Homeopatia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasoni
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
55
Onko kellään mitään kokemuksia homeopatiasta? itse olen kiinnostunut aiheesta, koska 3v tyttöni sairastaa jo kuudetta-seitsemättä korvatulehdustaan puolen vuoden sisään ja antibiootteja on syöty aivan kohtuudella. Kierre pitäisi saada poikki ja mielellään ilman putkituksia ja kitarisaleikkauksia.

Onko kellään mitään kokemusta tai onko kukaan saanut mitään apua mihinkään vaivaan homeopatiasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus nuorempana äiti raahasi homeopaatille akneongelmien takia. Pari erilaista pussukkaa sokeripalleroita määrättiin, joihin oli imeytetty jotain aineita.

Lopputulos oli +-0. Minkäänlaista apua ongelmiini en silloin saanut.

Koko homeopatia epäilemättä perustuu puhtaasti placebo-ilmiöön. Eli siten se siis toimii henkilöillä, jotka uskovat sen toimivan. Itse olen pahimman luokan skeptikko, joten pillereillä ei ollut mitään vaikutusta minuun. Tämän vuoksi epäilen sen toimivuutta sinunkin tapauksessasi, koska vastaava placebo-ilmiö olisi varmasti saatu jo aikaan antibioottien avulla.

Piipahda vaikka Skepsis ry:n sivuilla.

Homeopatia on ikävä kyllä täyttä huuhaata, millä rahastetaan herkkäuskoisia. Vaivat saattavat toki parantua, uskon voima on ihmeellinen -ja monet vaivat parantuvat ihan ajan kanssa itsestään.

Homeopatian "samanlaista parannetaan samanlaisella" -periaatteet tai se, että aine on sitä vahvempaa, mitä enemmän sitä laimennetaan, ovat loogisesti tarkasteltuna -jaa, kestämättömiä. Pienintäkään tieteellistä näyttöä homeopatian toimivuudesta ei ole. Luulosairaille keinot toki sopivat, kun koko tautikin on kuviteltu, ja tuskin homeopatiasta haittaakaan on.

Parasta on, että lapselta leikataan ne kitarisat, muuten se kärsii korvatulehduksista lopun ikäänsä. Ja aika monella mukulalla on putket korvissa, eikä niistä tunnu mitään isompaa haittaa olevan. Eiköhän lapsen terveys ole sen verran vakava asia, että kannattaa luottaa toimiviin menetelmiin, ei uskomuslääkintään.

Itselläni oli lapsena korvatulehduskierre, joka korjaantui itsekseen ajan kanssa (runsaalla penisilliinin syönnillä toki).

Toistan vielä, että omalle terveydelleen saa tehdä mitä lystää, mutta kun kyseessä on lapsi, joka ei voi itse päättää, osoittaa melkoista arvostelukyvyn puutetta alkaa miettiä uhkapelin pelaamista hoitokeinoilla.

Viimeksi muokattu:
Ei oo henk. koht. kokemusta, mutta sanon silti, että aivan totaalista HEVONPASKAA koko touhu!! Homeopaattisissa "lääkkeissä" lääkeaineiden pitoisuudet ovat niin pieniä, ettei niitä pystytä edes havaitsemaan sieltä, jolloin on aivan sama, vaikka vettä joisi lääkkeenä. Piste, halki, poikki ja pinoon, sillä tämä on faktaa.

Seuraavaksi joku kertoilee varmasti itsestään tai tuttavastaan, joita homeopatia on auttanut. Syy, miksi näin, on se, että homeopaattisiin hoitoihin kuuluu olennaisena osana potilaan kuuntelu ja koko elämäntilanteen setviminen ja mahdollisesti myös opastusta terveellisempiin elämäntapoihin. Tällä voi olla erittäinkin positiivinen vaikutus moniin, joille arvauskeskus on vain heittänyt nopalla sopivan lääkkeen ja pistänyt sitä kautta pihalle.

Hoitajan asennoitumisella potilaaseen ja elintapojen korjaamisella voi siis olla vaikutusta, mutta itse homeopaattinen "hoito" ja "lääkkeet" ovat aivan totaalista bullshittiä.

Homeopatiaa on käsittääkseni ainakin kahta eri lajia, klassista ja modernia. Eräs tuttava toimii jälkimmäisellä alalla ja on kyllä saanut aikaan hyviä tuloksia nimenomaan pienten lasten korvaongelmien hoidossa.

Me yritettiin lasta 5 vuotta ja käytiin kaikki mahdolliset hoidot läpi, koeputkihedelmöitys tietysti viimeisenä -> ei onnistunut. ( molemmat terveitä )

Kokeiltiin homeopatiaa .....vaimo raskaana seuraavana kuukautena.

:rock:

Se , että auttoko homeopatia, niin ei hajuuakaan !!!

Havainnoin ainakin sellaisen seikan siellä homeopaatin vastaanotolla, että hän kuunteli minua hirveällä antaumuksella, ja oli todella kiinnostunut minusta. Lisäksi hän kyseli todella tarkasti taudin kuvaa, ja kaivoi kirjastaan todella yksityiskohtaisesti juuri tähän taudinkuvaan sopivat "lääkkeet".

Uskoisin, että juuri tällainen äärimmäinen kiinnostuneisuus ja toisaalta hyvin tarkka oikean "lääkkeen" löytyminen (muistan, että hänen löytämänsä "lääke" kuulosti siltä kuin se olisi täsmälleen minun ongelmiini ratkaisu) ovat avainasemassa tuon placebo-efektin luomisessa.

Eli hyvin usein potilas luulee todella vakaasti poistuessaan vastaanotolta, että tämä "lääkäri" onnistui diagnosoimaan täydellisesti hänen ongelmansa, ja siten löytämään täydellisen lääkkeen. Ainoa, mikä sitten mättääkin on itse tuo lääke, joka ei oikeasti teekään mitään...

Kuten jo aikaisemmin totesinkin, olin itse äärimmäisen skeptinen, joten tuo kaikki psykologinen peli, jota vastaanotolla pelattiin, ei yksinkertaisesti uponnut minuun. "Lääke" siis ei luonnollisestikaan minuun tehonnut.

jaahas sanoi:
Me yritettiin lasta 5 vuotta ja käytiin kaikki mahdolliset hoidot läpi, koeputkihedelmöitys tietysti viimeisenä -> ei onnistunut. ( molemmat terveitä )

Kokeiltiin homeopatiaa .....vaimo raskaana seuraavana kuukautena.

:rock:

Se , että auttoko homeopatia, niin ei hajuuakaan !!!

Hyvin usein käy niin, että ellei mitään elimellistä vikaa ole, raskaaksi tulee heti kun lakkaa yrittämästä liikaa. Stressi yleensä tekee vaikeammaksi raskaaksi tulemisen, ja hedelmöityshoidot ne vasta stressaavatkin. Homeopaatille mennessä luultavasti ajattelitte kokeilla viimeistä keinoa, olitte tavallaan jo lyöneet hanskat tiskiin. Ja sitten jos homeopaatti vieläpä oli hyvä psykologi...

Homeopatian toimivuudesta ei tosiaan ole _mitään_ tieteellistä näyttöä. Yksittäisten ihmisten kertomukset eivät todista mitään, kuten jo todettiin on placebolla/uskolla yllätttävän suuri teho ja moni sairaus olisi parantunut itsestään ilman sokeripillereitäkin. Tieteellisessä tutkimuksessa käytetään aina verrokkiryhmää ja riittävän suurta otantaa eikä tällaisissa tutkimuksissa ole löydetty todisteita homeopatian toimivuudelle vaikka homeopaatit muuta väittävätkin.

Homeopatia houkuttaa ihmisiä hienon kuuloisilla mutta sisällöltään tyhjillä lupauksilla "kokonaisvaltaisuudesta" ja "ihmislähtöisyydestä" ja käyttää hyväkseen nykyisen liukuhihnaterveydenhuollon epäkohtia. Tuntuuhan se potilaasta paljon mukavammalta kun puoskari kyselee tunninkin verran vaivoja ja kuulumisia kun terveyskeskuslääkäri löisi minuutissa antibioottikuurin käteen sen kummempia kyselemättä.

reinhardt sanoi:
Toistan vielä, että omalle terveydelleen saa tehdä mitä lystää, mutta kun kyseessä on lapsi, joka ei voi itse päättää, osoittaa melkoista arvostelukyvyn puutetta alkaa miettiä uhkapelin pelaamista hoitokeinoilla.

En minä ainakaan koe koululääketiedettä ja homeopatia tms. mitenkään toisiaan poissulkevan vahtoehtoina. Soitin homeopaatille asiaa tiedustellakseni ja tässä korvatulehduhduskierteessä hän puhui 1½ kuukauden lääkehoidosta. Jos tämä ei auta, niin mikä estää siirtymästä järeämpiin vaihtoehtoihin, esim. kitarisaleikkaukseen, joka sekään yhdessä putkituksen kanssa ei ole lääketieteellisesti osoitettu olevan kovinkaan varma hoitokeino. Sehän tässä oikeastaan hämääkin, kun oikein mikään hoito ei tunnu tähän vaivaan kovinkaan varmalta.
Itseltäni on aikanaan risat positettu ja niin on usealta tutultanikin ja melkein kaikilla operaatio on poistanut vaivat. Oman lapseni kohdalla rajana kulkee se, että en altista lastani millekään vaaralliselle huuhaa-hoidolle, tarpeettomalle kivulle tai pysyvälle vammalle. Luotan kyllä lääkäriin, mutta olen myös valmis kokeilemaan jotain vaihtoehtoista, jos se ei lapselle vaaraa aiheuta.

Javu sanoi:
Tuntuuhan se potilaasta paljon mukavammalta kun puoskari kyselee tunninkin verran vaivoja ja kuulumisia kun terveyskeskuslääkäri löisi minuutissa antibioottikuurin käteen sen kummempia kyselemättä.

Juuri näin. Jos jotain homeopaateilta olisi opittavaa, niin ehkäpä juuri tuo psykologian merkitys potilaiden hoidossa.

Jasoni sanoi:
Luotan kyllä lääkäriin, mutta olen myös valmis kokeilemaan jotain vaihtoehtoista, jos se ei lapselle vaaraa aiheuta.

Vaihtoehtohoidoissakin on niitä, joissa on edes jotain järkeä ja sitten niitä, joissa ei ole. Homeopatia kuuluu viimeksi mainittuihin ja vielä aivan kärkipäähän.

Pikkubroidilla oli muuten aikanaan vastaava korvatulehduskierre, lisäksi diagnosoitiin astmaa yms. ja allergioita kaikelle mahdolliselle. Normaalihoidot eivät purreet, vaan sairastelu jatkui kouluikään saakka. Koulun alettua tilanne parani vähitellen aivan itsestään. Myöhemmin kuulimme, että tarhassa, jossa veljeni oli ennen kuoluikää käynyt, oli todettu laajoja homevaurioita ja vastaavia oireita oli ollut monella muullakin. Nykyään aivan terve nuorimies ja kaksi karvoja levittelevää kissaa kotona ==> se siitä astmasta ja allergiasta!

Selvittäkää, ettei teidän lapselle ole kotona tai missään muuallakaan home-, pöly-, tai mitään muitakaan altistuksia, joista tuo kierre voisi olla lähtöisin.

Jasoni sanoi:
En minä ainakaan koe koululääketiedettä ja homeopatia tms. mitenkään toisiaan poissulkevan vahtoehtoina. Soitin homeopaatille asiaa tiedustellakseni ja tässä korvatulehduhduskierteessä hän puhui 1½ kuukauden lääkehoidosta.

Tyhjän saa pyytämättäkin. Jos sinulla on ylimääräistä rahaa, lahjoita pelastusarmeijalle. Homeopaattisista lääkkeistä kun ei varmasti ole sen enempää hyötyä kuin kraanavedestä, sen verran laimennettua tavaraa ne ovat -ja kun vaikuttavien aineiden toimivuudesta ei ole mitään näyttöä minään pitoisuuksina.

Javu sanoi:
Homeopatian toimivuudesta ei tosiaan ole _mitään_ tieteellistä näyttöä. Yksittäisten ihmisten kertomukset eivät todista mitään, kuten jo todettiin on placebolla/uskolla yllätttävän suuri teho ja moni sairaus olisi parantunut itsestään ilman sokeripillereitäkin. Tieteellisessä tutkimuksessa käytetään aina verrokkiryhmää ja riittävän suurta otantaa eikä tällaisissa tutkimuksissa ole löydetty todisteita homeopatian toimivuudelle vaikka homeopaatit muuta väittävätkin.

Homeopatia houkuttaa ihmisiä hienon kuuloisilla mutta sisällöltään tyhjillä lupauksilla "kokonaisvaltaisuudesta" ja "ihmislähtöisyydestä" ja käyttää hyväkseen nykyisen liukuhihnaterveydenhuollon epäkohtia. Tuntuuhan se potilaasta paljon mukavammalta kun puoskari kyselee tunninkin verran vaivoja ja kuulumisia kun terveyskeskuslääkäri löisi minuutissa antibioottikuurin käteen sen kummempia kyselemättä.

Ihan sama. Jos mä nyt oikeen muistan, niin se tunnin rupattelu makso 50 egee ja ns. lääkkeet 10 egee. eli 60 egee yhteensä.

Ja jos tolla 60 egellä sai nyt pää nupit kondikseen ja pojan maailmaan, niin ihan ilmasta !!!

jaahas sanoi:
Ihan sama. Jos mä nyt oikeen muistan, niin se tunnin rupattelu makso 50 egee ja ns. lääkkeet 10 egee. eli 60 egee yhteensä.

Ja jos tolla 60 egellä sai nyt pää nupit kondikseen ja pojan maailmaan, niin ihan ilmasta !!!

Mikäs siinä sitten? Mikset saisi uskoa, että onnistumisesi johtui juuri homeopatiasta?

Ongelma syntyy siitä, että laajassa mittakaavassa uskomuksiin ja plasebo-efektiin perustuvat hoidot eivät toimi. Otetaan esimerkki:

Kaksi sairasta molemmat rukoilevat paranemista. Toinen parantuu ja toinen kuolee, se joka parani kiittää parantumisesta rukoilemistaan. Johtuiko paraneminen sitten rukouksesta? Ehkä, ehkä ei. Ehkä parantunut vain ajattelee rukouksen auttaneen, vaikka kyse olisi ollut jostain muusta... Kun otetaan 1000000 otanta, joista puolet rukoilevat ja puolet eivät, ei voida havaita mitään eroa parantumistilastoissa. Mitä tästä sitten voidaan päätellä? Mielestäni sen, että tilastollisesti laajassa otannassa mitään eroa ei ole, mutta yksilötasolla voi olla - nimenomaan yksilön näkökulmasta. Ihminen ottaa kaikki keinot käyttöön, järjelliset ja järjettömät. Lopputuloksen selvittyä hyvin monet uskovat, että "*juuri se* paransi minut." Haitallista tämä ei mielestäni ole yksilölle, mutta laajassa mittakaavassa se saattaa olla hyvinkin haitallista:

Otetaan vaikka Afrikan poppamiehet, shamaanit jne, jotka parantavat AIDS:ia lantapaakuilla ja omalla kusellaan. Jos yhteisö vielä luottaa poppamieheen niin paljon, että painostaa sairasta yksilöä olemaan ottamatta vastaan oikeasti toimivaa hoitoa, on soppa valmis. Toisaalta taas on parempi, että edes joku yrittää parantaa sairaan, kuin ei kukaan. Köyhillä ei ole varaa oikeasti toimiviin lääkkeisiin. Kuitenkin siellä, missä on varaa ja mahdollisuuksia saada käsiinsä parasta mahdollista hoitoa, on järkevää ja oikein ottaa se vastaan. Jos uskomusten pohjalta aletaan tehdä valintoja, joilla rampautetaan itseä tai muita, tehdään väärin.

Monta tuttua on saanut korvatulehduskierteen lapsella hoidettua juuri homeopatialla. Kannattaa kokeilla, lapsen kipua on aivan kauheaa katsella.
Kun on lapsesta kysymys niin silloin kokeillaan kaikkea. Toivottavasti pikkuneiti paranee pian.

Jos homeopatiassa on jotain fiksua, niin se on se, että siinä ei kannateta näitä uskomattomia antibioottimääriä mitä nykyään annetaan joka nuhaan. Mulla oli n. 7-8 vuoden ajan poskiontelotulehduksia pahimmillaan noin kerran kuussa, ja antibiiottia söin kourakaupalla noiden vuosien ajan, pahimmillaan lähes keskeytyksettä.

Vaivat lähti lopulta nenän ja nielurisojen leikkauksella, tietysti sen olisi voinut tehdä aikaisemmin jos olisi löytynyt lääkäri, joka olisi asian tajunnut.

Mutta pointti on se, että epäilen noiden antibiioottikuurien pilanneen vastustuskyvyn ja suolistosta varmaan kaikki sinne kuuluvat bakteerit. Vielä 2001 intissä jouduin ravaamaan lääkärillä kaikenlaisten tulehdusten ja vaivojen takia, ja niihin tietysti sai antibioottia lääkkeeksi.

Nyt n. 3 vuoden ajan, kun ihan itse on vältellyt niitä turhia antibioottikuureja (tarpeellisiakin tietysti on), niin myös ovat vaivat vähentyneet. Toinen minkä itse uskon olevan fiksua homeopatiassa (tosin nykyään lääkäritkin niitä jo välillä suosittelevat) on se, että pitäisi syödä maitohappobakteereja varsinkin antibioottikuurin yhteydessä. Eli ne vahvistavat sitä luonnollista bakteerikantaa joka on suolistossa. Muuten en juuri homeopatiaan ja niiden sokeripillereiden syöntiin usko yhtään.

Itselle niiden vuosien aikan, kun antibiiotteja älyttömästi söin, niin samaan aikaan pikkuhiljaa sain laktoosi-intoleranssin, vilja-allergian ja muita suolistoon liittyviä vaivoja. Uskon, että jos olisin syönyt vähemmän niitä antibiootteja ja syönyt maitohappobakteereja, niin ainakin nuo vaivat olisivat todennäköisesti olleet lievempiä. Olen myös huomannut, että nyt, kun antibiootteja en ole syönyt, ja olen syönyt maitohappobakteereja, niin esim. laktoosi-intoleranssi on huomattavasti lievempi kuin aikoinaan.

Muuten en siis mitenkään usko homeopatiaan, että sillä hirveästi parannettaisiin tauteja, tai muuten olisi kovinkaan toimivaa. Enkä suosittele, että lapset jätetään vain jonkun homeopaatin hoitojen varaan, mutta joku järki voisi olla, että paljonko niihin piltteihinkin antibiootteja syydetään. Ainakin omat lapset aikanaan aion viedä sitten vaikka mihin lääkäriin ja leikkaukseen, jos vaihtoehtona on antibioottien syöminen vuosikaupalla. En kuitenkaan homeopaatille.

lej sanoi:
Toinen minkä itse uskon olevan fiksua homeopatiassa (tosin nykyään lääkäritkin niitä jo välillä suosittelevat) on se, että pitäisi syödä maitohappobakteereja varsinkin antibioottikuurin yhteydessä.

Mikä saa sinut ajattelemaan, että tuo olisi homeopaattien keksintöä? Minulle on aina syötetty antibioottikuurin yhteydessä maitohappobakteereja, usein lääkäreiden suosituksesta. Lääkärit luultavasti eivät aina tuota ehdota siksi, että olettavat ihmisten itsekin tajuavan itsestäänselvyyksiä tai saaneen jotain oppia äidiltään...

Antibiootteja määrätään toki nykyään ihan liian kanssa. Valtaosa taudeista menisi ohi sillä, että voisi olla rauhassa sairaslomalla.

reinhardt sanoi:
Mikä saa sinut ajattelemaan, että tuo olisi homeopaattien keksintöä? Minulle on aina syötetty antibioottikuurin yhteydessä maitohappobakteereja, usein lääkäreiden suosituksesta. Lääkärit luultavasti eivät aina tuota ehdota siksi, että olettavat ihmisten itsekin tajuavan itsestäänselvyyksiä tai saaneen jotain oppia äidiltään...

Antibiootteja määrätään toki nykyään ihan liian kanssa. Valtaosa taudeista menisi ohi sillä, että voisi olla rauhassa sairaslomalla.
Minulle on vasta tämän vuoden helmikuussa ekan kerran lääkäri niistä maininnut, ja sekin sen jälkeen, kun sanoin antibiooteista tulevan vatsavaivoja. Vaikka niin yksityisellä ja julkisella puolella olen käynyt varmaan enemmän kuin 80% kansasta, niin ennen ei ole edes mainittu. Itse sattumalta niistä muutama vuosi sitten enemmän luin. Ei äiti eikä isikään ole ikinä opettaneet niitä syömään, ja eivät varmaan ole koskaan niistä edes kuulleet.

Onkohan tässä jotain alueellisia eroja sitten, vai mistä johtuu.

Edit: se siis saa ajattelemaan, että on homeopaattien keksintöä, koska en ole kuullut tai nähnyt lääkäreiden niitä suosittelevan.

Mikäs siinä, voihan sitä kaikkea kokeilla kunhan ei jätä oikeata hoitoa antamatta. Suomessakin on vanhemmat tuomittu taposta kun hoitelivat lastaan homeopatialla ja jättivät oikeat lääkkeet antamatta.
Toisten syyllistäminen siitä etteivät ole muka yrittäneet tarpeeksi lapsen eteen kun on jätetty homeopatia (tai aromaterapia, kukkaisterapia, reiki, korvakynttilähoito, rukouksilla parantaminen, jonkun toisen uskonnon jumalaa rukoilemalla parantaminen tai mikä vaan tuhansista "vaihtoehtohoidoista") kokeilematta on törkeää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom