hitaat riisit ja makaronit

Ei minusta täysjyvä pasta tai riisi ainenkaan pahemman makuista ole jos ei paremmankaan. Ne kuidut, vitamiinit ja proteiini on tosiaan minullekin tärkeämpi kuin GI. Muutenkin suomalainen saa keskimäärin liihan vähän kuituja ja minä olen huomannut saavani sitäkin vähemmän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paitsi että kyllä ne kuidut hidastavat imeytymistä aika reilusti ja miksi ruispasta pitäisi keittää lötköksi :)

Niin hidastavat ja eikä tietenkään pidä(paitsi ehkä heti treenin päälle) mutta tässä jätin tarkoituksella kuitumäärän(sekä tietysti kaiken muun GL:aan vaikuttavan) pois tarkastelusta.
Pointti oli siis rukiin ja vehnän tasavertainen nopeus sellaisenaan.

Itse dieetillä ainakin syön tummaa makaronia ja tummaa riisiä. Maukkaampaa, hitaampaa ja tuntuu vielä täyttävänkin paremmin. Esim. Torinon tumma pasta kestää about 6minuuttia keittää. 15 minuutissa Rainbown tumma pikariisi on valmista. Ei noissa nyt niin kauaa mene.

Vaihdoin tummaan pastaan noin vuosi sitten ja nyt makuun on jo niin tottunut, että en näe enää mitään syytä syödä peruspastaa. Mielestäni ihan puhtaasti tottumuskysymyksiä kaikki nämä ruokailuasiat.

Sama kuin Sikanaudalla. Aluksi tumma pasta ja kokojyväriisi eivät oikein maistuneet, mutta vähän ajan päästä niihin tottui samalla lailla kuin aiemmin vaaleisiin vastaaviin tuotteisiin. Nykyään jos esim koulussa on makaronilaatikkoa joka on vaaleaan pastaan, niin sen tietenkin syö mielellään, mutta tuntuu jotenkin hieman karkilta ja mieluummin söisi tuhdimpaa tummaa, joka tuntuu mun suuhun ruokaisammalta.

edit: niin onko tähän saatu nyt lopulta selkoa että onko merkittävää eroa syökö tummia vai vaaleita tuotteita? Itse aloin aikanaan käyttämään tummaa koska juuri täällä tuntui porukka sitä vetävän terveellisempänä vaihtoehtona. Tuntuu että kun näitäkin joka päivä syö ja melko paljon niin siinä alkaisi ihan pikkuerotkin vaikuttamaan sitten pidemmän päälle...

Nostetaas vanha ketju ylös, kun ei uutta viitsi aloittaa tämän takia.

Elikkä onko sillä kuinka paljon eroa (muuta kuin valmistusaika) syökö esim. risellan/unclebens täysjyväriisiä tai täysjyväPIKAriisiä?

^

Yksi esimerkki, ravintosisältö eroiltaan täysjyvä pikariisin sekä täysjyvä riisin välillä yhden tuotteen: http://www.risella.fi/tuote-risella_t__ysjyv__riisi.php

Täysjyvä pikariisi:

Ravintoarvo/100 g:
energiaa 1407 kJ/332 kcal
proteiinia 7,7 g
hiilihydraatteja 69,4 g
josta sokereita 0,7 g
rasvaa 2,6 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,5 g
ravintokuitua 5,4 g
natriumia < 1 g

Täysjyväriisi:

Ravintoarvo/100 g:
energiaa 1449 kJ/342 kcal
proteiinia 8,4 g
hiilihydraatteja 70,2 g
josta sokereita 0,4 g
rasvaa 3,0 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,6 g
ravintokuitua 5,2 g
natriumia 12 mg

Joten, esim tuolla saralla eroa on aika vähän. Hiilaria, protskua ja rasvaa, mutta ihan muutamia grammoja.

Ite vaihtelen tuon proteiinipastan/tumman makaronin käyttö esim kvinolla (quinoa), täysjyvä ohralla (riisin kotimainen vaihtoehto) ja vihreillä linsseillä. Näissäkin ravintoarvot hyvin kohdallaan.
Virkistävää vaihtelua! Kannatan testaamaan.

Kaikki muut paitsi täysjyvätuotteet ovat paskaa ja eivät kuulu kenellekkään joka aikoo kehittyä. Sama asia kuin palkkarissa kaikki paitsi hydrolisoituheraproteiini on vain kuraa estämässä kehittymistä. Ethän mene salillekkaan ja treenaa vain 50% treenistä niin miksi tekisit näin ravinnon kanssa joka kuitenkin on 1/3 koko hommasta?

Kaikki muut paitsi täysjyvätuotteet ovat paskaa ja eivät kuulu kenellekkään joka aikoo kehittyä. Sama asia kuin palkkarissa kaikki paitsi hydrolisoituheraproteiini on vain kuraa estämässä kehittymistä. Ethän mene salillekkaan ja treenaa vain 50% treenistä niin miksi tekisit näin ravinnon kanssa joka kuitenkin on 1/3 koko hommasta?

:face:

tää oli jo niin paska, ettei osaa ees sanoo mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom