hyvä juttu itse kullekin; voi tarpeen tullen tehdä vähän jotain sivuhommia ilman, että on törkeän iso veroprosentti?
Mä sain ihan mukavat mätkyt, kun mulla jäi verokortiksi tuo freelance-versio edellisten, useamman työnantajan takia. Omaa saamattomuutta lähinnä, kun ei tullut vaihdettua. Se helpottaa kyllä puljaamista useamman työnantajan kanssa, mutta sen kanssa pitäisi olla myös hyvin perillä sen suhteen, että paljonko vuodessa tulee tienattua.
 
Miten ihmeessä työnantaja voi kieltää sivutyöt? Mulla on jo kolmas vuosi menossa sivutyössä viikonloppuisin, eikä yksikään työnantaja ole yrittänyt kieltää, koska päivätyöt ovat erikseen.

Okei, yksi työnantaja kehoitti minua aktiivisesti lopettamaan viikonlopputyöt, jotta voisin kaljan merkeissä nollata ja olla maanantaisin intoa täynnä :D yleensä viikonlopun sattumuksista on pomotkin olleet kiinnostuneita :D
 
Miten ihmeessä työnantaja voi kieltää sivutyöt? Mulla on jo kolmas vuosi menossa sivutyössä viikonloppuisin, eikä yksikään työnantaja ole yrittänyt kieltää, koska päivätyöt ovat erikseen.

Okei, yksi työnantaja kehoitti minua aktiivisesti lopettamaan viikonlopputyöt, jotta voisin kaljan merkeissä nollata ja olla maanantaisin intoa täynnä :D yleensä viikonlopun sattumuksista on pomotkin olleet kiinnostuneita :D

Niinpä... jos mies tekee viikonloppuna kaljanjuonnin sijaan töitä vähän ekstraa, niin se on loppujen lopuksi jopa parempi vaihtoehto. Suomalaiset ihmettelee ja päivittelee moisia ylimääräisiä töitä ja voivoittelee, mutta onko siinä sittenkin kyse tästä Suomen punertavasta kulttuurista? Jos tekee "liikaa" tai "tienaa liikaa" ahkeralla työllä, niin se on negatiivista. Tähänhän meitä opetetaan. Sitten jotkut voivottelee, että pää hajoaa, jos 40 h työviikon päälle tekee vaikka 8 h vuoron jossain sunnuntaina. Kehitysmaissa taidetaan tehdä aika raadollisissa oloissa 60 h viikkoja ja varmaan 80 h:kin onnistuu. Suomessa on totuttu mukavuuteen. Toki hyvähän sekin on, mutta ei mielestäni ole silti oikein, että ahkera, yrittäjähenkinen ihminen saa paskaa ja syyllistämistä niskaansa, jos haluaa poiketa tästä kaavasta.
 
Varmaan aika vaikeeta äkkiseltään tehdä diiliä johonkin että tulee vaan kerran viikossa sunnuntaina napsimaan parhaat tunnit päältä pois. Niitä innokkaita riittää.
 
Back
Ylös Bottom