Huumevalistusta nuorille, auttakaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos puhutaan lasten päihdevalistuksesta niin kyllä mun mielestä kannattaa sanoa että ihan kaikki päihteet on vaarallisia. Toinen kysymys onkin sitten se,miten antaa valistusta sillä tavalla, ettei se vaarallisuus juuri ala kiehtoa...

Ehkäpä noista päihteistä pitäisi puhua juuri silleen ettei tekisi edes minkäänlaista jakoa harmittomien ja vaarallisimpien sekä laittomien ja laillisten myrkkyjen välillä. Ne kakarat tulevat tormäämään niihin jokatapauksessa. Sana "huumevalistus" pitäisi suunnilleen unohtaa ja puhua pelkistä päihteistä. Laittaa nuo suunnilleen samalle viivalle. Eli se tantta mikä menee sinne skoolaniin puhuu lorut läpeensä kärpässienistä ja tolun juonnista kukkakaalin kautta gambinaan. Ja samanlaisella naamalla koko loru.

Hankala aihehan tämä on. Loppupeleissä olisi ihan hyvä jos noistakin asioista pystyttäisiin puhumaan kotosalla eikä odotettaisi että elämää väsyneempi ulkopuolinen tulisi niistä selittämään. Ja jos niistä ei puhu ajoissa, niin kyllä muksut saa sitten omanlaisensa asennekesvatuksen esim. television ja muun median kautta. Ja sehän tunnetusti hoitaa hommansa aina hienosti. En näyttäisi omille (mahd. tuleville) muksuilleni edes teletappejakaan:D

No ei kannatakkaan. Pitää kertoa totuus.

Mutta mikä on totuus? Tietääkseni ihmiskunnan historiassa ei ole koskaan raportoitu pilvenpoltosta aiheutunutta kuolemantapausta. Onko se siis vaaratonta? :whip: Silti varmasti jokainen vahvempien douppien yliannostuksiin delaavat ovat pilvestä alotellu ja jatkanu siitä.

Mutta mikä on totuus? Tietääkseni ihmiskunnan historiassa ei ole koskaan raportoitu pilvenpoltosta aiheutunutta kuolemantapausta. Onko se siis vaaratonta? :whip: Silti varmasti jokainen vahvempien douppien yliannostuksiin delaavat ovat pilvestä alotellu ja jatkanu siitä.

Mutta kuitenkin ensimmäinen porttihuume on tupakka/alkoholi, riippuu ihmisestä :hyvä: (tähän löytyy muuten jopa tutkimusdataa, eli ei mikään trolli)

Jos valtion päihdepolitiikka on lähtökohtaisesti päin v*ttua, niin voiko valistus olla pätevää, jos kertoo "virallisen" totuuden.

Päihteet on kuitenkin ihan "hyvää" tavaraa jos niitä käytetään oikein. Alkoholi rentouttaa raskaan duunin jälkeen ja mummot pääsee nukkumaan sen snapsin jälkeen. Tupakkaa (piippu mieluiten) on joskus kiva polttaa parvekkeella ja katella vaan valoja ja kelata elämää frendien kanssa. IMHO Pilvi menee samaan sarjaan noitten kanssa. Tietysti kyseinen aina on laitonta, ja tärkeää toki on jokaisen tietää että rangaistuksen saa käytöstä. Kuitenkin ihmisten yleisen tason tieto ja suhtautuminen pilveen on täysin eri tasolla kuin lainsäädäntö. Kumpi siis on oikeassa, yhteiskunta vai ihmiset minun (tai sinun) ympärillä?

Kannabis ei sisällä mitään ainetta joka ajaisi muihin huumeisiin. Se on aina oma valinta jos niihin koskee. Tähän vaikuttaa kyllä todella suuresti piirit missä vietät aikasi.
Jos saat polttosi esim kaveriltasi joka itse sitä kasvattaa ja olet normaali järkevä ihminen niin tuskin kokeilet muuta koska A. se on typerää ja B. et varsinaisesti tiedä edes mistä sitä saa koska kaveripiiri ei ole muuttunut mihinkään saadaksesi hatsia. Valitettavan usein se muuttuu ja vähän ajan päästä onkin tiedossa hyvinkin monta tyyppiä keneltä saa sitten vaikka mitä ja näin sen ei pitäisi mennä.

Tietääkö joku onko noi "olen lintu" tai appelsiinikuorimis -tripit tositarinoita?

"olen lintu" tarinat on luultavasti totta (siis jos vedetty LSD:tä tai sieniä). Käytännössähän kysymys ei ole siitä että olen lintu, vaan että koen jotain aistiharhoja, jotka voin parhaiten kuvailla käyttämällä jotain yleisesti ymmärrettyjä vertauksia tai kuvailuja (siis kerron olleeni lintu koska se on ainut tapa edes hieman kuvailla mikä oli meno).

Edit2: vertaa "olen kännissä" kuvaa sitä että ollaan oltu kännissä ja kaikkee outoa on tapahtunut. Kuitenkin jokainen tietää miltä tuntuu olla kännissä, joten kaikki ymmärtää mistä on kyse. "olen lintu" casessa taas oltiin hapoissa, mutta koska yleisesti ei tiedetä miltä tuntuu olla hapoissa, ei voida myöskään assosioida "olen lintu" johonkin tiettyyn oloon.

HC76: -Kun nyt varmuudella pystyt noin sanomaan, niin perustele toki tuo väitteesi. Huomattavasti enemmän ainakin henk. koht. tiedän ihmisiä joiden hallitsematon (ja mahdollisesti jo hautaankin johtanut) päihteiden käyttö on alkanyt näistä laillisista päihteistä kuten alkoholi ja/tai reseptilääkkeet.

"Silti varmasti jokainen vahvempien douppien yliannostuksiin delaavat ovat pilvestä alotellu ja jatkanu siitä."

No varsinaiseen aiheeseen. Tämän päivän Pohjolan sanomien kannessa oli varsin aiheeseen osuva kuva. Oli kyse yläasteikäisten rokotuksista ja kannessa olevalla nuorella miehen alulla oli päällään t-paita, jossa komeili kaunis yrttitorttu kera Amsterdam tekstin. Jostain kumman syystä luulen, että jos hänelle ja hänen kavereilleen mentäisiin kertomaan höpötupakin vaaroista verraten esim. heroiiniin, niin uskoisin että tuon kaltaiselta valistukselta olisi pohja pois jo ennen alkamistaan. Toki voin olla väärässäkin...

Kannabis ei sisällä mitään ainetta joka ajaisi muihin huumeisiin.

No ei niin, kysymys ei olekkaan siitä vaan:

Tähän vaikuttaa kyllä todella suuresti piirit missä vietät aikasi.

Ja nämä piirithän muuttuu.

HC76: -Kun nyt varmuudella pystyt noin sanomaan, niin perustele toki tuo väitteesi. Huomattavasti enemmän ainakin henk. koht. tiedän ihmisiä joiden hallitsematon (ja mahdollisesti jo hautaankin johtanut) päihteiden käyttö on alkanyt näistä laillisista päihteistä kuten alkoholi ja/tai reseptilääkkeet.

Tässä puhutaan nyt huumeista, ei laillisista päihteistä. Väitätkö ettei kannabis ole se ensimmäinen "huume" millä alotellaan?

No ei siinä nyt ole mitään kieltämistä, että ei olisi, mutta mitä jos se ei olisikaan ensimmäinen laiton "huume"? Vähän erinlaisella politiikalla tämä kaveripiirin vaihdos voisi olla estettävissä aika tehokkaasti.

"olen lintu" tarinat on luultavasti totta (siis jos vedetty LSD:tä tai sieniä). Käytännössähän kysymys ei ole siitä että olen lintu, vaan että koen jotain aistiharhoja, jotka voin parhaiten kuvailla käyttämällä jotain yleisesti ymmärrettyjä vertauksia tai kuvailuja (siis kerron olleeni lintu koska se on ainut tapa edes hieman kuvailla mikä oli meno).

Edit2: vertaa "olen kännissä" kuvaa sitä että ollaan oltu kännissä ja kaikkee outoa on tapahtunut. Kuitenkin jokainen tietää miltä tuntuu olla kännissä, joten kaikki ymmärtää mistä on kyse. "olen lintu" casessa taas oltiin hapoissa, mutta koska yleisesti ei tiedetä miltä tuntuu olla hapoissa, ei voida myöskään assosioida "olen lintu" johonkin tiettyyn oloon.
siis tolla tarkotin, että hypätään parvekkeelta kun kuvitellaan osaavan lentää...

Eiköhän kunnon tripillä kaikki ole mahdollista. LSD - anything can happen, people can fly.

Ois siisti kokemus, mutta eihän sitä uskalla kun isot pojat on varottanu että voi seota nuppi ja sitten matkustellaan ympäri maapalloa olemattomia mörköjä karkuun. Ai nii, onhan se myös laitonta. :rolleyes:

Eiköhän kunnon tripillä kaikki ole mahdollista. LSD - anything can happen, people can fly.

Ois siisti kokemus, mutta eihän sitä uskalla kun isot pojat on varottanu että voi seota nuppi ja sitten matkustellaan ympäri maapalloa olemattomia mörköjä karkuun. Ai nii, onhan se myös laitonta. :rolleyes:

Mahdollista kyllä, mutta ei varmasti hirveän yleistä. Muutenhan porukkaa ois USA:ssa kuollu tuhansia tapaturmissa 70-luvulla ku elivät niin hapokasta aikaa. Tuskin siellä kovin moni on itseään kuorinu luullen appelsiiniksi, niinku niissä överivalistuksissa kerrottiin.

Tässä puhutaan nyt huumeista, ei laillisista päihteistä. Väitätkö ettei kannabis ole se ensimmäinen "huume" millä alotellaan?

Vaikka asia näin varmasti onkin, niin paljon useampi pilveä poltellut EI siirry muihin aineisiin. Ja tämän asian osalta juuri se huumevalistus mitä kouluissa annetaan, ampuu itseään jalkaan. Menee uskottavuus koko touhulta, kun sitä kannabista kokeillaan ja huomataan että ei tämä nyt niin kauheata ollutkaan ja kynnys kokeilla muita aineita alenee.

Asiahan on tietenkin hankala, jos aletaan erittelemään eri aineiden vaarallisuutta. Helposti saattaa syntyä sellainen kuva, että se kannabis on ihan ok, mikä taas heikentää valistuksen toimivuutta.

Tuohon sun pointtiis vielä. "Aloitteluun" vaikuttaa myös saatavuus, joka on kannabiksen osalta paljon parempi, sen laajemman käyttäjäkunnan takia.

Kukaan ei kaiketi väitä, että kannabis on täysin vaaraton. Se ei todellakaan sovi kaikille. Mutta toisaalta ei sovi alkoholikaan kaikille.

Pilkunraiskaamista mutta reseptilääkkeet päihdetarkoituksessa käytettynä eivät ole laillisia päihteitä vaan laittomia huumausaineita. Reseptilääkkeet oikein käytettynä ovat reseptilääkkeitä, eivät päihteitä.

Ei taida LSD:lläkään ihan mitään "olen appelsiini, alan kuorimaan itseäni" -fiiliksiä kovin helposti tulla. Korkeintaan voi vahingossa sattua jotain, jos havannoi joitain tilanteita väärin. Sen takia noihin suosittellaankin, että mukana on joku selvänä oleva tyyppi valvomassa. Yleensä noissa psykeedeleissä pysyy kuitenkin järki mukana, eikä ihminen täysin "sekoa".
Psykoosin laukeaminenkin psykedeeleillä taitaa olla suhteellisen harvinaista. Yleensä niin käy vaan henkilöille, joilla on muutenkin taipumusta psykoosiin, jolloin sen voi laukaista ihan mikä tahansa muukin tilanne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom