Huonontunut vastustuskyky

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloitin salilla käymisen 2022 marraskuussa ja sen jälkeen olen ollut 3 kertaa kipeänä. Korona, Keuhkoputkentulehdus ja nyt ilmeisesti joku vähän lievempi flunssavirus. Mutta ennen ku aloin käymään salilla niin en ollut lähes koskaan kipeä, ehkä kerran kahteen vuoteen. Joten onko mahdollista että kova treenaus huonontaa vastustuskykyä, myönnän että esim vitamiineja ja niitten saantia ei tule hirveesti seurattua ja ilmeisesti treenaava ihminen tarvitsee niitä enemmän. Voiko vitamiinien puutostila vaikuttaa? Entä se että ei ole pahemmin tullut pidettyä kevennettyä viikkoja, paitsi tietenkin sillo ku joku tauti iskee.

Immuniteettia vahvistaa kaikki liikunta ja urheilu. Harvoissa ääritilanteissa heikentää sitä. Vitamiinien puutos ei mitään koronaa tai keuhkoputkentulehdusta aiheuta, vitskuissa pitää olla jotain tosi poikkeuksellisen isoja vajavuuksia että alkaa haittavaikutuksia tulemaan. Ihmisen immuniteetti ei ihan helpolla alas tipu, joten ekana mä epäilisin sitä kuuluistaa korrepiikkiä, että oletko sen ottanut.

Treenaamisella et saa immuniteettia tiputettua kuin vain olemalla kovalla dieetillä, nukkumatta ja treenaamalla aivan helvetisti liikaa ja silloinkaan se ei suoranaisesti treenin vika ole.

Immuniteettia vahvistaa kaikki liikunta ja urheilu. Harvoissa ääritilanteissa heikentää sitä. Vitamiinien puutos ei mitään koronaa tai keuhkoputkentulehdusta aiheuta, vitskuissa pitää olla jotain tosi poikkeuksellisen isoja vajavuuksia että alkaa haittavaikutuksia tulemaan. Ihmisen immuniteetti ei ihan helpolla alas tipu, joten ekana mä epäilisin sitä kuuluistaa korrepiikkiä, että oletko sen ottanut.

Treenaamisella et saa immuniteettia tiputettua kuin vain olemalla kovalla dieetillä, nukkumatta ja treenaamalla aivan helvetisti liikaa ja silloinkaan se ei suoranaisesti treenin vika ole.
Yhden piikin olen ottanut liekkö se sitten huonontanut vastustuskykyä. Tokihan mun työllä voi olla vaikutusta kun vuorotyötä teen niin unirytmi on vähän sekalainen. Ja viimeaikoina monet muutkin sairastellu mun työpaikalla.

Muutenki tuntuu että ois voinu jättää sen yhdenki piikin ottamatta. Kaikki kaverit joilla ei oo rokotetta niin oli tosi lievät oireet koronassa, ei ne ittelläkään mitkään pahat ollu mutta silti huomattavasti pahemmat mitä rokottamattomilla kavereilla.

Lieneekö olet liikunnan lisäämisen ohella lisännyt muutoinkin aktiivisuutta ja siten kontakteja eri ihmisiin/ihmisjoukkoihin. Jos näin, niin helpomminhan sitä nappaa jonkun taudin matkaan. Älä stressaa tuosta, ihminen sairastaa. Joskus enemmän, joskus vähemmän :giggle:

Lieneekö olet liikunnan lisäämisen ohella lisännyt muutoinkin aktiivisuutta ja siten kontakteja eri ihmisiin/ihmisjoukkoihin. Jos näin, niin helpomminhan sitä nappaa jonkun taudin matkaan. Älä stressaa tuosta, ihminen sairastaa. Joskus enemmän, joskus vähemmän :giggle:
Juu voi olla tästäkin kysymys, ihmiset alkanu taas käymää festareilla kunnolla yms niin kyllähän sitä pöpöt liikkuu aktiivisemmin

Kyllä tuo kova treeni voi hetkellisesti alentaa vastustuskykyä mutta pidemmän päälle tietenkin parempi että treenaa kuin vain makoilisi.. riittävä lepo tietenkin tärkeää myös

Yhden piikin olen ottanut liekkö se sitten huonontanut vastustuskykyä. Tokihan mun työllä voi olla vaikutusta kun vuorotyötä teen niin unirytmi on vähän sekalainen. Ja viimeaikoina monet muutkin sairastellu mun työpaikalla.
No ei sun enempää sitten kannata asiaa miettiä kun vastaus on tossa. Toivotaan vaan ettei pidempiaikaista damaa tehnyt immuniteetille.

No joo.
Vajaa 30v? Et ole aiemmin hirveästi liikkunut?
Kyllä punttireenin, niinkuin mikä tahansa muunkin rasittavan, aloittaminen voi hyvinkin laskea immuniteettiä ennenkuin
kunto sitten nousee ja vastuskyky toimii paremmin. Tosin luulen että puntti on näistä rankin kun aloittaa lähes nollista.
Oot aiemminkin nukkunut huonosti niin nyt se ei enää riitä kun pitäis pystyä palautumaankin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No joo.
Vajaa 30v? Et ole aiemmin hirveästi liikkunut?
Kyllä punttireenin, niinkuin mikä tahansa muunkin rasittavan, aloittaminen voi hyvinkin laskea immuniteettiä ennenkuin
kunto sitten nousee ja vastuskyky toimii paremmin. Tosin luulen että puntti on näistä rankin kun aloittaa lähes nollista.
Oot aiemminkin nukkunut huonosti niin nyt se ei enää riitä kun pitäis pystyä palautumaankin.
Juu 27 tulee mittariin tänä vuonna. 2016 ku menin töihin nii siitä alko alamäki eli liikunta väheni lähes nollille ja paino nousi. Nyt sit viime syksynä alotin salilla käymisen.

Ei se nyt niin mene että sohvalla istuessa kaikki on hyvin ja jos alat urheilemaan, laskee immuniteetti. Tossa tapauksessa kovemman treenin tekeminenkin olisi poikkeus normista ja tulisi aina kipeeksi.

En ole koskaan kuullut että joku alkais treenaan ja olis jatkuvasti kipeenä. Yksinkertaisin ratkaisu yleensä on todennäköisin, että syyttäisin suoraa rokotetta joka on tunnettu siitä että saa aikaan kaikkea ikävää.

(jonka otti aika monta miljoonaa eikä vaikuttanut heidän immuniteettiin)
Ja tämän tiedät mistä? Onko ne kaikki sulle kertoneet samoin kuin nyt ketjun aloittaja kertoi? Punttisali ei lisää juurikaan merkittävästi kalorikulutusta, eikä varsinkaan niin paljoa, että sillä immuniteettiin olisi vaikutusta. On helppo koittaa etsiä liikunnasta syytä, vaikka se on päinvastoin, liikunta ehkäisee kaikkea negatiivista, mutta koska sokea, niin ei näe todennäköistä syytä eikä varsinkaan halua.

Mitkä tossa kaverilla on muuttujia, on liikunnan aloittaminen ja koronarokote. Kumpihan mahtais olla syynä yhtäkkiseen sairasteluun, ei paljoo tarvi miettiä.

Huonolaatuinen ravinto ja liian kova treenaaminen + kaikenlainen stressi oli ainakin itsellä nuorempana syy siihen, että olin koko ajan kipeänä. Pikkuhiljaa noita kun on optimoinut, niin nykyään harvemmin enää sairastuu mihinkään kulkutauteihin, vaikka lapset niitä kovasti yrittää päiväkodista ja koulusta raahata.

Nielurisat leikkautin myös vanhemmalla iällä, mikä vaikutti huomattavasti sairastumisherkkyyteen.

Covid-rokotteiden ottamisen jälkeen en ole tainnut olla kipeänä kertaakaan, mikä taitaa olla henkilökohtainen ennätys.

Covid-rokotteiden ottamisen jälkeen en ole tainnut olla kipeänä kertaakaan, mikä taitaa olla henkilökohtainen ennätys.
Joka ei ole mikään vastaus, koska kaveri nimenomaan on ollut kovasti kipeenä. Ei sun sairastelut tai elämä korreloi millään tavalla alkuperäiseen kysymykseen kun on kyseessä eri henkilö.

Voi jestas taas :ROFLMAO: Kyllä täällä on paljon muitakin syitä tuotu esille kuin yksiselitteisesti liikunnan aloittaminen, mutta koska sokea, ei sitä näe.

Voi jestas taas :ROFLMAO: Kyllä täällä on paljon muitakin syitä tuotu esille kuin yksiselitteisesti liikunnan aloittaminen, mutta koska sokea, ei sitä näe.
No ole hyvä ja listaa ne tähän. Mikä sun mielestä on syynä, että kaveri on kokoajan kipeenä eikä aikaisemmin ole ollut? Ei aikaisemmin festareilla, ei muutenkaan, vaan nimenomaan piikin ja treenin aloittamisen jälkeen. Annappa ne syyt. Äläkä ala lässyttään mitään , vaan anna ne monet muut syyt tästä ketjusta.

Eiköhän se syy löydy tuosta, kerta muutkin sairastelleet työpaikalla niin luultavasti sieltä tarttunut.

Lässyttään? Älä itse raivoa, aikuinen ihminen.

Alla mitä pikaisesti poimin keskusteluun nostetuista mahdollisista muuttujista. En toki ole varma pätevätkö mitkä ketjun aloittajaan, hän voinee halutessaan tätä täsmentää.

Laihaläskin vastauksesta päättelin, että sosiaaliset kontaktit ovat lisääntyneet(?) - varsin looginen syy
Intensiivinen treeni äkkiseltään aloitettuna (stressitekijä keholle) - yksi mahdollinen muuttuja
Onko lepoa riittävästi, mainintaa unien huonoudesta/riittämättömyydestä
Ravinnon laatu
Työkavereiden sairastelut
Covid-rokote

Itse treeniä ei tainnut kukaan demonisoida, vaan lähinnä nostaa esille, että onhan sekin mahdollinen tekijä tässä yhtälössä. Totta hitossa aktiivisuus on pitkässä hyvästä, jos ei nyt överiksi vedä.

Suositut

Back
Ylös Bottom