Jos puhumme samasta laskurista (oletan, mutta olen liian laiska tarkistaakseni :-)), niin tuossa ideana on määrittää se osa oman kehon painosta, jota liikkeessä liikutetaan raudan lisäksi progression laskemista varten. Eli eihän kyykky liikkeenä ole "ilmainen" vaikkei rautaa niskassa olisikaan. Jokin osa omasta painosta siinä pitää laskea alas ja nostaa taas ylös. Tuossa esimerkissä lasketaan, että omasta painosta pitää liikuttaa 60%:a.
Parhaiten tämä näkyy vertailtaessa dippiä ja vaikka penkkiä. Dippi omalla painolla voi olla henkilöstä riippuen hyvinkin raskas, kun taas penkki omalla (käsien) painolla ei kovin usein tuota ole. Tai ainakin silloin mennään vakavamman kuntoutuksen puolelle.
Jos progressiolaskuissa käytetään vain lisäpainoja, eikä kokonaispainoa, tulee progressiosta loivempi, ja kierrosta raskaampi niillä liikkeillä, joissa käytetään paljon omaa painoa.
Minulle tuo oli erona liian kovan kierron ja sopivan kovan kierron välillä. Kun jätin oman painon pois laskuista kyykystä ja mv:stä, tuli kierron kokonaisrasituksesta liian kova. Kun taas käytin kokonaispainoa, raskaat treenit olivat ihan yhtä raskaita, mutta en ollut käyttänyt kaikkia paukkuja kierron aikaisempiin treeneihin. Tietysti vaikutus progressioon on sitä pienempi, mitä suurempia painoja käyttää suhteessa omaan painoonsa. Siksi minulla vaikutus on kohtuullisen suuri :-)
Kiitoksia, tämä selvensi paljon, mutta mistä tiiän muille liikkeille nuo prosentit? Laitanko vaan jotaki sinnepäin?

Tämän ketjun ja HST sivun läpi luettuani heräsi kuitenki pari kyssäriä.