Huono olo jalkatreenissä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattelin nostaa vähän tätä monelle tuttua aihetta, että josko löytyisi vielä jotain kokeiltavaa. Itselläni tulee huono olo jalkatreenissä 3/4 kerrasta. Olen kärsinyt tästä vaivasta useampia vuosia ja tuntuu että olen kokeillut melkeempä kaikkea..haluaisin reenata lujaa, mutta keho laittaa siihen stopin. Oireena on pahoinvointi, kasvojen kalpeus, silmän ympärysten tummuminen, kylmä hiki, tärinä ja hengitys ei tasaannu. Olo menee ohi reenin jälkeen noin puolessa tunnissa.

Teen jalkapäivänä yleensä hack-kyykyn, prässin ja sitten reiden ojennuksia ja koukistuksia. Joskus sietämättömin olo tulee vasta koukistuksien mukana tulleessa pumpissa, joskus taas kovien kyykky tai prässisarjojen jälkeen. Jotenkin kuitenkin yhdistäisin tuon maitohappoihin. Voi myös olla insuulinitasoista kiinni. Tai sitten jostain ihan muusta.

Olen kokeillut ruokailujen syklittämistä eri tavalla. Iso ruoka 2h ennen reeniä, 3h ennen reeniä, 4h ennen reeniä sekä erilaisia välipalavaihtoehtoja 60 ja 30min ennen reeniä. Hiilaria, pähkinöitä, pelkkä rahka, maltojuoma, ruisleipä ja näitä erilaisina yhdistelminä. Oon myös koittanut malto+aminohappodrinkkejä 1h, 30min ennen reeniä ja reenin aikana. En oo löytänyt mistään helpotusta. Jalkapäivinä syön samallain kuin muinakin päivinä ja epäilisin että nyt massakaudella hiilareita tulee tarpeeksi.. Jossain vaiheessa epäilin huonoa hapenottokykyä, mutta ainakin pyöräergometrin mukaan kunto olisi erittäin hyvä. Toki aerobista liikuntaa voisi lisätä.

Jotenki alkaa jo turhauttaan ja tekee mieli heittää hanskat tiskiin tän jalkapuntin kanssa ja siirtyä tekemään vaan koukistus-ojennus-laitteita. En kuitenkaan enää ole mikään ihan noviisi vaan 6 vuotta aktiivisesti harrastanut sälli ja silti ensimmäisiä salireenejä vetävät naisetki reenaavat lujempaa. Olisko jollain jotain vinkkiä mitä kannattais koittaa vielä? Hieroja sanoi että kuullostaa diabeteksen oireilta ja tätäkin on suvussa, mutta epäilen kuitenkin.

Kai olet beta-alaniinia ottanut ennen treeniä? Helppo, halppa ja ennen kaikkea TOIMIVA blokkaaja maitohapolle. Itse kärsin samasta ongelmasta, mutta eipä ole beta-alaniinin ottamisen jälkeen kertaakaan oksettanut. Ja mullakin ne oksetusolot oli jo 1 tai 2 jalkaliikkeen jälkeen. Tiedät varmaan jo 6v treeniuralla, mutta kuitenkin, esim. hackki 10x140 pompulla pohjasta on paljon kovempi rääkki kropalle, kuin todellisten voimien mukaan tekeminen esmes 10x120. Jos rasitusta väännetään koko kropalle epäpuhtailla liikkeillä, voi helposti ruveta jo se oksettamaan. Tämän huomasi joskus kun 1-jakoisella aikoinaan teki, sjmv+prässi ja molemmissa epäpuhtaat liikeradat ja helvetisti liikaa painoa omille voimille :).

Ai jaa, minusta beta-ala oksettaa vaan enemmän :D

Mulla on ihan samat ongelmat; Mitä enemmän volyymiä, sitä enemmän/todennäköisemmin oksennus lentää.

Aerobisen kunnon parantaminen ainakin helpottaa ko. oireita, insuliinilla ei noihin hyperglykemian oireisiin tässä tapauksessa ole käsittääkseni yhteyttä (kysyin M. Tikan ketjussa).

Voimatreeniä pystyy jaloille junttaa, mut sillä ei kasva ku perse. Olen nykyisin venyttänyt volyymisarjoissa paussit tarvittavan pitkiksi. Liikkeiden välissä voi käydä makoilemassa ihan hyvin. Olen myös alkanut aloittamaan jalkatreenit takareisillä ja esiväsytyksillä.

Ai jaa, minusta beta-ala oksettaa vaan enemmän :D

Mulla on ihan samat ongelmat; Mitä enemmän volyymiä, sitä enemmän/todennäköisemmin oksennus lentää.

Jopas.. Tuo volyymin lisäys pätee kyllä, mutta beta-alaniinillä se ero treenikyvyssä oli aika uskomaton. Tässä oma merkki reenistä ennen beta-alaniiniä ja jälkeen:

Ennen
Hack 2x10x95, 2x12x90
ja oksennus saatto lentää jo tuosta

Jälkeen
hack 5x150 + pudotus yksi lätty kerrallaan (7-8 pudotusta) ja lopussa pakkotoistoja kelkalla
prässi nousut 6 toistoa per 25kg kiekko -> 250kg asti, lopussa failureen ja 15s paussi -> pudotuksilla kiekko kerrallaan
superina
reidenojennus 3x10
platz hack 3x6-12

Ton kovempaa settiä ei kai ole tullut yritettyäkään tehdä.
Joo en tee tästä mun treenipäivyriä, mutta ero on aika järkyttävä mihin on pystynyt ja ei tässä tosissaan usko että mikään muu olisi muuttunut kuin beta-alaniinin käytön aloittaminen.
ps. reenipainot ei sillä beta-alaniinillä noussu, sen joutu tekemää ite :D
ps2. tämä ei ole maksettu mainos

Entä kahvi/muut kofeiinit (sisältää myös treenilaturit), jos tällaisia käytät niin onko eroa jos jätät vähintään 4-6 h väliä kofeiiniannoksen jälkeen ennen kuin treenaat?

Ei liene koskaan ainoa selittävä tekijä, mutta joillain esim. kahvi pahentaa vielä reilusti lisää kovasta rasituksesta tulevaa pahoinvointia, vaikka ne kupposet olisivat ihan normaali päivärutiini.

Jos muu ei auta, niin ainahan treenijakoa voi hienosäätää niin, että jaloille tulee rasitusta useammin mutta pienempi pala kerralla. Etu- ja takaosasto erikseen. Onhan tuo "koko jalkaosasto kerralla" aika hemskutin kova setti.

Mitä teet eri tavalla sillon 1/4 kerroista? Koitapa kiinnittää huomiota ihan kaikkeen pienimmästä pienimpään asiaan.

Voiko kunnon herapaukun ottamisella vaikka 1h ennen treeniä korvata hiilaritankkauksen, jos siinä 3h ennen on syönyt ihan kunnolla? Itselläkin tuntuu jalkapäivinä verensokerit syöksyvän heti alkuunsa raskaiden kyykkyjen jälkeen, ja samat kalpeudet ja vapinat siitä seuraa kuin muillakin tässä ketjussa. Olen koittanut syödä mahdollisimman hidasta hiilaria tuntia ennen, mutta eipä auta. Aiheuttaako tuollasen nopean protskun tankkaus herkästi syöksylaskuja sokereissa?

On ehkä auttanut asiaa se, että lähtee nostamaan kuormaa oikein huolella pitkän kaavan kautta. Toisaalta tällaisina päivinä on tuntunut että syömiset ja lepo ja tähdet ovat täysin kohdillaan, eikä kaikki mehut mene noihin pitkiin sarjoihin. Monesti enkatkin paukkuneet tällä tavalla.

Teen siis tämmöistä epäsikiötä, jonkinlaista massa- ja voimatreenin sekoitusta tällä hetkellä, että pienistä painoista täystangolliseen ja toistot tippuu siinä samalla kymmenestä kolmeen. Sarjoja tulee maksimikolmosiin mennessä tällaisena hyvänä päivänä 8-10. Sitten tiputtelen vielä takaisin alas jos ei koti-ikävä vaivaa liikaa. Muuten jotain pientä laitepumppailuja vielä loppuun.

Omalla kohdallani ainakin huomaan jalkapäivien huonon olon tulevan nimenomaan loppupuolella, olen tullut siihen tulokseen että runsas maitohapon tuotto on syynä tähän, jalat pitää nykyisin jakaa kahteen osaan kun ei sitä roskapönttöä jaksa helvetti joka kerta halailla... Aerobisen kunnon en usko olevan syynä tähän... Vähempää sekä suurempaa ruokamäärää kokeiltu, laturia tai ilman ja aina sama lopputulos. Laktaatin runsaan tuoton näkisin syynä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom