SEAGRAM sanoi:
Joo, antiikin roomassa pidettiin hauskaa miesten kesken ja naisia pelkästään siitettiin. Kyllähän noita varmaan on muitakin homoseksuaalisia kulttuureja ollut, toi nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
Artemidoroksen antamissa sukupuoliunien selityksissä ei puhuttu siitä, onko jonkun aktin suorittaminen hyvä vai huono, moraalinen vai moraaliton. Ennustiko tietty uni hyvää vai huonoa riipui näkijästä. Jos mies uneksi tulevansa toisen miehen makaamaksi, voidaan ennusteen hyvyys tai huonous päätellä osapuolten asemasta. Uni on hyvä, jos uneksija tulee siinä itseään vanhemman ja rikkaamman miehen makaamaksi. Vastaavasti, uni on huono, jos aktiivinen osapuoli on nuorempi ja köyhempi. Olennaista ei ole, onko seksiunen kumppani oma poika, isä, äiti tai vaikka orja. Onlennaista on, onko näkijä ottavana vai antavana osapuolena. Penetroija käsitettiin hallitsijaksi ja nautinnon ottajaksi. Penetraation kohde oli alistettu ja omistettu. Sukupuoliteon "arvo" syntyi uneksijan sukuopuoliroolin ja hänen yhteiskunnallisen roolinsa välisestä suhteesta. Jos unessa oleva kumppani oli orja, oli unen tunnusmerkki hyvä, mikäli näkijä oli ottavana osapuolena. Samoin aktiivisuus mies- tai naispuoliseen prostituoituun tai nuoreen ja varattomaan poikaan. Vastaavasti hyvä enne oli, jos unennäkijä oli antavana osapuolena suhteessa itseään vanhempaan ja rikkaampaan mieheen. Orjaan kohdistuva penetraatio oli luonnollisesti hyvä asia, koska siinä mies käytti hyväkseen omaisuuttaan ja sai siitä vielä nautintoakin. Samoin uneksiminen omaan tyttäreen yhtymisestä arvotettiin täysin tapauskohtaisesti, riippuen siitä oliko tytär naimisissa vai ei, oliko isä leski vai ei, ja oliko vävypoika isää köyhempi vai rikkaampi.
Kreikassa ei ollut homoutta, koska sanaa "homo" ei ollut olemassa. Todellisuuden narratiiviseen rakentumiseen en lähde tässä, koska käsittelin sen jo maailmankatsomusthreadissa. Sen sijaan toteaisin lyhyesti kreikkalaisen etiikan keskeisen eron:
Kreikkalainen etiikka ei riippunut siitä, haluttiinko naisia vai poikia. Eikä se riippunut siitä, millä tavalla haluttiin. Tässä systeemissä eettiset ongelmat riippuivat määrän, aktiivisuuden ja passiivisuuden suhteista - olitko omien halujesi herra vai orja?