Hyppyharjoitus

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En viitsi uutta threadia aloittaa niin pistettään nyt tähän.

Asia jota oon miettinyt jos jonkin aikaa eli korkeushyppytekniikka, joka siis tapahtuu tunnetusti yhdellä jalalla. Eikös käytännössä kahden jalan ponnistuksella päästäisi eri korkeuksiin jos liike-energia pystyttäisiin hyödyntämään ylöspäin menemiseen.

Tässä tapauksessa varmaan paras tekniikka ois telinevoimistelijoille tuttu arabialainen + puolari taakse jonka perään tämä itse ponnistus ylöspäin kahdella jalalla ja riman ylitys korkeushyppytyylillä. Itse oon alaa jonkun verran harrastanut ja voin sanoa että kyllä sitä aika korkealle tuolla tekniikalla pääsee ilmankin joustavaa permantoa.

Mutta lähinnä asia rupesi mietityttämään nähtyäni kiinalaisen akrobatiasirkuksen esityksen jossa pikku skidit hyppi em. tyylillä renkaitten läpi jotka ainakin näyttivät olevan parin metrin korkeudessa, ja ponnistus tapahtui aika kovalta puupinnalta. Eli jos otettaisiin vähän vanhempi ja pitempi ammattilainen jolla kohtuu hyvät ponnistusvoimat ja nappiin hiottu tekniikka niin eikös saataisi korkeusennätykset rikottua?

Ilmeisesti tämä ei ole kuitenkaan toimiva tekniikka tai sallittua koska kukaan ei ole vielä tähän tyyliin missään yleisurheilukisoissa hypänny.

zeoy sanoi:
Ilmeisesti tämä ei ole kuitenkaan toimiva tekniikka tai sallittua koska kukaan ei ole vielä tähän tyyliin missään yleisurheilukisoissa hypänny.

Kahdella jalalla ponnistaminen on kiellettyä korkeushypyn sääntöjen mukaan.

Voisko joku laittaa tänne tommosen air alert 2:sen ohjelman. Kaveri on ohjelmaa vailla, eikä maksaminen kiinnosta.

kummajainen sanoi:
http://and1.ws/Training/a_a_2.html
http://and1.ws/Training/a_a_3.html

Sen pohjalta mitä oon itse lukenu, kannattaa mielummin tehdä tuo Air Alert 3. Siinä on riittävästi lepoa ja näin kehityt myös paremmin.
Juu, näyttää ehdottomasti paremmalta tuo kolmonen. Itse vedin aikoinaan kakkosen läpi ja oma parannusehdotukseni kakkosta varten olisi ollut nimenomaan treenien vähentäminen joko graduaalisesti (esim. ekat 4 viikkoa treenit ma/ti/to/pe, tokat 4 viikkoa ma/ke/pe, ja vikat 4 viikkoa ma/to) tai sitten kokonaan kolmeen päivään viikossa kuten tuossa kolmosessa on tehty.

Kakkosen frekvenssi ja volyymi on sellaisenaan aivan järjetön, ei siitä kykene kukaan palautumaan. Itselläni jalat olivat koko ohjelman ajan niin paskana että pomppu laski koko ajan kunnes sain ohjelman läpi ja pääsin lepäämään.

ZannaZ sanoi:
Niin tuota, voisitko selittää nuo termit mulle? Mä en meinaan tiä mitä noi tarkottaa tai miten noi tehdään? Ja olis mielenkiintoa ja innostusta opetella loikkimaan hyvin :D

OMG, nytpä annoit tehtävän.

Vauhditon pituus on helpoin selittää. Siinä tasajalkaa hypätään eteenpäin, ja tullaan tasajalkaa maahan. Kun hypätää vain yksi hyppy, kädet lähtevät takaa ja päätyvät eteen. Sarjana hypittäessä liike vaikeutuu, eteenkin käsien osalta, koska käsien pitää olla uudestaan takana, ennenkuin voidaan lähteä uuteen hyppyyn. Eli kun jalat iroavat maasta, niin kädet vain käyvät edessä sitten kädet taakse, jalat tippuu maahan ja uudestaan. kannattaa päästää jalat aika syvään kyykkyyn.

Vuoroloikassa loikitaan vuoroin oikealla vuoroin vasemmalla jalalla. En jaksa tarkemmin selittää, maalaisjärjellä ton oppii suunnilleen, tai sit ei :).Yksinkertainen mutta vaikea liike ja vaatii hyvää voimana käyttökykyä.

EDIT: http://www.nettivalmennus.net/nv/kuvasto/vuoroloikka.html

Aitahypyissä hypitään tasaisin välein laitettujen aitojen yli tasajalkaa. Käsien liike tärkeä, samoin nopea maakontakti aitojen välissä ja tiukkana pysyvä keskivartalo.

Isoavuorohyppelyä ei pysty selittämään edes Hulkster.

Tai no mä yritän:

ponnista vasemmalla jalalla ylös ja eteen päin, samalla nostat oikean polven ylös. vasen jalka siis roikkuu ponnistuksen jälkeen ojennettuna kehon alla ja oikea polvi on ylhäällä. Vasen jalka tippuu maahan tästä oikea jalka tulee seuraavana maahan ja sillä ponnistetaan ja sitten vasen polvi nousee ylös ja oikea roikkuu, tämän jälkeen (ylläri) oikea tulee ensi maahan sitten vasen, jolla ponnistetaan... ja niin edelleen

EDIT: http://www.nettivalmennus.net/nv/kuvasto/isovuorokasin.html

Voin yrittää vielä selventää näitä jos koku haluaa.

Helpompaa olis, kun laittaisin jonkun kuvaamaan videokameralla, kun teen noita, ja sitten iskisin linkin tänne.

Elikkäs se on nyt tullut jo selväksi että maastaveto on hyvä liike nostamaan pomppua. Ja ilmeisesti liike pitäis tehdä räjähtävästi ylös ja aika hitaasti alaspäin.
Mutta kuinka pitkät sarjat olis parhaita jos halutaan lisää ponnua? Lyhyet 6-8 vaiko 12-15 toistoa... ja kuinka monta sarjaa kannattais tehdä?

MJ45 sanoi:
Elikkäs se on nyt tullut jo selväksi että maastaveto on hyvä liike nostamaan pomppua. Ja ilmeisesti liike pitäis tehdä räjähtävästi ylös ja aika hitaasti alaspäin.
Mutta kuinka pitkät sarjat olis parhaita jos halutaan lisää ponnua? Lyhyet 6-8 vaiko 12-15 toistoa... ja kuinka monta sarjaa kannattais tehdä?
Katso toi linkki:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=19608&highlight=ponnistus

Ite olen koittanut tehdä tolla hulkin tyylillä ja jo heti alku viikkoina, melko lyhyellä aikavälillä pomppu oli parantunut. En ole nyt käynyt testaamassa pomppua viime aikoina, mutta voisihan sitä käydä hiukan donkkailemassa joku päivä. :)

MJ45 sanoi:
Alaslasku mahdollisimman nopeasti. Melkeen voit tiputtaa painot joka toiston välissä. Negatiivinen tekee lihakset kipeiksi ja aiheuttaa maitohapon kertymistä. Painoilla treenatessa 1-4 toiston sarjat on parhaita pompulle.

Omalla painolla treenatessa toistot voi periaatteessa olla kuinka pitkiä vain. Pääsääntönä voisi pitää, että lihaksiin ei saa kertyä maitohappoa. Tasajalkaa pomppiessa, tasosta riippuen, 5-20 toistoa. Juostessa kymmenestä metristä eteenpäin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
zeoy sanoi:
En viitsi uutta threadia aloittaa niin pistettään nyt tähän.
Asia jota oon miettinyt jos jonkin aikaa eli korkeushyppytekniikka, joka siis tapahtuu tunnetusti yhdellä jalalla. Eikös käytännössä kahden jalan ponnistuksella päästäisi eri korkeuksiin jos liike-energia pystyttäisiin hyödyntämään ylöspäin menemiseen.

Yleinen uskomus korkeushypystä on, että siinä ponnistavalla jalalla ponnistetaan nopeasti ojentamalla polvi suoraksi ponnistusvaiheessa. No, tuo uskomus on ihan väärä. Korkeushypyssä ponnistavan jalan tulee olla (mahdollisimman) suorana koko ponnistusvaiheen, eli siis sen ajan kun ponnistava jalka on kontaktissa maahan.

Ponnistuksessa siis ikäänkuin törmätään suorana olevaan jalkaan. No ei sekään ihan noin yksinkertaista ole. Painopiste on matalimmillaan vapaan jalan (siis eri jalka kuin "ponnistava") koskettaessa maata viimeisen kerran. Tällöin vapaa jalka on selvästi koukussa ja ponnistus lähtee oikeastaan tällä vapaalla jalalla. Vapaalla jalalla lähdetään työntämään lantiota eteenpäin siten, että ponnistavan jalan koskettaessa maata ponnistavan jalan nilkka, polvi, lantio ja saman puolen olkapää ovat suorassa linjassa. Samaan aikaan myös vapaan jalan polven tulisi olla jo vähintään ponnistavan jalan polven tasalla.

Tässä törmäysvaiheessa ponnistavan jalan tulisi "pitää", eli mitä enemmän polvi antaa periksi niin sitä enemmän voimaa hukataan. Vapaalla jalalla ja käsillä pyritään samaan vauhdinotossa saavutettu vauhti käännettyä vaakasuorasta pystysuoraksi.

Korkeushypyn ponnistus eroaa siis täysin ns. tavallisesta ponnistuksesta. Ja huomiotavaa on myös se (sinänsä itsestäänselvyys), että kun ponnistava jalka irtoaa maasta, niin (painopisteen) lentorataan ei voi enään vaikuttaa. Eli usein urheiluselostajat voivottelee sitä kun hyppääjä ei hoksannut takapuolta nostaa riman päällä. No kyllä ne varmasti nostaa, mutta virheet on tapahtunut lähes aina jo ponnistuksessa.

Juu. Kahdella jalalla ponnistettaessa ei pystyttäisi läheskään niin hyvin hyödyntään vauhdista saatavaa liike-energiaa.

Itse kävin tuossa viikko sitten vähän hyppimässä ja kuvailtiin niitä sitten videokameralla. Vauhditonta pituutta tais mennä jotain >3m ja ylöspäin ponnistin reilun 120 cm:n korokkeelle. Laitan linkit noihin videoihin jahka saan ne nettiin. Olen itse 174 cm pitkä. Mitään pompputreenejä en ole koskaan tehnyt. Pelkkää salitreeniä vain.

Air alert on kyllä ihan hyvä siinä saa myöskin "juoksunopeutta"lisää vaikkei siinä ns.juosta taino en tiiä rupeen tekeen huomenna ja toivon että nykyinen 31cm seinää vasten tehty hyppy(ei siis hyppymatolla,ojennetaan sormet mahdollisimman ylös,siihen merkki sitten tasajalka ponnistus ja kädellä merkki,tää siis taulua vastaan tms.) paranisisi tuosta siihen 40+cm.

Paljos on muuten parhaat pomput mihin porukka nykyään pystyy? Joskus kun katsoo jotain kuvia NBA:sta, niin porukka on kyllä aivan sairaan korkeella. Melkein tuntuu siltä, että joku nosti ne siihen sitä kuvaa varten. :)

http://www.youtube.com/watch?v=nh6Dho5J0_I Siinä ehkä kovimpia pomppuja ikinä, tosin onhan aina ne mini miehet jotka korkeelle hyppää. Esim. N.Robinson... http://www.youtube.com/watch?v=RjDmyW4RJ64&feature=fvst ja http://www.youtube.com/watch?v=tGv3D7cApvw&feature=related Jälkimmäisessä katsokaa ainakin viimeiset kolme.

Näyttää aika kuolleelta tämä threadi, mutta kysynpähän kuitenkin eli tällä hetkellä pääsen aikuisten korissa vain noin 2cm sormen päillä sen yli, olen kuitenkin 190 pitkä, täällä on puhuttu aika paljon juuri voiman hankkimisesta jalkoihin voimaliikkeillä mave, kyykky tms ja kysymykseni onkin siis, että pystyykö hyppyä kehittämään vain jos tekee tyyliin noita räjähtäviä voimaliikkeitä siellä puntilla? Plyometricsit ovat vain jalkojen tuhoajia, jos ei ole perusvoima kohdallaan ja olen kuullut, että jos nostan omia maksimeitani Mavessa ja Kyykyssä, niin se jo nostaisi hyppyä? Tähänkin on varmaan tullut vastaus täällä, mutta suurin osa vastauksista on ollut niin ympäripyöreitä, eli mielellään joku vielä rautalangasta vääntäisi minullekkin sen.

Harrastan myös koripalloa ihan seurassa eli riittääkö tyyliin kerran viikossa puntilla nuo jalat ja treenit siihen päälle kehittämään hyppyä merkittävästi pitkällä tähtäimellä? Ja ei en hae mitään ihmeellistä ohjelmaa, joka kehittäisi hyppyä viikossa 10cm vaan lähinnä varmaa tapaa saada tyyliin puolen vuoden tähtäimellä hyppyä parannettua merkittävästi.

Olisi kiva kuulla vastauksia lähiaikoina ja kaikki neuvot ovat tervetulleita, thanks.

Suositut

Back
Ylös Bottom