Yrityksellä alkoi mennä päin helvettiä siinä vaiheessa kun Stockmannilta siirtynyt johtaja luuli ymmärtävänsä jotain lentoliikenteestä...
Ja haukkui kaikki yhtiön työntekijät julkisesti mediassa. Ihme juttu jos henkilökunta ei hyppinyt pillin mukaan... Tämänkin kirjoituksen ex-TJ Hienonen poisti Finnairin blogipalveluista.
"Lukekaa tästä kuinka asiaa Mäki kirjoittaa - suora vastine Hienosen teksteille.
--------------------------------------------------------
Haluan Finnairin liikennelentäjänä, Airbus 340-kapteenina ja aiemmin Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtajana toimineena, kommentoida toimitusjohtajamme Jukka Hienosen blogikirjoitusta. On hyvä, että tässä blogissa sana on vapaa ja näin ollen kirjoitusta voi kommentoida – ja täten tuoda esille muitakin näkökantoja asiaan. Toivon, että kirjoitukseni julkaistaan lyhentämättömänä tällä palstalla.
Arvostan toimitusjohtajan avoimuutta. Sen sijaan on valitettavaa, että toimitusjohtajan kirjoitus on monilta muilta osin johdattelevaa sekä jättää kertomatta monia tärkeitä asioita aivan lähimenneisyydestä. Samalla tavoin on valitettavaa, että yhtiön edustajat ja heitä edustava työnantajajärjestö ovat julkisuudessa lähteneet väärin ja kateutta herättävin väittämin liikkeelle.
Kahdesta ensimmäisestä kappaleesta olen samaa mieltä toimitusjohtajamme kanssa, erityisesti toisesta kappaleesta. Siinä kiteytyy hienosti se todellisuus, jonka varaan Suomen liikennelentäjäliitto (SLL) on jo vuosikymmeniä rakentanut omat neuvottelunsa yhtiömme edustajien kanssa. SLL:n toimintatapa on aina ollut neuvotteleva, ymmärtäväinen ja erittäin hyvää tilannetajua osoittava sekä yhdessä työnantajan kanssa tulevaisuuteen katsova.
Liikennelentäjät ovat palvelleet ja palvelevat Finnairia tyypillisesti 28-40 vuotta, siis koko uransa ajan. Tyypillisen lentäjän uran aikana yhtiön johto ehtii vaihtua useamman kerran. Niinpä meillä lentäjillä on usein paremmin muistikuvia ja faktaa siitä, mitä ja ennen kaikkea miksi, jotain on jostakin asiasta sovittu.
Asiat eivät ole niin mustavalkoisia ja yksiselitteisiä, kuin mitä toimitusjohtajan blogi antaa ymmärtää.
Sanallakaan yhtiön johto ei ole kertonut esimerkiksi niistä myönnytyksistä, joita usein SLL:n aloitteesta on tehty liikennelentäjien TES-sopimuksiin, vaikkapa vuosina 2001-2007. Tällaisia sopimuksia, joilla on ollut miljoonien ja kymmenien miljoonien eurojen positiiviset vaikutukset Finnairin tulokseen (sekä välittömiä että välillisiä vaikutuksia) on lukuisia.
Mainitsen tässä eräänä esimerkkinä vuonna 2003 solmittu silloisten YT-neuvottelujen yhteydessä (SARS kriisiaikaa) tehty ns. Express-sopimus, jonka mukaan regionaaliliikenteessä toimivien perämiesten palkkaa laskettiin -20% ja kapteenien -10%. (Tätä ei ole kertaakaan yhtiön toimesta mainittu julkisuuteen, miksiköhän.) Tämän sopimuksen myötä yhtiö investoi Embraer kalustoon, ja se loi pohjaa yhtiön Aasian kasvustrategialle. Jälleen kerran SLL oli ollut tekemässä sopimusta, joka antaa yhtiölle suuria joustoja, samalla turvaten työpaikkoja yhtiössämme myös tuleville liikennelentäjille. Tarkoitus oli, että kaikki tulevat lentäjät tulevat töihin Finnairiin tämän uuden pienemmän palkkauksen myötä. Ei ole lentäjien vikaa, jos yhtiö ei tätä ole täysimääräisesti toteuttanut.
Lisäksi tehtiin lukuisia muita isoja myönnytyksiä, ja kaikista niistä saimme sovituksi bonuspalkkiojärjestelmän, joka maksimaalisessa tapauksessa (yhtiön voitto yli 100 miljoonaa euroa), antaisi meille noin 5% palkkaa vastaavan veronalaisen palkkion. Samalla luovuimme muista kannustimista, jotka saattoivat tulla maksuun vaikka yhtiö tuotti tappiota. Ajatuksena tässäkin oli yhdessä saavuttaa jokin tavoite, ja jakaa voittoa vasta sitten, kun yhtiö tuottaa voittoa. Kertaalleen palkkio tuli maksuun – ja välittömästi tämän jälkeen yhtiö yksipuolisesti lakkautti järjestelmän. Me lentäjät taasen emme voi peruuttaa jo tekemiämme myönnytyksiä yhtiölle. Ei kovin palkitsevaa toimintaa yhtiöltä.
Seuraavassa kommentoin toimitusjohtajan mainitsemia kolmea ”keskiössä” olevaa asiaa.
1) Eläkejärjestelmä
Liikennelentäjien eläkeikä Finnairilla on suurimmalla osalla nykyisin 55-60 vuotta. Vähemmistöllä vanhoja lentäjiä on edelleen mahdollisuus jäädä eläkkeelle 52 vuotiaana. Olen itse ollut mukana solmimassa edellistä TES-sopimusta, jossa tämä 60 ikävuoden raja otettiin käyttöön. Sitä edelsi käsittämätön yhtiön yksipuolinen (aivan kuten yhtiö nytkin on tekemässä!) eläkesäätiön sääntöjen muuttaminen, jonka avulla yhtiö sai parannettua tulostaan noin 20 miljoonalla eurolla – pelkästään pienellä teknisellä muutoksella liikennelentäjien eläke-ehtoihin, niitä heikentäen. Tuolloin lopulta pääsimme sopimukseen siitä, miten asia korvataan lentäjille – aivan kuten nytkin tulee lopulta toivottavasti käymään. Neuvotellen ratkaisut tulee löytää!
Yhtiö hallinnoi täysin Eläkesäätiönsä toimintaa. Lentäjillä ei ole mitään mahdollisuutta valvoa sitä, miten ja minne varoja sijoitetaan. Niinpä on mielestäni perin erikoista antaa ymmärtää, että yhtiön pitäisi maksaa joka vuosi esim. 15 miljoonaa euroa eläkekassaan. Näin on, jos säätiö sijoittaa rahoja kannattamattomasti. Mikäli sen sijaan säätiö tuottaa voittoa, silloin yhtiö ei sinne rahojaan laita. Mutta minne ne voittorahat menevät? Lentäjät eivät niistä hyödy, yhtiö tai säätiö kylläkin.
Nyt eläkeasiassa on kyse siitä, että yhtiö on yksipuolisesti päättänyt lakkauttaa kaikilta uusilta lentäjiltä eläkesäätiöön pääsyn, ja näin romahduttaa tulevien lentäjien eläke sekä ylipäätään estää heiltä pääsyn vapaaehtoiselle varhaiseläkkeelle ennen pakollista eläkeikää. Tätä en minä eikä yksikään liikennelentäjä voi hyväksyä tulevien liikennelentäjien - vaikkapa juuri sinun lapsesi - vuoksi.
2) Ulkopuolisen työvoiman käyttö
Kautta historian, myös nykyisin, on SLL aina suhtautunut myönteisesti yhtiön järkeviin hankkeisiin vaikkapa ruuhkapiikkien kapasiteetin hoitamiseksi ulkopuolisten tahojen avulla. Sekä moniin muihin vastaaviin asioihin.
Kysymys ei suinkaan ole siitä, kuka määrää lentokoneiden käytöstä. Kyse on siitä, että Finnairin liikennelentäjien töitä ei voi ulkoistaa sopimatta asiasta liiton kanssa. Perin yksinkertaista.
Toimitusjohtajan mainitsemaan operointikustannusrakenteeseen vaikuttaa moni muukin asia kuin vain lentäjien palkkaus – joka sekin tehdyn Express sopimuksen myötä on saatu varmasti kilpailukykyiselle tasolle. Oman Express- palkkauksemme taso alittaa kirkkaasti mainitun FinnCommin 55.000 euron tason, joten siitä ei sen enempää.
FinnCommista ylipäätään sen verran, että ilman SLL:n tekemiä myönnytyksiä juuri tämän ulkopuolisen työvoiman käytössä yhtiömme hallinnoimilla reiteillä, ei tämä operaattori edes operoisi nykyisellä kalustolla, eikä nykyisiä reittejään. Allekirjoittanut on ollut sopimassa tästäkin asiasta, hyvässä yhteisymmärryksessä Finnairin ja FinnCommin johdon kanssa. Tästä sopimuksesta on niin vähän aikaa, että olen ymmälläni, jos totuus siitä ei ole saavuttanut nykyistä toimitusjohtajaamme.
3) Työn tuottavuus
Finnairin liikennelentäjät ovat nostaneet yhdessä tehtyjen sopimustensa ansiosta työnsä tuottavuuden aivan huippulukemiin verrattaessa keneen tahansa vastaavaan operaattoriin maailmassa. Yhtiö voi halutessaan käyttää meitä erittäin tehokkaasti. Työtuntimme saavuttavat ajoittain jopa viranomaisten asettamat maksimirajoitukset.
SAS:in lentäjiin ei meitä kannata verrata – paitsi jos Finnair haluaa nostaa palkkojamme ja lisätä vapaa-aikaamme ja vähentää työmäärämme. Esimerkiksi kaukoliikenteessä lennämme tällä hetkellä, ja olemme aina lentäneet, paljon pidempiä työpäiviä kahdella ohjaajalla, kuin mitä naapuriyhtiö (tai muut kilpailijat) tekevät.
Tästä asiasta on niin paljon faktaa olemassa, että väittelyyn siitä ei kannata ryhtyä.
Turvalliset ja järkevät työ- ja lepoajat ovat sekä yhtiön että työntekijöiden etu!
Koska olen nykyisellään ns. rivikapteeni - en siis tiedä itse neuvotteluista mitään – en voi, enkä halua kommentoida yhtiön tai yhdistyksen vaatimuksia tässä blogivastineessani millään lailla.
Valitettavasti tuntuu siltä, että yhtiön korkein johto ajaa jääräpäisesti tilannetta umpikujaan. Me liikennelentäjät emme lakkoon halua.
Me haluamme neuvotteluteitse, järkevästi sopimalla – aivan kuten aina ennenkin – löytää ratkaisun, jonka avulla kaikkien on hyvä elää. Ja jonka avulla Finnair, nyt ja tulevaisuudessa, on Pohjolan Paras ja Eturivin Eurooppalainen Lentoyhtiö!
Olemme ylpeitä Finnairista ja siitä mitä yhtiömme edustaa!
Toivon keskustelun julkisuudessa olevan asiallista ja kiihkotonta, totuudessa pitäytyvää.
Rakentavasti,
Panu Mäki
A340 kapteeni
SLL:n pj vuosina 2002-2005 "