Hulking Biceps

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Pro-Pain

Ylileveä kuljetus
Mode
Kyseessä ei tällä kertaa ole Pakkiksen oman Hulkkimme hauistreenit vaan sen aidon alkuperäisen Hulkin eli Lou Ferrignon hauistreenit. Tehdäänpä siis paluu menneisyyteen.

3340.gif

http://www.flexonline.com/training/101

Voisi ottaa kokeiluun kyllä. Tosin itse teen vain kerran viikkoon, jos Ferrigno teki kaksi:)

No en tiiä millä jaolla Ferrigno on ite treenannu, mutta kaks kertaa viikossa se on ton vetäny läpi.
Arnoldin ja Loun kultaisina treeniaikoina 70-luvulla ukot vetivät yleensä 3-jakoisella kropan 2x viikossa läpi. Suosituin jako taisi olla rinta/selkä, jalat, olkapäät/kädet.

Joskus Arska kertoi, että treenasi samassa treenissä 45 minuuttia hauiksia, 45 minuuttia ojentajia ja päälle 30 minuuttia forkkuja. Jopa kolme kertaa viikossa tuo käsisetti joskus läpi:eek:

Mut se on ehkä vähän eri asia, jos on mahdollisuus käyttää treenaamiseen monta tuntia joka päivä, verrattuna siihen, että käy tekemässä vaikka neljä tunnin-puolentoista treeniä viikossa. Ei tässä jälkimmäisessä tavassa voi mun mielestä ainakaan kaksjakosessa tehä 14 sarjaa haukkareille, tai edes koko käsille noin montaa.

Mut se on ehkä vähän eri asia, jos on mahdollisuus käyttää treenaamiseen monta tuntia joka päivä, verrattuna siihen, että käy tekemässä vaikka neljä tunnin-puolentoista treeniä viikossa. Ei tässä jälkimmäisessä tavassa voi mun mielestä ainakaan kaksjakosessa tehä 14 sarjaa haukkareille, tai edes koko käsille noin montaa.

Aika paljolta se kuulostaakin. Kyllä tuo varmasti hyvänä shokkihoitona toimii silloin tällöin tehtynä. Mutta tuskin naturaalitreenaaja hyötyy tuosta 2x viikossa tehtynä. Saa vaan hauikset tulehduksiin ja muut vetoliikkeet jumittamaan.

tuskin naturaalitreenaaja hyötyy tuosta 2x viikossa tehtynä. Saa vaan hauikset tulehduksiin ja muut vetoliikkeet jumittamaan.
Miksi? Kyllä ihmiskehon voi pikkuhiljaa totuttaa melko koviinkin treenimääriin. Esim. itse teen perusohjelmassani kädet 3x viikossa, eikä ole lainkaan harvinaista että hauiksille tulee yli 10 sarjaa per treeni.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Miksi? Kyllä ihmiskehon voi pikkuhiljaa totuttaa melko koviinkin treenimääriin. Esim. itse teen perusohjelmassani kädet 3x viikossa, eikä ole lainkaan harvinaista että hauiksille tulee yli 10 sarjaa per treeni.

Tottuu mutta olen miettinyt että miksi pitäisi? Saako 3x treenillä 3x hyödyn? Mielestäni sopeutuminen on useasti pahasta, jos sopeutuu niin taas tarvitaan ärsykettä lisää/vaihtelua että kehittyy.
Toki sopeutumisessa on hyviäkin puolia, esim. jos treenaa hetken kovalla teholla niin palautuminen tehokkuus kasvaa sopeutumisen myötä ja sitten jos siirtyy pienempää treenimäärään niin lihaskasvu on jonkilaisen ylikompensaation takia suurempi. (palautumis/anabolia kyky hetken suurempi mitä treenin katabolia)

Tottuu mutta olen miettinyt että miksi pitäisi? Saako 3x treenillä 3x hyödyn? Mielestäni sopeutuminen on useasti pahasta, jos sopeutuu niin taas tarvitaan ärsykettä lisää/vaihtelua että kehittyy.

Vaikkapa siksi että mitä enemmän sitä ärsykettä pystytään antamaan ajautumatta ylikuntoon, sitä enemmän kehittyy.

Vaikka tällainen syvällisen matemaattis-tieteellinen bs-kaava:

Perustilanne on 100.
Siedetty kasvuärsyke = 20, mutta kasvuärsyke 30 ajaa jo ylikuntoon.
Treenataan siedetyllä ärsykkeellä (joka on vaikkapa työmäärä/3 viikkoa) ja saadaan perustasoksi 120. Otetaan vähän takapakkia kun keho menee jumiin yksittäisistä kovista treeneistä ja aloitetaan 110:sta ja saadaan taas se 20 lisää, päädytään tasolle 130.

Jos treenataan järkevästi niin että sietokyky nousee, voidaan treenata niin että kasvuärsyke on 30. Tuloksena perustaso 130. Jaksotuksen pohjalta hieman takapakkia ja aloitetaan 120:sta ja päädytään tasolle 150. Jälleen kehitetään sietokykyä, jolloin voidaan taas antaa suurempia kasvuärsykkeitä, jolloin mitatun ajanjakson aikana potentiaaliset kehityshyppäykset ovat suurempia (vaikka +80 tai enemmänkin kun tehdään duunia tarpeeksi) kuin se ikuinen +20 (joka sekin tyssää suht äkisti siihen ettei hermosto kenties siedäkään kovenevia kertaärsykkeitä, jos ei "voida" lisätä määrää vaan ainoastaan tehoa).

Käsittämätöntä että edelleen jaksetaan vääntää täällä tästä jostain syystä yhä jylläävästä yliyksinkertaistetusta "määrä vs. laatu" -mantrasta.
Perusasia. Sopeutuminen on toki hyvä asia vain hetkittäin, sitten pitää jälleen lisätä määrää/tehoa. Eikä pelkällä tehon lisäyksellä voi kehittyä kovin pitkään. Muutenhan me kaikki treenattaisiin edelleen Mentzerin opeilla ja oltaisiin jo siinä myyttisessä geneettisessä maksimissa.
On toki aivan eri asia jos tällainen Pelle Peruspunttaaja (kuten esim minä) saa pikkuhiljaa kehitystä vähemmilläkin eväillä ja vähemmällä määrällä. Se on hieno asia ja usein fakta - sitä ei käy kiistäminen. Muttei ole sattumaa että harjoitusvolyymin --> sitä kautta sietokyvyn--> ja sitä kautta taas harjoitusvolyymin määrätietoinen kasvattaminen on oleellinen osa lähes kaikessa menestyksekkäässä urheilussa.

Niin. En lähde väittämään asiasta, koska itselläni ei ole mitään faktatietoa aiheesta. Mutta, tosta Ferrignon tekstistä ymmärsi, että sarjat tehdään aika lailla verenmaku suussa. Jos esim. itse lähtisin tuota tekemään 2x viikossa, eli 28 kovaa sarjaa per viikko, niin veikkaan että saisin ainakin forkut tulehduksiin, varmaan hauiksetkin. Veikkaan että monelle muullekkin perustreenaajalle kävisi samoin, jos on tottunut tekemään sen 5-10 sarjaa viikossa hauiksille + kaikki epäsuora rasitus. Eri asia tietysti, jos pikkuhiljaa lähtee totuttelemaan. Ja kannattaako muutenkaan kenenkään näin lyhyen treenihistorian omaavan kuin itse, lähteä edes tekemään tuollaista hauisspesialisointia?

Vaikkapa siksi että mitä enemmän sitä ärsykettä pystytään antamaan ajautumatta ylikuntoon, sitä enemmän kehittyy.

Kyllä uskoisin että sitkeimmät voisi treenata vaikka 5-6x viikossa samaa lihasta ja ärsykettä olisi paaaljon enemmän kuin 1x treenatessa ja sopeutua siihen mutta edelleen, tuleeko kasvua vaivaan nähden?
En ole nähnyt mitään todistetta että joku jollain tietyllä treeni menetelmällä olisi saanut kehitystä niin että se nousisi erityisesti jalustalle.

Aasinsiltana tuota monesti viikossa ja paljon treenaamisesta pääsee hyvin siihen että joillekin tuntuu olevan pakkomielle kalorien pitäminen ylhäällä dietillä ollessaan, eli pidetään liikuntamäärät suurena että voidaan syödä niin paljon että ei kuolla siihen suureen liikuntamäärään :) sitten kuitenkin laihdutaan sitä tuttua 0.5kg viikossa mihin pääsisi huomattavasti pienemmällä vaivallakin ja kehon rasittamisella.

No, anyway, ihmiset on erilaisia ja pystyy erilaisiin juttuihin, ei näitä dietti tai treeni juttuja voi kiveen kirjoittaa :)

Olen hulkin kanssa ihan samaa mieltä aiheesta, näin sunnuntaikuntoilijana. Ainakin itselläni kädet palautuvat siksi nopeasti, etten näe mitään syytä olla treenaamaatta niitä ainakin pari kertaa viikossa.

Tottuu mutta olen miettinyt että miksi pitäisi? Saako 3x treenillä 3x hyödyn?
Kyllä uskoisin että sitkeimmät voisi treenata vaikka 5-6x viikossa samaa lihasta ja ärsykettä olisi paaaljon enemmän kuin 1x treenatessa ja sopeutua siihen mutta edelleen, tuleeko kasvua vaivaan nähden?
Tässä näkee selvästi, että ajattelemme treenausta ja kehitystä aivan eri näkökulmasta. Sinä tuskin kilpailet missään lajissa, tai ainakin ajattelutapasi sopisi ei-urheilijalle (en pidä tätä huonona asiana, vain selkeästi erilaisena kuin esim. kilpaurheilijalla): vaikka treenipanostuksen lisääminen lisäisi myös tuloksia, ei sitä kuitenkaan koeta vaivan arvoiseksi jos tulosten kasvu ei ole suorassa suhteessa panostuksen kasvuun.

Itse taas olen kilpaurheilija, ja minulle treenimäärät ovat pitkälti merkityksettömiä. Vain kehitys merkkaa, ja jos treenimäärien ja panostuksen tuplaamisella (100% lisäys) saadaan vaikka 10-20% lisää kehitystä, on treenimäärien tuplaus mielestäni täysin perusteltua ja olen sen valmis tekemään mikäli aikatauluni ei sitä estä. Käytännössä kehonrakennuksessa ei kuitenkaan aivan näin radikaaleja rajahyötyfunktioita esiinny, vaan jopa 1-2 tuntia harjoittelua päivässä riittää melkeinpä mihin tahansa tuloksekkaisiin treenimääriin (esim. juurikin lihasryhmäkohtainen frekvenssi on tässä oleellisempaa kuin pelkkä harjoittelun tuntimäärä viikossa).

Linjaus: Ylirasituksen syntyminen on täysin yksilöllistä. 3x kädet kovaa viikossa ei ole mikään mahdottomuus natikallekaan ja henk. koht. olen kokenut se ainoaksi keinoksi saada aikaan kasvua. Hyvänä vinkkinä voisi sanoa, että kehon kuuntelu on se tärkein asia. Jos käsissä on epäluonnollista kipua tai hermotus tuntuu selkeästi kärsineen, parempi jättää se viimeinen sarja tekemättä. Päivän palautuksen jälkeen kulkee sitten taas. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom