hurtat vapaana!

Eilen kun olin lenkillä tuli mutkan takaa vastaan iso musta koira vapaana, emäntä seurasi 20 metrin päässä. En viitsinyt sanoa mitään, koska vastaus olisi ollut: "Ei meidän koira mitään tee, se on niin kiltti!" Lähes päivittäin näkee irti olevia koiria. Mun lapset ainakin pelkää niitä, vaikka meillä on itselläkin ollut iso koira (joka ei ollut koskaan irti). Mielipiteitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samoilla linjoilla. Jos nyt vapaana kulkee koiran kanssa esim. lenkkipolulla niin aina kun ihmisiä tulee pitäisi koira ottaa vierelle. Mieluummin toki kiinni pitää julkisilla paikoilla ja sitten vapaana juoksuttaa vähän syrjemmässä.

nimim. lapsena takapuoleen purtu :itku:

Ei saisi pitää irti, varsinkaan isompia koiria. mulla oli pienenä koirakammo:) ja oli kurjaa kulkea kouluun kun piti naapureiden pihojen poikki mennä kun pelkäs niin pirusti.

juoksin kerran yhellä isolla niityllä minä huutaen paniikissa edellä, labris perässä ja vaikka omistajalla oli sitten kuinka hauskaa, jäi traumoja pitkäksi aikaa.
en mä enää pelkää ku hämähäkkejä.:D

Yläkerrassa asuu wanha herra, joka ei voi pitää koiraansa kiinni sitten millään. Sellainen hauska ja ihmisille kiltti Jack Russell, mutta asiasta tekee ongelmallisen se, että meidän borderterrieri ei tule sen kanssa toimeen hetkeäkään. Puolentoista vuoden aikana yhteenottoja on sattunut jo useita ja verta on taistelun tiimalluksessa vuodatettu. Huvittavinta on se, että ko. herran mielestä ratkaisu ei ole myös hänen koiransa kiinni pitäminen (ainakin rapussa), vaan meidän pitäisi ostaa kuonokoppa... :rolleyes:

Tuossa pari vuotta sitten kävi inhottava juttu.
Olin tulossa salilta ja kävelin tuttua kautta kotiin. Kappas vain yhtäkkiä näin n.30 metrin päässä mustan koiran ja se juoksi minua kohti haukkuen.

Ensimmäinen ajatukseni oli että: "mitä vit***" ja siinä samassa nostin automaattisesti nyrkin pystyyn. Koira tuli aivan viereen haukkumaan ja ajattelin jos se käy päälle niin nyrkki laulaa.

Sitten kuinka ollakkaan kuului jostain talon takaa kumpujen kätköstä mullan alta nais-ääni joka huusi että: "SE ON IHAN KILTTI KOIRA!EI SE PURE!". Ajattelin että "no voi vit** on kiltti koira joo". Kävelin siitä sitten kotiin ja olin kiukkunen koko loppu päivän. :)

Vielä yleisempää irti pito on sellaisilla henkilöillä, joiden koira on niin sanottu "status koira". Tuossa vähän aika sitten olin kahden oman koiran kanssa lenkillä, kummatkin kiinni. Kaveri lähestyy sakemannin kanssa, ja huudan että laita kiinni, ei reaktioita ja koira vaan rähjää. Laskin kummatkin omat koirat irti, koska en halunnu että ne tappelee hihnassa -> kyllä sakemannikin järkiintyy kun kaksi 50 kiloista bullmastiffia on irti...Onneksi ei tullu mitään tappelua.

Joo, menee kyl hermot noiden aasien kaa, jotka pitää koiriaan vapaana. Varsinkin sellaiset, jotka pitää isoja ja vihaisia koiria. Meidän koira on aika pieni, mutta pippurinen :D , ja se on pakko pitää pannassa kiinni kokoajan, koska se on kova haastamaan riitaa :D Jos sen lähelle lönkyttelee joku koira vapaana, niin siitä syntyy helposti tappelu, ja pitää aina olla valmiina lähettämään se vapaana oleva koira pois. :whip:

Ei mua häiritse jos joku pitää koiraa vapaana, jos se on koko ajan kuitenkin selvästi hallinnassa. Tietenkin sellaiset koirat pitää olla kiinni jotka ei osaa kulkea muuten.

Mutta sellanen joskus vähän ärsyttänyt, kun koira on kiinni ja isäntä kävelee tien toista laitaa ja koira toista. Ja jotku ei edes katso tuleeko takaa pyöräilijöitä.

Originally posted by hemmmo

Mutta sellanen joskus vähän ärsyttänyt, kun koira on kiinni ja isäntä kävelee tien toista laitaa ja koira toista. Ja jotku ei edes katso tuleeko takaa pyöräilijöitä. [/B]

hups. voi tulla kiva ylläri polkijalle:D

Ei häiritse jos koira on omistajan hallinnassa.
Mutta nuo hallitsemattomat on aika vaikee tapaus, jos näillä nurkilla pyörisi sellainen niin sanoisin kohteliaasti omistajalle, että koirat on pidettävä kiinni ja seuraavalle kerralla soitan poliisille.

Itselleni sattui vahinko toisen koiran kanssa, joka vihaa uroksia.
Ja siitä viisastuneenä en ikinä pidä yleisillä paikoilla koiraa vapaana. Kuitenkin on harrastettu tämän kanssa jo 4½ vuotta.

Originally posted by hemmmo

Mutta sellanen joskus vähän ärsyttänyt, kun koira on kiinni ja isäntä kävelee tien toista laitaa ja koira toista. Ja jotku ei edes katso tuleeko takaa pyöräilijöitä.
Joo tämä on tuttua. Muistuu mieleen joskus villeinä moppoiluvuosina kauan kauan sitten, kun kaveri päräytti kyseiseen yhdistelmään viritetyllä Suzuki PV:llä. Toisella puolella tietä oli koira paskalla ja toisella puolella oli taluttaja paskalla. Siihen saatanan rytökärpänpesään kaveri sitten päräytti ainaskin valon-nopeudella ja siinä lensi koira ja isäntä ja kumpikaan ei pyyhkimään edes kerenny. Kenellekkään ei mitään sattunut, ei koiralle eikä taluttajalle. Tämä 80 kuutioinen menopeli sai kylläkin nimekseen leikkisästi "taluttaja". :D

Veljeäni puri lenkkipolulla koira monta vuotta sitten. Omistajaa ei näkynyt mailla eikä halmeilla... Ilmestyi paikalle myöhemmin koiran haukkumisen takia eikä ollut edes pahoillaan koiransa puolesta! Veljeni on sanonut, et jos joutuu vielä vastaavaan tilanteeseen niin vaikka potkii sen koiran kuoliaaks, jos se päälle käy... Luulis omistajan oppivan!

Aina ei kyl se kiinni pitäminenkään auta, kun toiset koiranomistajat on täysiä idiootteja. Isäni oli edelliskesänä menossa pyörällä töihin ja lasketteli mutkaista mäkeä alas, kun alhaalla joku akka ulkoilutti koiraa niin, että koira käveli toisella puolella tietä ja akka ite toisella... Koira oli siis hihnassa. Tilanne tuli sen verran yllättäen, että tuloksena isäni lensi sarvien yli naama edellä katuun. Hienot arvet todistavat tapausta vieläkin.

Eli täältä ei pahemmin sympatiaa (tommosille) koiranomistajille heru, vaikka itelle ei oo koskaan mitään tapahtunutkaan.

Lenkkeilijän "työkalupakkiin" kuuluu ns.
"reagenssiammoniakki" pieneen ruiskupulloon
pakattuna. Kuulemma kun siitä suihkauttaa niin
ei hurtta toista kertaa tule kimppuun. En muuten
tiedä tuon aineen oikeata suomenkielistä muotoa.
Viisaammat kemistit kertokoot. Ei käyttökokemuksia.

Itselläni on ollut saksanpaimenia ja kotona myös. Ja monella tutulla on joku luffe. Eli olen tottunut koiriin. Mutta silti aina olen varautunut kun joku koira tulee kohti, koska ikinään ei tiedä että miten seko omistaja sillä on....

Olen aina pitänyt koirien kanssa sitä mottoa että jos koira tekee jotain pahaa niin se on sama kuin itse tekisin sen. Eli jos koirani aiheuttaa jotain pahaa toiselle olennolle niin mun täytyy katsoa peiliin.

Kaikki tottelemattomat ja vapaana juoksevat koirat jotka aiheuttavat jollekkin ihmiselle pelkoa/mielipahaa ovat viattomia luontokappaleita jotka eivät voi asialle mitään mutta niiden omistajille tuli antaa:whip: :whip: ja viellä lopetus piikki päälle:evil:

Itse pidön koiraani (hovawart eli iso ja musta) lähes aina vapaana, myös yleisillä lenkkipoluilla ja kävelyteillä (helsingissä) ja eikä ole minkäänlaisia aikomuksia muuttaa käytöstäni vaikka kuinka laitonta puuhaa olisikin. Toki ymmärrän ettei kaikki vastaantulijat ole koirien ylimpiä ystävyksiä joten otan sen aina hallintaan eli vierelle kävelemään kun ohitamme toisia ihmisiä. Koirani on erittäin hyvin hanskassa, ei mene vieraiden ihmisten/koirien luokse, tulee luokse käskettäessä, tarvittaessa menee maahan vaikka 300 metrin päässä musta jos käsky käy, (tavoitteena SM-taso palveluskoiralajissa joten käytän aikaa ihan oikeasti koirani kouluttamiseen).

Suurinpana ongelmana ei suinkaan mielestäni ole irtiolevat koirat vaan kaikenmaailman yhteiskuntakelvottomat piskit joiden omistajilla ei taida olla tuon taivaallisista käsitystä koirista tai niiden käyttäytymisestä, saatika kouluttamisesta. Ei paljon auta että 50 kg vihainen koira on samanpainoisella hennolla naishenkilöllä narun päässä jos koira päättää lähteä tekemään lähempää tuttavuutta pihapiirin lapsiin.

ei koirissa mitään vikaa oo, vaan tosiaanki niissä idiooteissa jotka antaa koiriensa kuleksia ympäri kylää paskantamassa jokaselle pihalle. ei me ikinä annettu koiran lähteä yksin käppäilemään sillon ku se vielä eli. silti se aina jotenkuten pisti tortut v*ttumaisten naapurien pihalle;)

mun koira o aika usein vapaana, juoksutan sitä metässä ja jos joku tulee vastaan, koiran kans tai ilman ni otan samantien koiran hihnaan, ja kun ohimenijä on taas pitkällä ni irti ja mettää juokseen..

Originally posted by davidspeed
Lenkkeilijän "työkalupakkiin" kuuluu ns.
"reagenssiammoniakki" pieneen ruiskupulloon
pakattuna.

Tuo on tavallista ammoniakkia (NH3OH),en tiedä sitten mikä consentraatio sopii parhaiten karvakuonojen hätistelyyn.

Kaikista pahimmat ovat sellaiset jotka pysähtyvät koiriensa kanssa hönöttämään tien laitaan, ja koira rähjää ja yrittää tulla koirien kimppuun. Pitäisi vaan yrittää kävellä normaalisti, niin koirakaan ei välttämättä reagoi mitenkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom