Hyvä Finnair!

Tässä on täysin oma mielipiteeni kirjoitettu.

Suomalaiset on tyhmiä, suomalainen työ on kallista ja ihmiset eivät halua maksaa kalliista kotimaisesta ja sitten valittavat, kun menee huonosti. V***u ihmiset on tyhmiä.

Tässä tapauksessa tilanne hieman eri kun ne kilpailijoidenkin työntekijät on suomalaisia (Flybe etc.).

- - - Updated - - -

Tässä on täysin oma mielipiteeni kirjoitettu.

Suomalaiset on tyhmiä, suomalainen työ on kallista ja ihmiset eivät halua maksaa kalliista kotimaisesta ja sitten valittavat, kun menee huonosti. V***u ihmiset on tyhmiä.

Tässä tapauksessa tilanne hieman eri kun ne kilpailijoidenkin työntekijät on suomalaisia (Flybe etc.).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole tähän aiheeseen paremmin perehtynyt, mitä ny kattoin IL otsikot. Ja vaikutti just samalta kärjistetyltä tyyliltä, missä ei liene kuin ripaus totta.
Ihmeen iso poru siitä, että tappiollinen yritys poistaa henkilökuntabonukset. Finnair tulee kyllä kaatumaan, ellei se saa henkilöstökulujaan kilpailukykyisiksi, ja tämä on tuolla tiellä vain yksi pieni askel. Firman omistajat yleensä vaativat tulospalkkioita firman johdolle, jotta johdon intressit olisivat samansuuntaiset kuin omistajien. Tältä kantilta on siis aivan oikein, että johto saa tulospalkkiota leikkaamalla alaistensa liksoja.
En ymmärrä mitä tarkoitat tällä. Miksei normityöläisillä voisi olla boonuksien avulla saman suuntaiset intressit? Eikö olisi kaikkein parasta, jotta saataisiin se jääräpäisinkin likahaalarimieskin tajuamaan, että firman etu on myös tekijän etu?

Tässä on täysin oma mielipiteeni kirjoitettu.

Suomalaiset on tyhmiä, suomalainen työ on kallista ja ihmiset eivät halua maksaa kalliista kotimaisesta ja sitten valittavat, kun menee huonosti. V***u ihmiset on tyhmiä.
No mä olen tyhmä. Esim. kaupassa jää hyllylle se paketti lihaa, jossa ei ole joutsenlippua tai avainlippua, vaikka kilohinta olisi kuinka paljon pienempi. Tosin en valita.
 
Tässä tapauksessa tilanne hieman eri kun ne kilpailijoidenkin työntekijät on suomalaisia (Flybe etc.).
Finnairillahan varmaan suuri osa "lähilennoista" tyyliin Tukholmaan ja Kööpenhaminaan on Flyben "operoimia", yhteistyökumppani se mun mielestäni enemmän on kuin kilpailija.
 
Mikähän noita lentoyhtiöitä pistää kireelle kun esim SAS on täysin konkan partaalla.

Tukholma/Helsinki. Pohjoismainen lentoyhtiö Scandinavian Airlines eli SAS aikoo leikata työntekijöidensä palkkoja enimmillään 15 prosenttia, yhtiö kertoi maanantaina. SAS aikoo myös vähentää eri tavoin yhteensä 6 000 työntekijää. Tavoite on tehdä pahoin tappiollisesta lentoyhtiöstä parissa vuodessa kannattava sekä löytää sille mahdollisesti uusi omistaja.

http://www.hs.fi/digilehti/talous/Lentoyhtiö+SAS+vähentää+väkeä+ja+leikkaa+palkkoja/a1352692675588

Miten noi hinnalla kilpailevat oikein voivat pärjätä kun isotkaan ei pärjää.

Ei oikein lisää turvallisuuden tunnetta kun lentoyhtiöt karsii ja karsii. Milloin alkaa karsinta turvallisuudesta ja laitteiden teknisestä tasosta?

Eihän siinä nyt ole mitään tolkkua, että välillä voi lentää muutamalla kymmenellä eurolla toiseen maahan Suomesta. Täällä maksaa junamatka asemalta Riihimäelle saman verran mitä lento Norjaan.
 
Näinhän tämä tarina menee:

Kun yrityksellä menee hyvin niin se on puhtaasti yrityksen johdon visionäärisen luotsauksen tulosta.

Kun yrityksellä menee huonosti niin se on puhtaasti muun henkilökunnan huonon työmoraalin ja liian hyvien etujen ja palkkauksen tulosta.

...

ei pidä yleistää.

vai oletko jossain nähnyt jonkun julkisesti moittivan Talvivaaran tapahtumista sen työntekijöitä?

tai Nokian huonosta tilanteesta?

Kyl se johto on molemmissa "pölkyn nokassa"

edit. taisitkin tarkoittaa että johto syyttä työntekijöitä?

siinä komppaan.
 
Mä en ainakaan halua halvimpia mahdollisia lentoja.

Millä perusteella valitset proteiinisi? ...ja itse asiassa on aivan sama, millä perusteella yksittäinen henkilö valintansa tekee, koska valtaosa tekee valintansa hinnan perusteella joka tapauksessa.
 
Miten noi hinnalla kilpailevat oikein voivat pärjätä kun isotkaan ei pärjää.

Ei oikein lisää turvallisuuden tunnetta kun lentoyhtiöt karsii ja karsii. Milloin alkaa karsinta turvallisuudesta ja laitteiden teknisestä tasosta?

Eihän siinä nyt ole mitään tolkkua, että välillä voi lentää muutamalla kymmenellä eurolla toiseen maahan Suomesta. Täällä maksaa junamatka asemalta Riihimäelle saman verran mitä lento Norjaan.

Operoidaan pienemmiltä kentiltä, kuljetataan rahtia ruumassa vähän enemmän, lennetään mahdollisimman paljon samoilla konetyypeillä jolloin ei tarvitse ylläpitää huoltoa 15 erilaiseen koneeseen, palvelut minimiin ja kaikki maksaa lisää. Halpalentoyhtiöt saattaa ottaa suurempia riskejä polttoaineostoissa, eli sovitaan vaikka 6kk petroolit etukäteen ja jos polttoaineen hinta nousee niin ollaan voitolla. Pienistä tekijöistä ne tulee. Ne alat joilla on perinteisesti ollut kohtuullinen palkka ja kilpailu vähäistä ovat nyt kärsimässä. Itsekkin olen sellaisella alalla joten hieman tulevaisuus mietityttää kun tiukassa kilpailutilanteessa ne henkilöstökulut ovat usein ne helpoimmat kulut mistä aloittaa leikkaukset.
 
Yrityksellä alkoi mennä päin helvettiä siinä vaiheessa kun Stockmannilta siirtynyt johtaja luuli ymmärtävänsä jotain lentoliikenteestä...
Ja haukkui kaikki yhtiön työntekijät julkisesti mediassa. Ihme juttu jos henkilökunta ei hyppinyt pillin mukaan... Tämänkin kirjoituksen ex-TJ Hienonen poisti Finnairin blogipalveluista.

"Lukekaa tästä kuinka asiaa Mäki kirjoittaa - suora vastine Hienosen teksteille.

--------------------------------------------------------


Haluan Finnairin liikennelentäjänä, Airbus 340-kapteenina ja aiemmin Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtajana toimineena, kommentoida toimitusjohtajamme Jukka Hienosen blogikirjoitusta. On hyvä, että tässä blogissa sana on vapaa ja näin ollen kirjoitusta voi kommentoida – ja täten tuoda esille muitakin näkökantoja asiaan. Toivon, että kirjoitukseni julkaistaan lyhentämättömänä tällä palstalla.

Arvostan toimitusjohtajan avoimuutta. Sen sijaan on valitettavaa, että toimitusjohtajan kirjoitus on monilta muilta osin johdattelevaa sekä jättää kertomatta monia tärkeitä asioita aivan lähimenneisyydestä. Samalla tavoin on valitettavaa, että yhtiön edustajat ja heitä edustava työnantajajärjestö ovat julkisuudessa lähteneet väärin ja kateutta herättävin väittämin liikkeelle.

Kahdesta ensimmäisestä kappaleesta olen samaa mieltä toimitusjohtajamme kanssa, erityisesti toisesta kappaleesta. Siinä kiteytyy hienosti se todellisuus, jonka varaan Suomen liikennelentäjäliitto (SLL) on jo vuosikymmeniä rakentanut omat neuvottelunsa yhtiömme edustajien kanssa. SLL:n toimintatapa on aina ollut neuvotteleva, ymmärtäväinen ja erittäin hyvää tilannetajua osoittava sekä yhdessä työnantajan kanssa tulevaisuuteen katsova.

Liikennelentäjät ovat palvelleet ja palvelevat Finnairia tyypillisesti 28-40 vuotta, siis koko uransa ajan. Tyypillisen lentäjän uran aikana yhtiön johto ehtii vaihtua useamman kerran. Niinpä meillä lentäjillä on usein paremmin muistikuvia ja faktaa siitä, mitä ja ennen kaikkea miksi, jotain on jostakin asiasta sovittu.

Asiat eivät ole niin mustavalkoisia ja yksiselitteisiä, kuin mitä toimitusjohtajan blogi antaa ymmärtää.

Sanallakaan yhtiön johto ei ole kertonut esimerkiksi niistä myönnytyksistä, joita usein SLL:n aloitteesta on tehty liikennelentäjien TES-sopimuksiin, vaikkapa vuosina 2001-2007. Tällaisia sopimuksia, joilla on ollut miljoonien ja kymmenien miljoonien eurojen positiiviset vaikutukset Finnairin tulokseen (sekä välittömiä että välillisiä vaikutuksia) on lukuisia.

Mainitsen tässä eräänä esimerkkinä vuonna 2003 solmittu silloisten YT-neuvottelujen yhteydessä (SARS kriisiaikaa) tehty ns. Express-sopimus, jonka mukaan regionaaliliikenteessä toimivien perämiesten palkkaa laskettiin -20% ja kapteenien -10%. (Tätä ei ole kertaakaan yhtiön toimesta mainittu julkisuuteen, miksiköhän.) Tämän sopimuksen myötä yhtiö investoi Embraer kalustoon, ja se loi pohjaa yhtiön Aasian kasvustrategialle. Jälleen kerran SLL oli ollut tekemässä sopimusta, joka antaa yhtiölle suuria joustoja, samalla turvaten työpaikkoja yhtiössämme myös tuleville liikennelentäjille. Tarkoitus oli, että kaikki tulevat lentäjät tulevat töihin Finnairiin tämän uuden pienemmän palkkauksen myötä. Ei ole lentäjien vikaa, jos yhtiö ei tätä ole täysimääräisesti toteuttanut.

Lisäksi tehtiin lukuisia muita isoja myönnytyksiä, ja kaikista niistä saimme sovituksi bonuspalkkiojärjestelmän, joka maksimaalisessa tapauksessa (yhtiön voitto yli 100 miljoonaa euroa), antaisi meille noin 5% palkkaa vastaavan veronalaisen palkkion. Samalla luovuimme muista kannustimista, jotka saattoivat tulla maksuun vaikka yhtiö tuotti tappiota. Ajatuksena tässäkin oli yhdessä saavuttaa jokin tavoite, ja jakaa voittoa vasta sitten, kun yhtiö tuottaa voittoa. Kertaalleen palkkio tuli maksuun – ja välittömästi tämän jälkeen yhtiö yksipuolisesti lakkautti järjestelmän. Me lentäjät taasen emme voi peruuttaa jo tekemiämme myönnytyksiä yhtiölle. Ei kovin palkitsevaa toimintaa yhtiöltä.

Seuraavassa kommentoin toimitusjohtajan mainitsemia kolmea ”keskiössä” olevaa asiaa.

1) Eläkejärjestelmä

Liikennelentäjien eläkeikä Finnairilla on suurimmalla osalla nykyisin 55-60 vuotta. Vähemmistöllä vanhoja lentäjiä on edelleen mahdollisuus jäädä eläkkeelle 52 vuotiaana. Olen itse ollut mukana solmimassa edellistä TES-sopimusta, jossa tämä 60 ikävuoden raja otettiin käyttöön. Sitä edelsi käsittämätön yhtiön yksipuolinen (aivan kuten yhtiö nytkin on tekemässä!) eläkesäätiön sääntöjen muuttaminen, jonka avulla yhtiö sai parannettua tulostaan noin 20 miljoonalla eurolla – pelkästään pienellä teknisellä muutoksella liikennelentäjien eläke-ehtoihin, niitä heikentäen. Tuolloin lopulta pääsimme sopimukseen siitä, miten asia korvataan lentäjille – aivan kuten nytkin tulee lopulta toivottavasti käymään. Neuvotellen ratkaisut tulee löytää!

Yhtiö hallinnoi täysin Eläkesäätiönsä toimintaa. Lentäjillä ei ole mitään mahdollisuutta valvoa sitä, miten ja minne varoja sijoitetaan. Niinpä on mielestäni perin erikoista antaa ymmärtää, että yhtiön pitäisi maksaa joka vuosi esim. 15 miljoonaa euroa eläkekassaan. Näin on, jos säätiö sijoittaa rahoja kannattamattomasti. Mikäli sen sijaan säätiö tuottaa voittoa, silloin yhtiö ei sinne rahojaan laita. Mutta minne ne voittorahat menevät? Lentäjät eivät niistä hyödy, yhtiö tai säätiö kylläkin.

Nyt eläkeasiassa on kyse siitä, että yhtiö on yksipuolisesti päättänyt lakkauttaa kaikilta uusilta lentäjiltä eläkesäätiöön pääsyn, ja näin romahduttaa tulevien lentäjien eläke sekä ylipäätään estää heiltä pääsyn vapaaehtoiselle varhaiseläkkeelle ennen pakollista eläkeikää. Tätä en minä eikä yksikään liikennelentäjä voi hyväksyä tulevien liikennelentäjien - vaikkapa juuri sinun lapsesi - vuoksi.


2) Ulkopuolisen työvoiman käyttö

Kautta historian, myös nykyisin, on SLL aina suhtautunut myönteisesti yhtiön järkeviin hankkeisiin vaikkapa ruuhkapiikkien kapasiteetin hoitamiseksi ulkopuolisten tahojen avulla. Sekä moniin muihin vastaaviin asioihin.

Kysymys ei suinkaan ole siitä, kuka määrää lentokoneiden käytöstä. Kyse on siitä, että Finnairin liikennelentäjien töitä ei voi ulkoistaa sopimatta asiasta liiton kanssa. Perin yksinkertaista.

Toimitusjohtajan mainitsemaan operointikustannusrakenteeseen vaikuttaa moni muukin asia kuin vain lentäjien palkkaus – joka sekin tehdyn Express sopimuksen myötä on saatu varmasti kilpailukykyiselle tasolle. Oman Express- palkkauksemme taso alittaa kirkkaasti mainitun FinnCommin 55.000 euron tason, joten siitä ei sen enempää.

FinnCommista ylipäätään sen verran, että ilman SLL:n tekemiä myönnytyksiä juuri tämän ulkopuolisen työvoiman käytössä yhtiömme hallinnoimilla reiteillä, ei tämä operaattori edes operoisi nykyisellä kalustolla, eikä nykyisiä reittejään. Allekirjoittanut on ollut sopimassa tästäkin asiasta, hyvässä yhteisymmärryksessä Finnairin ja FinnCommin johdon kanssa. Tästä sopimuksesta on niin vähän aikaa, että olen ymmälläni, jos totuus siitä ei ole saavuttanut nykyistä toimitusjohtajaamme.


3) Työn tuottavuus

Finnairin liikennelentäjät ovat nostaneet yhdessä tehtyjen sopimustensa ansiosta työnsä tuottavuuden aivan huippulukemiin verrattaessa keneen tahansa vastaavaan operaattoriin maailmassa. Yhtiö voi halutessaan käyttää meitä erittäin tehokkaasti. Työtuntimme saavuttavat ajoittain jopa viranomaisten asettamat maksimirajoitukset.

SAS:in lentäjiin ei meitä kannata verrata – paitsi jos Finnair haluaa nostaa palkkojamme ja lisätä vapaa-aikaamme ja vähentää työmäärämme. Esimerkiksi kaukoliikenteessä lennämme tällä hetkellä, ja olemme aina lentäneet, paljon pidempiä työpäiviä kahdella ohjaajalla, kuin mitä naapuriyhtiö (tai muut kilpailijat) tekevät.

Tästä asiasta on niin paljon faktaa olemassa, että väittelyyn siitä ei kannata ryhtyä.

Turvalliset ja järkevät työ- ja lepoajat ovat sekä yhtiön että työntekijöiden etu!


Koska olen nykyisellään ns. rivikapteeni - en siis tiedä itse neuvotteluista mitään – en voi, enkä halua kommentoida yhtiön tai yhdistyksen vaatimuksia tässä blogivastineessani millään lailla.

Valitettavasti tuntuu siltä, että yhtiön korkein johto ajaa jääräpäisesti tilannetta umpikujaan. Me liikennelentäjät emme lakkoon halua.

Me haluamme neuvotteluteitse, järkevästi sopimalla – aivan kuten aina ennenkin – löytää ratkaisun, jonka avulla kaikkien on hyvä elää. Ja jonka avulla Finnair, nyt ja tulevaisuudessa, on Pohjolan Paras ja Eturivin Eurooppalainen Lentoyhtiö!

Olemme ylpeitä Finnairista ja siitä mitä yhtiömme edustaa!

Toivon keskustelun julkisuudessa olevan asiallista ja kiihkotonta, totuudessa pitäytyvää.

Rakentavasti,

Panu Mäki
A340 kapteeni
SLL:n pj vuosina 2002-2005 "
 
Finnair nipisti bonuksia pois, kun taas SAS tarjoaa potkuja 6000:lle ja 15% palkanalennusta lopuille työntekijöille: linkki Hesarin uutiseen. Norwegianilla palkat ovat jo tuolla tasolla, mihin nämä entiset valtionyhtiöt pikkuhiljaa pyrkivät. Kaikki te Finskiä boikotoivat: millä lennätte?
 
Kyllähän Finnair ja kumppanit ovat melkoisessa ahdingossa. Euroopan sisäistä lentoliikennettä nakertaa halpalentoyhtiöt ja taas Aasian liikenne on lähinnä sen varassa ettei Aasialaisyhtiöt ole saaneet paljoakaan Euroopan kentille lupia. Veikkaan että tuokin tulee tulevaisuudessa muuttumaan. Esim. Air China on viitisen kertaa isompi lentoyhtiö kalustolla mitattuna kuin Finnair ja voisi kuvitella ettei pelkkä kumppanuus reiteillä Finnairin kanssa määräänsä pitemmälle kiinnosta. Finnair pyrkii erikoistumaan lähinnä yhden erikoistuotteen, aasian mannertenvälisten lentojen, erikoisyhtiöksi ja sitäkin strategiaa uhkaa pahasti "kiina ilmiö".

ps. Air Chinalla on hemmetisti paljon paremman näköiset lentoemot ;)
 
Finnair nipisti bonuksia pois, kun taas SAS tarjoaa potkuja 6000:lle ja 15% palkanalennusta lopuille työntekijöille: linkki Hesarin uutiseen. Norwegianilla palkat ovat jo tuolla tasolla, mihin nämä entiset valtionyhtiöt pikkuhiljaa pyrkivät. Kaikki te Finskiä boikotoivat: millä lennätte?

Pointti mun boikotoinnissa ei oo palkanalennukset sinällään. Kaikki olis OK, jos ne koskis koko henkilöstöä. Vitun kilpailtu alahan toi. Mutta kun johto tollalailla sikailee monta kertaa putkeen, niin meneehän tollanen roska väkisinkin boikottiin. Juuri siistä syystä, että firma on suomalainen.

Mun seuraava lento näyttäs olevan KLM:llä. Ja lennän ehkä kolme kertaa vuodessa, eli tiedän että mun boikotoinnit ei vaikuta vittuakaan mihkään. Mutta periaatekysymys on periaatekysymys. Ja kuluttajan valinta nyt on ehkä ainoa normikansalaisen valinta, mikä vaikuttaa asiohin tällä pallolla.
 
... ja KLM:n säästöohjelman ja palkanalennuksien takia ei tarvitse boikotoida, koska ne eivät kohdistu suomalaisiin työntekijöihin?
 
Finnair nipisti bonuksia pois, kun taas SAS tarjoaa potkuja 6000:lle ja 15% palkanalennusta lopuille työntekijöille: linkki Hesarin uutiseen. Norwegianilla palkat ovat jo tuolla tasolla, mihin nämä entiset valtionyhtiöt pikkuhiljaa pyrkivät. Kaikki te Finskiä boikotoivat: millä lennätte?
Minä olen niin köyhä, että lennän halvimmalla. Viikon päästä kymmenen tuntia Virgin Atlanticilla ja sitten kolme tuntia Finnairilla. Molemmat kuitenkin maksavat työntekijöilleen ihan hyvää palkkaa.
 
Finnair pyrkii erikoistumaan lähinnä yhden erikoistuotteen, aasian mannertenvälisten lentojen, erikoisyhtiöksi ja sitäkin strategiaa uhkaa pahasti "kiina ilmiö".

Vaikea keksiä miksi kiinalainen matkailija haluaisi maksaa enemmän Finnairin lennosta vs Air China. En tuon strategian varaan paljoa pistäisi.
SASsilla on jännät paikat, katsotaan kauanko lentää...

Oon muuten parin viikon päästä menossa finskillä lontooseen, Ryanair ei oikein ollut tarpeeksi kilpailukykyinen.
 
Kaikki te Finskiä boikotoivat: millä lennätte?

En boikotoi, mutta en myoskaan ihannoi kuten moni muu suomalainen tuntuu tekevan. Joudun lentamaan about 8-10 kertaa vuodessa ja valitsen lentoni itsekkaasti pelkan kokonaishinnan perusteella (ottaen huomioon matkat eri kentille). En nae, etta Finnair tarjoaisi mitaan sellaista mista maksaisin 50-100e enemman kuin esim. Ryanairista. En ole laski enka pitka joten en tarvitse paljon penkkitilaa, en tarvitse ilmaista ruokaa Euroopan lennoilla eika minulla ole tarvetta saada puhua suomea lentoemannille. Laitan lennot samaan kategoriaan bussi- tai junamatkojen kanssa, eli se on vaan tapa paasta paikasta A paikkaan B mahdollisimman halvalla. Mita tulee tyontekijoihin, niin en nae syyta tekohengittaa kuollutta tyopaikkaa vakisin henkiin jos se on kaatumassa. Eikohan osaaville kavereille loydy duunia vaikka sitten niista kilpailevista yhtioista.
 
Mita tulee tyontekijoihin, niin en nae syyta tekohengittaa kuollutta tyopaikkaa vakisin henkiin jos se on kaatumassa. Eikohan osaaville kavereille loydy duunia vaikka sitten niista kilpailevista yhtioista.
En moraalisoi mielipidettäsi, mutta totean vain, että tuossa lauseessasi oikeastaan korostuu ylipäätään koko Suomen talouden kriisi; oikeastaan ei ole olemassa yhtään mitään, mitä muualla kuin Suomessa ei voitaisi tehdä yhtä hyvin tai jopa paremmin ja huomattavasti halvemmalla. Lopputulos vain on se, että kohta Suomessa ei ole kuin työttömien armeija kortistossa.

Oli miten oli, mutta lentoliikenne on nykyään niin polkuhintaista bulkkitavaraa, että siinä ei todennäköisesti voi menestyä kuin karsimalla kustannuksia ja ehkä etsimällä joku oma segmentointialue. Tosiasia on kuitenkin se, että kukaan ei maksa näistä erikoisuuksistakaan kovin paljoa halvinta vaihtoehtoa enempää, joten tiukat paikat tulee olemaan Finnairin henkilökunnalla, jos koittavat pitää lujasti kiinni omista eduistaan. Lentoliikenteessä jos jossain on älyttömän helppoa suorittaa huollot ihan missäpäin maailmaa tahansa ja ottaa työntekijät kyytiin vaikka Kiinasta.
 
En moraalisoi mielipidettäsi, mutta totean vain, että tuossa lauseessasi oikeastaan korostuu ylipäätään koko Suomen talouden kriisi; oikeastaan ei ole olemassa yhtään mitään, mitä muualla kuin Suomessa ei voitaisi tehdä yhtä hyvin tai jopa paremmin ja huomattavasti halvemmalla. Lopputulos vain on se, että kohta Suomessa ei ole kuin työttömien armeija kortistossa.

Toki, mutta toisaalta taas on toita, joita ei voi suorittaa suomalaisille muualla kuin Suomessa (esim. monet palvelut). Lisaksi on erikoisaloja missa suomalaiset ovat valmiita maksamaan kotimaisesta enemman (esim. lahiruoka). Tyopaikat eivat vahene, vaan niiden luonne muuttuu.
 
Toki, mutta toisaalta taas on toita, joita ei voi suorittaa suomalaisille muualla kuin Suomessa (esim. monet palvelut). Lisaksi on erikoisaloja missa suomalaiset ovat valmiita maksamaan kotimaisesta enemman (esim. lahiruoka). Tyopaikat eivat vahene, vaan niiden luonne muuttuu.
:offtopic: etkös sä ollut jotain talouspuolta ainakin sivuavaa tutkintoa opiskelemassa? Jos tuo yo. analyysisi toimisi niin maapallon energiatarpeet voisi täyttää ikiliikkujilla.

Ja en todellakaan valittanut siitä, että porukka valitsee halvimman lentoyhtiön vaan siitä, että Finskiä pitäisi jotenkin erityisesti boikotoida sen takia, mitä siitä keltainen lehdistö Suomessa kirjoittaa. Se, että nuo lehdet eivät kirjoita muista lentoyhtiöistä ei tee noista muista yhtään sen parempia.
 
Toki, mutta toisaalta taas on toita, joita ei voi suorittaa suomalaisille muualla kuin Suomessa (esim. monet palvelut). Lisaksi on erikoisaloja missa suomalaiset ovat valmiita maksamaan kotimaisesta enemman (esim. lahiruoka). Tyopaikat eivat vahene, vaan niiden luonne muuttuu.
Nyt menee pahasti offtopiciksi, mutta asia on kyllä sillä tavalla, että jos maan sisällä tarjotaan vain toisillemme palveluita ja rajan takaa joudutaan ostamaan kaikki kulutushyödykkeet, niin maa on konkurssissa alta aikayksikön. Vienti (joko tuotteiden tai palveluiden) on ainoa tapa hankkia rahaa tuontihyödykkeiden maksamiseen.
 
Back
Ylös Bottom