Honda vs. Seat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
28.8.2005
Viestejä
446
Ikä
46
Tere!

Autokuume on pahimmillaan ja syksyn mittaan tarkoituksena on hankkia uusi kärry. Rajavedon olen onnistunut tekemään Honda Civic type-R:n ja Seat Leonin sporttimallin välille.

Tarkoituksena hankkia siis pari vuotta vanha auto, jolla kilometrit ovat vielä alle 80k. Nyt olisin valmis kuulemaan mielipiteitänne, voitte olla osa jopa lopullista ostopäätöstä:D
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Useampaa Type-R:ää on tullut koitettua ja itse pidän autosta. Tarkka vaihteisto, mukavat penkit ja pieni, mutta niin nerokas keksintö, takajalkatila ilman "kardaanitunnelia". Keppiä pitää tietysti hämmentää kovastikkin, mutta ei se ole valintakriteeri urheilullista autoa katsellessa. Ei mikään raketti suorilla, mutta mutkapätkillä varsin vikkelä epeli ihan vakioalustallakin.

Vanhemmat Type-R:t taitaa olla vaikeampia löytää ilmastoinnilla, vai jokos se noissa pari vuotta vanhoilla oli optio-listalla?

Leon Sporttia ei ole tullut koitettua, mutta taitaa käyttää samaa VAG-konsernin 1.8T -konetta kuin Golf yms.? Eli viripotentiaalihan tuossa on varsin riittävästi, sitten kun melko vaatimaton vakiosuorituskyky alkaa loppumaan. Korikin on oikein mukavan näköinen, eikä autona kärsi niin pahasti "amis-maineesta" kuin civikki.
 
Leonissa on 2.0TFSI-kone saatavilla vuoden -06 malliin. 185 kaakkia ja 6-lovinen vaihteisto. Sporttipenkit ja puoliautomaatti-ilmastointi vakiona. Lienee ihan laadukas peli, kun kerta vw:n osat käytössä. Hondasta ei kokemuksia.
 
Zone-sarja -42%
Turbovehe vie voiton eli Seat ja siitä saa lastuttamalla lisää vielä tehoa. Hondan kone on vapaastihengittävä, vaikka edistyksellinen onkin.
 
Tere!

Autokuume on pahimmillaan ja syksyn mittaan tarkoituksena on hankkia uusi kärry. Rajavedon olen onnistunut tekemään Honda Civic type-R:n ja Seat Leonin sporttimallin välille.

Tarkoituksena hankkia siis pari vuotta vanha auto, jolla kilometrit ovat vielä alle 80k. Nyt olisin valmis kuulemaan mielipiteitänne, voitte olla osa jopa lopullista ostopäätöstä:D
Valinta on helppo, jos haluat kiertää rataa nopeasti ja muutenkin tykkäät "räppäilystä" on valinta Honda. Miellyttävämmät matka-cruisailut ja kauppareissut tulee Seatilla.


Turbovehe vie voiton eli Seat ja siitä saa lastuttamalla lisää vielä tehoa. Hondan kone on vapaastihengittävä, vaikka edistyksellinen onkin.
Miten vie voiton? Liikennevaloskaboissa? Vartilla? Not gonna happen. Ja saa siihen Hontsuunkin reippaastikin lisäponeja vaikka vapari onkin.
 
Miten vie voiton? Liikennevaloskaboissa? Vartilla? Not gonna happen. Ja saa siihen Hontsuunkin reippaastikin lisäponeja vaikka vapari onkin.

Foobari on kyllä oikeassa vakiopeleistä. Ajattelin että turboon saa enemmän löylyä lastuttamalla kuin vapaastihengittävään.

Leonissa on 2.0TFSI
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,8 s
Huippunopeus: 221 km/h

Civic Type R
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6,7 s
Huippunopeus: 234 km/h
 
Foobari on kyllä oikeassa vakiopeleistä. Ajattelin että turboon saa enemmän löylyä lastuttamalla kuin vapaastihengittävään.

Leonissa on 2.0TFSI
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,8 s
Huippunopeus: 221 km/h

Civic Type R
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6,7 s
Huippunopeus: 234 km/h

Jooh. Ärräki menee n. 3000e vireillä varttimaililla korkeita 13 sekuntisia, ja 0-100km/h reilusti alle 6 sekkaa. Saa olla ihan vitusti löylyä Seatissa että pääsee lähellekään.

Mut niinku sanoin tossa aikaisemmin, valinta pitäis olla helppo, autot on NIIN erilaisia. Riippuu ihan mistä tykkää.
 
Hei täällähän syntyy jopa keskustelua :D

Pitää seuraavaksi siirtyä sanoista tekoihin ja mennä kokeilemaan miltä nuo molemmat perseen alla tuntuu...
 
Foobari on kyllä oikeassa vakiopeleistä. Ajattelin että turboon saa enemmän löylyä lastuttamalla kuin vapaastihengittävään.

ei kai ihmiset oikeasti luule että kaikki, missä on turbo on nopeita?

saatana smartissakin on turbo.

ja ei sillä lastullakaan nosteta kuin tiettyyn rajaan asti, sitten pitää muutella muutakin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ei kai ihmiset oikeasti luule että kaikki, missä on turbo on nopeita?

saatana smartissakin on turbo.

ja ei sillä lastullakaan nosteta kuin tiettyyn rajaan asti, sitten pitää muutella muutakin.

Terveiset bulgarian kultahietikolta. Tiedan kylla etta turboissa ja koneissa on eroja. Seatissa on kuulemani mukaan isompi turgo kuin gti golfissa. Golfiin ei kuulemma saa paljoa tehoa, kun turbo on liian pieni.
 
Terveiset bulgarian kultahietikolta. Tiedan kylla etta turboissa ja koneissa on eroja. Seatissa on kuulemani mukaan isompi turgo kuin gti golfissa. Golfiin ei kuulemma saa paljoa tehoa, kun turbo on liian pieni.

Golf IV GTI 1.8t:ssä on sama turbo kuin Leon 1.8t:ssä ja viripotentiaali on muutenkin sama. Vain vanhimmissa Golfeissa on hieman erilainen turbo, josta saa vähän vähemmän tehoa. Perus lastulla ero on pieni. Tuohon 1.8t:hen saa jo Revon perussoftalla 210hv ja 316nm, kuten myöskin Golfiin. Leonia löytyy myös nelivetona, jolla pitoa saa suurempien piristysten yhteydessä.

Oli ilmeisesti kyse pari vuotta vanhasta Leonista. Tuo 2.0tfsi Leon on uusi malli. Siinä on ilmoitettua enemmän tehoa vakiona eli 198hv ja 307nm on mitattu 280hv ja 270nm sijaan. Perussoftalla jo 260hv ja 405nm.

Tuo Type-R on rata-ajoon ihan hauska peli, mutta arki- ja yleiskäytössä ei paras mahdollinen. Monia perusvarusteita siihen ei edes saa ja vakiovarustus ei ole kovin kattava. Noinkin uuden auton ollessa kyseessä vain 6 vuoden puhkiruostumattomuus takuu on erikoista. Muutenkin Leonin laatu on ihan toista. Eikä tuo Type-R nyt niin tykki ole, etteikö (varsinkin nelivetoisella) piristetyllä Leonilla voisi pärjätä. Noista Leoneista kun on otettu melko kunnioittettavia teho ja vääntöarvoja irti.
 
Tuo 2.0tfsi Leon on uusi malli. Siinä on ilmoitettua enemmän tehoa vakiona eli 198hv ja 307nm on mitattu 280hv ja 270nm sijaan. Perussoftalla jo 260hv ja 405nm.

Eikä tuo Type-R nyt niin tykki ole, etteikö (varsinkin nelivetoisella) piristetyllä Leonilla voisi pärjätä. Noista Leoneista kun on otettu melko kunnioittettavia teho ja vääntöarvoja irti.

Tarkoitat varmaankin että Leonissa vakiona 185hp eikä 280hp :) Ja virisoftalla päästään tuonne +240hp lukemiin.

Ja kyllä tuo type-r on aikamoinen tykki verattuna leoniin, leoniin saat tunkea yhtä jos toistakin palikkaa jos tahtoo laitetun type-r ohi mennä, siltikään ei taida riittää.

Tuossa yhden type-r varttimaili, cai,pakosarja+ecu, kovempiakin löytyy.
qm.jpg

ffp:n type-r vs. leon keskustelusta kävin lainaamassa :)
 
Tarkoitat varmaankin että Leonissa vakiona 185hp eikä 280hp :) Ja virisoftalla päästään tuonne +240hp lukemiin.

Ja kyllä tuo type-r on aikamoinen tykki verattuna leoniin, leoniin saat tunkea yhtä jos toistakin palikkaa jos tahtoo laitetun type-r ohi mennä, siltikään ei taida riittää.

Tuossa yhden type-r varttimaili, cai,pakosarja+ecu, kovempiakin löytyy.
qm.jpg

ffp:n type-r vs. leon keskustelusta kävin lainaamassa :)

Juu, kirjoitusvirhe. :) Oli tarkoitus kirjoittaa 185hv eikä 280hv. Pelkällä virisoftalla saa 260hv ja 405nm.

1.8t Leoniin kun laitetaan softan lisäksi putkisto, isompi turbo, välijäähdytin ja isommat suuttimet, on dynotulos esim. 328hv ja 476nm. Jos vielä sattuu olemaan neliveto Leon, on Type-R:llä tosiaan tekemistä...
 
No nyt on testattu tuo Leon ja rakkaus on ikuista :haart:
Meinasin sitten pistää 110 km/h tutkaan 50km/h alueella, kun piti kokeilla kuinka valoista lähdetään. Juuri kun jarrutin niin mutkan takaa paljastuu ratsia :D
 
Kysyjällä ei taida olla kuitenkaan mielessä, että "kuinka saan eskorttiini 500 heppaa hetikohta". Useimmille kuitenkin riittää sellainen pirteä perusauto, johon ehkä vähän lisämaustetta. Itse tekisinkin niin, että hankkisin muutaman vuoden ikäisen Leonin (on hienompi myös kuin Civic) ja siihen päivitys/lastu. Auton saa alle 20000e ja mausteet 600e. Ja eikun 210hv Leonilla maitokauppaan. Olisi riittävästi potkua ja mukavampi arkikäytössä kuin Honda, kun ei sitä aina tartte laikka punaisena joka rahkanhakureissulle mennä.
 
Kaikki ei tosiaan edes tahdo ruuvata sitä autoaan eikä tarvitse saada 50% lisätehoa vuoden sisällä.
Tässä kuitenkin on myös viripotentiaalin (ja kahden hyvin erilaisen auton (sikakova rata/korttelivingutin vs. reipas, napakka, sporttinen suht mukava pienperheauto) lisäksi yksi pointti, eli ahdettu vs. vapari, jossa tullaan makukysymyksiin.
Itselläni edellinen auto oli ensimmäinen ahdettu (juurikin kyseisellä vag-konsernin koneella) ja totesinpa vain että "on mun juttu", joten tuossa joulun alla vaihtaessani en enää ei-ahdettuja edes katsellut.
Ei jaksa enää vaparit kiinnostaa. Siinä potkun progressiivisessa kasvussa ja sellaisessa "ahtopaineeseen nojaavassa" rennonreippaassa ajotyylissä on jotain joka viehättää. Se fiilis kun kiihdyttää vaikkapa 1500 rpm:sta ja kun ei halua revitellä, jo 3000:ssa leikkaa kytkimellä vedon vaihtaakseen isommalle, tuntuu kuinka auto vaan rykisi kovempaa eteenpäin kun paineet on suurimmillaan ja kuuntelee kun paineet sihahtaa takaisinpäin kun nostaa jalan kaasulta. Eikä kyse ole siis huipputehokkaista vehkeistä edes, tuon saman fiiliksen sai siis jo 163hv/220nm 1.8t:lla aikanaan. Kaikki siis suhteellista.

Itse en ole virittäjä- tai edes lastuttaja/ohjelmoijatyyppiä vaan tyydyn siihen mitä kaupasta saan. Enemmän kyse tosiaan autojen luonne-eroista ja kunkin ajotyyliin sopivasta soittimesta.

Ja edit: siis pointtina että koulukuntaerot ovat usein ylittämättömiä ja muuttumattomia. Ymmärrän senkin että joku saa kicksinsä autosta joka liikkuu hyvin vaikkapa kierrosluvuilla 6500-8500. Oma juttunsa siinäkin. Molemmat hienoja vehkeitä.
 
Noista kahdesta jos pitäisi valita, niin itse ottaisin Seatin. Nelivetoisena tietenkin, niin riittäisi sitä hauskuutta ympäri vuoden.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom