Homeopatia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasoni
  • Aloitettu Aloitettu
Uskoisin homeopatian vaikuttavan samalla tavalla kuin mikä tahansa placebo, eli noin 30% kokee parantumista. Ne 30% sitten pitävät paljon melua asiasta :) Toisaalta jos ihminen paranee itsesuggestiolla niin ei se mun mielestä ole paha asia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meidän lääkärin mukaan pikkulapsille annetaan aivan liian usein se perus antibioottikuri korvatulehdukseen vaikka uusimpien tulosten (tm) mukaan tästä ei ole mitään hyötyä. Kipuun hän suositteli kipulääkettä, se korvatulehdus menee vain sairastamalla pois. Toki jos tulehdus on hankala tms. sitten kokeilaan antibiooottia.

Homeopatia on mulle täysin humpuukia niin kauan kunnes joku onnistuu tieteellisesti osoittamaan sen tehon ja mekanismin (muun kuin plasebo). Ja ei, en vaadi, että elämässä pitäisi kaikkien asioiden olla tarkasti perusteltuja, mutta terveyteen liittyvissä asioissa kyllä. Usein juuri näitten vaihtoehtohoitomuotojen kanssa ihan fiksutkin ihmiset ajattelevat täysin epäloogisesti ja luopuvat muuten kriittisestä suhtautumisestaan tietoon.

Mutta nerokasta bisnestähän homeopatia on: saadaan vedelle tosi kova litrahinta. :)

Pari linkkiä Skepsiksen sivuilta homeopatiaan liittyen, viimeinen koskee kaikkea hömppää:
http://www.skepsis.fi/jutut/toimiiko.html
http://www.skepsis.fi/jutut/homeopat.html
http://www.skepsis.fi/jutut/tiede-pseudotiede.html

Ja sitten vielä Nils Mustelinin pakina aiheesta:
"Suomessa on jokin aika sitten alettu opettaa niin sanottua klassista homeopatiaa. Mutta mitä homeopatia oikeastaan on? Homeopatia koostuu kahdesta aineksesta: toisaalta silkasta magiasta ja toisaalta vääränlaisesta kuvasta siitä, miten maailma on rakentunut. 1700-luvun lopulla saksalainen lääkäri Samuel Hahnemann sai päähänsä, että sairauksia voisi parantaa käyttämällä hyväksi sitä maagista uskomusta, että toisiaan muistuttavilla ilmiöillä on mystinen yhteys. Jos siis esimerkiksi sairauden oireina oli huimausta ja vatsakipuja, sitä pitäisi hoitaa aineella, joka aiheuttaa terveille ihmisille huimausta ja vatsakipuja. Tämä ajatus - "samanlainen parantaa samanlaisen" - on edelleenkin homepatian johtotähtenä. Onneksi Hahnemann sai myös toisen idean: myrkyllistä ainetta piti laimentaa. Hän ajatteli itse asiassa, että mitä enemmän myrkkyä laimentaisi, sitä vahvempi lääkkeestä tulisi!Minulla on tässä pullollinen homeopaattista lääkettä: uutetta, joka on peräisin myrkyllisestä ukonhattu-kasvista (Aconitum) ja jota on laimennettu vedellä ja alkoholilla voimakkuusasteeseen D 10. D 10 tarkoittaa kymmenkertaista laimennusta kymmenen kertaa peräkkäin. Tässä pullossa, josta maksoin 33 markkaa, on siis yksi osa ukonhattu-uutetta per kymmenenen miljardia osaa vettä ja alkoholia. Jos aloittaisin tällä määrällä laimentamatonta uutetta ja haluaisin pullon, johon koko valmis voimakkuusasteeseen D 10 laimennettu seos mahtuisi, minun täytyisi etsiä pulloa, jonka halkaisija on 75 metriä ja korkeus 200 metriä. Jos haluan jatkaa laimentamista asteeseen D 30, mikä sekään ei ole epätavallista homeopatiassa, tarvitsen pullon, joka on kolme kertaa niin korkea kuin maan ja kuun välinen etäisyys. Mutta jo kun päästään asteeseen D 23 tai D 24, syntyy mielenkiintoinen tilanne. Silloin tämänkokoisessa pullossa on ukonhattu-uutetta vain yhden ainoan pienen molekyylin verran. Ja sitä molekyyliä on mahdotonta jakaa. Mutta - sanovat tämän päivän homeopaatit - ei sillä ole mitään väliä, että lääkkeessä ei ole ensimmäistäkään parantavan aineen molekyyliä. Aineen parantava voima on nimittäin siirtynyt veteen tai alkoholiin, joiden kanssa aine on ollut kosketuksissa, ja se on jäljellä mystisessä, henkistyneessä muodossa.Mutta jos tämä pitää paikkansa, niin silloinhan pitäisi myös ajatella, että veden on ennen tähän pulloon päätymistään täytynyt olla kosketuksissa lukemattomien muiden aineiden kanssa kiertäessään maapallolla... Millaisia ihmeellisiä ja kohtalokkaita voimia tässä viattomassa pullossa mahtaakaan asustaa!Mutta koska en usko sen paremmin noituuteen kuin siihen, että yksittäinen myrkyllisen ukonhattu-uutteen molekyyli voi vahingoittaa minua, rohkenen ehdottaa maljaa - ei homeopatialle vaan terveelle järjelle. Kippis!"
lähde www.mustelin.net

Voitaisiinko homeopatian keinoin parantaa amputoitu jalka rapsuttelemalla sitä hyvin varovaisesti kirveellä?

Tuo Mustelinin kirjoitus onkin erinomainen pikakatsaus homeopatian perusteisiin.
Homeopaatit tosin perustelevat että aineen ominaisuus siirtyy veteen vain mikäli sekoitusvaiheessa ravistellaan astiaa rytmikkäästi.

Lainaus skepsiksen sivuilta: "Laimenettaessa otetaan yksi osa kantaliuosta ja yhdeksän (tai 99 tai 49999) osaa laimennusainetta ja ravistellaan rytmikkäästi. Ravistuskerrat määräytyvät erityisen taulukon mukaan. Tavanomainen määrä oli Hahnemannilla 100 ravistusta pulloa oikeassa kädessä pidellen sitä vasenta kättä tai erillisellä alustalla olevaa nahanpalasta vasten iskien."
Nykyään ravistelu tehdään tietysti koneellisesti.
Jokainen voikin sitten miettiä menetelmän järkiperäisyyttä ja sitä, miksi homeopatiaa ei ole pystytty osoittamaan toimivaksi. Isoa bisnestähän se on, ei olisi välttämättä huono veto ostaa homeopaattisia "lääkkeitä" valmistavan firman osakkeita. Valmistus ja materiaalit ovat erittäin halpoja ja katteet huikaisevia. Laadunvalvonnassakin riittää kun tarkistetaan että myytävässä tuotteessa ei ole muuta kuin vettä, mahdollisesti alkoholia ja pillereissä sidosainetta :)

Sanottakoon nyt aluksi että suhtaudun homeopatiaan ja muihinkin vaihtoehtoparannuskeinoihin neutraalisti. Kokemusta ei ole riittävästi että voisin haukkua tai kehua.

Moni besserwisser ja tiedemies (tai -nainen) kirjottelee täällä että 'humpuukia, ei voi toimia'. Mistä te sen tiedätte?
Maailmassa on monta muuta vieläkin ihmeellisempää ja tutkimatonta asiaa.

Onko kukaan teistä omin silmin esimerkiksi nähnyt että maapallo on 'oikeasti' pyöreä?

Bateman sanoi:
Maailmassa on monta muuta vieläkin ihmeellisempää ja tutkimatonta asiaa.

Onko kukaan teistä omin silmin esimerkiksi nähnyt että maapallo on 'oikeasti' pyöreä?
Ei homeopatia ole mikään tutkimaton asia, sitä on tutkittu paljon ja toimimattomaksi todettu.

Maapallon pyöreyden voit havaita ihan omin silmin meren rannassa kahdellakin tavalla. Ensinnäkin taivaanrantaan ilmestyvästä laivasta näkyy ensin mastot ja toiseksi itse horisontti on kaareva. Sitä paitsi tieteelliset faktat joita ei ole joko nähnyt tai joita ei edes ole mahdollista omin silmin nähdä ovat kuitenkin perusteltuja, dokumentoituja ja kenen tahansa tutkijan todennettavissa.

Homeopatiassahan alunperin vaikuttava aine laimennettiin alkoholilla. Eli ei ole mikään ihme, että ns. lääke tehosi. Kyllähän humalassa tuntuu, että vaivat häviävät. Itse en ammattini puolesta voi kyllä suositella homeopatiaa ilman tiettyä varausta. Placebo-vaikutuksella on varmasti suuri merkitys. Mutta, jos potilas on muutaman vuoden ikäinen, ei placebolla ole varmaankaan kovin suurta merkitystä. Yhtä inhottavalta homeopaattisen lääkkeen ottaminen tuntuu sen ikäisestä kuin oikeankin lääkkeen ottaminen.

Toisaalta en suosittele jatkuvia lääkekuurejakaan. Jokaiseen pikkuvaivaan otettuna antibiooteista on vähintään yhtä paljon haittaa kuin hyötyä. Antibiootit menettävät tehonsa, jos niitä syö säännöllisesti. Heikoimmat bakteerit kuolevat antibiootin vaikutuksesta, mutta kestävimmät bakteerit kehittävät resistenssin ja jäävät henkin. Niiden tappaminen vaatiikin sitten entistä kovempia antibiootteja ja pidempiä hoitoja. Samalla elimistön oma bakteerikanta vähenee ja jossakin vaiheessa tulee varmasti vatsa- ym. vaivoja. Eli järki käyttöön lääkkeidenkin syönnissä.

Jos lapsella on jatkuvasti korvatulehdus, olisi parempi yrittää saada selville, mistä kyseinen ongelma johtuu. Pelkkä vaivan hoitaminen ei pitkällä tähtäimellä kannata. Home voi olla yksi altistava tekijä, joka aiheuttaa korvatulehduskierteen. Onko hoitopaikassa muilla lapsilla sama ongelma? Jos ongelmia ei ollut lapsen ollessa kotona, syy löytyy todennäköisesti hoitopaikasta. Tietysti siellä on enemmän bakteereja, joihin elimistön täytyy tottua. Joillakin lapsilla vastustuskyvyn kehittyminen on hitaampaa kuin toisilla. Homeopaattisten valmisteiden sijasta kokeilisin mieluummin vitamiineja, jotka vahvistavat elimistön omaa puolustuskykyä. Ja jos korvatulehduskierre ei lopu hoidossa ollessa, voisi lapsi olla jonkin aikaa kotona/jonkin sukulaisen luona hoidossa, jotta tilanne hieman rauhoittuisi.

Bateman sanoi:
Moni besserwisser ja tiedemies (tai -nainen) kirjottelee täällä että 'humpuukia, ei voi toimia'. Mistä te sen tiedätte?
Koska sitä ei pystytä tieteellisesti todistamaan. Tässäkin asiassa subjektiivinen kokemus on totta, mutta se ei riitä.

reinhardt sanoi:
Homeopatia on ikävä kyllä täyttä huuhaata, millä rahastetaan herkkäuskoisia. Vaivat saattavat toki parantua, uskon voima on ihmeellinen -ja monet vaivat parantuvat ihan ajan kanssa itsestään.

Sama.

Aikoinaan lähipiirissäni oli eräs vanhempi naishenkilö, jolla oli aina käytössä vaivoihinsa kaikki huuhaa-keinot Jeesuksesta ja kristalleista homeopatiaan ja akupunktioon. Aikani jaksoin hänen kanssaan asioista keskustella, mutta tuo yksinkertaisen uskovan mielen analysointi alkoi tuolloin pidemmän päälle puuduttaa ja sen koommin olen pyrkinyt keskustelua/väittelyä näistä uskontoasioista välttämään.

Jos joku tulee mielikuvitusmaailmassaan elellen onnelliseksi, niin siitä vaan. Minä pyrin mielummin hahmottamaan maailmaa todennettavissa olevien faktojen, kuin naapurin noitatohtorin mutu-oppien kautta.

Referaatti: Hevonpaskaa, mutta jos jollakulla on luja usko hevonpaskaan ja saavat siitä mielelleen jonkinmoisen rauhan niin paskaako se minulle kuuluu. Jokainen saa minun puolestani vahingoittaa itseään ja omia lapsiaan niin paljon kuin haluaa.

IronMind sanoi:
Referaatti: Hevonpaskaa, mutta jos jollakulla on luja usko hevonpaskaan ja saavat siitä mielelleen jonkinmoisen rauhan niin paskaako se minulle kuuluu. Jokainen saa minun puolestani vahingoittaa itseään ja omia lapsiaan niin paljon kuin haluaa.
Se pitää homeopatian puolustukseksi sanoa, että se tuskin vahingoittaa käyttäjiä. Tosin, jos niitä käytetään oikeiden lääkkeiden sijaan, voi vahinkoa tullakin. Vai miltä kuulostaisi homeopatilääke tippuriin ;) .

Corleone sanoi:
Se pitää homeopatian puolustukseksi sanoa, että se tuskin vahingoittaa käyttäjiä. Tosin, jos niitä käytetään oikeiden lääkkeiden sijaan, voi vahinkoa tullakin. Vai miltä kuulostaisi homeopatilääke tippuriin ;) .

Juu, siis tämä juuri oli se vahingoittamisen pointti eli jos toimiva hoito on olemassa ja se jätetään huuhaata preferoiden käyttämättä.

Tosin useilla toimiviksi todistetuilla hoidoillakin voi olla hyvinkin pahoja komplikaatioita, joten näkisin että kaikkiin lääketieteellisiin vaivoihin on kaksi vaihtoehtoa:
1) toimivaksi todettu hoito, joka saattaa aiheuttaa jopa kuolettavia komplikaatioita
2) varmasti toimimaton hoito, jolloin tauti saattaa olla jopa kuolemaksi

Eli jokainen siis päättäköön itse millä itsensä ja läheisensä tappaa, minä tapan mielummin astalolla numero 1 ;)

IronMind sanoi:
Juu, siis tämä juuri oli se vahingoittamisen pointti eli jos toimiva hoito on olemassa ja se jätetään huuhaata preferoiden käyttämättä.
Onneksi homeopatiaa käytetään yleensä sellaisiin kuolemantauteihin kuin flunssaan, joka lähteekin jopa viikossa näillä ihmelääkkeillä!

Nykyään varmaan muutenkin turvaudutaan lääkkeisiin ihan liikaa. Vilustuminen kestää aikansa ja menee ohi, turha siihen on kilokaupalla troppia vetää.

Niin kauan saavat ihmiset myös mun puolesta rahojaan homeopatiaan lykätä, kun käyttävät siihen omia rahoja eikä yhteiskunnan.

Javu sanoi:
... ja toiseksi itse horisontti on kaareva.
Eikä ole.

Mua ärsyttää nämä humpuukihoidot, mutta toisaalta myös liiallinen lääkkeiden käyttö ja "raakaan tieteeseen" turvautuminen kuvottaa.. Paha on maallikkona sanoa, missä menee totuus.

Toisesta threadista

nevahood sanoi:
televisiossa NYT valoravintoa!: Voimala 8.3.05 YLE 1 klo 19.10 :

"Löytyykö parempi elämä kyljyksistä, valoravinnosta, vehnänorasmehusta vai proteiinipirtelöstä? Ruokakeskustelussa mukana hiilariekspertit lääkäri Ilkka Salmenkaita ja fyysikko Leena-Sisko Johansson, tekniikan lisenssiaatti, suolistoasiantuntija Paula Heinonen, toimittaja Juhapekka Tukiainen ja valoravintoon siirtyneet Helena Veräjänkorva ja Matti Sornikivi."

tämä ei omien sanojensa mukaan ole syönyt mitään neljään vuoteen:
http://www.minaolen.com/messut2005/ohjelma/werner.html

itämaisiin taistelulajeihin tutustuneet voisivat tuon "valon" korvata vaikka sanalla "chi".. uskoo ken tahtoo.

lej sanoi:
Toisesta threadista

:hyper:

:offtopic:

"Vetäydyin vuoristomajaan uudenvuoden päivänä, ja asiasta tiesivät vain oma perheeni, ja samoin vain he tiesivät mitä olin siellä tekemässä."

"Eräänlainen eteerinen energia ympäröi minua ja kaikkea, ja kun siltä on kerran poistanut tulpan, sitä alkaa virrata jatkuvasti. Vaikka kutsun sitä yksinkertaisuuden vuoksi valoravinnoksi, ei siinä tietenkään ole kysymys fyysisen valon vaikutuksesta, sillä valo itsessään on kuitenkin näkymätöntä. On kyse koko ympäröivästä eetterikentästä, ja voisimmekin käyttää myös nimitystä eetterivoimat."

...Kyseinen herra vietti huimat 10 päivää huoneessa "syömättä mitään", juoden kivennäisvettä. :eek: :lol2:

"Et siis syö, mutta voit kylläkin juoda nesteitä?

- Aivan, mutta en juo siksi että tarvitsisin päivittäin nestettä. Juon lähinnä sosiaalisten syiden takia. Etenkin yhteiset ateriat ovat minulle tärkeitä, ja niillä nautin vettä, mehua, teetä tai vaikkapa kahvia, koska sitä on tarjolla lähes kaikkialla - ja myös pidän siitä. Voin myös olla juomatta mitään viikkoon tai kahteen."

Kova nassu, ei voi muuta sanoa. :rock:

Oikeasti, minulla ei ole mitään uskonnon- ja uskonvapautta vastaan, mutta siinä vaiheessa, kun usko tulee reaalimaailman ja ihmisen väliin tavalla, josta on selkeätä haittaa ihmiselle itselleen tai hänen läheisilleen, on kyseessä sairaus.

Homeopatiaa harrastaville voin sanoa, että senkus harrastelette, kunhan muistatte käydä oikeilla lääkäreillä saamassa oikeaa hoitoa, jonka toimivuudesta on tilastollista ja tieteellistä näyttöä. Sitten kun tulee sellaisia ajatuksia mieleen, että "enpäs viekään lastani lääkärille, vaan homeopaatille", niin olkaa hyvä ja kirjoittautukaa jonnekin hoitoon. Siis sellaiseen hoitoon, jossa pistetään taikapiikkiä perseeseen, mikä vie kaikki teidän huolenne pois sekä teidän, että meidän silmistä ja mielistä. Kiitos.

eccu sanoi:
Toisaalta en suosittele jatkuvia lääkekuurejakaan. Jokaiseen pikkuvaivaan otettuna antibiooteista on vähintään yhtä paljon haittaa kuin hyötyä.

Tästä kuulee aina.. Koskaan en vain ole kuullut mitä haittaa.. Joo, suoliston hyvät bakteerit kuolee, mutta mitäs siitä seuraa? Ei mulle ole vielä selvinnyt, vaikka tästä on mullekkin luennoitu useampaan otteeseen.

Tietty turhat ab-kuurit on turhia. Mikä sitten on turha? Korvatulehdus paranee (tai tutkimusten mukaan paranisi) suurella osalla ilman antibioottiakin. Mutta Suomessa on totuttu hoitamaan korvatulehdukset ab-kuurilla. Toisin on jossain päin maailmaa ja sielläkin korvatulehdukset paranee.

Kumma juttu muuten.. Itse olen sairastanut useampia kymmeniä korvatulehduksia (vaikka leikattiin risa ja pistettiin tuubit) ja syönyt sen määrän myös antibiootti-kuureja, koskaan ei ole vatsa mennyt sekaisin.

eccu sanoi:
Homeopaattisten valmisteiden sijasta kokeilisin mieluummin vitamiineja, jotka vahvistavat elimistön omaa puolustuskykyä. Ja jos korvatulehduskierre ei lopu hoidossa ollessa, voisi lapsi olla jonkin aikaa kotona/jonkin sukulaisen luona hoidossa, jotta tilanne hieman rauhoittuisi.

Vitamiineissakin kannattaa pitää järki päässä, vasta koulussa näin tapauksen, jossa oli käyty "antioksidanttilääkärillä", sillä seurauksella että oli saatu hirvittävät määräykset vitamiineja. Lapselle oli määrätty jopa aikuiselle myrkyllisiä määriä vitamiineja. Maksavauriota lapsi kehitteli..

Oli tossa ohjelmassakin joku proviisori, joka väitti elävänsä valolla. En tosin kerennyt koko ohjelmaa näkemään, niin en tiedä mistä alussa keskusteltiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom