Hippi-koiralta kurkku auki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Damned
  • Aloitettu Aloitettu
Täytyy olla metsästäjillä tekemisen puutetta että viitsivät jotain kissoja jahdata. Mä ymmärrän vielä täysin villiintyneiden kissojen hävittämisen, mutta että jos kissoja ammutaan sentakia, että ne nyt vaikka tappaa jonkun siivekkään pesimisaikana, niin aika säälittävää touhua IMO on sekin. No ainahan noita kovanaamoja pyssysankareita on riittänyt ja varmaan tulee riittämään jatkossakin. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eldd sanoi:
Ilves on villieläin, kotikissa ei. Villakoiran ydin on siinä, että näissä eläintenystävissä on liikaa porukkaa, joilla ei pysy homma hanskassa:
- hommataan kesäkissa, jätetään se mökille
- hommataan mahdollisimman iso koira kaupunkiin peniksenjatkeeksi, ei jakseta ulkoiluttaa
- hommataan agressiivisemman rotuinen koira, ei jakseta kouluttaa ja sitten ihmetellään, kun se puree
- hommataan 10 metriä pitkä talutushihna ja annetaan muiden ulkoilijoiden pelätä ("ei se pure...oho...ei sen ennen ole purrut")
- ei jakseta pitää pussia mukana, paskat jalkakäytävälle

Sitten jaksetaan ihmetellä kauheasti, miten asenteet muuttuvat negatiiviseksi niitäkin eläintenomistajia kohtaan, jotka hoitavat lestinsä.
se ilves juttu oli täysi läppä.
Ja noissa olen kyllä samaa mieltä, voisi laittaa jonkun rangaistuksen omistajalle koska jos lyöt jotain niin tulee (lue:voi tulla) pahoinpitely syyte ja jos jätät koiran kouluttamatta ja se puree jotain niin koira pois omistajalta (jos johtuu omistajan laiskuudesta) ja viitseliäämmälle koiran pitäjälle (jotkut eläinsuojeliat , ei siis mitkään aktivistit) ja entiselle omistajalle sakot. On muuten harvinaisen vaikea toteuttaa käytänössä. Mutta se on vain pikkuvika :david:

"Koiran alkuperä ja domestikaatio

Koira (Canis familiaris) on ihmisen vanhin kotieläin. Kotieläimeksi ottamisella ja kotieläimenä pitämisellä eli lyhyesti domestikaatiolla tarkoitetaan tilannetta, missä eläinten lisääntyminen sekä ruokinta ja muu hoito ovat enemmän tai vähemmän ihmisen valvonnassa. Sukupolvien myötä kotieläimeksi otetussa lajissa tapahtuu usein muutoksia käyttäytymisessä, morfologiassa ja fysiologiassa. Domestikaatio on pidettävä käsitteellisesti erossa eläinten kesyttämisestä, missä vain eläimen pakoalttiutta asteittain vähennetään.

---

Pohjois-Amerikassa on arkeologisissa kaivauksissa löydetty koirien jäänteitä, joiden iäksi tri Barbara Lawrence on saanut 10 400 vuotta. Ihminen oli silloin metsästäjä-keräilijä asteella. Vanhasta maailmasta on löydetty useita tuhansia vuosia vanhempia jäänteitä kotieläimestä, jota kutsutaan koiraksi. Eurooppaan koira ilmestyi noin 7 000 vuotta sitten. Vanhimmat kirjalliset lähteet ovat 5 000 vuoden takaa Lähi-idästä Babyloniasta ja Egyptistä.
Kirjalliset lähteet viittaavat siihen, että jo 5000 vuotta sitten olisi ollut erilaisia koirarotuja. Tähän tilanteeseen on voitu tulla kahta tietä. Joko eri roduilla on eri kantaisä tai sitten ihminen olisi 5000 - 10000 vuoden aikana suorittanut toisistaan erillään sijaitsevilla seuduilla eri taipumuksiin painottuvaa rodunjalostusta.
Puhutaan viidestä alkurodusta. Nykyistä pystykorvaa muistuttava on suokoira, jonka jäänteitä on löydetty mm. Ruotsista, Tnaskasta sekä eri osista Keski- ja Etelä-Eurooppaa. Suokoiraa on pidetty nykyisten snautseri-, pinseri- ja terrierirotujen sekä monien pystykorvien kantamuotona, ja sen puolestaan arvellaan polveutuneen kaukasialaisesta sakaalista (Canis aureus). Intialaisesta sakaalista olisi polveutu´nut pariakoira, joka on ollut suokoiraa jonkin verran suurempi. Sitä tavataan Intian niemimaalla tänäkin päivänä. --- Lähi-idässä ja Intian niemimaalla elää suden alalaji Canis lupus pallipes, joka on huomattavasti pohjoista metsäsutta pienempi ja lyhytkarvaisempi. Siitä sanotaan polveutuvan pronssikoiran, jota pidetään paimenkoiran kantaisänä. Vinttikoiran piirteet tunnetaan yli 4000 vuoden takaa Egyptin kuningashautojen taiteesta.Sen kanssa samaan alkuperäryhmään kuuluisivat myös ajokoira ja mäyräkoira ja kantaisä olisi susi. Egyptistä vinttikoira levisi vanhalla ajalla Europpaan, aina Ranskaan asti. Sudesta arvellaan polveutuvan myös viidennen alkukoirarodun eli verikoiran, jonka kanssa samaan ryhmään kuuluu mm. buldogi.
Nämä koirarodut ovat olleet siis olemassa 4000- 5000 vuotta sitten ja niitä risteyttämällä ovat syntyneet antiikin kirjallisuudessa mainitut lukuista muut rodut, joista useimpia tavataan vieläkin.

---

Koira on tällä hetkellä ihmiselle monipuolinen yhteistyökumppani, joka on hyvin sopeutunut yhteiseloon, paljon paremmin kuin esimerkiksi kissa. Näin on ollut ilmeisesti yhteisen taipaleen alusta lähtien. Koiran, lähinnä sen kantaisän, ja ihmisen elämäntavoissa täytyy olla paljon samanlaista, jotta tämä on voinut tapahtua.

---

Intellektuaalisesti ihmiselle ja sudelle on yhteistä, että ne ovat henkisesti kehinttyneempiä kuin niiden saaliseläimet. Kehittyneisyyttään ne käyttävät toteuttaéssaan sosiaalisen yhteisönsä pelisääntöjä ja myös käyttäessään saalistustilanteessa taktiikkaa hyväksi. Ihmisellä tässä on ajattelu mukana, sudella kaikki tapahtuu vaistonvaraisesti."

Mikäli mielenkiinto heräsi, otteet ovat kirjasta Koiran luonne ja käyttäytyminen, kirjoittanut Erkki Pulliainen.

Pertsalle ja muille muistutukseksi, että ollaanhan mekin ihmiset apinoiden jälkeläisiä. Vuosituhannet ja olosuhteet tekevät ihmeitä perimälle. ;)

^ eli jos risteytyy/risteyttää vaikkapa sakaalista polveutuvan pystykorvan ja jonkin sudesta polveutuvan paimenkoiran, niin siinä on jo geneettistä sekamelskaa kyllikseen. Kaksi koiraeläinten alalajia sekä niiden domestikoituja alkukoirarotuja myöskin kaksi.

Tapahtuuko yllämainittujen kesken risteytyminen ja onko lopputulos lisääntymiskelpo? Eiks se mennyt niin että hevonen ja aasi voi kyllä lisääntyä keskenään mutta lopputulos muuli on steriili?

Timba79 sanoi:
Täytyy olla metsästäjillä tekemisen puutetta että viitsivät jotain kissoja jahdata. Mä ymmärrän vielä täysin villiintyneiden kissojen hävittämisen, mutta että jos kissoja ammutaan sentakia, että ne nyt vaikka tappaa jonkun siivekkään pesimisaikana, niin aika säälittävää touhua IMO on sekin. No ainahan noita kovanaamoja pyssysankareita on riittänyt ja varmaan tulee riittämään jatkossakin. ;)

Kotipihansa ulkopuolella vapaasti liikkuvaa ja ravintonsa luonnosta ottavaa kissaa pidetään villiintyneenä. Koska riistanhoidolliset toimet ja luonnon monimuotoisuuden vaaliminen ovat kuitenkin ilmeisesti säälittävää toimintaa, jota harjoitetaan pääasiassa tekemisen puutteen vuoksi, en voi kuin huokaista ja antaa ihmisten pitää näkemyksensä. Metsästyksellä on hyvin vähän tekemistä sankaruuden tai kovanaamaisuuden kanssa.

Eikö laki muuttunu niin että jos sillä (kissalla) on esim. rusetti kaulassa niin se ei ole enää villikissa vaikka se tappaisi kaikki linnut mitä kiinni saa?
Millainen mahtaisi olla kissan ja minkin risteytys?:D

Willie sanoi:
Kotipihansa ulkopuolella vapaasti liikkuvaa ja ravintonsa luonnosta ottavaa kissaa pidetään villiintyneenä. Koska riistanhoidolliset toimet ja luonnon monimuotoisuuden vaaliminen ovat kuitenkin ilmeisesti säälittävää toimintaa, jota harjoitetaan pääasiassa tekemisen puutteen vuoksi, en voi kuin huokaista ja antaa ihmisten pitää näkemyksensä. Metsästyksellä on hyvin vähän tekemistä sankaruuden tai kovanaamaisuuden kanssa.

Enkä mä voi käsittää sitä, että metsästäjät nyt ovat niin kovin huolissaan jos naapurin katti tappaa muutaman linnun. Tappaa ne siinä sivussa sitten niitä hiiriä, rottia ja myyriäkin, joita ei varmaan kukaan halua nurkkiinsa ja kuuluvat suomen luontoon siinä missä ne linnutkin.

Mä vaan en tajua tätä metsästäjien viettiä tappaa kissoja, tätä kuulee niin helvetin paljon. Tiedä sitten miten paljon sitä oikeasti tehdään, mutta olen minäkin parin tutun nuoremmat metsämiehen kuullut oikein silmät suurina kertovansa miten kivaa sitä kissaa on haulikolla täräyttää. :david:

Mun mielestä LEMMIKKIELÄIMEN tappaminen on vitun syvältä, vaikka se eläin vapaana kulkisikin ja vaikka laki sen sallisikin. No jos joku on jotain muuta mieltä, niin pitäkööt mielipiteensä, turha tästä on vääntää sen enempää.

Laki ei suoraan määrittele mikä on kotikissa ja mikä ei, vaan tuo pihapiiristään poissaoleva ja luonnosta ruokansa hankkiva määritelmä on käytännössä muotoutunut vallitsevaksi. Lemmikkieläinten tappaminen on toki syvältä, mutta vastuuntuntoinen lemmikinomistaja ei myöskään antaisi eläimensä juoksennella vapaana pesimisaikana. Tokihan rusettikaulainen jalkaa vasten kyhnäämään tuleva karkulainen palautetaan ensisijaisesti omistajalleen.
Kissan tai minkään muunkaan eläimen tappamisessa ei ole mitään erityisen kivaa. Metsästys voi olla jännittävää ja elämyksellistä puuhaa, mutta tappamisessa, eikä erityisesti helpon saaliin tappamisessa itsessään ole mitään mieltä ylentävää. Siinä ei tosin myöskään ole mitään erityisen murheellista.
Kaikenlaisiin asetta käsitteleviin ihmsiin tosiaan törmää, enkä esimerkiksi itse kuulu hirviporukkaan siitä yksinkertaisesta syystä, että eräät tahot eivät ymmärrä aseiden ja alkoholin täydellistä yhteensopimattomuutta, minkä suhteen minulla on täysin nollatoleranssi. On myös mahdollista törmätä ampumataidottomiin tunareihin, jotka eivät tajua omien rajojaan, ja joiden seurauksena luontoon jää haavakoita. Löytyy myös niitä tapauksia, jotka sorsastavat kymmeniä lintuja tappamisen ilosta aikomattakaan hyödyntää niistä saatavaa lihaa. Arvostelu tulisi kuitenkin kohdistaa näiden ihmisten käytökseen, ei suinkaan hienoon harrastukseen, joka on parhaimillaan luonnon vaalimista, arvostamista ja sen kanssa sopusoinnussa elämistä. Voimailun harrastajat varmasti kykenevät samaistumaan tilanteeseen, jossa koko harrastajakunta leimataan pienen lieveilmiöitä aiheuttavan ryhmän käytöksen vuoksi.

Timba79 sanoi:
Mun mielestä LEMMIKKIELÄIMEN tappaminen on vitun syvältä, vaikka se eläin vapaana kulkisikin ja vaikka laki sen sallisikin. No jos joku on jotain muuta mieltä, niin pitäkööt mielipiteensä, turha tästä on vääntää sen enempää.

:worship: Timba sen sanoi! :worship:

Tokkopaisto Onko koirasudet lisääntymiskykyisiä? Näistä viidestä alkukoirasta on peräisin vissiin kaikki olemassa olevat koirarodut, jalostettuina ja sekoitettuina. (Tosin itse olen sitä mieltä, että maailman suurimman rodun edustajina itseään pitävät chihuahuat ovat kenties aavikkorottien jälkeläisiä... :D ) Vai mitä nää tarkootit? :confused:

Ratu sanoi:
Ehkäpä tapaus onkin ollut itsepuolustusta? Isokokoinen koira on hyökännyt ihmisen kimppuun joka on itseään puolustaakseen lyönyt koiraa puukolla ja sen jälkeen paennut paikalta.

Niin varmasti. Tytönkin koira kuoli vähän samalla tavalla jonkin aikaa sitten.
Se karkasi illalla eikä löytynyt koko yönä.
Jotkut paikalliset sankarit oli hakanneet sen tohjoksi ja jättäneet kuolemaan.
Lenkkeilijä löysi sen aamulla koirapuiston vierestä ja poliisit kävivät lopettamassa.

Niin joo, jos joku Järvenpääläinen tietää jotain asiasta niin voi pistää privaa mulle.

Näin nuo laput tuosta koirasta, kun omaa koiraa talutin. Todella surullista.

Menee ot:ksi, mutta peto ja saaliseläin voi olla myös ystäviä. Katsokaa ensi lauantain (12.11) avaran luonnon jakson ohjelmakuvaus.

Willie sanoi:
Kaikenlaisiin asetta käsitteleviin ihmsiin tosiaan törmää, enkä esimerkiksi itse kuulu hirviporukkaan siitä yksinkertaisesta syystä, että eräät tahot eivät ymmärrä aseiden ja alkoholin täydellistä yhteensopimattomuutta, minkä suhteen minulla on täysin nollatoleranssi. On myös mahdollista törmätä ampumataidottomiin tunareihin, jotka eivät tajua omien rajojaan, ja joiden seurauksena luontoon jää haavakoita. Löytyy myös niitä tapauksia, jotka sorsastavat kymmeniä lintuja tappamisen ilosta aikomattakaan hyödyntää niistä saatavaa lihaa. Arvostelu tulisi kuitenkin kohdistaa näiden ihmisten käytökseen, ei suinkaan hienoon harrastukseen, joka on parhaimillaan luonnon vaalimista, arvostamista ja sen kanssa sopusoinnussa elämistä. Voimailun harrastajat varmasti kykenevät samaistumaan tilanteeseen, jossa koko harrastajakunta leimataan pienen lieveilmiöitä aiheuttavan ryhmän käytöksen vuoksi.

Kirjoitin turhan kärjistäen ja yleistäen, myönnän sen. Jotenkin mä tiesin, että saan sulta hyvä vastauksen tähän juttuun, etkä tuottanut nytkään pettymystä.

Eli tarkoitus ei missään tapauksessa ole mitenkään mollata metsästäjiä, niitä on minullakin tuttuvapiirissä laidasta laitaan kuten Willie kertoi, ihan kuten punttaajiakin. On niitä enemmän fiksuja ja vähän vähemmän fiksuja.

Ja tämän Willien postauksen jälkeen nyt ei tarvi olla edes se fiksu punttaaja kun tajuaa että kumpaan metsästäjäryhmään Willie kuuluu. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom