Huono olo jalkatreenissä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Natu79

Luomulihaa
Ikä
45
Olisiko ehdotuksia jalkatreeniin..?

Jalkapäivänä tykkään tehdä kyykyn ensimmäisenä, kun voimat on vielä tallella. Ensin lämmittelyt ja sitten raskaisiin kyykkyihin... Otan yleensä 3-4 kovaa sarjaa syvältä, painoja jokaiseen sarjaan lisäten... Toistoja 5-12... Viimeinen sarja "hämärän rajamaille" eläimellisen murinan saattelemana...

Ja sitten iskeekin poikkeuksetta paha olo, muutamaan otteeseen olen joutunut puhumaan vessanpöntölle tansakankieltä! :rolleyes: Tilanteen voi pelastaa, jos ehdin nostaa jalat seinälle ja siinä puhaltelen minuuttitolkulla ajatellen isänmaata... Treeni onkin sen jälkeen puolivelttoa tärisemistä reisiojentajalaitteessa tai prässissä...

Johtuuko säälittävä luhistumiseni huonosta aerobisesta kunnosta (Cooper kylläkin 2700m...), vai teenkö kyykyt yksinkertaisesti liian kovaa? Jotenkin sitä ei vaan tunne treenaneensa kunnolla, jos kyykyissä ei ota edes yhdessä sarjassa kaikkea irti.

Selkäpäivänä paha olo ei treeniä pilaa, "tärinät" alkaa vasta apinanraivolla revityn vihoviimeisen alataljarutistuksen jälkeen... Pienempiä lihasryhmiä kovaa treenatessa tunnen vain pumpin tuottamaa suunnatonta mielihyvää!

:D

Lähtisin veikkaamaan että huono olo treeneissä johtuu siitä miten on syöny ennen treeniä. Siis jos tarkoitat sillä sitä että meinaa laatta lentää. Pieni huimaus ja hoipertelu melkein kuuluu asiaan kyykkysarjan jälkeen.. :p

Kannattaa

Tosiaankin olla ainakin muutama tunti ennen jalka-jumppaa
syömättä mitään raskasta ruokaa.
Vedä tunti-puolitoista ennen treeniä kunnon maltopaukku, niin
siitä saat mukavasti energiaa treeniin.
Minulla oli ennen ihan sama vaiva, liki joka jalkatreenin aikana-tai
jälkeen sai mennä laatoittamaan.
Opittelin syömään eri tavalla ennen jalkatreeniä, oikean hengitystekniikan ja löysensin hieman vyötä.
Enpä usko, että huono olosi johtuisi sinun aerobisesta kunnosta.
Kuinkahan moni täällä juoksee tuon 2700 m ?

Re: Kannattaa

Originally posted by Kimmo

Vedä tunti-puolitoista ennen treeniä kunnon maltopaukku, niin siitä saat mukavasti energiaa treeniin.

Malton GI-luku on 150, joten kannattaa kyllä syödä jotain pidempää hiilaria sen maltodrinkin kanssa tai muuten tulee toudella ikävä olo, kun verensokeri laskee ryminällä alas.

Re: Re: Kannattaa

Originally posted by Tomi77

Malton GI-luku on 150, joten kannattaa kyllä syödä jotain pidempää hiilaria sen maltodrinkin kanssa tai muuten tulee toudella ikävä olo, kun verensokeri laskee ryminällä alas.

Juuri näin.

Itelläni on ollu ihan sama ongelma jalkapäivänä, että pöllö meinaa lentää, mutta ongelma poistui juuri siten että ei syöny niin raskaasti ennen treeniä. Nykyään syön pari tuntia ennen treeniä, mutta joskus silti meinaa kaurapasta lentää päin kyykkytelineen vastaista seinää. :eek:

Hola,

ite syön pari tuntia ennen jalkatreeniä ja silloinkin todella vähän. Jos maha tuntuu yhtään täydeltä, tulee tosi nanna olo tiukan sarjan jälkeen..

Toisaalta ite en tee tiukkoja kyykkysarjoja kuin ehkä 2/treeni.

Voisko esim. Tomppa "Suomen Tom Platz"-jalkojensa tuomalla arvovallalla suositella jotain pitempää hiilaria tohon jalkatreenin alle? :cool: Saattaa nimittäin hyvin olla, että se on just toi "tankkaaminen", missä homma niinsanotusti meikäläisellä kusee... tai vielä tarkemmin sanottuna laatoittaa... :eek:

Originally posted by Natu79
Voisko esim. Tomppa "Suomen Tom Platz"-jalkojensa tuomalla arvovallalla suositella jotain pitempää hiilaria tohon jalkatreenin alle?

Ilmassa on aistittavissa sellaista pientä, viatonta ivaa :)

Jos jalkatreeni on esim torstaina, niin se tankkaaminen on syytä aloittaa jo keskiviikkona. Mä teen niin, että mä otan jalkapäivää edeltävänä päivänä ja itse jalkapäivänä desin maltoa ja teelusikallisen kreatiinia 15 minuuttia ennen ruokailuja. Sitten vaan pitkää hiilaria.. Mä tunnetusti otan paljon hiilareista ihan raa'asta Elovenasta, mutta kyllä rukiistakin saa hyvät hiilarit irti. Sitten viimeinen ateria on 1.5 h ennen jalkatreeniä. Alle vielä teelusikallinen l-glutamiinia ja jalkatreenin päälle sellainen hieman rusakkoa suurempi palautusjuoma :)

Tuttu juttu, toihan on sitä Hulkin mainostamaa jalka-vatsatreeniä (kyykkää-oksenna)... :D

Minulla paha olo on tullut useimmiten vasta kun olen puristanut prässissä viimeiset mehut irti. Seuraava tunti onkin sitten menny naama valkoisena, ja kotiin päästyäni olen kaatunut kuolluttakin veltompana päiväunille.

Olen kokeillut erilaisia syömätapoja, mutta ei ole pahemmin auttanut. Kreatiinin poisjättäminen auttoi asiaa hieman(?).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse syön mooonta tuntia ennen jalkatreeniä"kunnon aterian". sit n.1-2h ennen treeniä syön vain kevyesti+salimatkalla maltodrinkki! jos syön mitään kaurahiutaleita raskaamapaa pari tuntii ennen treeniä on olo aivan älytön. paljon nestettä ja Tomi77:n "mainostamaa" kaurahiutaletta, eikä muuta kaipaa.. :)

Originally posted by jpm
Itse syön mooonta tuntia ennen jalkatreeniä"kunnon aterian". sit n.1-2h ennen treeniä syön vain kevyesti+salimatkalla maltodrinkki! jos syön mitään kaurahiutaleita raskaamapaa pari tuntii ennen treeniä on olo aivan älytön. paljon nestettä ja Tomi77:n "mainostamaa" kaurahiutaletta, eikä muuta kaipaa.. :)

Just noin menee mullakin, paitsi ei tuota maltodrinkkiä.

Originally posted by Nike
sellanen 3-4h syömättä ennen treeniä ni ei tuu yökkö-oloa ja pysyy pirteänä.
Tuo muuten toimii, vaikka yleensä kaikki tankkaa ennen treenejä. Minä en ainakaan koskaan treenaa heti syömisen jälkeen, aina vähintään tunti kevyestä välipalasta, mielellään enemmänkin.

Syömistavoista voi ongelmat ehkä hieman johtua. Jos syö huonosti sulavaa, ei masu ehdi tyhjentyä, koska ruuansulatus ei juuri treenin aikana toimi, kun se on sekundääri silloin. Treeni vastaa taistelua sapelihammastiikeriä tms. vastaan. Tämä siis evoluutiossa Orgh:n ja Urgh:n aikaan ja yhä :-)

Veikkaan ennemmin, että paha olo johtuu runsaasti kohonneesta happotasosta, eli kun teet paljon kovia sarjoja, nousee maitohappotasot komeesti ja elimistö puolustautuu tekemällä poijalle pahan olon. On sitä itekkin maattu salin lattialla tunti puolitoista toivoin tuskattomampaa kuolemaa... Samanlaisen olotilan saat tekemällä vaikka kovaa voimaperästä kuntopiiriä, jossa maitohapot nousee runsaasti. Ei oo paljon rautaa, mutta silti tulee ykä. Eli ne hapot ratkasee.

Saattaa myös olla kuitenkin kysymys kestävyydestäkin. Itellä oli tapana tehdä kovaa prässi ja hack alle ja sitten riemulla kyykkäämään. Vaikka hassulta kuulostaakin, voimakestävyys (ei juoksu!) antoi sen verran apua, että kyykyissä hätyyteltiin enkkarautoja, vaikka ne tehtiin lopussa. Nimenomaan kuitenkin toistoenkkoja about kasin sarjoissa, eikä tietenkään 1-5 välillä. Ne pitäs tietenkin tehdä ekana :-)

Suosittelenkin seuraavaa:
Tee kunnon voimakestävyyspohja ekana omana kautenaan (5-9 vkoa). Kyykyissä esim. alotat vaikka vaan 50% raudoilla tehden 4*8 sillä. Sitten pikkuhiljaa treenien edetessä pyrit pääsemään 6*12*60% rautoihin. Pyri pitämään sarjatauot samoina (2-3 min.)

Tässä määrä on lisääntynyt huimasti ja taatusti myös kestävyys. Alussa ei tehdä loppuun asti, vaan annetaan ukon puuskuttaa sillai kohtuullisen reippaasti vaan. Loppukaudesta saa sitten tehdä töitä enemmän :-) Jos haluat hyvän kyykyn, älä tee muuta. Kaksi kyykkytreeniä vkossa ja joka kolmas vko määrällisesti kevyemmin, mutta aavistuksen kovemmalla raudalla. Esim. 2*4*70%, 2*2*80%

Kolmas jalkatreeni viikossa vois olla jonkun sortin kuntopiiri ilman kyykkyä sisältäen takareisiä, alaselkää, vatsaa, takapuolta, etureisiä (prässi, hack, etukyykky, askelkyykky jne.) Tee iisejä sarjoja kympin hujakoilla 6-8 liikkeen kuntopiireinä. Älä vedä hapoille vaan tee enempi aerobisena noi. Liikepalautus 30 sek. ja kierrospalautus 3 min. Tee kolme kierrosta.

Lisäksi (!) perusKUNTOkausi sisältää kävelylenkkejä (30-60 min.)reippaaseen tahtiin vaihtelevassa maastossa lepopäivinä (3 krt/vko) ja näiden jälkeen hyvät ja läpikotaiset venyttelyt. Viikossa on yksi täysi lepopäivä, jolloin ei jalkoihin kosketa pitkällä tikullakaan. Lenkit tehdään myös kevyillä viikoilla.

Kokeile ja hämmästy! Saattaa nimittäin olla, että ko. peruskuntokausi lisää sun jalkoihin muutaman sentin... Ja vasta sitten pitäs alkaa tekeen bodyä...

Re: Kannattaa

Originally posted by Kimmo
Tosiaankin olla ainakin muutama tunti ennen jalka-jumppaa
syömättä mitään raskasta ruokaa.
Vedä tunti-puolitoista ennen treeniä kunnon maltopaukku, niin
siitä saat mukavasti energiaa treeniin.
Minulla oli ennen ihan sama vaiva, liki joka jalkatreenin aikana-tai
jälkeen sai mennä laatoittamaan.
Opittelin syömään eri tavalla ennen jalkatreeniä, oikean hengitystekniikan ja löysensin hieman vyötä.
Enpä usko, että huono olosi johtuisi sinun aerobisesta kunnosta.
Kuinkahan moni täällä juoksee tuon 2700 m ?

En usko, että sillä on juurikaan merkitystä, että kuinka paljon juoksee kuupperissa. :)
Onhan se hyvä, jos pystyy paljon ja löytyy hieman pohjakuntoa. Parantaahan se myös palautumista. Mun mielestä on kuitenkin kaks aika eri asiaa, että on hyvä aerobinen kunto ja hyvä voimakestävyys. (miten tuonkin nyt sit olis voinu ilmaista)
Tarkotan, että sä voit olla vaikka minkälainen Gebreselassie, mutta kun laitetaan rautaa niskaan ja tehdään maksimia jossain 3-10 toiston sarjoissa, niin kyllä siinä voi paremmalle "juoksijalle" tulla paha ja heikko olo, vaikka kunto olisikin riittänyt..
Jos vielä omistat suuret lihakset, niin ne vaatii kovassa rutistuksessa hieman eri tavalla energiaa ja happea kuin jossain pidemmässä juoksussa.

Itse veikkaisin myös tuota syömistä. 1.5 tuntia ennen treeniä on hieman liian pitkä aika mielestäni..Itse noin 2.5 tuntia ennen treeniä sapuskat naamariin ja n. 45 minuuttia ennen treeniä hiilaripitoinen drinkki... Vitargoa..

Itsellä sama ongelma, kovan kyykyn jälkeen laatta lentää ja ei ole energiaa tehdä lopputreeniä kunnolla. Asiaan auttanut, kun aloittanut hiilaritankkauksen ajoissa jo edellisenä päivänä ja jatkanut jalkapäivän aamupäivän. Illalla pari tuntia ennen treeniä vielä melko kevyesti jotain hiilaripitoista, tärkeintä kuitenkin, että sulaa nopeasti. Kyllä näillä eväillä on jaksanut jalkatreenissä suhteellisen hyvin vääntää loppuun asti. :urjo:

Jumaleishön!

Tuli muuten jalkakatreeniin potkua, kun järkkäsin tota syömispuolta "pikkusen"... Kunnon tankkaus kolme tuntia ennen treeniä ja ei täydellä mahalla salille: Kyykkyjen jälkeen treenifiilis oli vasta nousussa! Olipahan outo fiilis pötkähtää prässiin, kun paikat ei tutissu ja eväät pyrkiny rinnuksille! :D

Iso Thänx kaikille neuvojille! Suutelisin muuten kaikkia, mutta kun teillä on munat... :rolleyes:

Tänään sen maastavedon kimppuun...

Huono olo johtuu yksinkertaisesti siitä, kun energia loppuu. Luonnollisesti kyykky kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin vaikka penkki, koska kyseessä isommat lihasryhmät.

Ajattelin nostaa vähän tätä monelle tuttua aihetta, että josko löytyisi vielä jotain kokeiltavaa. Itselläni tulee huono olo jalkatreenissä 3/4 kerrasta. Olen kärsinyt tästä vaivasta useampia vuosia ja tuntuu että olen kokeillut melkeempä kaikkea..haluaisin reenata lujaa, mutta keho laittaa siihen stopin. Oireena on pahoinvointi, kasvojen kalpeus, silmän ympärysten tummuminen, kylmä hiki, tärinä ja hengitys ei tasaannu. Olo menee ohi reenin jälkeen noin puolessa tunnissa.

Teen jalkapäivänä yleensä hack-kyykyn, prässin ja sitten reiden ojennuksia ja koukistuksia. Joskus sietämättömin olo tulee vasta koukistuksien mukana tulleessa pumpissa, joskus taas kovien kyykky tai prässisarjojen jälkeen. Jotenkin kuitenkin yhdistäisin tuon maitohappoihin. Voi myös olla insuulinitasoista kiinni. Tai sitten jostain ihan muusta.

Olen kokeillut ruokailujen syklittämistä eri tavalla. Iso ruoka 2h ennen reeniä, 3h ennen reeniä, 4h ennen reeniä sekä erilaisia välipalavaihtoehtoja 60 ja 30min ennen reeniä. Hiilaria, pähkinöitä, pelkkä rahka, maltojuoma, ruisleipä ja näitä erilaisina yhdistelminä. Oon myös koittanut malto+aminohappodrinkkejä 1h, 30min ennen reeniä ja reenin aikana. En oo löytänyt mistään helpotusta. Jalkapäivinä syön samallain kuin muinakin päivinä ja epäilisin että nyt massakaudella hiilareita tulee tarpeeksi.. Jossain vaiheessa epäilin huonoa hapenottokykyä, mutta ainakin pyöräergometrin mukaan kunto olisi erittäin hyvä. Toki aerobista liikuntaa voisi lisätä.

Jotenki alkaa jo turhauttaan ja tekee mieli heittää hanskat tiskiin tän jalkapuntin kanssa ja siirtyä tekemään vaan koukistus-ojennus-laitteita. En kuitenkaan enää ole mikään ihan noviisi vaan 6 vuotta aktiivisesti harrastanut sälli ja silti ensimmäisiä salireenejä vetävät naisetki reenaavat lujempaa. Olisko jollain jotain vinkkiä mitä kannattais koittaa vielä? Hieroja sanoi että kuullostaa diabeteksen oireilta ja tätäkin on suvussa, mutta epäilen kuitenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom