HST treenimetodi nopeaan lihaskasvuun

Meta title: 🔥 HST treenimetodi nopeaan lihaskasvuun 🔥

Meta description: Progressiivinen kokovartalotreeni joka lisää voimaa ja lihasta tehokkaasti ilman turhaa kikkailua.

Tulee mieleeni vain, että lihasmassan ja voiman kasvattamiseen tähtäävä harjoittelu ei tuota tulosta, ellei ole valmis välillä hieman bulkkaamaan...

Jatkuva alhaisilla rasvoilla treenaaminen on yhtä pulun nussimista. = Kovaakaan yritystä ei palkita.

Ainakaan tulosten ja lihasmassan muodossa.

Tämmöiset on hyviä threadeja, joskus erittäin viihdyttäviä lukea.

Tuosta HST:stä on joo liikkunut vähän ristiriitaisia juttuja. Ja näköjään olet aika pitkään ollut sillä, että kokeileppa jotain toista ohjelmaa ja katso, mitä se tuo tullessaan?

Bulkkia kannattaa tosiaan jossain välissä kokeilla. Menee tovi, että pää tottuu siihen bulkkaamiseen jos on rasvat olleet pitkään matalalla, mutta sitten kun tottuu, niin on paljon palkitsevampaa tuo lihasten kasvattaminen.

Tovihan noita menee opetellassa, mutta tarvittaessa opitaan kantapään kautta. :D

... ja aina lopettanut tohon 6. viikkoon, eli negat jättäny tekemättä

Jos ei reenikaveria ole ni tee ihmeessä vaikka erikoistekniikoita, esim. pudotussarjoja.
Tuo on shokkiviikko ennen lepoa ja pidän sitä ainakin henk.koht tärkeänä koko HST-syklissä.
Ei noita ohjeita ja suoritustapoja ole huvikseen keksitty HST:iin, ne kannattaa tehdä niinkuin on neuvottu, eikä käydä säätämään omaa...
Omat pienet sovellukset eri liikkeissä on eri asia...

Tämmöiset on hyviä threadeja, joskus erittäin viihdyttäviä lukea.

Tuosta HST:stä on joo liikkunut vähän ristiriitaisia juttuja. Ja näköjään olet aika pitkään ollut sillä, että kokeileppa jotain toista ohjelmaa ja katso, mitä se tuo tullessaan?

Bulkkia kannattaa tosiaan jossain välissä kokeilla. Menee tovi, että pää tottuu siihen bulkkaamiseen jos on rasvat olleet pitkään matalalla, mutta sitten kun tottuu, niin on paljon palkitsevampaa tuo lihasten kasvattaminen.

Tovihan noita menee opetellassa, mutta tarvittaessa opitaan kantapään kautta. :D

Mukavaa jos viihdyttää, ei ole novelli mennyt ainakaan ihan hukkaan :)

Tuota runsaskalorisempaa ruokavaliota täällä suositellaan meikäläiselle sen verran yksimielisesti, että ehkäpä sitä on tosiaan jossain vaiheessa kokeiltava.

HST:tä en ohjelman runkona ole ihan vielä jättämässä. Hiukan taidan kuitenkin hienosäätää sitä. Viiden toiston viikoille voisi ottaa muutamaan liikkeeseen kolmannen sarjan ja samaten voisi aina kierron päätteeksi runnoa 3-4 viikkoa niitä kovia "+100%-viitosia".

Ylimääräruokailua taidan kokeilla tuossa syksymmällä muutaman kuukauden ajan. Sellainen 12-14MJ/vrk annostus varmaan riittää alkuun. Onhan se vähemmän stressaavaakin kuin tämä ainainen n.1MJ yli tai alle säätäminen.

Kait se on hyväksyttävä muutama kilo rasvaa vyötäröllä tulosten parantamisen kustannuksena. Pitää vaan polttaa se sitten jollain keinoin myöhemmin pois, vaikka sitten pienen lihasmassahävikin uhallakin (mulla tuo painonpudotus onnistuu paremmin yli 3kg/kk nopeudella kuin alle).

Coohco, ehkä olet ektomorfi, jolle "hidassoluisen" kehotyyppinsä ansiosta räjähtävän voiman ja lihasmassan hankkiminen on työn ja tuskan takana?

Itse olen aito ektomorfinen kuikelo ja kehitys on ollut verrattavissa sinun vastaavaan, vaikka kaikki ollaan yritetty tehdä oikein. :itku:

Tuossa on linkki aiheesta jostain toiselta foorumilta.

http: //forum.ufs.fi/archive/index.php/index.php?t-963.html

Coohco, ehkä olet ektomorfi, jolle "hidassoluisen" kehotyyppinsä ansiosta räjähtävän voiman ja lihasmassan hankkiminen on työn ja tuskan takana?
...

Kiitoksia, tuota ektomorfi-termiä itseasiassa originaalia vuodatusta laatiessani etsiskelin, en vain sitä siihen hätään muistini kätköistä löytänyt.

Tunnistan itsessäni aika monta ektomorfin/hardgainerin piirrettä (pitkäraajainen kuikelo ja muita sen tapaisia asioita :) ). Joten enköhän minä jossain määrin sellainen ole. Ainakin selkeästi enemmän kuin atleettinen mesomorfi tai endomorfi.

Nykyinen treenini vastaa aika hyvin hardgainer-teorian suosituksia. Varsinkin jos karsisi muutamia turhuuksia pois (hauiskäännöt ja ojentajaliikkeet etc.), niin aika lähellä ideaaleja olisin.

Sinälläänhän sillä ei pitäisi olla kovin suurta merkitystä kuinka nopeasti tai hitaasti niitä tuloksia tulee, tai mitä kehotyyppiä sattuu edustamaan. Jokainen treenaa omista lähtökohdistaan.
Itse yritän nykyään asennoitua niin, että aikaa tulosten parantamiseen on koko loppuelämä. Ei se ole tässä iässä enää niin yhden vuoden päälle koska jonkun tavoitteen saavuttaa. Silti, tottakai kannattaa etsiskellä sitä itselleen toimivinta treeni/ravinto-comboa.

:offtopic: Kokeilin tänään oikeastaan ensimmäistä kertaa elämässäni maksimi ykkösiä penkissä ja leuanvedossa. Tuloksena 82kg (107%) ja 107kg (139%). Olin positiivisesti yllättynyt, molemmissa irtosi muutama kilo enemmän kuin oletin. Ja mikä tärkeintä, penkissä tulos oli enemmän kuin oma massa :lol2: .

Tottahan tuo on, että liikaa kiirettä ei kande pitää, saattaapi rikkoa itsensä sillä... Itse olen ymmärtänyt asian niin, että hiljaa ja huolellisesti kasvatetut voima- ja massatasot ovat keholle parempia, kuin yhtäkkisesti kasvatetut. Tarkoitan siis, että tukikudokset, jänteet jne. ovat saaneet aikaa mukautua rasitukseen. Olihan tää nyt varmasti epäselvästi sanottu...:rolleyes:

Huhhuijaa, HST-syklin ensimmäinen reeni takana, aika mielenkiintoinen kokemus saa nähä mitä tulee :P vähä kikkailuksi meni ku piti soveltaa aikasemmin tekemät liikkeet vähä paremmin, muuten reeni ois kestäny 2 tuntia :D

ja mielenkiintoinen jälkitärinä päällä nyt, hikiä puskee ja ruokaa syödessä tuli puklu-olo mut alas se meni ku raejuustolla luistatti!! :D

Oma Paino% tarkoittaa omasta painosta lisättävää prosenttia liikkeen painoon (esim. Kyykky 60%)= Mitä toi tarkottaa tossa peveliuksen laskurissa? Mulla ei mee jakeluun :)

En tiiä mitä tein väärin mutta nyt reilun 7 viikkoa kestäneen hst-syklin takia paino pudonnut 88 kg:sta 84:n, käsivarresta kadonnut parisenttiä.. Että sellanen kokeilu.. Tietty noihin just tänhetkisiin tuloksiin vaikuttaa toi takanaoleva parinviikon kreatiinitauko ja nelipäiväinen juhannus, mutta siitä huolimatta voin rehellisesti sanoa että takapakkia on otettu.. Mitään ylikunto-ongelmia ym. ei ole ilmennyt..

Ei ollut mun juttuni, ensviikolla takasin 4-jakoseen..

En tiiä mitä tein väärin mutta nyt reilun 7 viikkoa kestäneen hst-syklin takia paino pudonnut 88 kg:sta 84:n, käsivarresta kadonnut parisenttiä.. Että sellanen kokeilu..
Ei ole hankala miettiä mitä on tehty väärin jos paino putoaa kun yritetään lihasta kasvattaa.

Tein HST:tä useamman syklin perusrungolla, 1 sarja/lihas, reiluilla plussilla. Tuloksena rasva% lisäys ja minimaalinen kehitys. Joissain sykleissä kehitystä, varsinkin kun alotin intissä uusiksi. Muuten tosiaan aika hiljaista.

Veljellä taasen kehitystä tuli mutta toisaalta en tiedä millä ohjelmalla sille kaverille ei tulisi kehitystä.

En ala spekuloimaan mistä johtui. Pääasia että nyt on vihdoin toimiva ohjelma.

Tietty noihin just tänhetkisiin tuloksiin vaikuttaa toi takanaoleva parinviikon kreatiinitauko ja nelipäiväinen juhannus
:D
HST on aika energiaa kuluttavaa hommaa, joten sillon ainakin kannattaisi huolehtia syömisestä. Itellä nous aikoinaan paino 15kg HST-syklin aikana, joten ei sen syömisen hirveen vaikeeta pitäis olla.

Sellanenkin pointti vielä, että HST:n toimimattomuus saattaa myös hyvinkin johtua (ja varmaan johtuukin) oman suunnitelman heikkoudesta, eikä itse SYSTEEMIN epätoimivuudesta. Ei varmaan hirveesti tulekaan tulosta jos valitsee pelkkiä isolaatiopelleilyjä liikkeiksi tai tekee muuten vaan tosi vähän työtä. Aika vaikee uskoa ettei HST:llä saisi tulosta, on siinä taustalla kuitenkin melkosen pätevää tiedettä, jonka käytäntökin on osoittanut todeksi. Se koko kroppa 3x viikossakin on pelkkä yksinkertaistettu kompromissi, kyllähän se voisi olla vaikka 2-jakosella kuudesti viikossa salilla. Tai koko kroppa 4 kertaa viikossa läpi. Tai.... vaihtoehtoja on loputtomasti. Eihän HST oikeastaan ole sen kummempi juttu kun että siinä on suunniteltu progressio. Kaikki muu on aika vapaata. :D

Itse vedän nyt toista kiertoa itse modaamaani HST:tä, eli 12 treenin sykli, joista 4 treeniä 20 toistoa, 4, 15 toistoa ja 4 10 toiston nurkilla, jos kunto kestää, niin tarkoitus kokeilla vielä 5 toiston treenejä...
Varsinkin jaloille on tehnyt gutaa pitkät sarjat ja aikaisemmin reistailleet nivelet (polvet ja kyynerpää) ovat olleet varsin oireettomat, minkä takia juuri pidempiä sarjoja päätinkin kokeilla.
Hurjasti on kasvanut palautumiskyky ja lihaskestävyys pitkillä sarjoilla... Treenit ovat kyllä varsin murhaavan tuntuisia, mutta eiköhän ylikunto ole pysynyt jotenkin loitolla, kun en ole vielä kipeäksi tullut.
Tämä on todellista antiEGO treeniä... Naurettavan näköistä, kun iso paksu mies hinkkaa pienillä painoilla paita märkänä :D
Joissakin liikkeissä pitkät sarjat tuntuvat kylläkin mahdottomilta, esim hauiskääntö ja pystypunnerrus eivät kulje, vaikka heiluttelisi kuinka pieniä painoja, niin tuntuu sarjat jäävän kesken... Taitaa jotenkin veri loppua lihaksesta yms. outoa.
Treenipäiväkirjoista löytyy treenini, ei mitään erikoista treeniä sinänsä.
Tuskin minäkään enää pystynyn palaamaan yli 2-jakoiseen treeniohjelmaan... Tuntuvat jotenkin luonnottomilta :eek:

Itselläni on takana vajaa 20 vuotta erilaisia systeemejä säännöllisen epäsäännöllisesti, eikä HST vielä ole pettänyt - ehkä myöhemmin. En kuitenkaan enää hae siltä äärimmäistä massan kasvua, vaan monipuolisuutta, lihasten kykyä toimia erilaisilla ärsykkeillä, tekniikkaan parannusta, nivelten vahvistamista, parempaa liikkuvuutta jne. Eli vaihtelen HST:n ja muiden systeemien välillä (en toki kesken kiertoja) sen mukaan mikä on olo. HIT toimii, mutta hajottaa minulla tekniikan toistojen vähyyden takia ja jossain vaiheessa paikat turhan suurten painojen takia. "Normaali" painojen kiertoon perustuva systeemi toimii, mutta jossain kohtaa kehitys ei enää kehity.

Ensimmäisen kymmenen vuotta noudatin "joka treeni tappiin" -tyyliä, ja siihen ei tarvitse enää palata - oli sitten pyramidia tai jotain muuta. Nuorempana tuo vielä meni, mutta olin sitten lopulta tukossa tuon jäljiltä pitkään. Pohjakuntoa on kyllä kertynyt, mutta kiertoja ja kevyempiä treenejä pitää minulle olla treenikokonaisuudessa riittävästi. Ja numerot näyttävät totuuden - minulle sopii kevyen ja raskaan treenin kierto muodossa jos toisessa.

Olen täysin samaa mieltä: AntiEgo-treeninä HST on todella hyvä. On ihan tervettä vääntää silloin tällöin (itseasiassa aika usein) naama punaisena hikeä tippuen pienemmillä painoilla kuin salin sunnuntai-kuntoilijat. Jää muuten nopeasti kaikki pullistelu pois, kun pikkupainoilla saa itsensä täysin piippuun. Siinä ei ihailevia katseita paljoa irtoa :-)

Aluksi HST-sarjani olivat kokonaiskiertona liian raskaita ("ylikunto"?), mutta pienellä muutoksella sain niistä itselleni paremmin sopivat. Pistin isoihin liikkeisiin hiukan muita suuremman prosentin painon vähentämiseen. Näin kierto kevenee hiukan nimenomaan raskaimmista liikkeistä, ja kehon kokonaiskuormitus vähenee.

Oma Paino% tarkoittaa omasta painosta lisättävää prosenttia liikkeen painoon (esim. Kyykky 60%)= Mitä toi tarkottaa tossa peveliuksen laskurissa? Mulla ei mee jakeluun :)

Jos puhumme samasta laskurista (oletan, mutta olen liian laiska tarkistaakseni :-)), niin tuossa ideana on määrittää se osa oman kehon painosta, jota liikkeessä liikutetaan raudan lisäksi progression laskemista varten. Eli eihän kyykky liikkeenä ole "ilmainen" vaikkei rautaa niskassa olisikaan. Jokin osa omasta painosta siinä pitää laskea alas ja nostaa taas ylös. Tuossa esimerkissä lasketaan, että omasta painosta pitää liikuttaa 60%:a.

Parhaiten tämä näkyy vertailtaessa dippiä ja vaikka penkkiä. Dippi omalla painolla voi olla henkilöstä riippuen hyvinkin raskas, kun taas penkki omalla (käsien) painolla ei kovin usein tuota ole. Tai ainakin silloin mennään vakavamman kuntoutuksen puolelle.

Jos progressiolaskuissa käytetään vain lisäpainoja, eikä kokonaispainoa, tulee progressiosta loivempi, ja kierrosta raskaampi niillä liikkeillä, joissa käytetään paljon omaa painoa.

Minulle tuo oli erona liian kovan kierron ja sopivan kovan kierron välillä. Kun jätin oman painon pois laskuista kyykystä ja mv:stä, tuli kierron kokonaisrasituksesta liian kova. Kun taas käytin kokonaispainoa, raskaat treenit olivat ihan yhtä raskaita, mutta en ollut käyttänyt kaikkia paukkuja kierron aikaisempiin treeneihin. Tietysti vaikutus progressioon on sitä pienempi, mitä suurempia painoja käyttää suhteessa omaan painoonsa. Siksi minulla vaikutus on kohtuullisen suuri :-)

Back
Ylös Bottom