Hyvä Finnair!

...
Mita tulee tyontekijoihin, niin en nae syyta tekohengittaa kuollutta tyopaikkaa vakisin henkiin jos se on kaatumassa. Eikohan osaaville kavereille loydy duunia vaikka sitten niista kilpailevista yhtioista.

Sehän ongelma tässä onkin. Lentäjille löytyy töitä, ja varmasti varsinkin finskin kavereille, jotka ovat kieltämättä sitä terävintä kärkeä tällä alalla, mutta kun ne suomalaiset kolleegat saavat niin paljon pienempää palkkaa että ei kannata. Ainut vaihtoehto on hyväksyä etujen huonominen ja alentua samaan palkkaan kuin esim. suuren kunnan johtaja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic: etkös sä ollut jotain talouspuolta ainakin sivuavaa tutkintoa opiskelemassa? Jos tuo yo. analyysisi toimisi niin maapallon energiatarpeet voisi täyttää ikiliikkujilla.

Pointti oli lahinna se, etta en usko etta Suomessa ikina tulee tilannetta jolloin kellaan ei olisi toita.

Nyt menee pahasti offtopiciksi, mutta asia on kyllä sillä tavalla, että jos maan sisällä tarjotaan vain toisillemme palveluita ja rajan takaa joudutaan ostamaan kaikki kulutushyödykkeet, niin maa on konkurssissa alta aikayksikön. Vienti (joko tuotteiden tai palveluiden) on ainoa tapa hankkia rahaa tuontihyödykkeiden maksamiseen.

Otinhan esimerkiksi esim. lahiruoan, joka on tuottamista. Nyt jo kulutushyodykkeita tuodaan paljon ulkomailta, mutta silti meilla on tyopaikkoja, koska ihan kaikkea ei voi tuoda halpismaista. En missaan tapauksessa puhunut suljetusta taloudesta.
 
Miten noi hinnalla kilpailevat oikein voivat pärjätä kun isotkaan ei pärjää.

SAS:n toimitusjohtaja Rickard Gustafson sai yhtiöstä viime vuonna palkkaa ja palkkioita noin 1,2 miljoonaa euroa. Se on enemmän kuin kilpailija Norwegianin johtoryhmän palkat yhteenlaskettuna. Finnairin Mika Vehviläisen palkka luontaisetuineen on kolmanneksen pienempi kuin Gustafssonilla.

Pian pakkiksen ekonomit ryntää paikalle julistamaan miten johtajat ovat kovat palkkansa ansainneet eikä yhden johtajan palkat tunnu missään ja toki ne tekevät tuhannen duunarin edestä hommia jne jne. Täyttä paskaa. En tiedä millä perusteella noita johdon palkkoja oikein vedätetään ylös, muuta kuin hyvä veli.
 
SAS:n toimitusjohtaja Rickard Gustafson sai yhtiöstä viime vuonna palkkaa ja palkkioita noin 1,2 miljoonaa euroa. Se on enemmän kuin kilpailija Norwegianin johtoryhmän palkat yhteenlaskettuna. Finnairin Mika Vehviläisen palkka luontaisetuineen on kolmanneksen pienempi kuin Gustafssonilla.

Pian pakkiksen ekonomit ryntää paikalle julistamaan miten johtajat ovat kovat palkkansa ansainneet eikä yhden johtajan palkat tunnu missään ja toki ne tekevät tuhannen duunarin edestä hommia jne jne. Täyttä paskaa. En tiedä millä perusteella noita johdon palkkoja oikein vedätetään ylös, muuta kuin hyvä veli.
Jos omistajat haluavat maksaa, niin sen kun maksavat. Heiltähän se on pois, jos firma tekee tappiota. Itse en kyllä tule ostamaan Finnairin osakkeita johdon ja omistuspohjan takia. Eihän tuossa palkassa ole mitään järkeä, mutta itsepähän sössivät hommansa.

Japan Airlines ei antanut joku vuosi sitten mitään palkkaa toimarille, kun firma teki tappiota.
 
:offtopic: etkös sä ollut jotain talouspuolta ainakin sivuavaa tutkintoa opiskelemassa? Jos tuo yo. analyysisi toimisi niin maapallon energiatarpeet voisi täyttää ikiliikkujilla.

Ja en todellakaan valittanut siitä, että porukka valitsee halvimman lentoyhtiön vaan siitä, että Finskiä pitäisi jotenkin erityisesti boikotoida sen takia, mitä siitä keltainen lehdistö Suomessa kirjoittaa. Se, että nuo lehdet eivät kirjoita muista lentoyhtiöistä ei tee noista muista yhtään sen parempia.

Finnairia pitää boikotoida sen vuoksi, ettei muissa veronmaksajien osittain omistamissa firmoissa harrasteta tulevaisuudessa vastaavaa johdon sikailua ja perseilyä. Ihan sama mitä ulkomailla tehdään.
 
Johdon palkkataso kannattaa pitää mielessä kun ostaa firman osakkeita.

Kohtuuttomimmin palkatut valtion firmoissa:
palkkaus vs yleinen markkinataso
- Jouko Karvinen (stora enso) +48%
- Kari Nurmentaus (Suomen Viljava) +43%
- Kari Stadigh (Sampo) +28%
- Timo Piekkari (Ekokem) +25%
- Timo Lepistö (Edita) +25%
- Aimo Takala (Kemijoki) +25%
- Kari Inkinen (Sponda) +19%

Aattelin vaihtaa Finskin kortin BA:han. Kävi niin vituttamaan tämä perseeseen vetäminen.

http://www.pistepirkko.fi/matkasuunnitelma/
 
Finnairia pitää boikotoida sen vuoksi, ettei muissa veronmaksajien osittain omistamissa firmoissa harrasteta tulevaisuudessa vastaavaa johdon sikailua ja perseilyä.
Käsittämätöntä logiikkaa.

Patria on jo pari kertaa jäänyt kiinni viranomaisten lahjomisesta, Stora Enso jäi kiinni hintakartellista, Talvivaara vaikuttaa täysin kädettömästi johdetulta firmalta ainakin ympäristöriskien osalta, Fortumissa ryssittiin johtoryhmän optio-ohjelma sitten, että firman tuloksenteon suhteen täysin osaton tiedotusjohtajakin tienasi kertalaakista windfall voitoilla 3,5 miljoonaa euroa. Nämä ovat vain esimerkkejä, jotka pääsivät julkisuuteen asti.

Finnairissa toimitusjohtajalle oli työsopparissa luvattu asuntoetu, joten hän myi kämppänsä vakuutusyhtiölle, joka vuokrasi sitten kämpän Finnairille. K.o. sopimuksen toimarin kanssa tehnyt hallituksen puheenjohtaja on jo erotettu pääomistajan toimesta. Boikotoimalla Finnairia (eli lentämällä muilla yhtiöillä, vaikka Finski tarjoaisi parhaan yhteyden) aiheuttaa eniten hallaa pääomistajalle (eli suomalaisille veronmaksajille) ja yrityksen hekilöstölle (jota kohtaa isommat säästötarpeet, mikäli firman myynti entisestään pienenee). Jokainen saa tietysti boikotoida ihan mitä firmaa haluaa, mutta ainakin itse koen, että suomalaisen kannattaisi käyttää Finnairia aina kun vain mahdollista. Mikäli firma kaatuisi, heikkenisivät lentoyhteydet Suomesta ja Suomen sisällä merkittävästi, iso määrä työntejöitä joutuisi kortistoon ja valtio joutuisi kirjaamaan jo valmiiksi velkaiseen taloustilanteeseensa isot tappiot. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että Finnairiin kohdistuva laajempi boikotti parantaisi corporate governancea missään yrityksessä omistuspohjasta riippumatta.
 
En ole myöskään Fortumin asiakas. Patrian tai Stora Enson asiakas en edes voi olla.

Tiedän, että mun yksittäiset ostopäätökset on sama kuin pieru Saharassa. Mutta mulla on oikeus valita mihinkä rahani tungen, oli syy tai peruste mikä tahansa. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.
 
Tiedän, että mun yksittäiset ostopäätökset on sama kuin pieru Saharassa. Mutta mulla on oikeus valita mihinkä rahani tungen, oli syy tai peruste mikä tahansa. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.
Tottakai. Mutta jos sun boikottisi kohde (Finskin lentoliput) ja tavoite (edistää valtionyhtiöissä hyvää hallintotapaa) eivät mitenkään kohtaa, voi senkin tänne kirjoittaa. Sitä kutsutaan keskusteluksi.

EDIT: itseäni näissä tapauksissa korpeaa se, miten helposti lehdistösopulit Suomessa ohjaavat yleistä mielipidettä ja julkista keskustelua. Finnairissa ei ole nykyjohdon aikana tapahtunut mitään ihmeellistä jos verrataan mihin tahansa firmaan, josta nyt vaan ei satuta kirjoittamaan näin paljon. Oma käsitykseni Vehviläisestä on erittäin positiivinen sen pohjalta, miten mies hoiti hommiaan Nokialla jo ennen NSN:ää ja mergerin jälkeen miestä ei voi ainakaan vaikean vastuun pakoilusta syyttää (ensin monet isot henkilöstövähennykset NSN:llä, josta Heinosen seuraajaksi todella vaikeaan tilanteeseen Finskillä, missä jo valmiiksi lehdistöllä oli tuoli paskalingon tähtäimessä). Mitä olen Finnairin sisältä kuullut niin työntekijät arvostavat miestä.
 
Kun tassa alettiin vaantamaan kotimaisen tukemisesta, niin eras mielenkiintoinen huomioni on, etta ainoat suomalaiset tuotteet joiden kayttajiin olen Yhdysvalloissa tormannyt paljonkin ovat seuraavat: Polar, Suunto, Firstbeat, Omegawave. Kaikki ovat viela saman alan yhtioita...
 
Kun tassa alettiin vaantamaan kotimaisen tukemisesta, niin eras mielenkiintoinen huomioni on, etta ainoat suomalaiset tuotteet joiden kayttajiin olen Yhdysvalloissa tormannyt paljonkin ovat seuraavat: Polar, Suunto, Firstbeat, Omegawave. Kaikki ovat viela saman alan yhtioita...
Sen lisäksi lapset kantaa Angry Birdsejä (en tajua mistä ne niitä on ostaneet) ja aikuiset pelaavat sitä.
 
Mielenkiintoinen ketju ja mielenkiintoisia näkökulmia.

Finnairin ongelmat ovat 100 % omistajien (mm. valtio n 55 %) ja osaamattoman johdon syytä. Kaikki yritysten ongelmat kiertyvät aina omistajiin ja johtoon. Miksi Koneella pyyhkii hyvin Alahuhdan ja Herlinin johtamana..?

Suosittelen lukemaan pohjille aivan jäätävän hyvän From Worst to First-kirjaa, joka kertoo Continental Airlinesin tarinan konkurssin partaalta (parin päivän päässä konkasta) Jenkkien parhaaksi lentoyhtiöksi. Tekis hyvää Heidi Hautalallekkin lukea ko. kirja. Siellä mm. maksettiin jokaiselle työntekijälle 65 dollarin bonukset kun yhtiö pysyi tavoitteissaan. Voin Heidi lainata omani sinulle. ;)

Yrityksellähän on vain kaksi mahdollisuutta parantaa tulosta; arvon nostaminen tai (työn)kustannusten karsiminen. Kun arvoa aletaan nostamaan, on tulilinjalla johtajien osaaminen ja selkänahka. Kun tiputetaan palkkoja, on tulilinjalla työntekijöiden selkänahka ja palkkapussi. Kumpi vaihtoehto johtajan on helpompi valita..

En ole kuullut vielä kertaakaan, että yrityksestä olisi tullut menestystarina vain säästämällä. Lopulta voi vain kaluta omat nilkkansa, ja siihen se matka sitten loppuukin. Mutta investoimalla esimerkiksi myyntiin, ratkeaa kaikki ongelmat. Mutta eihän sitä osata Suomessa hoitaa ollenkaan.. :wall:

Harmittaa vain Finskin työntekijöiden puolesta, kun joutuvat aivan turhaan kärsimään huonosta johtajista. Minusta on erittäin huonoa johtamista ja tilannetajua toimitusjohtajalta lähteä kolmeksi viikoksi maailmalle, kun samaan aikaan kotipuolessa matkustamohenkilökunnan palkat on maksuvaikeuksien takia jopa kokonaan maksamatta. :(

Ja tämä uutinen lisännee luottamusta johtoa kohtaan. Tekisi mieli kysyä Heidi Hautalalta (joka siis vastaa valtion puolesta Finskin asioista) että paljonko verotuloja kaiken kaikkiaan jää saamatta Suomeen, kun sekä Zalaris että uudet lentoemot maksavat veronsa ulkomaille..?
 
Lataan yleensä videoita kännykkään valmiiksi kotona niin voi sitten katsella/kuunella lennon aikana =) mut nukkuen menee nopeiten nuo matkat.
 
Saisivat nyt sen wlanin sinne koneisiin perkele. Joku kokeilu niillä oli, mutta en tiedä jäikö voimaan. Kohta taas edessä 20 tuntia koneessa meno-paluu. Vituttaa istua siellä kun ei ole mitään tekemistä enkä saa ikinä nukuttua yhtään.

En tiä finskistä mutta Norvegianilla toimii semihuonosti vlanitukset. Välillä tyydyttävästi, sen että saa jonkun sivun ladattua hätäseen. Välillä ei mitään (75% ajasta). Wlan taitaa olla enemmän wlan siinä mielessä, että sen kautta saa leffaa 7eurolla näkymään, ei niinkään yhteyksiä ulkomaailmaan. Tai sitten sen iänikuisen kartan+lentokonekuvan ilmaiseksi....

itse yleensä juopottelen aina pitkät matkat. Aika kuluu sukkelaan kun antaa semi-haastavia tehtäviä lentoemoille.
 
Saisivat nyt sen wlanin sinne koneisiin perkele. Joku kokeilu niillä oli, mutta en tiedä jäikö voimaan. Kohta taas edessä 20 tuntia koneessa meno-paluu. Vituttaa istua siellä kun ei ole mitään tekemistä enkä saa ikinä nukuttua yhtään.

Ymmärrän ton tarpeen, mutta mun veikkaus on, että tota ei ihan heti tule kustannussyistä. En ole varma, mutta veikkaan, että kone joutuu hakemaan datan satelliitista ja se maksaa. Tai sit pomppii operaattorilta toiselle ihan koko ajan. Muistaakseni Airbussissa lentäjät saa dataa mm. GPRS:n kautta, ja se ei tod ole mikään nopea yhteys..

Vinkki. Ota omat kuulokkeet ja ADAPTERI (se kahden miniplugin yhdeksi muuntava kappale) mukaan. Paljon mukavampi kun ne Finskin halppiskuulokkeet.
 
Vittumaista ku hartiat ei mahdu penkkiin ja polvet koukussa joutuu olemaan. Itselläni ei ole kuin huonoja muistoja Finskiltä, niin vittumaisia vanhoja lentoemäntiä, aina ku menin Thaikkulaan ni menin campille jo parin päivän päästä ni oli pakko tankata nestettä koneessa että jotenkin pysyy kunnossa, ni vittu hyvä että ei joutunut tappelee että sai vesilasin ja/tai mehulasin, sit ku itse meni palvelee itseensä ku sellainen mahdollisuus annettiin ni vittu hyvä että akka ei laskenut että perkele monesko lasi.
 
Saisivat nyt sen wlanin sinne koneisiin perkele. Joku kokeilu niillä oli, mutta en tiedä jäikö voimaan. Kohta taas edessä 20 tuntia koneessa meno-paluu. Vituttaa istua siellä kun ei ole mitään tekemistä enkä saa ikinä nukuttua yhtään.

Lue lennolla hyvä kirja.
 
Mielenkiintoinen ketju ja mielenkiintoisia näkökulmia.

Finnairin ongelmat ovat 100 % omistajien (mm. valtio n 55 %) ja osaamattoman johdon syytä. Kaikki yritysten ongelmat kiertyvät aina omistajiin ja johtoon. Miksi Koneella pyyhkii hyvin Alahuhdan ja Herlinin johtamana..?

Suosittelen lukemaan pohjille aivan jäätävän hyvän From Worst to First-kirjaa, joka kertoo Continental Airlinesin tarinan konkurssin partaalta (parin päivän päässä konkasta) Jenkkien parhaaksi lentoyhtiöksi. Tekis hyvää Heidi Hautalallekkin lukea ko. kirja. Siellä mm. maksettiin jokaiselle työntekijälle 65 dollarin bonukset kun yhtiö pysyi tavoitteissaan. Voin Heidi lainata omani sinulle. ;)

Yrityksellähän on vain kaksi mahdollisuutta parantaa tulosta; arvon nostaminen tai (työn)kustannusten karsiminen. Kun arvoa aletaan nostamaan, on tulilinjalla johtajien osaaminen ja selkänahka. Kun tiputetaan palkkoja, on tulilinjalla työntekijöiden selkänahka ja palkkapussi. Kumpi vaihtoehto johtajan on helpompi valita..

En ole kuullut vielä kertaakaan, että yrityksestä olisi tullut menestystarina vain säästämällä. Lopulta voi vain kaluta omat nilkkansa, ja siihen se matka sitten loppuukin. Mutta investoimalla esimerkiksi myyntiin, ratkeaa kaikki ongelmat. Mutta eihän sitä osata Suomessa hoitaa ollenkaan.. :wall:
Meinasin jo kommentoida sulle tuonne toiseen keskusteluun johtamisesta, siellä olisin ollut eri mieltä mutta täällä olen samoilla linjoilla mutta perustein joita olisin käyttänyt toisaalla argumenttejasi vastaan. Vertaappa Finskin ja United:in hallitusten kokoonpanoa ja kysy jokaisen kohdalla "onko oikeaa ymmärrystä/historiaa toimialalta"? Minun laskuissani Finskillä board:sta löytyy n. 1.5 hlöä jolla on relevanttia ymmärrystä lentobusineksestä; Finnairilla ohjaamossa istuvan tuttuni mielestä siellä on 1 henkilö. Vastaavasti United:llä board:ssa on pilottiliiton johtajaa, ex-Boeing ihminen, kuljetusalaan focusoitunutta entistä sijoittajaa ja CEO on ollut talossa kohta 20 v. Finskillä hallitus koostuu pääosin "hallitusammattilaisista".

Olen harrastanut vastaavaa vertailua firmojen välillä enemmänkin ja harvemmin on tullut todettua että markkinajohtajalta/menestyjältä löytyy vähemmän sitä toimialaosaamista tai työhistoriaa toimialalta johdosta/hallituksesta.

Olen joskus itsekkin istunut "toimialan edustajana" (pienehkö alle 10 MEur vaihtoa tekevä tosin) tekevän firman hallituksessa hallitusammattilaisten kanssa ja aika nihkeästi osataan johdon toimia sparrata jossei mitään ymmärrystä alasta ole...
 
Meinasin jo kommentoida sulle tuonne toiseen keskusteluun johtamisesta, siellä olisin ollut eri mieltä mutta täällä olen samoilla linjoilla mutta perustein joita olisin käyttänyt toisaalla argumenttejasi vastaan. Vertaappa Finskin ja United:in hallitusten kokoonpanoa ja kysy jokaisen kohdalla "onko oikeaa ymmärrystä/historiaa toimialalta"? Minun laskuissani Finskillä board:sta löytyy n. 1.5 hlöä jolla on relevanttia ymmärrystä lentobusineksestä; Finnairilla ohjaamossa istuvan tuttuni mielestä siellä on 1 henkilö. Vastaavasti United:llä board:ssa on pilottiliiton johtajaa, ex-Boeing ihminen, kuljetusalaan focusoitunutta entistä sijoittajaa ja CEO on ollut talossa kohta 20 v. Finskillä hallitus koostuu pääosin "hallitusammattilaisista".

Olen harrastanut vastaavaa vertailua firmojen välillä enemmänkin ja harvemmin on tullut todettua että markkinajohtajalta/menestyjältä löytyy vähemmän sitä toimialaosaamista tai työhistoriaa toimialalta johdosta/hallituksesta.

Olen joskus itsekkin istunut "toimialan edustajana" (pienehkö alle 10 MEur vaihtoa tekevä tosin) tekevän firman hallituksessa hallitusammattilaisten kanssa ja aika nihkeästi osataan johdon toimia sparrata jossei mitään ymmärrystä alasta ole...

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ongelma kiertyy taas johtoon ja omistajiin. Hallitustahan pitäisi ajatella kokonaisuutena, ja tuo toimialan tunteminen on todellakin siinä pöydässä todella bisneskriittistä. Jokaisella alalla on omat temppunsa. En tosin tunne tuota Unitedin tilannetta, Continentaliin tutustuin tuon kirjan avulla.

Finskin ongelmat juontaa juurensa tällä hetkellä Heidi Hautalaan (joka voi tosta noin vaan erottaa Finskin hallituksen). Siitä se vyyhtii kiertyy alaspäin. IMHO.
 
Back
Ylös Bottom