HUOMIO! Lukioon aikovat lukekaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kvu
  • Aloitettu Aloitettu

kvu

Mainitsiko yläasteesi opinto-ohjaaja, että voit saada valkolakin päähän suorittamalla vain 45 lukion kurssia?

Tuskimpa, mutta...

Kyllä, se on mahdollista ja täysin laillista, mutta ei onnistu normaalissa lukiossa. Sinun tulee ilmoittautua aikuislukioon, missä turhat aineet, kuten kuvaamataito, liikunta, musiikki jne. ovat karsittu pois ja hups, lukiossa oloaika lyhenee puoleen. Haluatko saada 1,5 vuoden etumatkan ikätovereihisi? Aikuislukio on ratkaisu. Säästä itsesi vammaisilta kuviksen- ja musanmaikoilta. Oikeesti, hajoat niihin jos satut arvostamaan omaa vapaa-aikaasi. Suomessa istutaan kymmeniä vuosia koulun penkillä turhaa paskaa opetellessa.

Ottakaa selvää!

http://www.google.fi/search?q=aikuislukio&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi-FI:official

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Systeri teki fiksusti ja suuntas aikuislukioon. Mua taas himottas vetästä abivuos löysäillen (eli vaihtasin aikuislukioon ja opiskelisin ne parit kurssit jos vaan ois mahollista).

tämä kävi itsellänikin mielessäni vuosia sitten mutta päädyin normaaliin lukioon koska etpä suorita valkolakkia kunnolla käymällä peruskursseja ja jos aiotaan käydä esim pitkä matematiikka niin menee sinne 2.5vuoteen kuten normilukiossakin. ja se yleissivistävä osuus on oikeasti hyödyllinen.

aikuislukio on nimensä mukaan aikuisille jotka haluavat vain ja ainoastaan sen valkolakin, jos haluat suorittaa homman kunnolla niin normilukioon mieluummin. ilmapiirikin on varmasti mukavampi kun ollaan samanikäisen jengin kanssa opiskelemassa eikä 30-60v ihmisten.

Olen käynyt sekä päivä- että iltalukiota. Ehdottomasti suosittelen iltalukiota, osittain pienemmän kurssimäärän vuoksi, mutta ennen kaikkea sen vuoksi, että opiskelu on itsenäisempää ja opettajat kohtelivat oppilaita aikuisina (suurin osa oppilaista oli aikuisia, oli jopa mummoja opiskelemassa :rock: ). Tunteja ei ole kuin muutama illassa, ja on pitkälti itsestä kiinni, oppiiko mitään. Ryhmäkoot olivat ainakin meillä iltalukiossa reilusti pienempiä kuin päivälukiossa (keskim. >30 vrt <15). Matikan tunneilla oli parhaimmillaan kaksi oppilasta paikalla, todellista yksityisopetusta siis...

Kannattaa ottaa selvää, ennen kuin lähtee hikoilemaan lähes 40 oppilaan luokkiin, 8 tuntia per päivä. Mutta siis itsekuria täytyy löytyä, sillä aikuispuolella eivät opettajat pahemmin perään soittele jos jää tunneilta pois.

Mutta siis itsekuria täytyy löytyä, sillä aikuispuolella eivät opettajat pahemmin perään soittele jos jää tunneilta pois.

Missä helvetin "nuorten puolella" tälläistä muka tapahtuisi? Samaan tapaan sielläkin pitää olla tunneilla mukana, ei opettaja pahemmin hyysää jos jää pois.

Ja itse aiheesta... OLISPA ITSEKIN TUON TAJUNNUT VUOSI SITTEN. :curs: :curs: :wall: :wall:

Missä helvetin "nuorten puolella" tälläistä muka tapahtuisi? Samaan tapaan sielläkin pitää olla tunneilla mukana, ei opettaja pahemmin hyysää jos jää pois.

Ja itse aiheesta... OLISPA ITSEKIN TUON TAJUNNUT VUOSI SITTEN. :curs: :curs: :wall: :wall:
Voit vieläkin ilmoittautua. Ota yhteyttä noihin ja kysy.

No kyllä mulle huomauteltiin päivälukiossa paljon herkemmin poissaoloista, kuin iltalukiossa.

Musta tuntuu että tossa jää paljosta paitsi. Meillä päin aikuislukioon menee lähinnä ne nuoret joilla ei keskiarvo riitä normaaliin lukioon. Kyllä se lukio oli niiiin hauskaa aikaa etten pois vaihtaisi.

tämä kävi itsellänikin mielessäni vuosia sitten mutta päädyin normaaliin lukioon koska etpä suorita valkolakkia kunnolla käymällä peruskursseja ja jos aiotaan käydä esim pitkä matematiikka niin menee sinne 2.5vuoteen kuten normilukiossakin. ja se yleissivistävä osuus on oikeasti hyödyllinen.
miksi menis 2.5 vuoteen pitkä matikka? on päivälukiokin mahdollista vetäistä 2 vuoteen pitkällä matikallakin. ja yleissivistävä osuus on omasta mielestä täysin hyödytön. :)

ja yleissivistävä osuus on omasta mielestä täysin hyödytön. :)
Yleissivistys ei koskaan ole hyödytöntä. Nykyään tämä vielä korostuu, kun nuoret eivät jaksa lukea edes päivän lehtiä, kirjoista puhumattakaan. Yleistieto ja maailmankuva jää todella suppeaksi, koska kaikki koulun ulkopuolinen "sivistys" tulee TV:n kautta.

Sitä paitsi lukion koko tarkoitushan on olla yleissivistävä, ei siellä mihinkään ammattiin kouluteta.

Aikuislukio on ihan varteenotettava vaihtoehto - myös kesken lukiouran. Itse opiskelin ekat 2 vuotta normaalissa päivälukiossa, mutta sitten vikan vuoden aikuislukiossa.

Miksi: Jäi kakkosvuoden Ruotsinkielenkurssit (kaikki) tekemättä hyväksytysti. Ja pari muuta satunnaista kurssia. Opo antoi kaksi vaihtoehtoa: joko jään LUOKALLE ja opiskelen koko vuoden uudestaan - kaikki kakkosvuoden kurssit! Tai menen kolmannelle ja opiskelen puuttuvat kurssit siinä samalla esim. aikuislukiossa. Olisin ollut koulussa sekä päivät että illat. Tämä ei käynyt laiskalle opiskelijalle, joten marssin iltalukioon ja opiskelin puuttuvat kakkosluokan kurssit ja koko kolmannen vuoden siellä.

Oli jännää, miten aikuislukion opetustavat ja erilaiset opettajat vaikuttivat: Sain aiemmin reputtamastani Ruotsista pian hyviä arvosanoja. Kirjoituksissakin meni paremmin kuin pystyin kuvittelemaan - ja tästä kaikesta saan kiittää supermotivoivaa aikuislukion ruotsinopea. Kyllä aikuisena on sitten ihanaa.

Samalla hankin itselleni ekan duunipaikan. Oli suorastaan helpottavaa kun opiskelumäärä väheni radikaalisti ja samalla rahaa tuli "ovista ja ikkunoista" aiempaan minimaaliseen opintotukeen verrattuna (asuin kotona, vanhempien tulot vaikutti tukeen tosi paljon, taisi olla 375 markkaa).

Yleissivistys ei koskaan ole hyödytöntä. Nykyään tämä vielä korostuu, kun nuoret eivät jaksa lukea edes päivän lehtiä, kirjoista puhumattakaan. Yleistieto ja maailmankuva jää todella suppeaksi, koska kaikki koulun ulkopuolinen "sivistys" tulee TV:n kautta.

Sitä paitsi lukion koko tarkoitushan on olla yleissivistävä, ei siellä mihinkään ammattiin kouluteta.
mutta jos ei kiinnosta itseään sivistää, niin sitten voi olla juntti ihan rauhassa. itse olen mielelläni sivistymätön. ei lukio mitään muuta. ne asiat unohtuu hyvin nopeasti. mun mielestä lukion tarkoitus on erotella huonoja opiskelijoita hyvistä jatko-opintoja ajatellen ei niinkään antaa yleissivistystä. henkilön kapasiteetti opiskeluun ja työntekoon on oikeasti tärkeä asia toisin kuin yleissivistys.

Mulle lukio on ollut "antoisinta" kouluaikaa tähän mennessä. Paljon on uusia frendejä saatu, joista osa lukeutuu nykyään parhaimpiin. Liekö aikuislukiossa mahdollista solmia samanlaisia ystävyyksä? Meinaako threadin aloittaja tällä "etumatkalla", sitä että pääsee aikaisemmni työelämään? Toi 1,5 v etumatka ei mulla ainakaan paina paljoa, sillä onhan tässä vielä 45 vuotta aikaa tehdä töitä.

Musta tuntuu että tossa jää paljosta paitsi. Meillä päin aikuislukioon menee lähinnä ne nuoret joilla ei keskiarvo riitä normaaliin lukioon. Kyllä se lukio oli niiiin hauskaa aikaa etten pois vaihtaisi.

Nimenomaan. Kyllä se lukio kaiken sen lukemisen keskellä oli kuitenkin sen verran mahtavaa aikaa ettei kyllä yhtään kaduta. Muutama ylimääräinen kuviksen ja musan tunti sinne tänne.

En nyt sano etteikö aikuislukiossakin voisi olla ihan mukavaa, mutta kun miettii että ne kaverit koostuu pääasiassa 40-60 vuotiaista niin ei oikein tunnu siltä.

Kannattaa tosiaan miettiä haluaako väkisin "säästää" sen yhden vuoden ja samalla menettää jotain sellaista mitä voi olla tällä hetkellä vaikea ymmärtää.

päivälukiokin on tosiaan ihan mahdollista suorittaa kahdessa vuodessa. ja jos tuolla tavalla ajattelee, niin inttikin on sitten jotenkin saatava skipattua, koska siinä vasta aikaa tuhraantuukin verrattuna ikätovereihisi, jotka asuvat maassa, jossa ei asevelvolisuutta ole.

Mä en usko että kovin moni 15-16-vuotias on tarpeeksi kypsä tekemään valintaa tulevaisuutensa suhteen ja itsenäistymään sen verran että pärjäisi aikuislukiossa yhtä varmuudella kuin tavallisessa. Tuo lukio kontribuoi paljon muuhunkin kuin siellä opittaviin tietoihin, ja ne kuvis- ja musantunnitkin on tärkeitä mm. "hiljaisten" taitojen opettelussa. Mä otin lukiossa ylimääräisiä kuvistunteja koska niillä kävi kivoja tyttöjä.

Kyllä lasten ja nuorten pitää saada olla omanikäisiään ja kasvaa kaikessa rauhassa. Jos on 17-vuotiaana ylioppilas niin mitä hyötyä sellaisesta luulee saavansa? Senkö ikäinen osaa valita sopivan jatkokoulutustien? Monethan aloittaa lukionjälkeisen jatkokoulutuksen tosissaan vasta reilusti kahdenkympin paremmalla puolella. Suurimmalla osalla alle 20-vuotiaista on kuitenkin perhesuhteet kunnossa eikä töihin tartte ainakaan henkiinjäämisen takia mennä.

Mä en usko että kovin moni 15-16-vuotias on tarpeeksi kypsä tekemään valintaa tulevaisuutensa suhteen ja itsenäistymään sen verran että pärjäisi aikuislukiossa yhtä varmuudella kuin tavallisessa. (...) Jos on 17-vuotiaana ylioppilas niin mitä hyötyä sellaisesta luulee saavansa? Senkö ikäinen osaa valita sopivan jatkokoulutustien?

Erinomainen pointti Raejuustolta.

mutta jos ei kiinnosta itseään sivistää, niin sitten voi olla juntti ihan rauhassa. itse olen mielelläni sivistymätön. ei lukio mitään muuta. ne asiat unohtuu hyvin nopeasti. mun mielestä lukion tarkoitus on erotella huonoja opiskelijoita hyvistä jatko-opintoja ajatellen ei niinkään antaa yleissivistystä. henkilön kapasiteetti opiskeluun ja työntekoon on oikeasti tärkeä asia toisin kuin yleissivistys.

Hommista riippuen tuosta yleissivistyksestä on merkittävästi hyötyä opiskelussa ja työelämässä. Junteille harvoin mitään kovin erikoisia hommia tarjotaan. Korkeimmissa asemissa ne keskustelu -ja vuorovaikutustaidot ovat äärimmäisen tärkeitä. Näissä asioissa yleissivistys mahdollistaa älykkään kommunikaation ja asioiden taustojen ymmärryksen.

Fakki-idiootit pyatyvät tekemään spesifejä asioita hyvin, mutta siihen se sitten jääkin. Joissain hommissa tämä riittää, mutta vain joissain.

Kyllä minä ainakin ottaisin töihin mielummin sivistyneen ihmisen, kuin juntin, joka ei edes ymmärrä mistä puhutaan.
Mä en usko että kovin moni 15-16-vuotias on tarpeeksi kypsä tekemään valintaa tulevaisuutensa suhteen
Eikä siihen ole valmis moni reilu parikymppinenkään. Mutta pakko johonkin on hakea.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom