hitaat riisit ja makaronit

Kuinka hitaita oikein ovat nämä "hitaat" riisit ja makaroonit. Hitaudella tarkoitan tietysti kuinka paljon nostaa verensokeria. Onko vain pieni ero normitavaraan vai ihan oikeastikin hyvä kamaa.
Jos esimerkiksi vertaan joihinkin hedelmiin (fruktoosi)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
puoliksi keitetty tummamakaroni on kyllä hitaampi imeytymään kuin täysin keitetty. Mutta onko tästä sitten NIIN paljon hyötyä... Normimakaronissa on 3g kuitua, ja tummassa 6g /100g, eli on se vähän parempi.

Kiinnostaisi tietää että meneekö jo pahasti hifistelyksi nuo tummat ja tavalliset makaronit eroiltaan. Itse syön tavallisia kun ovat halvempia, paremman makuisia ja nopeampi valmistaa.

Käytännössä voi kyllä syödä huoletta nopeampiakin hiilareita, kun vaan tekee sen fiksusti. Eli kuten ihan yleisesti tehdäänkin, niin aterialle mukaan lihaa ja paljon kasviksia, ehkä jopa jotain kuitulisää (vehnäleseet) ja voíla, hiilarit ei enää imeydykkään niin nopeasti.

Eli oikeastaan glykeemistä indeksiä tärkeämpi mittari on glykeeminen kuorma. Pieni annos erittäinkään nopeaa hiilaria ei heittele verensokeria paljoakaan, kun taas suuri annos hitaita hiilareita (esim. pelkkää ruisleipää) nostaa taatusti verensokerin ja insuliininerityksen tappiin.

Kiinnostaisi tietää että meneekö jo pahasti hifistelyksi nuo tummat ja tavalliset makaronit eroiltaan. Itse syön tavallisia kun ovat halvempia, paremman makuisia ja nopeampi valmistaa.

eiköhän vaan taivas voi olla rajana hifistelylle ;)
mut ite en oo ainakaan mitään kylläisyys-vatsan täyttymis eroja nuissa huomannu,enpä oo pidempään kyl seurannutkaan.
jos on hankala saada niitä kuituja muuten tarpeeks,ni onhan tolla helppo määrää nostaa..

Moi, itse syön aika paljon tuota tummaa makaronia eikä se Lidlissä paljoa maksa. Tässä pieni vertailu kahdesta tuotteesta.

Esim. Torino tumma makaroni sisältää 100g:ssa
Proteiinia 18g
Hiilihydraatteja 59g
- josta
sokereita 1.6g
Rasvaa 3.9g
- josta
tyydyttyneitä
rasvahappoja 0.9g
Ravintokuitua 6g
Natriumia 0.003g

Kun taas Risella täysjyväriisi sisältää 100g:ssa
proteiinia 7 g
hiilihydraatteja 71 g
josta sokereita 1,0 g
rasvaa 3,3 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,7 g
ravintokuitua 6 g
natriumia 0,006 g
rautaa 1,3 mg

Itse olen käsittänyt että tumma makaroni -ja riisi ovat paljon ravintorikkaimpia kuin mitä vaaleat makaroni ja riisi.Näin ollen myös luovat pohjan body ruokavaliolle.
En tiedä sitten meneekö aivan hifistelyksi?

Itse olen käsittänyt että tumma makaroni -ja riisi ovat paljon ravintorikkaimpia kuin mitä vaaleat makaroni ja riisi.Näin ollen myös luovat pohjan body ruokavaliolle.
En tiedä sitten meneekö aivan hifistelyksi?

Tottakai tummat riisit, tummat makaronit, ja täysjyvä tuotteet on aina parhaita vaihtoehtoja. Vaaleissa makaroneissa ei periaatteessa ole muutakun vaaleita vehnäjauhoja ja vettä. kun taas esim tummassa proteiini pastassa on, tummaa durumvehnäjauhoa pääasiassa. Noitten imeytymisellä on todella suuri ero.

Itse syön aina kokojyvä riisä ja pastaa, koska ne ovat ravintoarvoiltaan parempia. En sitten tiedä onko tuo tumma riisi sama asia kuin kokojyväriisi...

Ei tietenkään oo sama asia. Mutta kumpikin on todella hyviä ja hitaasti imeytyviä hiilihydraatin lähteitä.

Mä vedän iha uncle bensin pikariisiä. Ja suurin syy tähän että se on nopee valmistaa ja haluan myös nauttia siitä ruuasta... miks turhaa ahtaa kuivaa täysjyväriisiä pelkästään sen takia koska sillä saavutetaan 2% parempi hyöty. Niin kauan kun oma treenaus on tämmösellä perus tasolla niin en jaksa välittää. Eri asia jos tähtää kisoihin. IMO

Tumma riisi ja makaroni maistuu pahemmalle, eli sen on oltava terveellisempää...Näinhän se aina on!

Oon miettiny ennenkin tota mitä kaakku tossa sano. Eli onko sillä väliä jos syö nopeita hiilareita, jos mukana on paljon proteiinia ja ehkä myös vihanneksia? Luulisi että hitaammat hiilarit ja proteiinit hidastaisivat nopeiden imeytymistä.

sama kysymys: kun miksi syödä ruisleipää mieluummin kun patonkia...:arvi:

Ei tod. mitään hifistelyä jos syös tummaa riisiä ja pastaa. Kuituja nyt ei kummassakaan kauheasti ole, mutta niinkun sanottu on vaaleat tuoteet puhdasta vehnäjauhoa

s
Ei tod. mitään hifistelyä jos syös tummaa riisiä ja pastaa. Kuituja nyt ei kummassakaan kauheasti ole, mutta niinkun sanottu on vaaleat tuoteet puhdasta vehnäjauhoa

Täysjyvä pastassa on kyllä aika reilusti kuituja: 9g/100g eli samanverran kuin kaurapuurossa.
Itse syön täsyjyvää ihan sen takia että se on minusta yksinkertaisesti parempaa ja jotenkin enemmän kunnon ruokaa eikä sellaista höttöä. Huomaan myös selkeän eron siinä miten se pitää nälkää.

Viljan tummuus ei itsessään vaikuta GI:iin. Atomeiksi jauhettu vehnä on aivan yhtä nopeaa, kuin vastaava ruis.

Merkitystä on käytännössä raekoolla ja kypsyysasteella. Esimerkiksi vaalea mutta silti karkea munaan leivottu durumjauhopasta al denteksi keitettynä on huomattavsti hitaampi, kuin lötkö, veteen leivottu ruispasta.
Ja tietysti aivan helvetisti paremman makuista.

Viljan tummuus ei itsessään vaikuta GI:iin. Atomeiksi jauhettu vehnä on aivan yhtä nopeaa, kuin vastaava ruis.

Merkitystä on käytännössä raekoolla ja kypsyysasteella. Esimerkiksi vaalea mutta silti karkea munaan leivottu durumjauhopasta al denteksi keitettynä on huomattavsti hitaampi, kuin lötkö, veteen leivottu ruispasta.
Ja tietysti aivan helvetisti paremman makuista.

Paitsi että kyllä ne kuidut hidastavat imeytymistä aika reilusti ja miksi ruispasta pitäisi keittää lötköksi :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom